Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat de oorlog en daarmee de energieprijzen een behoorlijke draai hebben gegeven aan de voordelen om over te stappen op elektrisch. Mijn hybride heb ik de laatste 3 maanden niet meer opgeladen. Moet er niet aan denken om de auto voor 84 cent per kilowattuur op te laden en straks binnen 2 maanden door het 'energieplafond' te jagen. Ik geef ook geen advies om BMW aandelen te kopen, maar ik begrijp de keuze van BMW om het type brandstof waarop je de auto laat rijden uiteindelijk door de klant wordt bepaald en niet door de overheid of de autobouwer.

Als de stroomprijzen nog 2 jaar op deze niveau's blijven, zie ik zelfs nog wel een scenario dat het aandeel aan elektrische auto's weer gaat dalen. Elektrisch is technisch superieur aan de dinosap slurper, maar financieel te duur. VHS versus P2000.

Tesla gaat terug naar af, geveld door energieprijzen, Corona, Duitse ambtenarij, opdrogende subsidies en een roadmap die lijkt op een sprookje. En niet te vergeten een rockstar CEO die als een Thierry Baudet compleet ontspoort is..

Dus je kunt beter Shell kopen en dividend + opties schrijven, als je dan toch een aandelen advies wilt hebben.

Wat een bangmakerij zeg.

Als de oorlog al iets doet is het de energietransitie versnellen. Er is in 2022 een record aan Solar bijgeplaatst in Europa, dik 40GW, waarvan 4GW in Nederland, en er wordt ik weet niet hoeveel windenergie bijgebouwd in de komende jaren.

Elke calculerende burger met een eigen dak neemt panelen en gaat electrisch rijden, of neemt een dynamisch energiecontract en gaat electrisch rijden.

Oh, en de gasprijs:

21F32A5E-0410-4980-8D69-E5FB542A7BF7.jpeg


En de inkoopprijs elektra vandaag, een lekker briesje:

7863CC4D-225C-42C9-BFF8-D5A2736F429C.jpeg



Als ze nou een beetje vaart maken met de ontkoppeling zal het helemaal snel gaan met de elektrificatie van Europa.
 
Last edited:
Meh. Tesla stelt de doelen voor zichzelf altijd krankzinnig hoog maar haalt ze uiteindelijk altijd wel.

Laten we niet vergeten dat de afgelopen twee jaar vanwege een pandemie de complete supply chain ernstig verstoord was en Tesla in die tijd eventjes drie Gigafactories uit de grond gestampt heeft.

Onkunde? Het tegenovergestelde. Alleen al hoe ze destijds met het chiptekort omgingen, next level Agile.
Onkunde=als je als concurrent merkt dat die EV's toch wel hard gaan, nog blijven investeren in oude technologie en = niet snappen dat het van inkoop (verticalisering) tot en met verkoop (on-line) totaal anders zal moeten (OMDAT JE GROOTSTE CONCURRENT DAARMEE WEL WINST MAAKT).
Chinezen zijn in dat opzicht wellicht slimmer maar zeker wendbaarder dan de rest van de Amerikanen (/Europeanen) net als de Japanners dat in de jaren 80 ook waren.
 
slotkoers 2022 o.b.v. volume aan opties zou $ 122,50 worden. Benieuwd waar we maandag mee starten (calls $148 geschreven voor 6 januari), mijn verwachting is lager omdat er te veel auto's op boten staan en als inventory tellen, dus niet als sales. Laten we niet vergeten dat TSLA (en ikzelf namens TOC ;-) het beste heeft gedaan om dat wat uitleverbaar was uit te leveren (en morgen wordt het ook in Tilburg weer gezellig druk), maar nog steeds verder van de de traditionele waves af wil en dat moet ook wel op weg naar 10 miljoen afleveringen in 2025 (jazeker!).
 
  • Like
Reactions: SebastienBonny
Ik denk dat de oorlog en daarmee de energieprijzen een behoorlijke draai hebben gegeven aan de voordelen om over te stappen op elektrisch. Mijn hybride heb ik de laatste 3 maanden niet meer opgeladen. Moet er niet aan denken om de auto voor 84 cent per kilowattuur op te laden en straks binnen 2 maanden door het 'energieplafond' te jagen. Ik geef ook geen advies om BMW aandelen te kopen, maar ik begrijp de keuze van BMW om het type brandstof waarop je de auto laat rijden uiteindelijk door de klant wordt bepaald en niet door de overheid of de autobouwer.

Als de stroomprijzen nog 2 jaar op deze niveau's blijven, zie ik zelfs nog wel een scenario dat het aandeel aan elektrische auto's weer gaat dalen. Elektrisch is technisch superieur aan de dinosap slurper, maar financieel te duur. VHS versus P2000.

Tesla gaat terug naar af, geveld door energieprijzen, Corona, Duitse ambtenarij, opdrogende subsidies en een roadmap die lijkt op een sprookje. En niet te vergeten een rockstar CEO die als een Thierry Baudet compleet ontspoort is..

Dus je kunt beter Shell kopen en dividend + opties schrijven, als je dan toch een aandelen advies wilt hebben.
Oei… mijn stroomprijzen voor deze nacht (links), gisteren rechts…
voor alle duidelijkheid prijs per 1MWh…
dringend eens je energieleverancier herbekijken 🧐

A1D4C9AD-ED9D-46AB-9A58-5CF9F17B946B.png


Word wakker man! Behoudens enkele uitzonderlijke dagen zit ik al 3 maanden met dit soort prijzen. Nooit zal ik nog aan de pomp staan (voor dagdagelijkse wagen).
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Ik denk dat de oorlog en daarmee de energieprijzen een behoorlijke draai hebben gegeven aan de voordelen om over te stappen op elektrisch. Mijn hybride heb ik de laatste 3 maanden niet meer opgeladen. Moet er niet aan denken om de auto voor 84 cent per kilowattuur op te laden en straks binnen 2 maanden door het 'energieplafond' te jagen. Ik geef ook geen advies om BMW aandelen te kopen, maar ik begrijp de keuze van BMW om het type brandstof waarop je de auto laat rijden uiteindelijk door de klant wordt bepaald en niet door de overheid of de autobouwer.

Als de stroomprijzen nog 2 jaar op deze niveau's blijven, zie ik zelfs nog wel een scenario dat het aandeel aan elektrische auto's weer gaat dalen. Elektrisch is technisch superieur aan de dinosap slurper, maar financieel te duur. VHS versus P2000.

Tesla gaat terug naar af, geveld door energieprijzen, Corona, Duitse ambtenarij, opdrogende subsidies en een roadmap die lijkt op een sprookje. En niet te vergeten een rockstar CEO die als een Thierry Baudet compleet ontspoort is..

Dus je kunt beter Shell kopen en dividend + opties schrijven, als je dan toch een aandelen advies wilt hebben.
Energieprijzen zijn hoog omdat de “conventionele” leveranciers teveel risico afdekken en daardoor een te hoog tarief doorbelasten.
Gewoon een contract afsluiten voor dynamische tarieven, morgen een groot deel van de dag €0,09 en in de piek momenten €0,19. Natuurlijk heb je ook een risico op hogere tarieven, maar over de afgelopen jaren gezien ben je met dynamische tarieven altijd goedkoper uit en zeker op dit moment.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Energieprijzen zijn hoog omdat de “conventionele” leveranciers teveel risico afdekken en daardoor een te hoog tarief doorbelasten.
Gewoon een contract afsluiten voor dynamische tarieven, morgen een groot deel van de dag €0,09 en in de piek momenten €0,19. Natuurlijk heb je ook een risico op hogere tarieven, maar over de afgelopen jaren gezien ben je met dynamische tarieven altijd goedkoper uit en zeker op dit moment.
En lekker salderen per dag, briljant idee! En in de zomer tegen negatieve tarieven terugleveren, tenzij je de panelen uit zet.
 
  • Like
Reactions: Hippogrief
En lekker salderen per dag, briljant idee! En in de zomer tegen negatieve tarieven terugleveren, tenzij je de panelen uit zet.
Klopt. Met panelen is een dynamisch contract niet geschikt. Daarnaast lach je edereen uit als de prijs nul of negatief is. Als het in januari windstil is en koud hoor je niemand lachen. Nee, ik weet liever nu wat ik morgen kwijt ben.
 
  • Like
Reactions: arri
Klopt. Met panelen is een dynamisch contract niet geschikt. Daarnaast lach je edereen uit als de prijs nul of negatief is. Als het in januari windstil is en koud hoor je niemand lachen. Nee, ik weet liever nu wat ik morgen kwijt ben.
Natuurlijk wel.
Wagen moet dagelijks laden en 30 kWh aan batterijen staan… hier wordt niet gesaldeerd… en dan nog. Echt zwaar negatieve prijzen waren deze zomer echt niet te zien.

Een dynamisch contract is niets voor mensen die hun zonnepaneelinstallatie zo overgedimensioneerd hebben om hun energieteller te kunnen laten terugdraaien! Veel installaties zijn gewoon niet op maat van de gebruiker geplaatst.
 
Last edited:
close call voor mijn 123 calls van vandaag (die 18 centjes zullen wel verdampen in de expiratie) eerste schade-herstel van 500 euro is binnen.
See you next year, dus ik wil iedereen op dit draadje een mooie jaarwisseling en een mooi 2023 wensen met om te beginnen knallende deliverys op maandag zodat we dinsdag (klopt @Dikkie Dik ) weer een mooie sprong gaan zien. Ik verwacht het niet, maar hopen kan geen kwaad!
Dat 2023 dan het jaar van de waarheid moge worden, desnoods tegen de recessie in!
 
Last edited:
Natuurlijk wel.
Wagen moet dagelijks laden en 30 kWh aan batterijen staan… hier wordt niet gesaldeerd… en dan nog. Echt zwaar negatieve prijzen waren deze zomer echt niet te zien.

Een dynamisch contract is niets voor mensen die hun zonnepaneelinstallatie zo overgedimensioneerd hebben om hun energieteller te kunnen laten terugdraaien! Veel installaties zijn gewoon niet op maat van de gebruiker geplaatst.
Probleem is dat mijn M3 echt niet dagelijks geladen moet worden, mijn vrouw rijdt ermee naar haar werk. Plus ik kan mijn laadkosten declareren. Maar ik neem wel aan van je dat ook met PV zo'n contract zinvol kan zijn, zeker in combinatie met een accu. Is maatwerk.
 
close call voor mijn 123 calls van vandaag (die 18 centjes zullen wel verdampen in de expiratie) eerste schade-herstel van 500 euro is binnen.
See you next year, dus ik wil iedereen op dit draadje een mooie jaarwisseling en een mooi 2023 wensen met om te beginnen knallende deliverys op maandag zodat we dinsdag (klopt @Dikkie Dik ) weer een mooie sprong gaan zien. Ik verwacht het niet, maar hopen kan geen kwaad!
Dat 2023 dan het jaar van de waarheid moge worden, desnoods tegen de recessie in!
Bedankt ieder voor een geweldig jaar. En met all jullie info om elke weer wat te bespreken heb met me invest buddy. Ieder een knallend uiteinde 🚀. En laat groen de kleur zijn van 2023 📈.
 
close call voor mijn 123 calls van vandaag (die 18 centjes zullen wel verdampen in de expiratie)
toch zijn de calls uitgevoerd, mijn eerste assignment-ervaring ooit, dus dinsdag maar een paar puts schrijven (115 of zoiets) voor 6/1, dan wel de verdwenen aandelen direct terugkopen indien mijn verwachting klopt, of een combinatie.
 
  • Like
Reactions: Nick-m
En lekker salderen per dag, briljant idee! En in de zomer tegen negatieve tarieven terugleveren, tenzij je de panelen uit zet.
De situatie verschilt per geval, je opmerking gaat dus lang niet altijd op. Het is namelijk afhankelijk van de verhouding tussen wat je verbruikt en wat je opwekt. In heel veel gevallen loont het ondanks de teruglevering namelijk wel (alleen in December heb ik al €1050,— bespaart t.o.v. mijn oude ENECO contract).
Op Tweakers staat een tabel waarin je (globaal) kunt zien voor wie het wel/niet rendabel is.

De kans dat je moet betalen bij teruglevering is heel erg klein. Negatieve teruglevering is namelijk alleen over de kale prijs, zolang je kunt salderen krijg je de belastingen gewoon terug. De kale kWh prijs moet dus meer dan €0,15ct negatief staan wil je moeten bijbetalen.

 
  • Like
  • Informative
Reactions: shthpnz and arri
De situatie verschilt per geval, je opmerking gaat dus lang niet altijd op. Het is namelijk afhankelijk van de verhouding tussen wat je verbruikt en wat je opwekt. In heel veel gevallen loont het ondanks de teruglevering namelijk wel (alleen in December heb ik al €1050,— bespaart t.o.v. mijn oude ENECO contract).
Op Tweakers staat een tabel waarin je (globaal) kunt zien voor wie het wel/niet rendabel is.

De kans dat je moet betalen bij teruglevering is heel erg klein. Negatieve teruglevering is namelijk alleen over de kale prijs, zolang je kunt salderen krijg je de belastingen gewoon terug. De kale kWh prijs moet dus meer dan €0,15ct negatief staan wil je moeten bijbetalen.

Je kan dynamische energie contracten ook vaak per direct opzeggen, dan kan je dus bv van oktober t/m februari dynamisch doen en de rest van het jaar vast.
 
Je kan dynamische energie contracten ook vaak per direct opzeggen, dan kan je dus bv van oktober t/m februari dynamisch doen en de rest van het jaar vast.
Je brengt me wel op een idee, even een nieuw draadje gemaakt: