Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Soms, zoals gisteravond terwijl men "Wie is de Mol" kijkt laat ik mij verleiden om eens in te gaan op reacties uit de cult hoek. Inderdaad is er een groep die zich ten doel heeft gesteld alles in het werk te stellen om duidelijk te maken dat er meer is dan Tesla, ongevraagd overigens, want niemand betwist dat. Is ook een soort van cultvorming. Van LinkedIn geef ik deze op zich best vriendelijke gedachtenwisseling weer. Wellicht nuttig.

Hij: Ofwel: de Quality of Service van het (snel)laden ligt niet aan de autofabrikant, maar aan de aanbieder van het (snel)laadnetwerk.

Ik: En het beste is als die samenvallen. Dan heb je pas customer experience! Wat is er mooier dan dat de fabrikant van je EV zich ook ervoor inspant dat je hem voor verre reizen kunt gebruiken? En het niet laat aankomen op andere aanbieders. Fastned is dan nog een heel goeie maar het van subsidie afhankelijke Ionity is niet het “geruste vakantiegevoel”. Misschien over een aantal jaren maar nu niet.

Hij: Lijkt me niet handig als alle autofabrikanten hun eigen snellaadnetwerken gaan uitrollen. Dan komt er of een enorm landbeslag voor snellaadstations (onmogelijk) of een nooit effectief of dekkend netwerk. Er zijn immers vele autofabrikanten. Juist mooi als er een klein aantal universele spelers komt die álle automerken bedienen. Ionity gaat heel groot worden, is pas net begonnen. Zelfde geldt voor Allego, is al in meerdere Europese landen actief en groeit snel door. Fastned is ook internationaal aan het gaan. En ik zou het niet gek vinden als ook Tesla op een gegeven moment het Supercharger netwerk open zet voor alle merken EV; met de CCS plug kan dat nu.

Ik: Dat is toch al lang in de planning? Tesla zit al jaren in het CCS consortium en heeft mee ontwikkeld aan de nieuwe standaard die laden met meer dan 50Kw mogelijk maakt. Wij waren nog lang niet zo ver als ze niet in 2012 waren begonnen met de superchargers. Daarmee zijn ze benchmark geworden voor anderen zoals Ionity. Zodra andere merken serieuze EV’s op de markt zetten die de Supercharge snelheid aankunnen zal die fabrikant onder druk van zijn klanten toegang regelen. Maar omdat bijna alle merken weer aan het uitstellen zijn en de uitrol van Ionity mede daardoor en door onduidelijkheden over de financiering op een heel laag pitje staat is het Supercharger netwerk noodzakelijk. Omdat ook voorlopig de aanwas van EV’s in Europa voornamelijk uit Tesla’s zal bestaan (met name Model 3) zal zelfs het Supercharger netwerk dit jaar weer nagenoeg verdubbelen. Ik kom al vijf jaar overal waar ik wil zonder zorgen over laden, zowel beschikbaarheid als betrouwbaarheid. Hopelijk gaat dat ook gelden voor anderen maar dan moeten ze wel meer hun best doen. Ik gun het iedereen maar het gaat vreselijk moeizaam.

Hij: En vergeet Fastned niet: Fastned is in heel Europa de benchmark voor ‘universal brands’ snellaadstations, zowel voor wat betreft concept, stationsvormgeving, customer service, field service responstijd, netwerkdekking, financiering, techniek, gebruiksgemak, als - last but not least -:quality of service.

Ik: nou, op dit moment NL en een stuk of 8 in Duitsland. In Duitsland krijgen zij, itt tot in Nederland, netjes subsidie (net als Ionity). Maar men krijgt steeds meer door dat Tesla weliswaar auto’s maakt maar bovenal bezig is met energieproducten waaronder producten voor netwerkbeheerders, megabatterijen, bedrijven en particulieren (Powerpacks en Powerwalls), zonnepanelen en naar ik begreep binnenkort weer nieuwe producten. Dat zo’n bedrijf ook een laadoplossing aan de markt aanbiedt zal over een jaar of drie heel vanzelfsprekend zijn. Auto’s zullen bijzaak zijn hoewel samen met de Chinese modellen die we binnenkort mogen verwelkomen wel toonaangevend. En concurrentie op netwerkniveau zou een goede zaak zijn.

Hij: Tesla is momenteel het meest zichtbaar met deze energie-activiteiten. Maar ook Daimler, BMW, Renault-Nissan-Mitsubishi, BYD en Hyundai zijn al jaren (meer achter de schermen) bezig op dit gebied. Zeker: Tesla weet dit totaalpakket op dit moment veruit het mooist, meest aantrekkelijk, meest samenhangend en meest bij deze tijd passend aan de man/vrouw te brengen. Maar wat m.i. storend is, is de vaak gedane suggestie dat alleen Tesla de visie zou hebben, alleen Tesla het zou kunnen, alleen Tesla de goede keuze zou zijn. Tesla is fantastisch, maar de andere marktpartijen zijn ook zeer serieuze spelers, en worden verwelkomd op de e-mobility en smart energy markten, op minstens hetzelfde niveau of hoger (Jaguar i-Pace, Fastned,enz) Sommige zijn al jaren in de schaduw van Tesla actief (o.a. Renault-Nissan), andere waren tergend langzaam (met name de Duitse spelers) maar komen nu ook in beweging. Er is ook enorm veel opportuniteit voor nieuwe spelers: Fastned, Allego, Ionity, Jedlix, E-Laad (OCCP, OCPI), NewMotion, Plugsurfing etc etc. Allemaal niet geminacht maar verwelkomd, ook door Elon Musk, die duidelijk heeft gemaakt dat hij juist graag wil dat naast Tesla ook zeer serieuze andere partijen op deze markt(en) actief zijn.

Ik: Het zou mooi zijn maar de magie komt ook door de missie die een bedrijf heeft (lees de Masterplannen van Tesla maar eens) en de ballast die anderen uit het verleden meetorsen. En niemand houdt ze tegen toch? Hoe meer hoe beter. Niemand kan ver in de toekomst kijken maar wil men ooit bijkomen zal men echt eens goed in beweging moeten komen. En dat is ook de bedoeling. Maar al een aantal jaren hoor ik de geluiden als “wacht maar” alleen de achterstand wordt alleen maar groter. Daarnaast is er grote kans dat het straks niet (meer) zal gaan om een elektrisch gemaakte auto maar om een geheel nieuw concept van mobiliteit waarin deelvloot en autonomie de kernwoorden zijn. Zoals de smartphone meer is dan een telefoon. Aan die samenhang wordt bij Tesla al hard gewerkt en de nu opgroeiende generatie zal dat perfect oppakken. Steeds meer concepten gaan versmelten waarbij het veel verder gaat dan de vraag wel of niet elektrisch. Tot slot, onderschat niet de huidige jeugd. Die is totaal Tesla gek, terecht of niet. Heel slimme aanpak. En om terug te komen bij customer experience, welke brand heeft een achterban die zo actief is als die van Tesla? Zelfs “nog geen eigenaar”s blijken onbetaalde ambassadeurs. Daar zit ook het goud.

Hij: Klopt allemaal en ik ken de strategiscje plannen van Tesla. Ik was al Model S fan toen er nog maar 1 foto online stond van de concept car ;-) Het enige dat mij soort is dat juist een bepaalde groep onder deze Tesla ambassadeurs zich wat te veel blind staart oo Tesla. De wereld is groter dan wat Tesla ooit zal kunnen bedienen dus de blik verruimen zou voor deze groep verstandig zijn.

Ik: Dat is toch volstrekt onschuldig? Laten we ervoor zorgen dat het boegbeeld zo duidelijk mogelijk is en wordt en daardoor navolging krijgt. Dat de lat daarbij hoog mag liggen is evident. Inspiratie genoeg voor anderen die helaas nog worstelen met interne structuren etc. Ik weet zeker dat een echte “concurrent”, eigenlijk is het dan een partner, warm onthaald wordt maar dan moet het wel een echte zijn die op hetzelfde niveau presteert. En niet vanuit eigenwijsheid met een half product komt.

Hij: PS en ook dat enthousiasme onder de jonge generatie is vooral omdat er tot nu toe weinig ander cool e-aanbod was dan Tesla. Dat meningen zelfs daar kunnen verschillen bewijzen mijn dochters: die gaven beiden vandaag vanaf de Model 3 achterbank in de PC Hooftstraat Store duidelijk aan, terwijl papa heel enthousiast achter het Model 3 stuur de coolness van de auto zat uit te leggen, niets te moeten hebben van de Tesla Model 3 en dat papa echt zijn Jaguar i-Pace MOEST houden! (Wat papa ook zeker zal doen omdat die werkelijk álle auto’s, zélfs Tesla Model S/X/3, veruit overtreft).

Ik: Heerlijk, nu komt de aap uit de mouw. Maar ik doe niet mee aan zinloze discussies over EV’s. Het gaat er om hoeveel ICE kilometers vervangen worden door elektrische. Ieder kiest wat hij wil. Voor de één wegen andere zaken zwaarder. Zo is uiterlijk kwestie van smaak, dus niet relevant. Jij hebt je eigen verwachtingen en ik de mijne en je zal billijken dat ik met mijn 50 km per jaar, vakanties met gezin met volle bagage (net gisteren terug uit Midden Hongarije, trip van 3.000 km) en los daarvan veel lange trips rijd wat ik rijd.

Hij: Welke aap uit welke mouw? ;-) Mooie reis! Soortgelijke reis hopen wij ook dit of vojgend jaar te maken met ons gezin van 5, met de Jaguar i-Pace, gebruikmakend van de diverse snel groeiende snellaadnetwerken in Europa. (Vooralsnog) iets minder eenvoudig te vinden dan Superchargers, maar ze zijn er zeker! Ook iets meer een uitdaging zal het overwinnen van de kinderziektes bij partijen als Ionity zijn (soms storing op de lader, uitvallen backoffice connectie), maar dat zijn kinderziektes: die gaan over. Bij mij gaat de teller overigens jaarlijks ook richting de 50.000 km. Was met mijn Renault Zoe reeds het geval. Hoe meer km met de EV en hoe minder met de ICE hoe beter, helemaal mee eens!

 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1
Leuk gesprek, jammer dat het eindigt met: "ik heb wat betreft mijn auto, de juiste keuze gemaakt" verhaal is geworden.

Ja. Maar deze zin "(Wat papa ook zeker zal doen omdat die werkelijk álle auto’s, zélfs Tesla Model S/X/3, veruit overtreft)" vroeg om een nuancering :) Valt verder best wel mee toch? En ik moet er niet aan denken dat ik in mijn rijdersprofiel het met een i-Pace zou moeten stellen. Zou killing zijn. Daar is hij het ook best wel mee eens.
 
Ik vind nieuwe spelers heel hard nodig, maar nu lijkt het vooral alsof de nieuwe spelers naar mekaar kijken om de pioneers zoveel mogelijk geld uit hun zakken te kloppen en vooral niet aanleiding te geven te denken dat elektrisch rijden veel goedkoper is. FastNed, Ionity, Allego, ... allemaal vragen ze vlotjes meer dan 60 cent per kWh en dat is gewoon duurder dan gewoon met diesel blijven rijden. En sommige van die spelers, zoals Engie, zitten gewoon aan de bron dus het kost hen nog niet eens 2 cent per kWh om de energie te maken.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Concurrentie is goed voor de marktwerking, innovatie en de consument. I-pace is een mooie EV auto, zo zijn de Tesla's ook mooie EV auto's en kan de consument de auto kiezen die het beste bij zijn voorkeur past.

Dat je doel-redenering toepast om je eigen keuze te bevestigen is niet ongebruikelijk. Doel-redenering in een forum, zonder feiten, is met vele meningen, minder verstandig.

Persoonlijk ben ik van mening dat de Model S beter is dan de I-pace... maar ja, ik heb dan ook een Model S :p
 
Ja. Maar deze zin "(Wat papa ook zeker zal doen omdat die werkelijk álle auto’s, zélfs Tesla Model S/X/3, veruit overtreft)" vroeg om een nuancering :) Valt verder best wel mee toch? En ik moet er niet aan denken dat ik in mijn rijdersprofiel het met een i-Pace zou moeten stellen. Zou killing zijn. Daar is hij het ook best wel mee eens.

Als je "Zelfs Tesla" overtreft, dan heb je Tesla wel op een voetstuk staan.... Lijkt mij een compliment ;)
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Goede p

Goede prestatie van Jaguar! De behoefte aan EV is groot.
De reden dat EV van Jaguar goed ligt in NL kan zijn:
- SUV geniet voorkeur, Model X is te duur;
- bouwkwaliteit
- Tesla heeft meer kans falliet te gaan;
- Smaak voor interieur en/of exterieur;
- anders...

Ik mis de model 3 nog, maar dat is logisch, gezien dat het over 2018 gaat.;)
Je vergeet reden nummer 1: december 2018 was de laatste kans om een EV te registreren voor vijf jaar lang 4% bijtelling.
 
  • Like
Reactions: HWS and Maurice1
Ik denk dat reden nummer 1 de enige reden is dat er zo veel in 2018 geregistreerd zijn. De oogst in 2019 zal vermoedelijk heel veel magerder zijn voor de i-pace.

Ook bijzonder dat de e-tron 163 registraties heeft maar dat er niet 1 bij een klant is beland (voor zover ik weet).
 
  • Informative
Reactions: beJels
Goede p

Goede prestatie van Jaguar! De behoefte aan EV is groot.
De reden dat EV van Jaguar goed ligt in NL kan zijn:
- SUV geniet voorkeur, Model X is te duur;
- bouwkwaliteit
- Tesla heeft meer kans falliet te gaan;
- Smaak voor interieur en/of exterieur;
- anders...

Ik mis de model 3 nog, maar dat is logisch, gezien dat het over 2018 gaat.;)

Tesla draait winst, JLR draait verlies. Ik verwacht dat de komende jaren de winst van Tesla verder zal oplopen en het verlies van JLR ook (grote investeringen in EV’s, geringe marge of EV’s o.a. door kostprijsverhogende schakel Magna, dalende verkopen van ICE’s door dieselschandaal - al sterk merkbaar bij vooral Landrover - en door uitstelgedrag van klanten die op meer keus bij EV’s wachten). Dus wie heeft er dan meer kans failliet te gaan? :rolleyes:
 
Tesla draait winst, JLR draait verlies. Ik verwacht dat de komende jaren de winst van Tesla verder zal oplopen en het verlies van JLR ook (grote investeringen in EV’s, geringe marge of EV’s o.a. door kostprijsverhogende schakel Magna, dalende verkopen van ICE’s door dieselschandaal - al sterk merkbaar bij vooral Landrover - en door uitstelgedrag van klanten die op meer keus bij EV’s wachten). Dus wie heeft er dan meer kans failliet te gaan? :rolleyes:

Op lange termijn heb je gelijk. En zeker nu Tesla voeten in China heeft staan, is falliet gaan van Tesla niet meer zo "vanzelf sprekend". DIt wisten we echter een paar maanden geleden nog niet. Toen was falliet gaan van Tesla een voor de hand liggende optie voor velen.
 
Op lange termijn heb je gelijk. En zeker nu Tesla voeten in China heeft staan, is falliet gaan van Tesla niet meer zo "vanzelf sprekend". DIt wisten we echter een paar maanden geleden nog niet. Toen was falliet gaan van Tesla een voor de hand liggende optie voor velen.

Klopt wat je zegt. En het zal nog wel even duren voordat die door ‘bankroet’-angst die er de afgelopen jaren ingestampt is weer verdwenen is.
 
  • Like
Reactions: Maurice1