Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Bereikstest van enkele EV's, met een verrassend goed resultaat voor de i-Pace.
Er zit een trend in: bij Franse testen scoort de Zoe goed, bij Britse de i-Pace, bij Amerikaanse ...
Een constante blijft dan weer wel: de Kona doet het overal erg goed.

Hoe serieus moeten we deze test uberhaubt nemen?

- Er wordt bij een Tesla 75D aangegeven dat deze 11 uur nodig om thuis op te laden.
- "What Car? has developed a test that shows their Real Reange between charges.", maar gemakshalve vermelden we nergens hoe we deze test uitvoeren en wat deze inhoud.

Het is wel erg ongeloofwaardig dat een auto als de ipace met een veel lager opgegeven range en die bij alle andere testen minder uit de bus komt nu ineens wel beter scoort dan de 75D.
 
"What Car? has developed a test that shows their Real Reange between charges.", maar gemakshalve vermelden we nergens hoe we deze test uitvoeren en wat deze inhoud.
Dat is niet waar. achteraan het artikel staat een link naar de in detail beschreven testmethode.
Maar het resultaat is op zijn minst verrassend, zoals ik al aangaf.
Over de methode: men rijdt het 19 miles lange parcours twee keer met een op 18°C geconditioneerde batterij. Dat houdt in dat beperkte regeneratie mogelijk een impact heeft.
De manier om het verbruik over die korte afstand te meten aan de hand van de energie nodig om de batterij terug volledig vol te laden is erg discutabel en te veel gebaseerd op een ICE. Bij een EV heb je het balanceren op het einde van de laadcyclus. Extrapoleren van dat verbruik is dan ook niet correct.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Bereikstest van enkele EV's, met een verrassend goed resultaat voor de i-Pace.
Er zit een trend in: bij Franse testen scoort de Zoe goed, bij Britse de i-Pace, bij Amerikaanse ...
Een constante blijft dan weer wel: de Kona doet het overal erg goed.

Hoe serieus moeten we deze test uberhaubt nemen?

- Er wordt bij een Tesla 75D aangegeven dat deze 11 uur nodig om thuis op te laden.
- "What Car? has developed a test that shows their Real Reange between charges.", maar gemakshalve vermelden we nergens hoe we deze test uitvoeren en wat deze inhoud.

Het is wel erg ongeloofwaardig dat een auto als de ipace met een veel lager opgegeven range en die bij alle andere testen minder uit de bus komt nu ineens wel beter scoort dan de 75D.
Dat is niet waar. achteraan het artikel staat een link naar de in detail beschreven testmethode.
Maar het resultaat is op zijn minst verrassend, zoals ik al aangaf.
thx, die had ik over het hoofd gezien. Helaas weten we dan nog altijd niet hoe de verhouding van stadsverkeer en snelweg etc is.
 
Bereikstest van enkele EV's, met een verrassend goed resultaat voor de i-Pace.

Ik lees op FB mee met de i-Pace groep (gezonde interesse zeg maar). Lees daar toch wel dat ze zich een beetje zorgen maken op de range:

Today around town driving 47 miles on eco. Used 25% of charge

Jag are having my car back next week to fit the missing illuminate tred plates and are also going to just give it a check over as they
Are ‘surprised ‘ about the range reports


25% = 47 mijl, dan is 100% = 188 mijl. Dat rijmt niet echt met die 253 mijl die ik in die bereiktest lees.
 
Meetmethodes zijn erg belangrijk. Het pleit voor deze tests dat de methode goed beschreven is en voor alle voertuigen dezelfde is. Toch lijken de resultaten niet representatief en moet men zich dus vragen stellen bij de methode. Het bijvullen van een benzinetank is toch eenduidiger dan het volladen van een batterij.
Een goede beschrijving is niet beschikbaar bij getuigenissen zoals die op het i-Paceforum.
 
Meetmethodes zijn erg belangrijk. Het pleit voor deze tests dat de methode goed beschreven is en voor alle voertuigen dezelfde is. Toch lijken de resultaten niet representatief en moet men zich dus vragen stellen bij de methode. Het bijvullen van een benzinetank is toch eenduidiger dan het volladen van een batterij.
Een goede beschrijving is niet beschikbaar bij getuigenissen zoals die op het i-Paceforum.

Daarom kijk ik naar de EPA scores. Daar rekent men met benodigde energie om batterij weer volledig op te laden. Ook interessant om te weten, fabrikanten doen de test zelf en de EPA kan (hoeft niet) ze controleren.
 
  • Informative
Reactions: nico180
Hier nog totaal geen last van range anxiety:rolleyes:

7FF576AF-A8CF-40B5-A9DE-E35B2B05759E.jpeg
 
Nee, dat krijg je zelfs met een halve fase nog wel bijgeladen in de nacht -;)
Op het IPaceFroum zag ik een bericht dat je het opladen van de accu van de I-Pace niet zo kunt sturen dat het laden stopt bij een bepaald percentage SoC. Was een klacht van iemand die ook dit soort afstanden rijdt en de accu niet constant op 100% SC wil hebben staan.

Kan het mij bijna niet voorstellen.. Hoe werkt het?
 
Nee, dat krijg je zelfs met een halve fase nog wel bijgeladen in de nacht -;)
Op het IPaceFroum zag ik een bericht dat je het opladen van de accu van de I-Pace niet zo kunt sturen dat het laden stopt bij een bepaald percentage SoC. Was een klacht van iemand die ook dit soort afstanden rijdt en de accu niet constant op 100% SC wil hebben staan.

Kan het mij bijna niet voorstellen.. Hoe werkt het?

Met de app kan het: zie "Charging" -> laatste vraag met antwoord: 2019 Jaguar I-PACE Electric - FAQs & Information | Jaguar USA

"The InControl® Remote™ app, available for both iOS and Android, enables you to stop or start charging, manage departure times, pre-condition your vehicle, manage tolls and set a maximum state of charge. The app also sends you notifications if the charge plug is unexpectedly removed or if charging has stopped due to lack of power."
 
Nee, dat krijg je zelfs met een halve fase nog wel bijgeladen in de nacht -;)
Op het IPaceFroum zag ik een bericht dat je het opladen van de accu van de I-Pace niet zo kunt sturen dat het laden stopt bij een bepaald percentage SoC. Was een klacht van iemand die ook dit soort afstanden rijdt en de accu niet constant op 100% SC wil hebben staan.

Kan het mij bijna niet voorstellen.. Hoe werkt het?
Je kunt start en stop tijd instellen waarmee t een beetje te regelen is, niet echt handig. Een instelling voor een maximale lading heb ik nog niet kunnen vinden.

We hebben dit wel gevraagd bij aflevering. Er werd beweerd dat de batterij groter was dus dat je hem altijd tot 100% kom laden...
 
... onze i-pace er nog steeds niet tussen staat blijkt dus dat er meer geleverd zijn dan deze site meld.
Komt aardig overeen met RAI cijfer, 268 t/m oktober.

Nog interessante verschillen ontdekt met je X?

Een gunstig neven effect van de iPace is de verschuiving van de discussie van Range naar laadsnelheid. De laadsnelheid is goedkoper te verhogen dan het vergroten van de range. Een vraag naar hogere laadsnelheden zal het aantal snelladers snel doen toenemen. Het gaat goedkoper worden om EV's te maken, hoger laadsnelheid, meer laders zullen de noodzaak voor grote batterijen doen verminderen. De gewenste laadsnelheid zal ergens tussen de 175 en 225kW liggen en een batterij van 60kWh is dan genoeg.
 
Vanmorgen een klant bezocht in Merelbeke. Bleek dat die sedert vorige week een i-Pace heeft... .
Is er supertevreden over. De man is op pensioen en moet niet veel kilometer meer rijden, maar is zich terdege bewust van het nadeel t.o.v. Tesla voor wat betreft het snelladen / lange-afstand probleem. Hij hoopt dat binnen enkele jaren het snellaadnetwerk terdege uitbreidt, wat hij eigenlijk wel verwacht dat zal gebeuren. Ondertussen heeft hij geen probleem qua range want hij kan toch "voldoende keer rond de kerk"... .
Het is zijn eerste elektrische auto en voor hem is het in elk geval duidelijk na 1 week: geen fossiel meer !!
De auto is inderdaad heel netjes afgewerkt en straalt terdege kwaliteit uit. Het was de eerste die Vernaeve afgeleverd heeft.
Is inderdaad wel veel kleiner dan Tesla, maar enfin, er moeten er in alle groottes en formaten zijn wil iedereen zijn gading vinden.
Het leuke was wel dat hij zich al meteen een "collega" noemde als elektrisch rijder.
Was een fijne ontmoeting en leuk om even bij te kletsen, maar bij vertrek ( met m'n Vito werkpaard weliswaar ) toch een voldane tevredenheid over mijn eigen Tesla, die ik na drie jaar nog altijd een absolute topper vind. :)

Xavier
 
Iemand poste ergens op dit forum deze link Power BI Report hierin kon je zien dat t nog niet zo vlot gaat met de afleveringen van de i-Pace. Nu onze i-pace er nog steeds niet tussen staat blijkt dus dat er meer geleverd zijn dan deze site meld.

Op de website van de RDW heb ik 345 geregistreerde i-Paces geteld, maar dat is dan inclusief de dealer demo's. De laatst geregistreerde is van 8 november.

Staat hij er in dit lijstje ook niet bij? jaguar i-pace kenteken gegevens - RDWdata.nl