robertvg
Extremely Well-Known Member
Wat een bullshit.In De Standaard stond gisteren een artikel met daarin enkele redenen waarom het aandeel zo'n zware terugval kende. Dit is zeker niet de visie van de echte fanboy maar wie eerlijk is, kan toch moeilijk volhouden dat het complete onzin is.
Waarom Tesla dan toch niet het Apple van de autosector is.
Waarschijnlijk kan niet iedereen het artikel lezen, daarom de vier verwachtingen die het niet langer kan waarmaken:
- De eerste was dat Tesla de hoge waardering verdiende van een topsoftwarebedrijf. Andere autobouwers zouden grote bedragen betalen voor het gebruik van de software. Dat is niet het geval. Met als subtitel en voorbeeld bij uitstek: De zelfrijdende auto rijdt nergens heen.
- De tweede grote verwachting was dat Tesla als pure elektrische autobouwer de traditionele concurrenten altijd een stap voor zou blijven dankzij betere batterijen. Het artikel vermeldt Tesla als goed in vergelijkende studies, maar het heeft niet langer een significante voorsprong. (note van fivari: het betrekt trouwens heel wat batterijen van Chinese en andere fabrikanten)
- De derde verwachting was dat Tesla met de bouw van zijn megafactories een vliegwiel voor ongeziene groei en efficiëntie zou bezitten. Berlijn kent opstartproblemen, totale capaciteit zou met de huidige productie-units naar 2,5 miljoen/jaar gaan. De ambitie van 20 miljoen/jaar wordt niet bevestigd door de aankondiging van nieuwe megafactories.
- En dan de vergelijking met Apple: Dat een geniale ceo en een creatief team van Tesla de autoversie van Apple zouden maken, was de laatste verwachting die het bedrijf niet kon inlossen. Het zou een merk zijn met een zeer trouwe, grote en blijvende fanbasis, dankzij zijn uniek design en ecosysteem. Ook dat lijkt niet het geval. Andere autobouwers brengen nu in alle maten en gewichten elektrische auto’s uit die qua afwerking vaak beter zijn dan Tesla. Op een moment dat het de markt al lang niet meer voor zich alleen heeft, slaagt Tesla er niet in nieuwe modellen te lanceren. Het laatste model dateert van 2020. En ongeleid projectiel Elon Musk als uithangbord blijkt meer in het nadeel dan in het voordeel van Tesla te werken. Een groot contrast met de afgemeten communicatie van wijlen Steve Jobs.
Tesla is de Apple van de autosector maar niet vanwege een van de vier genoemde redenen (en nooit geweest).
Ik noem dat chargerend altijd als er weer eens iemand hard roept dat we alles mbv open standaarden moeten bouwen: die hebben we niet nodig.
Kijk naar het bedrijf die de smartphone populair heeft gemaakt: Apple. Hoe hebben ze dat gedaan? Door zelf de telefoon te bouwen, door zelf het OS te bouwen, door zelfs ook te bepalen hoe en welke apps op de telefoon geinstalleerd konden worden, en door later zelfs ook de processor te maken.
Opeens hoefden klanten niet meer uit te zoeken hoe ze een nieuwe versie van het OS op hun telefoon moesten installeren, ze hoefden niet meer uit te zoeken waar ze die moesten downloaden, ze hoefden niet meer uit te zoeken welke versie van het OS op hun model smartphone de laatste was. Ze hoefden niet meer per app te bekijken welke versie de laatste was voor hun versie van het OS, ze hoefden niet meer op te zoeken waar de app te downloaden, ze hoefden zich geen zorgen meer te maken of er malware of spyware in de apps zou zitten, ze hoefden zich geen zorgen meer te maken over het achterlaten van hun creditcardgegevens bij allerlei onbekende partijen.
Kijk naar het bedrijf die elektrische auto’s populair heeft gemaakt: Tesla.
Hoe hebben ze dat gedaan? Door zelf de auto te bouwen, door zelf de batterij te maken, door zelf de laadinfra te maken, en zeker ook: door zelf de software te maken die al die componenten aan elkaar knoopt.
Opeens hoefden ev rijders voordat ze in hun auto stapten zich niet meer voor te bereiden en de laadstations op te zoeken want de navigatie weet die allemaal, ze hoefden zich niet meer zorgen te maken dat laders wellicht buiten werking waren of te druk bezet zouden zijn want de navigatie weet dat ook (en betrouwbaar) allemaal. Ze hoefden zich geen zorgen te maken over laders en auto’s die niet goed met elkaar communiceren, en ze hoeven zich ook geen zorgen te maken over op wat voor een manier of met wat voor een pas dan ook ze in hun eigen land en in het buitenland eigenlijk moeten betalen.
Tesla is de Apple van de autosector niet vanwege de genoemde redenen, maar vanwege de verticale integratie.
In de US heeft Tesla 60-70% van de EV markt. En je kan op LinkedIn even zoeken op Rivian eigenaren die na ervaringen met de huidige laadinfra gewoon ronduit zeggen: koop een Tesla, of koop een brandstofauto.
Helaas daar nog steeds zo, hier zijn we inmiddels wat verwend.
Last edited: