Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens @Papafox (gerucht) wordt de rating aangepast.

Verder vandaag een interessante dag.

Vanochtend weer even naar de turbo's gekeken en wat aanpassingen gedaan:

XL Long 465 (nu 3,52 - 3,56)
Koop 3,11
Koop 2,82 (stond nog, laat lekker staan)
Verkoop 3,55

XL Long 542 (nu 2,80)
Koop 2,71

Aandelen durf ik om fomo niet mee te spelen :cool:
 
Een opwaardering naar Investment Grade is onderhand wel op zijn plaats inderdaad.

Enig idee wat dat met de koers zou doen? 😁

In principe kan de koers op lange termijn alleen omhoog. Wel verwacht ik in de tweede helft van 2022 nog een flinke dip omdat er een flink probleem gaat komen over de hele marktt (US en Europa).
We lijken nu in excessen te zitten. Prijzen stijgen hard, overal tekort aan werknemers en sollictanten vragen flinke salarissen. Dat verhoogt de inflatie alleen maar meer en mensen kunnen steeds moeilijker rondkomen. Dan gaat de mensen op hun uitgave letten en zal je zien dat fabrikanten hun voorraad gaan verkopen met kortingen, mensen gaat ontslaan en zo verder. Daar is ook de koers van Tesla niet ongevoelig voor.
Eerlijk gezegd zie ik dat een goed moment om Tesla bij te kopen.

Maar nu ben ik bearisch... We zien in elk geval veel excessen.
 
In USA lijken ze de inflatie wat beter in bedwang te houden. Ze hebben daar ook geen last van de spread Italië / Duitsland die het spelen met de rente bemoeilijkt.

Macro is, voor mij, koffiedik kijken. Ik had Ruslands inval in Ukraine niet voorzien, lat staan de effecten op grondstoffen en energie. Die oorlog kan natuurlijk net zo plotseling weer stoppen als hij begonnen is.

Kortom, veel 'black swans' :cool:
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Nederland en Noorwegen zijn op wereldvlak slechts een druppel in de oceaan, maar toch interessant. Je ziet er namelijk wat er gebeurt wanneer het aanbod breed is en de early adopters bediend zijn, een situatie die op termijn overal zal bestaan. Het zijn ook twee landen met een erg welstellende bevolking.
Dat Tesla er de eerste jaren zeer goed scoorde is mede te danken aan een erg gulle politiek van incentives en een nagrnoeg onbestaand aanbod in het hogere segment. Er zijn trouwens in Noorwegen meer Leafs verkocht dan M3s.
 
  • Like
Reactions: Stijntje
Nederland en Noorwegen zijn op wereldvlak slechts een druppel in de oceaan, maar toch interessant. Je ziet er namelijk wat er gebeurt wanneer het aanbod breed is en de early adopters bediend zijn, een situatie die op termijn overal zal bestaan. Het zijn ook twee landen met een erg welstellende bevolking.
Dat Tesla er de eerste jaren zeer goed scoorde is mede te danken aan een erg gulle politiek van incentives en een nagrnoeg onbestaand aanbod in het hogere segment. Er zijn trouwens in Noorwegen meer Leafs verkocht dan M3s.
Of hebben de niet Tesla kopers een niet Tesla gekocht wegens het feit dat de Tesla's niet beschikbaar zijn of dat ze lijden aan het waanidee dat old auto een betere EV weet te maken.

Ik heb hier overigens net zo weinig feitelijke onderbouwing voor als jij hebt voor jouw stelling.
Het is alleen een feit dat er gewoon meer vraag is naar Tesla's dan dat Tesla kan leveren.
 
Er is grote weerstand bij leasebedrijven en fleetmanagers.
Ze betalen een fortuin aan het huren van vervangwagens als de Tesla wisselstukken lang op zich laten wachten. Verder denkt een fleetmanager niet aan de beste koop, maar aan zijn carrière. Als er met een VAG, MB of BMW iets verkeerd gaat, zal niemand hem een verwijt maken. Als hij zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt en voor Tesla kiest en er gebeurt iets (bijvoorbeeld 4 maanden wachten op een bumper) dan is hij de kop van jut.
 
Grin, nobody has ever been fired for buying IBM :cool:

Maar ik denk nu toch dat het anders is: vergroenen, electrisch, is geen kop boven maaiveld meer, maar een absolute must. En dan is Tesla inmiddels best wel een gevestigde partij. Ik heb ook begrepen dat zo'n beetje alle merken last hebben van leveringsproblemen van zowel auto's als onderdelen...
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Er is grote weerstand bij leasebedrijven en fleetmanagers.
Ze betalen een fortuin aan het huren van vervangwagens als de Tesla wisselstukken lang op zich laten wachten. Verder denkt een fleetmanager niet aan de beste koop, maar aan zijn carrière. Als er met een VAG, MB of BMW iets verkeerd gaat, zal niemand hem een verwijt maken. Als hij zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt en voor Tesla kiest en er gebeurt iets (bijvoorbeeld 4 maanden wachten op een bumper) dan is hij de kop van jut.
Grin, nobody has ever been fired for buying IBM :cool:

Maar ik denk nu toch dat het anders is: vergroenen, electrisch, is geen kop boven maaiveld meer, maar een absolute must. En dan is Tesla inmiddels best wel een gevestigde partij. Ik heb ook begrepen dat zo'n beetje alle merken last hebben van leveringsproblemen van zowel auto's als onderdelen...

Er speelt nog iets mee. Old auto doet graag aan dumping en dat is iets waar Tesla niet aan mee doet.
Zelf Herz moest de volle prijs betalen bij een bestelling van 100.000 model 3 auto's

In de Europa zijn de leasemaatschappijen gewend on 20 - 35% korting te krijgen wanneer ze een auto bestellen.
Als je het doorrekend is dit ook zo'n beetje 100% van het verdienmodel van een Leasemaatschappij.

Tesla laat ze gewoon hetzelfde betalen als ieder ander en dus willen leasemaatschappijen geen zaken doen met Tesla.
Dit is voor Tesla geen probleem want die kan nog steeds meer verkopen dan dat ze kunnen produceren.

Juridische kan je afvragen of de kortingen op BEV door old auto (omdat ze er toch al verlies op maken) niet behoort te vallen onder de anti dumping wetgeving.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Ik weet het nog zo niet. Wij zijn net terug van 3 weken Noorwegen, dé EV-markt en daar vielen mij twee zaken op: dat er ook daar nog heel veel ICE rond rijden en vooral hoeveel niet-Tesla EVs daar rond reden. VW-groep, de Mustangs, heel wat Leafs ook (oude generatie maar ook de nieuwe), BMW, Chinese modellen, Zoe enz...
Je kan zeggen dat voordien de markt helemaal van Tesla was en dat het maar normaal is dat dit niet blijft, maar je kan de situatie ook anders bekijken: nl dat de klassieke merken pas nu brood zien in EV en redelijk probleemloos hun RVs slijten. De bewering dat Tesla elke geproduceerde EV verkoopt geldt zo mogelijk nog meer voor de andere merken, gelet op de levertermijnen.
De vraag blijft of Tesla ooit zo'n marktaandeel kan halen en houden dat een waardering als de huidige redelijk is: Tesla meer waard dan de rest van de autosector.
In heel wat analyses valt me op hoe men ervan uitgaat dat de concurrentie niet reageert, quod non.
Ik ontken niet dat het marktaandeel daalt. In tegendeel. Dat was zelfs geen speculatie, maar een zekerheid, een bijna wetenschappelijke zelfs.
Ik stel de impact op de beurs in vraag. Iedereen wist toch dat dat zou dalen. Dat dat nog niet ingecalculeerd zou geweest zijn verbaast mij.
 
Ok, even kijken naar de efficiency:

View attachment 831373

Tesla is 3% meer efficient bij de LR en <1% bij de SR+. En de BMW heeft een grotere batterij, dus komt verder. Ik zie geen unique selling point (meer) voor Tesla.

Welke Europese landen heeft Tesla wel de overmacht in de verkopen?
Je kan beter van fleet data afgaan dan van niet vergelijkbare ritten, de bmw reed met de hoogste omgevingstemperatuur.
Daarnaast, waarom toch die focus op Noorwegen en nu Europa als je globaal kan kijken? 🤔
 
Hou zou Bill Gates met zijn half miljard Tesla Short, dit nu vinden?


Diess verlaat VW als topman (min of meer gefoseerd):


Topman van Porsche komt in zijn plaats. Een team van circa 5000 man moet een enorme software verbetering aanbrengen in de auto's
Ter vergelijking bij Tesla werken circa 100 man aan FSD AI.
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy