Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Het valt me inderdaad op hoe weinig je er nog rijdend ziet. Tegenover elke zes Tesla’s moet één I-Pace staan (18.000 versus 3.500). Ik zie dagelijks vele tientallen Tesla’s rijden, maar pas twee I-Paces. Vermoedelijk moeten er deze maand nog flink wat geleverd worden.
 
Die bankroet angst werd vooral door de traditionele ICE en olie industrie aangewakkerd. Die heeft toch betrekkelijk weinig invloed gehad als je de hoogte van het aandeel Tesla ziet.

Er is ook tenminste 1 persoon uit de olie industrie betrapt op poging tot beurskoers manipulatie van Tesla. Die wordt nog voor de rechter gebracht.

Ik moet nog zien dat JLR op lange termijn overleeft.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Achter JLR zit nog steeds Tatamotors toch?
Dan maak ik me over de toekomstige levensvatbaarheid niet zo druk.
Vooralsnog is Jaguar de bekende grote Duitse merken via de binnenbocht gepasseerd.. ;)
Screenshot_20190108-192152_Chrome.jpg


als de verliezen van JLR de ganse groep in het rood blijft duwen, zal er toch wel iets gebeuren.
 
  • Like
Reactions: FVO
Hmmm. Niet goed natuurlijk.
Maar laatste boekjaar waren de resultaten nog prima. Zie hier hun eigen jaarverslag.

Beetje moeten investeren voordat de winsten komen is in EV land natuurlijk niet vreemd ;)

Ik wil natuurlijk ook gewoon heel graag geloven dat er paar andere serieuze aanbieders komen (en blijven bestaan). Goed voor de consument en goed voor het milieu.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wat je ook goed ziet is dat de WLTP nog steeds niet deugd en de EPA norm veel beter is. En wat ook vergeten wordt is dat veel snelweg kilometers ook het verbruik verhogen, zeker als iemand constant 130 gaat rijden. Dat hakt er bij elke EV in, eigenlijk bij elke auto, maar bij ICE auto's stapt men daar makkelijker over heen en neemt met het hogere verbruik makkelijk voor lief, na even mopperen bij de pomp over de prijs.

Maar het verbruik ligt bij de i-Pace idd wel erg hoog; laten ze maar snel komen met een RWD versie die zuiniger is.
 
Dit klinkt meer als slecht geinformeerd bij verkoop. net zoals het gebrek van 1-fase "per ongeluk" niet wordt gemeld bij aankoop.
250km in de winter is ook wel ongeveer wat een S75D haalt, en Tesla adverteerd ook met fors hogere afstanden.
Een 75d in de winter maar 250 km. Dat kan ik me niet voorstellen. Ja, op 21 inch velgen, zonder voor te verwarmen, net regen en continue 130 km/u. Dat zou immers een verbruik van 300W/km zijn. Zelfs met een 85p (niet d) kom ik niet boven de 260 uit.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Keezje
Een 75d in de winter maar 250 km. Dat kan ik me niet voorstellen. Ja, op 21 inch velgen, zonder voor te verwarmen, net regen en continue 130 km/u. Dat zou immers een verbruik van 300W/km zijn. Zelfs met een 85p (niet d) kom ik niet boven de 260 uit.

Continue 130 km/h op een trip van 250km is toch niet bijzonder? Ik kom uit (usable capacity, 5% reserve) op 270 Wh/km. dat is niet abnormaal hoog als ik naar mijn eigen verbruik kijk. Ik zit daar regelmatig boven.

i-pace rijders zullen ook niet allemaal 100 willen rijden op de snelweg.
 
Continue 130 km/h op een trip van 250km is toch niet bijzonder? Ik kom uit (usable capacity, 5% reserve) op 270 Wh/km. dat is niet abnormaal hoog als ik naar mijn eigen verbruik kijk. Ik zit daar regelmatig boven.

i-pace rijders zullen ook niet allemaal 100 willen rijden op de snelweg.
Ik rij ook geen 100 op de snelweg maar ca 10km boven de max. Maar een verbruik van 270 krijg ik nooit op de teller. Overigens redt je daarmee nooit een gemiddelde van 130 op een trip van 250. Met oponthoud etc onderweg is het al heel wat als je 110 haalt (tenzij je veelvuldig is Duitsland rijdt en het pedaal wanneer mogelijk wat verder intrapt.).

Op (zomer) vakantie trips naar zuid Frankrijk haal ik met max snelheid + 10km een gemiddelde van tussen de 210 en 220 Wh/km ben benieuwd hoe de ipace dat zou doen. En al helemaal de etron.
 
Mijn zomergemiddelde is 211 Wh/km. Maar mijn "lifetime average" zit nu al op 260 Wh/km, en dat is inclusief de zomer. Geeft alleen maar aan hoe erg rijstijlen verschillen.
Precies. Vandaag totaal 280 km heen en terug naar Zwolle gereden. Gemiddeld verbruik 195 wH/km. Veel motregen. ATA 203 wH/km. S85 RWD met 19" winterbanden.
Harder dan 103 rij ik meestal niet. Gewoon op tijd vertrekken. En dan nog beïnvloeden drukte op de weg en files je aankomsttijd meer dan gemiddeld 10 km/h plus of min.

Ter vergelijking de cijfers voor de P90D loaner die ik afgelopen week reed. Deze stond op 285 wH/km over de laatste 50 km. Na de eerste 45 km naar huis was dit al gedaald naar 230 wH/km. Na een week stond het verbruik op 220 wH/km met dezelfde opa-achtige rijstijl. Dit is duidelijk hoger dan ik gewend ben. De P90D stond op 21" zomerbanden en dat verklaart het ruim 10% hogere verbruik.
 
  • Like
Reactions: robertvg and Yero
Wat mij aan eigen gebruik opvalt is dat het zo verschillend is zonder dat ik nu direct begrijp waarom. Ik zie weinig verband tussen gemiddelde snelheid en verbruik. Bijgaand overzicht van alle ritten van >20KM. Bron TeslaFi. De getallen bij de cirkels zijn de afgelegde km's. Mogelijk dat temp/weer het verschil verklaart - helaas heb ik die cijfers niet.
Sheet 1 above 20 km.jpg
 
Wat mij aan eigen gebruik opvalt is dat het zo verschillend is zonder dat ik nu direct begrijp waarom. Ik zie weinig verband tussen gemiddelde snelheid en verbruik. Bijgaand overzicht van alle ritten van >20KM. Bron TeslaFi. De getallen bij de cirkels zijn de afgelegde km's. Mogelijk dat temp/weer het verschil verklaart - helaas heb ik die cijfers niet.
Ik doe maar een gok: bij elke xxkm rit heen staat een rit van dezelfde afstand terug, waarschijnlijk dan één met tegenwind en één met rugwind.

Ps dat is wel weer jammer van Teslafi inderdaad, Teslalog slaat ook meteen weer/wind informatie op bij de trip data.
 
Nee, dat is het niet. op 21-10 zijn we van Haarlem naar Berlijn gereden dit zijn de 4 tracks.
terugreis was op 25-10. die laatste ging met nogal wat site seeing gepaard - vandaar de grote verschillen in avg speed. Overigens zie je bij de terugreis wel een mooi verband tussen avg speed en verbruik.
maar goed back OT maar weer -;)
 

Attachments

  • heen en terug.jpg
    heen en terug.jpg
    124.3 KB · Views: 34
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg
Wel gezien, maar was niet nodig. Tis een consultant die ruim 7u/dag bij de klant zit. Om de hoek daar geladen bij een 22Kw openbare laadpaal. Hij kon dus in één keer naar huis. Vanmorgen op de zaak met een big smile. Voorlopig een tevreden i-Pace berijder.

Hallo Hans,
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de ervaringen nu na meer dan een maand zijn, nog steeds een big smile?