Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Het moge duidelijk zijn dat ik aan de huidige koersen niet zal instappen, maar al wie de rit heeft meegemaakt en de ballen had om te blijven zitten: proficiat! Mijn advies: vergeet toch niet af en toe wat geld van de tafel te nemen.

Interessante discussie @fivari . Je geeft ons/mij het advies om een gedeelte van de TSLA aandelenportefeuille te verkopen.
Wat mij blijft intrigeren is op welke waarde jij het TSLA aandeel momenteel dan wel waardeert, nu je de huidige waarde veel te hoog vindt.

Begin februari vorig jaar 2020 vond je de waarde van het TSLA aandeel ook al veel te hoog. Toen was de waarde (post-split) circa 147 dollar. Anderhalve maand later was de koers wegens corona op het dieptepunt (postsplit) ongeveer 72 dollar:eek:.
Blader voor de aardigheid maar eens terug naar pagina 159 van dit draadje.
Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen
Wat vind je momenteel een reële waarde voor het TSLA aandeel?
Uiteindelijk heet dit draadje "Tesla aandelen" en komt alles in de koers samen. Je zou kunnen zeggen: de koers heeft het laatste woord. Voor investeerders is het doorslaggevend wat de koers over een paar of 10 jaar zal zijn. Ook al vind je die koers maar gek.
Misschien had je begin vorig jaar en ook nu gelijk, dat het aandeel x% overgewaardeerd is. Maar misschien is het aandeel over 2 , 5 en 10 in jou visie nog steeds x% overgewaardeerd.... en heb je vanuit jou visie dan nog steeds gelijk;).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: nico180
In de hoop niet opnieuw voor zeikert weggezet te worden...
Een aandeelhouder koopt een stukje van het bedrijf. In principe krijg je dan ook een evenredig stuk van de uitgekeerde winst. Omdat je een risico neemt, mag je een hoger rendement verwachten dan iemand die geen risico neemt. Laten we zeggen dat je tegenwoordig toch minstens 4% mag verwachten. Of de winst uitbetaald wordt of opnieuw geïnvesteerd maakt niet zoveel uit. De waarde van het bedrijf neemt dan toch toe.
Een P/E van 25 dus, maar een wat hogere waardering van P/E van 40 vanwege technologie in dit geval zoals bij Apple. Neem, omdat er nog een flinke winstgroei verwacht wordt het dubbele: 80 dus of nee het 4-voud 160. Er zijn niet zo veel bedrijven die aan die waardering zitten.
Reken nu zelf maar uit wat de koers van Tesla op dit moment zou mogen zijn. En hoe de winst moet toenemen om de huidige koers binnen een jaar of twee te verantwoorden. Ter info op dit moment bedraagt volgens Yahoo finance de P/E bijna 1600. Dat zou dus impliceren dat de koers een factor 10 te hoog staat. Zo ver wil ik niet gaan maar: er zit al heel wat goed nieuws in de koers.
 
Last edited:
Oei, dat is een erg klassieke manier om iets te valueren.

Beetje zoals denken dat de kostprijs van bitcoin de kosten van het minen ervan is. Of een huis de kostprijs van de materialen + werkuren is.

Het is een manier, maar houdt natuurlijk geen rekening met het component wat een gek ervoor geeft.

Het is ook een valuatie-techniek die niet werkt bij bedrijven die verlies maken. Wat zou de waarde van Amazon aandelen al die jaren dan moeten zijn?
 
Het is een manier die wat houvast geeft maar duidelijk niet toegepast wordt door wie in Tesla belegt. In een opstartfase kan naar de verwachte toekomstige winst gekeken worden. Vandaar mijn vraag: hoeveel moet de winst op termijn stijgen om de huidige koers te verantwoorden. Die stijging is dus aanzienlijk maar wordt mogelijk geacht.
Een bedrijf dat altijd verlies blijft maken is idd niets waard want dat gaat failliet. Als men ondanks een moeilijke periode er toch blijft in geloven kan die dan dankzij krediet van de banken of kapitaalinjectie van de aandeelhouders overbrugd worden.
 
Beste F.,
Wat je ook beweert, denkt of je afvraagt; de markt heeft altijd gelijk en is het vooralsnog niet met je eens.

En ja, er zal wel ooit een golf nieuws komen waardoor Tesla uit de gratie raakt. Dan daalt de koers 40% ofzo, terwijl die al duizenden procenten steeg terwijl jij van alles beweerde, dacht en je afvroeg.

Ooit was je een eenzaam dolende idioot als je niet een groot deel van je portfolio belegde in Olies, Flippen en Klemmen. Inmiddels is het tij veranderd en had je in de ASMI’s, ASML’s, BESI’s, JustEats en Adyennen of wellicht zelfs cryptovaluta moeten zitten. Vastklampen aan oude, vertrouwde namen en business modellen is verworden tot een vast thema in de borrelpraat van inmiddels aan de kantlijn staande has-been’s. (Ze verdienen nog een zakcentje bij als ‘analist’, beurscommentator of columnist in de media, drijvend op hun voormalige reputatie .)

Om sentimentele redenen (eufemisme voor cognitieve dissonantie) heb ik nog posities in Berkshire Hathaway en ING; ben al een paar jaar te laat om ze te sluiten. Bitcoin heb ik nooit aangedurfd. Niemand is perfect, maar je zou wel een beetje kunnen proberen om bij te blijven met wat er om je heen gebeurt. Je brengt er mogelijk sommigen, bewust of onbewust, mee op een dwaalspoor.
 
  • Love
  • Like
Reactions: Maarten and Xfrank
Er zijn mensen die alles perfect kunnen berekenen en in vakjes stoppen ,afgaande op ervaring en wat er ooit aan voorafging.

Er zijn mensen die in iets geloven en in de toekomst ervan. Ook al heeft dit ervoor nooit bestaan. En dit dus dan ook niet in oude vakjes probeert te stoppen.
Persoonlijk ben ik enorm blij dat ik niets van beleggen ken. Anders had ik waarschijnlijk al lang verkocht.

Moraal van het verhaal.
De ene zal waarschijnlijk nooit een gratis tesla rijden en de andere weet niet waar hij de tiental Roadsters moet gaan parkeren.;)
 
Ik vind de cijfers die je aanhaalt niet terug omdat de bronnen die ik raadpleeg 2020 nog niet afronden.
Maar dat zou willen zeggen dat de EV markt maar matig want minder dan 37% gegroeid is. Dat was in het verleden toch hoger?

Sorry, ik had moeten aangeven dat her percentage voor 2020 t/m Q3 was. Maar gezien de recordafzet in Q4 verwacht ik niet dat het aandeel over het hele jaar substantieel lager zal uitvallen.

De EV-markt is dit jaar inderdaad vermoedelijk minder dan 37% gegroeid (vermoedelijk omdat er nog geen definitieve cijfers zijn). Ik denk dat het aan corona lag.
 
...
Persoonlijk ben ik enorm blij dat ik niets van beleggen ken. Anders had ik waarschijnlijk al lang verkocht.
...
Briljant inzicht, F.
Het is inderdaad als het verhaal van Tesla Motors zelf (en SpaceX, etc.); zonder ballast van het verleden is het mogelijk om betere keuzes te maken. Niet eenvoudiger, of makkelijker, maar überhaupt mogelijk.

A propos verkopen. In de speculatieve portefeuille zit nog maar 50% Tesla. Weliswaar in een hefboomproduct, maar toch. Sowieso is de speculatieve portefeuille tot de helft gereduceerd uit voorzichtigheid.
In de luie portefeuille is Tesla op een haar na 90%, uitsluitend in aandelen. De afgelopen jaren ging ik in die portefeuille telkens in Januari een geschreven put positie aan met expiratie Januari van het volgende jaar. Zo niet dit jaar. Hoogtevrees van een bejaard kaboutertje...
 
  • Like
Reactions: Maarten and Xfrank
De afgelopen jaren ging ik in die portefeuille telkens in Januari een geschreven put positie aan met expiratie Januari van het volgende jaar. Zo niet dit jaar. Hoogtevrees van een bejaard kaboutertje...
Op welke uitoefenprijs zou je dan die geschreven put normaliter hebben gekozen?

Bedoel je hoogtevrees in lijn met onderstaande post?
Een koers van 700 is juist niet zo goed om met deze strategie te beginnen. Want (bijvoorbeeld) een put 500 levert dan weinig op en een put 650 of 700 levert dan veel op, maar bij een terugval naar bijvoorbeeld 450 of 500 zit je dan al snel flink scheef.

Beter is te wachten tot een terugval en daar pas te beginnen met puts schrijven. Dus als we bijvoorbeeld terugzakken naar 500, daar pas de eerste put(s) schrijven. Je krijgt dan nog steeds veel premie, maar er is minder risico dat er nog een forse daling volgt.

Let op: hou bij puts schrijven altijd rekening met het feit dat ze tussentijds uitgevoerd kunnen worden (al is die kans zeer klein bij tijdig doorrollen) en dat je dus bereid moet zijn om de toegewezen aandelen te kopen en daar ook voldoende middelen voor op de beleggingsrekening moet hebben staan.
 
Je brengt er mogelijk sommigen, bewust of onbewust, mee op een dwaalspoor.
Dat is niet mijn bedoeling. Disclaimer: wat ik schrijf is mijn persoonlijke mening.
Een jaar geleden, dus voor de Corona-dip, stond de koers op 100$, dus 1/8 van nu. Erg veel zijn de verwachtingen ondertussen niet veranderd. Een aantal zaken zijn bevestigd, maar in essentie evolueert alles zoals voorzien. Dus met mijn huidige analyse en de koers van een jaar geleden, was er geen voorwerp van discussie. Niemand had verwacht dat de nieuwe inzichten zo snel zouden komen en in een x8 zouden resulteren.
De vraag is: wie brengt mensen het meest op een dwaalspoor? Iemand die beweert dat een belegging in Tesla aan de huidige koers nog een enorm potentieel heeft op korte termijn? Er zijn er die spreken van x2, x3 en zelfs x5 op korte termijn. Of iemand die aangeeft dat er op dit moment toch al veel verwachting in de koers verrekend zit? Diegenen die zoiets vooropstellen doen dat uiteraard uit overtuiging maar hebben eventueel toch ook de bijbedoeling de koers verder te pumpen.
Ik ga dit onderwerp even laten rusten want ik besef dat ik hier met mijn visie op de koers niet echt voor eigen kerk spreek.
 
Tesla risico zit hem vooral in de kans dat er ‘iets’ gebeurt. Aandeel kan dan geblokkeerd worden zodat je niet meer kan vluchten.
Als daar tienduizenden euros in zitten moet je die rationeel gezien, in veiligheid brengen. Anders ben je niet als goeie huisvader bezig.
Ik wil niet doemdenken, maar dat ‘iets’ zou kunnen zijn:
  • Iets met Elon, gezien zijn levensstijl niet zo ondenkbaar
  • Fraude, leugens, komen aan het licht (range berekeningalgorithme, relatie met personeel?)
  • Wetgever fluit Tesla terug
  • Batterijen beginnen het massaal te begeven
  • FSD rijdt over moeder met kinderwagen
  • ...
 
Tesla risico zit hem vooral in de kans dat er ‘iets’ gebeurt. Aandeel kan dan geblokkeerd worden zodat je niet meer kan vluchten.
Als daar tienduizenden euros in zitten moet je die rationeel gezien, in veiligheid brengen. Anders ben je niet als goeie huisvader bezig.
Ik wil niet doemdenken, maar dat ‘iets’ zou kunnen zijn:
  • Iets met Elon, gezien zijn levensstijl niet zo ondenkbaar
  • Fraude, leugens, komen aan het licht (range berekeningalgorithme, relatie met personeel?)
  • Wetgever fluit Tesla terug
  • Batterijen beginnen het massaal te begeven
  • FSD rijdt over moeder met kinderwagen
  • ...
Veel forumleden zijn ingestapt voor een 1/8 deel van de huidige koers. Die risico’s waren er altijd al. Waarom zou je dan nu “als goed huisvader” uit moeten stappen. Zeker als je destijds eenmaal een goed investeringsbesluit heb genomen, nog jarenlang de tijd hebt en verder geen specialistische beurs kennis hebt lijkt mij HODL verstandiger. Het risico is slechts de 1/8 deel inleg....
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Als daar tienduizenden euros in zitten moet je die rationeel gezien, in veiligheid brengen. Anders ben je niet als goeie huisvader bezig.

Ehm, ja, en wat doet die rationele huisvader dan met die tienduizenden? In andere aandelen? All-time high. Vastgoed? All-time high. Cash? Geen rente, wel geldontwaarding en ook nog kans op failliete banken, bevriezing van tegoeden enz. Obligaties? All-time high.

Er zijn op dit moment weinig dingen waarvan de kans groot is dat ze over 5-10 jaar minimaal hetzelfde waard zijn. $TSLA lijkt me zelfs met de huidige koers nog goed voorgesorteerd om in 2030 minimaal de inflatie te hebben bijgehouden.
 
Op welke uitoefenprijs zou je dan die geschreven put normaliter hebben gekozen?

Bedoel je hoogtevrees in lijn met onderstaande post?
Januari ‘20 verkocht ik puts Jan 2021 $510 (pre-split) å $129. De koers was toen $ 443 (pre-split). Ik sloot ze begin Februari voor $ 46.75 (~64% winst). Ik heb ze toen teruggekocht, want in ruim een maand ruim 60% winst op zo’n positie volstaat in de luie portefeuille.Toen schreef ik eind Februari opnieuw puts Jan 2021 nu prijs $800 (pre-split) å $ 168,50, die ik eind December sloot voor $0,02 (~100% winst). (Tijdens de Corona-dip veroorzaakte deze positie weliswaar margin calls, maar bleef in stand.)

Vertaald naar begin Januari ‘21:
Toen stond de koers op 6 Januari op ongeveer $730 en zou ik normaliter puts Jan 2022 $840 of daaromtrent hebben verkocht. Die deden toen waarschijnlijk ongeveer $270, en nu nog $255,18. (~5,5% winst) Die optieserie is nog steeds in-the-money, daarom waarschijnlijk maar beperkte winst. Momenteel eigenlijk, objectief gezien, duur. De implied volatility is met 77% best hoog.

Ten opzichte van Maarten’s (RSF) strategie ben ik veel agressiever in de keuze van de expiratieprijs, maar juist minder in de expiratiedatum. Vandaar 15% hogere prijs, maar nog een jaar weg. Dus een heel andere insteek, met ook andere afwegingen. Ik ben agressiever, maar heb langer de tijd om gelijk te krijgen of bij ongelijk mijn verlies te beperken. Begin Januari 2021 had ik een minder agressieve visie en ben zodoende niet een dergelijke positie aangegaan.
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Tesla risico zit hem vooral in de kans dat er ‘iets’ gebeurt. Aandeel kan dan geblokkeerd worden zodat je niet meer kan vluchten.
Als daar tienduizenden euros in zitten moet je die rationeel gezien, in veiligheid brengen. Anders ben je niet als goeie huisvader bezig.
Ik wil niet doemdenken, maar dat ‘iets’ zou kunnen zijn:
  • Iets met Elon, gezien zijn levensstijl niet zo ondenkbaar
  • Fraude, leugens, komen aan het licht (range berekeningalgorithme, relatie met personeel?)
  • Wetgever fluit Tesla terug
  • Batterijen beginnen het massaal te begeven
  • FSD rijdt over moeder met kinderwagen
  • ...
Ik mag niet aan uw scenario’s denken wanneer je wel gaat doemdenken:confused:
 
  • Funny
  • Like
Reactions: MaH and Phil V
Ehm, ja, en wat doet die rationele huisvader dan met die tienduizenden? In andere aandelen? All-time high. Vastgoed? All-time high. Cash? Geen rente, wel geldontwaarding en ook nog kans op failliete banken, bevriezing van tegoeden enz. Obligaties? All-time high.

Er zijn op dit moment weinig dingen waarvan de kans groot is dat ze over 5-10 jaar minimaal hetzelfde waard zijn. $TSLA lijkt me zelfs met de huidige koers nog goed voorgesorteerd om in 2030 minimaal de inflatie te hebben bijgehouden.
Volledig mee eens. Ik zit sinds 2013 in TSLA. Ik denk dat ik de eerste 6 jaar veel meer risico heb genomen dan nu. Ik zou nu in ieder geval niet graag met mijn geld bij een reguliere autofabrikant zitten.
 
Het vereist nu eenmaal iets meer dan traditionele visie (technische of fundamentele analyse) om een disruptie goed te waarderen en ik stop na nu ook anderen dat te laten zien, want het wordt anders nog sneller duurder om bij te kopen, zeker nu wall street het ook een beetje begint te snappen. Daar hebben op dezelfde manier ook jaren met hun koersdoelen achter Amazon en Apple aan lopen adviseren. (koersdoel =< huidige koers) Nu snappen ze het beter, maar gelukkig nog steeds niet goed genoeg en ook gelukkig kijken ze maar een jaar vooruit en niet veel meer. (Ook wel grappig dat ze er dan nog steeds honderdduizenden auto's naast zitten). Energie-productie en -opslag (incl. autobidder) gaan nu pas echt los, cybertruck, semi, roadster, hatchback, komen nog, robotaxi dat Über en Lyft volledig van de kaart zal vegen. De meesten van de lezers hier onderschatten dat zelfs en dat is maar goed ook. Ik heb geen spaargeld, ik koop telkens bij, waar het kan op de dips, zo ook rond 20/21 januari. 27 januari zal er weer een tipje van de sluier worden opgelicht. Voor de angsthazen hier, ik ben bang dat je nog vaak zult worden herinnerd aan je postings en je zult jezelf wel voor de kop slaan dat je zo eigenwijs was. Free float wordt met mensen die het wel zien steeds kleiner, want zeg nou eerlijk, als je het snapt ga je toch voor 2023/24 niks verkopen?
Er is werkelijk geen enkele partij die zoveel bovengemiddelde batterijen zo goedkoop kan maken, zo snel evolueert en zoveel winst maakt op EV's, dus de voorsprong wordt (zeker met dat opgehaalde kapitaal) niet kleiner maar groter. De concurrentie moet wel ICE blijven maken om in de EV markt met verlies een toontje mee te blazen. Het is Tesla, dan heel lang niks, dan de andere Pure EV's en dan VW die misschien net op tijd zijn en nog voldoende op de balans hebben om winstgevend te kunnen worden op EV's (en dan ook z.s.m. van de ICE-poot af moeten, inclusief de nog enigszins in hun voordeel uitpakkende service-poot). Ik zie maar 1 reëel risico en dat is service/aftersales. Tesla moet stoppen daar zo kinderachtig over te doen en kan zich dat ook veroorloven, want er gaat weinig vanzelf kapot, dus repareer het gewoon, snel, zonder gezeur, (vrijwel) kosteloos, altijd en niemand zal er nog een seconde over nadenken om iets anders te kopen zeker als er een 40.000 hatchback komt incl BTW. 4 jaar volledige garantie en daarna 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, 1/6 en 1/7 korting op reparaties. (of dat Tesla (als robotaxi draait) de auto gewoon gaat terugkopen voor een interessante prijs en zelf in de vrije Teslavloot zetten. Als je daar als bedrijf echt in gelooft wil je bijna geen auto's meer verkopen denk ik, mits je ze kunt financieren. Wij eigenaren zijn alleen een tussenfase voor Tesla. Financiers van de vloot. Mogen een graantje meepikken en zullen dus in de beginfase nog subcontractor robotaxi-operator mogen worden.
 
Mooi betoog maar ik zie nog een risico... Als Elon nou ineens wegvalt :eek:
Dan weet ik er nog één. Wat als de belegger zelf plotseling wegvalt? Dan had hij het geld wellicht bij leven beter kunnen uitgeven.... :D Benieuwd hoe beleggers boven de 90 jaar dat risico afwegeno_O.

Off-topic: Zelf gezin en kids, maar bestaat er een soort verzekerings product voor kapitaalkrachtige personen zonder (relevante) erfgenamen? Zodat die groep bij vroegtijdig overlijden van een lid uit de groep het vermogen onderling verdeelt. Soort omgekeerde overlijdensverzekering ? :rolleyes:
 
Last edited: