Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
In De Standaard stond gisteren een artikel met daarin enkele redenen waarom het aandeel zo'n zware terugval kende. Dit is zeker niet de visie van de echte fanboy maar wie eerlijk is, kan toch moeilijk volhouden dat het complete onzin is.

Waarom Tesla dan toch niet het Apple van de autosector is.

Waarschijnlijk kan niet iedereen het artikel lezen, daarom de vier verwachtingen die het niet langer kan waarmaken:
  1. De eerste was dat Tesla de hoge waardering verdiende van een topsoftwarebedrijf. Andere autobouwers zouden grote bedragen betalen voor het gebruik van de software. Dat is niet het geval. Met als subtitel en voorbeeld bij uitstek: De zelfrijdende auto rijdt nergens heen.
  2. De tweede grote verwachting was dat Tesla als pure elektrische autobouwer de traditionele concurrenten altijd een stap voor zou blijven dankzij betere batterijen. Het artikel vermeldt Tesla als goed in vergelijkende studies, maar het heeft niet langer een significante voorsprong. (note van fivari: het betrekt trouwens heel wat batterijen van Chinese en andere fabrikanten)
  3. De derde verwachting was dat Tesla met de bouw van zijn megafactories een vliegwiel voor ongeziene groei en efficiëntie zou bezitten. Berlijn kent opstartproblemen, totale capaciteit zou met de huidige productie-units naar 2,5 miljoen/jaar gaan. De ambitie van 20 miljoen/jaar wordt niet bevestigd door de aankondiging van nieuwe megafactories.
  4. En dan de vergelijking met Apple: Dat een geniale ceo en een creatief team van Tesla de autoversie van Apple zouden maken, was de laatste verwachting die het bedrijf niet kon inlossen. Het zou een merk zijn met een zeer trouwe, grote en blijvende fanbasis, dankzij zijn uniek design en ecosysteem. Ook dat lijkt niet het geval. Andere autobouwers brengen nu in alle maten en gewichten elektrische auto’s uit die qua afwerking vaak beter zijn dan Tesla. Op een moment dat het de markt al lang niet meer voor zich alleen heeft, slaagt Tesla er niet in nieuwe modellen te lanceren. Het laatste model dateert van 2020. En ongeleid projectiel Elon Musk als uithangbord blijkt meer in het nadeel dan in het voordeel van Tesla te werken. Een groot contrast met de afgemeten communicatie van wijlen Steve Jobs.
Wat een bullshit.

Tesla is de Apple van de autosector maar niet vanwege een van de vier genoemde redenen (en nooit geweest).

Ik noem dat chargerend altijd als er weer eens iemand hard roept dat we alles mbv open standaarden moeten bouwen: die hebben we niet nodig.

Kijk naar het bedrijf die de smartphone populair heeft gemaakt: Apple. Hoe hebben ze dat gedaan? Door zelf de telefoon te bouwen, door zelf het OS te bouwen, door zelfs ook te bepalen hoe en welke apps op de telefoon geinstalleerd konden worden, en door later zelfs ook de processor te maken.
Opeens hoefden klanten niet meer uit te zoeken hoe ze een nieuwe versie van het OS op hun telefoon moesten installeren, ze hoefden niet meer uit te zoeken waar ze die moesten downloaden, ze hoefden niet meer uit te zoeken welke versie van het OS op hun model smartphone de laatste was. Ze hoefden niet meer per app te bekijken welke versie de laatste was voor hun versie van het OS, ze hoefden niet meer op te zoeken waar de app te downloaden, ze hoefden zich geen zorgen meer te maken of er malware of spyware in de apps zou zitten, ze hoefden zich geen zorgen meer te maken over het achterlaten van hun creditcardgegevens bij allerlei onbekende partijen.

Kijk naar het bedrijf die elektrische auto’s populair heeft gemaakt: Tesla.
Hoe hebben ze dat gedaan? Door zelf de auto te bouwen, door zelf de batterij te maken, door zelf de laadinfra te maken, en zeker ook: door zelf de software te maken die al die componenten aan elkaar knoopt.
Opeens hoefden ev rijders voordat ze in hun auto stapten zich niet meer voor te bereiden en de laadstations op te zoeken want de navigatie weet die allemaal, ze hoefden zich niet meer zorgen te maken dat laders wellicht buiten werking waren of te druk bezet zouden zijn want de navigatie weet dat ook (en betrouwbaar) allemaal. Ze hoefden zich geen zorgen te maken over laders en auto’s die niet goed met elkaar communiceren, en ze hoeven zich ook geen zorgen te maken over op wat voor een manier of met wat voor een pas dan ook ze in hun eigen land en in het buitenland eigenlijk moeten betalen.

Tesla is de Apple van de autosector niet vanwege de genoemde redenen, maar vanwege de verticale integratie.

In de US heeft Tesla 60-70% van de EV markt. En je kan op LinkedIn even zoeken op Rivian eigenaren die na ervaringen met de huidige laadinfra gewoon ronduit zeggen: koop een Tesla, of koop een brandstofauto.
Helaas daar nog steeds zo, hier zijn we inmiddels wat verwend.
 
Last edited:
Wat een bullshit.

Tesla is de Apple van de autosector maar niet vanwege een van de vier genoemde redenen (en nooit geweest).

Ik noem dat chargerend altijd als er weer eens iemand hard roept dat we alles mbv open standaarden moeten bouwen: die hebben we niet nodig.

Kijk naar het bedrijf die de smartphone populair heeft gemaakt: Apple. Hoe hebben ze dat gedaan? Door zelf de telefoon te bouwen, door zelf het OS te bouwen, door zelfs ook te bepalen hoe en welke apps op de telefoon geinstalleerd konden worden, en door later zelfs ook de processor te maken.
Opeens hoefden klanten niet meer uit te zoeken hoe ze een nieuwe versie van het OS op hun telefoon moesten installeren, ze hoefden niet meer uit te zoeken waar ze die moesten downloaden, ze hoefden niet meer uit te zoeken welke versie van het OS op hun model smartphone de laatste was. Ze hoefden niet meer per app te bekijken welke versie de laatste was voor hun versie van het OS, ze hoefden niet meer op te zoeken waar de app te downloaden, ze hoefden zich geen zorgen meer te maken of er malware of spyware in de apps zou zitten, ze hoefden zich geen zorgen meer te maken over het achterlaten van hun creditcardgegevens bij allerlei onbekende partijen.

Kijk naar het bedrijf die elektrische auto’s populair heeft gemaakt: Tesla.
Hoe hebben ze dat gedaan? Door zelf de auto te bouwen, door zelf de batterij te maken, door zelf de laadinfra te maken, en zeker ook: door zelf de software te maken die al die componenten aan elkaar knoopt.
Opeens hoefden ev rijders voordat ze in hun auto stapten zich niet meer voor te bereiden en de laadstations op te zoeken want de navigatie weet die allemaal, ze hoefden zich niet meer zorgen te maken dat laders wellicht buiten werking waren of te druk bezet zouden zijn want de navigatie weet dat ook (en betrouwbaar) allemaal. Ze hoefden zich geen zorgen te maken over laders en auto’s die niet goed met elkaar communiceren, en ze hoeven zich ook geen zorgen te maken over op wat voor een manier of met wat voor een pas dan ook ze in hun eigen land en in het buitenland eigenlijk moeten betalen.

Tesla is de Apple van de autosector niet vanwege de genoemde redenen, maar vanwege de verticale integratie.

In de US heeft Tesla 60-70% van de EV markt. En je kan op LinkedIn even zoeken op Rivian eigenaren die na ervaringen met de huidige laadinfra gewoon ronduit zeggen: koop een Tesla, of koop een brandstofauto.
Helaas daar nog steeds zo, hier zijn we inmiddels wat verwend.
Mooi verhaal maar volgens mij postte Fivari een artikel met de redenen waarom de koers van Tesla zo flink gezakt is.

Daar kan jij het niet mee eens zijn maar feit is dat de koers flink gezakt is. De koers is een objectieve maatstaf. De markt bepaalt wat een aandeel waard is.
 
  • Like
Reactions: Phil V
  • Funny
Reactions: Dikkie Dik
Gheghe en dan vergat ik nog de Model 3 in maart 😂

Dus als de Y ook nog december pakt is een Tesla vier maanden de best verkopende auto in Europa geweest in ‘22.

Ronduit rampzalig 🤭
Zo is dat, maar hé, de koers heeft altijd gelijk hoor.
Het is heel simpel. Maandag of dinsdag krijgen we cijfers van het bedrijf. Dat zijn feiten.
Echter enkel over de autotak, dus dat zal ook nog niet alles zeggen. Energy wordt namelijk groter en groter.
Eind januari weten we echt hoe het staat en wat de verwachtingen zijn voor 23. Misschien dat de koers tegen dan effectief gelijk heeft.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Mooi verhaal maar volgens mij postte Fivari een artikel met de redenen waarom de koers van Tesla zo flink gezakt is.

Daar kan jij het niet mee eens zijn maar feit is dat de koers flink gezakt is. De koers is een objectieve maatstaf. De markt bepaalt wat een aandeel waard is.
Heeft de Standaard opnieuw iets geschreven vandaag?

MSFT + 6,48%
AWS + 2,36%
Google 2,43%
Meta +4,64%

Tesla +8,08%

Valt er hier iets op? Bewegingen naar beneden zijn groter alsook de bewegingen naar boven in vergelijk met de andere. (air in, air out)

Een enkele zwaluw maakt nog geen zomer maar het geeft volgens mij wel weer hoe het aandeel Tesla zich gedraagt en hoe het artikel ook maar wat giswerk was.
 
Het artikel gaat niet over dagbewegingen. Het is een poging om te verklaren waarom TSLA 70% van zijn waarde verloor, aanzienlijk meer dan de brede markt.
Het weerspiegelt niet helemaal mijn standpunt, hoewel ik het een redelijk plausibele lijst vind.
Maar geef gerust (bijkomende) andere oorzaken. Shorters, manipulatie via opties zoals ook massaal gebruikt tijdens de stijging, inside verkopen door EM... het had er zeker bij gekund.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Mooi verhaal maar volgens mij postte Fivari een artikel met de redenen waarom de koers van Tesla zo flink gezakt is.

Daar kan jij het niet mee eens zijn maar feit is dat de koers flink gezakt is. De koers is een objectieve maatstaf. De markt bepaalt wat een aandeel waard is.
De kop van het artikel is “Waarom Tesla niet de Apple van de automobielsector is” en somt vervolgens van alles op wat niets te maken heeft met waarom Tesla wel/niet de Apple van de sector is.
 

Must read. Er wordt een sport van gemaakt om de 50% groei toe te passen op de productie/leveringen van het voorgaande jaar.
Uiteraard is dit zinloos als Tesla deze cijfers steeds verslaat. Ooit zal dit dan eens onder de 50% gaan waarbij sommigen hun gelijk zullen komen halen. Enkele jaren geleden werd deze guidance anders uitgelegd.
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Absoluut niet, want rond de 100.000.000 is het daggemiddelde van afgelopen drie maand op Webull, waar ik gemakshalve altijd kijk. Split is al wat langer geleden. (En het gemiddelde van de afgelopen dagen. voor de split was het ongeveer 27 miljoen (inclusief 2 vakantiemaanden)
Ook nu zitten we ver voor sluitingstijd alweer boven het driemaandsdaggemiddelde van 1 dag
En de split was trouwens 3:1 en niet 4:1
Ik doel niet op de split, maar op de prijs van het aandeel.
Voor 400 dollar kocht je een jaar terug 1 aandeel en een paar dagen terug kocht je voor 400 dollar bijna 4 aandelen.
Dit zal zeker een rol spelen in het aantal verhandelde aandelen.
 
Het artikel gaat niet over dagbewegingen. Het is een poging om te verklaren waarom TSLA 70% van zijn waarde verloor, aanzienlijk meer dan de brede markt.
Het weerspiegelt niet helemaal mijn standpunt, hoewel ik het een redelijk plausibele lijst vind.
Maar geef gerust (bijkomende) andere oorzaken. Shorters, manipulatie via opties zoals ook massaal gebruikt tijdens de stijging, inside verkopen door EM... het had er zeker bij gekund.
Misschien is het allemaal wel onzin. Tesla heeft over 5 jaar een rendement van bijna 500%, Apple en ASML komen een beetje in de buurt met ongeveer 300%, de rest van de grote tech doet weinig, over de legacy automotive maar niet te spreken. Misschien was Tesla teveel door geschoten en is het gewoon een goed bedrijf met nu een reeële waardering? 500% in 5 jaar is niet gek en als de koers halveert is het nog steeds geen slecht rendement.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Zo is dat, maar hé, de koers heeft altijd gelijk hoor.
Het is heel simpel. Maandag of dinsdag krijgen we cijfers van het bedrijf. Dat zijn feiten.
De cijfers zullen goed zijn, maar de aandelen worden bepaald door toekomstverwachtingen. Die waren de afgelopen jaren te hoog en zijn nu bijgestuurd.
  • FSD voor eind 2019
  • Cybertruck voor 2020
  • Robotaxi voor 2025
  • Model 2 eind dit jaar
  • Batterijoptimalisatie
De markt heeft door dat dit niet meer om verteerbare vertragingen gaat, maar gedeeltelijk om onkunde en dat alle nog openstaande beloften wellicht dezelfde weg op gaan. Ook al komt het allemaal nog, het zal niet meer met de extreme voorsprong op andere merken zijn.
 
De cijfers zullen goed zijn, maar de aandelen worden bepaald door toekomstverwachtingen. Die waren de afgelopen jaren te hoog en zijn nu bijgestuurd.
  • FSD voor eind 2019
  • Cybertruck voor 2020
  • Robotaxi voor 2025
  • Model 2 eind dit jaar
  • Batterijoptimalisatie
De markt heeft door dat dit niet meer om verteerbare vertragingen gaat, maar gedeeltelijk om onkunde en dat alle nog openstaande beloften wellicht dezelfde weg op gaan. Ook al komt het allemaal nog, het zal niet meer met de extreme voorsprong op andere merken zijn.


Meh. Tesla stelt de doelen voor zichzelf altijd krankzinnig hoog maar haalt ze uiteindelijk altijd wel.

Laten we niet vergeten dat de afgelopen twee jaar vanwege een pandemie de complete supply chain ernstig verstoord was en Tesla in die tijd eventjes drie Gigafactories uit de grond gestampt heeft.

Onkunde? Het tegenovergestelde. Alleen al hoe ze destijds met het chiptekort omgingen, next level Agile.
 
  • Love
  • Like
Reactions: balblas and RobsEV
Even een kleine correctie. Zoals de markt ook doet op je koers als de 'overpromised and underdelivered'.
Hoe verklaar je dan de redelijke stagnatie van aandelen bij constructeurs als BMW in 2022? Als we het over de toekomst hebben, zitten zij dan zogoed gepositioneerd? Akkoord, zij verkopen in totale aantallen nog steeds meer (2 miljoen) maar het aandeel EV (130K) is wel erg klein.

Laat nu net in de toekomst dit de enige aandrijfvorm zijn. Gaan we er dan vanuit "dat het wel goed komt" omdat het BMW is of moet men zich dan ook zorgen maken en dit terugzien in het aandeel?

Moeten we dan afleiden dat de vraag naar elektrische BMWs quasi onbestaande is? Hoe gaan ze dit rechttrekken? Waar zit de innovatie?

underpromised & underdelivered? 😜
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: Dikkie Dik
Laat nu net in de toekomst dit de enige aandrijfvorm zijn. Gaan we er dan vanuit "dat het wel goed komt" omdat het BMW is of moet men zich dan ook zorgen maken en dit terugzien in het aandeel?
Ik denk dat de oorlog en daarmee de energieprijzen een behoorlijke draai hebben gegeven aan de voordelen om over te stappen op elektrisch. Mijn hybride heb ik de laatste 3 maanden niet meer opgeladen. Moet er niet aan denken om de auto voor 84 cent per kilowattuur op te laden en straks binnen 2 maanden door het 'energieplafond' te jagen. Ik geef ook geen advies om BMW aandelen te kopen, maar ik begrijp de keuze van BMW om het type brandstof waarop je de auto laat rijden uiteindelijk door de klant wordt bepaald en niet door de overheid of de autobouwer.

Als de stroomprijzen nog 2 jaar op deze niveau's blijven, zie ik zelfs nog wel een scenario dat het aandeel aan elektrische auto's weer gaat dalen. Elektrisch is technisch superieur aan de dinosap slurper, maar financieel te duur. VHS versus P2000.

Tesla gaat terug naar af, geveld door energieprijzen, Corona, Duitse ambtenarij, opdrogende subsidies en een roadmap die lijkt op een sprookje. En niet te vergeten een rockstar CEO die als een Thierry Baudet compleet ontspoort is..

Dus je kunt beter Shell kopen en dividend + opties schrijven, als je dan toch een aandelen advies wilt hebben.