CL600
Member
Dan is FastNed ook gered!Het enige wat wij kunnen doen om hun ongelijk te bewijzen er massaal één te kopen. Wij pikken de onze dinsdag op. Zal ze leren.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dan is FastNed ook gered!Het enige wat wij kunnen doen om hun ongelijk te bewijzen er massaal één te kopen. Wij pikken de onze dinsdag op. Zal ze leren.
Maar door er een te kopen bevestig je eerder dat ze denken op de goede weg te zitten. Beter is die halfbakken EV's helemaal niet te kopenHet enige wat wij kunnen doen om hun ongelijk te bewijzen er massaal één te kopen. Wij pikken de onze dinsdag op. Zal ze leren.
Reken maar dat ze bij JLR een hoop leren van de feedback van hun I-Pace klanten.Maar door er een te kopen bevestig je eerder dat ze denken op de goede weg te zitten. Beter is die halfbakken EV's helemaal niet te kopen
Ze zullen er veel van kunnen leren, maar de vraag is of dit tot duidelijke verbeteringen zal leiden. Een aerodynamische misser kun je heel moeilijk nog rechtzetten.Reken maar dat ze bij JLR een hoop leren van de feedback van hun I-Pace klanten.
Daar zal heus wel rekening mee gehouden worden bij de volgende versies en modellen die ze uitbesteden.
Of zeg ik nu iets verkeerds, hier in het JLR-short-sell-hoekje?
Kom, wij weten uit ervaring waar het bij een EV op aan komt. Dat weet Jaguar ook, toch maken ze de twee grootst denkbare fouten.Ik merk hier heel wat "vreugde" bij elk slecht nieuws over de concurrentie van Tesla. Ik begrijp niet goed waarom. Of misschien wel. Ook de ICE-wereld verkneukelde zich elke keer opnieuw bij een pech voor Tesla, een brandende batterij, een gestrande wagen, een ongeval al dan niet veroorzaakt door AP, een domme tweet van Musk: het was ook telkens een reden voor een vreugdedans in het andere kamp. Blijkbaar hebben een aantal forumleden een gelijkaardige reflex wanneer het over andere EVs gaat.
De Europeanen hebben EV anders ingevuld dan Tesla, maar de modellen mogen er toch best zijn. De video van KiaBjorn (hebben jullie de T-shirt ook gezien) over de audi e-tron: ziet er toch wel prima uit. OK, de Europese modellen zijn wat minder gestroomlijnd en zullen daardoor een hoger verbruik neerzetten dan de MS en allicht ook dan de MX. Daardoor, zo wordt hier met overtuiging beweerd, zouden ze onbruikbaar zijn als reiswagen. Dat argument verschilt niet zo sterk van wat ICE-ers zeggen over de Tesla's.
Het ionity netwerk is een prima zaak en samen met de duizenden 50 kW CCS die er al staan, krijg je nu al een zeer degelijke laadinfrastructuur die elke dag nog uitbreidt. Dat het er niet eerder kwam, is niet onlogisch: tot voor kort kon enkel de ioniq iets sneller dan 50kW laden.
Tesla moest in de beginjaren noodgedwongen een eigen netwerk opzetten. Dat netwerk is nog altijd een pluspunt. Maar het nam ook een aantal jaren in beslag.Ik kan me echt niet voorstellen dat een tweede netwerk dat alleen door en voor één merk opgezet wordt, wenselijk is. De parkings van Van Der Valk zijn nu al te klein.
Wat concurrentie tussen degelijk uitgebouwde (snel)laadwerken kan ook geen kwaad, zo blijven de tarieven redelijk. Dus meerdere netwerken naast elkaar, liefst met roaming, eventueel aan een iets hoger tarief, is prima. Gratis snelladen zal niet blijven duren en heeft het bijkomende nadeel van oneigenlijk gebruik door wagens die niet op doorreis zijn.
Vreemd ook dat Wim plots pleit voor één groot netwerk gerund door het zo verguisde Shell.
Wat het dramatische reisverslag vanuit Engeland betreft: lijkt mij typische een beginnersfout met te weinig voorbereiding en vooral te weinig kennis van de wagen, en dan uiteraard vooral het verbruik bij hoge snelheid. Een beetje pech ook. In 2013-2014 kon het iedere Tesla-rijder overkomen zijn. 2018-2019 zijn eigenlijk de beginjaren van de Europese EVs. Ik denk dat hun startpositie nu ruim beter is dan wat Tesla aanbood in 2013. Tegen de zomer 2019 is het snellaadnetwerk voor CCS-auto's het SUC-netwerk IMO al behoorlijk dicht genaderd. Het is trouwens te hopen dat tegen de tijd dat 10.000den M3 in Europa rondreizen, een SUC voor hen niet gratis is of er dreigt daar ook verzadiging. Misschien dat ze dan wel blij zijn met de laadmogelijkheden van het ionity-netwerk.
Ik merk hier heel wat "vreugde" bij elk slecht nieuws over de concurrentie van Tesla. Ik begrijp niet goed waarom. Of misschien wel. Ook de ICE-wereld verkneukelde zich elke keer opnieuw bij een pech voor Tesla, een brandende batterij, een gestrande wagen, een ongeval al dan niet veroorzaakt door AP, een domme tweet van Musk: het was ook telkens een reden voor een vreugdedans in het andere kamp. Blijkbaar hebben een aantal forumleden een gelijkaardige reflex wanneer het over andere EVs gaat.
De Europeanen hebben EV anders ingevuld dan Tesla, maar de modellen mogen er toch best zijn. De video van KiaBjorn (hebben jullie de T-shirt ook gezien) over de audi e-tron: ziet er toch wel prima uit. OK, de Europese modellen zijn wat minder gestroomlijnd en zullen daardoor een hoger verbruik neerzetten dan de MS en allicht ook dan de MX. Daardoor, zo wordt hier met overtuiging beweerd, zouden ze onbruikbaar zijn als reiswagen. Dat argument verschilt niet zo sterk van wat ICE-ers zeggen over de Tesla's.
Het ionity netwerk is een prima zaak en samen met de duizenden 50 kW CCS die er al staan, krijg je nu al een zeer degelijke laadinfrastructuur die elke dag nog uitbreidt. Dat het er niet eerder kwam, is niet onlogisch: tot voor kort kon enkel de ioniq iets sneller dan 50kW laden.
Tesla moest in de beginjaren noodgedwongen een eigen netwerk opzetten. Dat netwerk is nog altijd een pluspunt. Maar het nam ook een aantal jaren in beslag.Ik kan me echt niet voorstellen dat een tweede netwerk dat alleen door en voor één merk opgezet wordt, wenselijk is. De parkings van Van Der Valk zijn nu al te klein.
Wat concurrentie tussen degelijk uitgebouwde (snel)laadwerken kan ook geen kwaad, zo blijven de tarieven redelijk. Dus meerdere netwerken naast elkaar, liefst met roaming, eventueel aan een iets hoger tarief, is prima. Gratis snelladen zal niet blijven duren en heeft het bijkomende nadeel van oneigenlijk gebruik door wagens die niet op doorreis zijn.
Vreemd ook dat Wim plots pleit voor één groot netwerk gerund door het zo verguisde Shell.
Wat het dramatische reisverslag vanuit Engeland betreft: lijkt mij typische een beginnersfout met te weinig voorbereiding en vooral te weinig kennis van de wagen, en dan uiteraard vooral het verbruik bij hoge snelheid. Een beetje pech ook. In 2013-2014 kon het iedere Tesla-rijder overkomen zijn. 2018-2019 zijn eigenlijk de beginjaren van de Europese EVs. Ik denk dat hun startpositie nu ruim beter is dan wat Tesla aanbood in 2013. Tegen de zomer 2019 is het snellaadnetwerk voor CCS-auto's het SUC-netwerk IMO al behoorlijk dicht genaderd. Het is trouwens te hopen dat tegen de tijd dat 10.000den M3 in Europa rondreizen, een SUC voor hen niet gratis is of er dreigt daar ook verzadiging. Misschien dat ze dan wel blij zijn met de laadmogelijkheden van het ionity-netwerk.
De termen misser en volledig misslaan zijn toch wel erg sterk. Een Cx van 0,29 krijg je niet zonder er moeite voor te doen. Al zeker niet voor een vrij korte wagen. Had het beter gekund: ongetwijfeld. Had het beter gekund met behoud van enkele specifieke kenmerken? Allicht niet veel.
Mercedes heeft met zijn CLA de beste Cx-score (0.22) van alle productiewagens. Dus ze kunnen het best wel.
Er zijn blijkbaar twee manieren om de aerodynamiek te optimaliseren: een lange koets met overal afrondingen en het juiste profiel of net een vreemde vorm met heel wat detaillering om de luchtstroom te "geleiden" zoals bij de prius van Toyota
Het verschil in luchtweerstand tussen een i-Pace en een MX is ongeveer 10%. Het levert bij 120 km/u een meerverbruik op van 1 kWh per 100km: respectievelijk 22,07 kWh/100km voor de Pace en 21,06 kWh voor de MX. Ik reken alleen rolweerstand en luchweerstand in. Het zou zo maar eens kunnen dat dit verschil bij lagere temperatuur gecompenseerd wordt door de warmtepomp van de i-Pace.
Het laadnetwerk is een kwestie van tijd, vermoedelijk minder dan een jaar.
OK akkoord met het verminderd rendement bij lagere temperaturen. Ik wist niet dat het verschil al zo groot was.Een warmtepomp levert bij lagere temperatuur steeds minder rendement. Dat scheelt tussen bijv. 0 en +10 graden maar liefst 45% verschil in rendement op. Bij vorst wordt dat nog een stuk slechter.
De termen misser en volledig misslaan zijn toch wel erg sterk. Een Cx van 0,29 krijg je niet zonder er moeite voor te doen. Al zeker niet voor een vrij korte wagen. Had het beter gekund: ongetwijfeld. Had het beter gekund met behoud van enkele specifieke kenmerken? Allicht niet veel.
Mercedes heeft met zijn CLA de beste Cx-score (0.22) van alle productiewagens. Dus ze kunnen het best wel.
Er zijn blijkbaar twee manieren om de aerodynamiek te optimaliseren: een lange koets met overal afrondingen en het juiste profiel of net een vreemde vorm met heel wat detaillering om de luchtstroom te "geleiden" zoals bij de prius van Toyota
Het verschil in luchtweerstand tussen een i-Pace en een MX is ongeveer 10%. Het levert bij 120 km/u een meerverbruik op van 1 kWh per 100km: respectievelijk 22,07 kWh/100km voor de Pace en 21,06 kWh voor de MX. Ik reken alleen rolweerstand en luchweerstand in. Het zou zo maar eens kunnen dat dit verschil bij lagere temperatuur gecompenseerd wordt door de warmtepomp van de i-Pace.
Het laadnetwerk is een kwestie van tijd, vermoedelijk minder dan een jaar.
OK akkoord met het verminderd rendement bij lagere temperaturen. Ik wist niet dat het verschil al zo groot was.
Ik heb het dan over de verwarming van de passagiersruimte, want voor koeling doen alle merken beroep op een warmtepomp. Het globale verwarmingsrendement van een warmtepomp zal, behoudens echt extreme situaties <-20°C, toch nog hoger blijven dan dat van een weerstandsverwarming. Of ben ik daar verkeerd?
Voor de vergelijking met de MX: de MX is uiteraard groter, maar over de MX wordt niet gesproken in termen van totale misser en daarom wees ik op het geringe verschil tussen beide voertuigen, dat trouwens bevestigd wordt door dit korte artikel
Zoals eerder genoemd zit het meerverbruik van de I-Pace hem niet alleen in de cw waarde.Het verschil in luchtweerstand tussen een i-Pace en een MX is ongeveer 10%. Het levert bij 120 km/u een meerverbruik op van 1 kWh per 100km
Verbruikt zo'n head up display niet enorm veel stroom?O ja, de HUD is ook cool. Ik begrijp eigenlijk niet waarom de S en X die nog niet hebben.
Nee hoor, is een ledje met een lensje.Verbruikt zo'n head up display niet enorm veel stroom?