RobsEV
Active Member
Met alle respect, maar je kopbal mist het doel.
Met 100km per dag maakt het helemaal niets uit in welke EV je rijdt, dan zou je zelfs nog met een 500e toekunnen.
Je laadt nu ongeveer met 17kW, om de dag 3,5 uur = 60kWh in 2 dagen, voor 200km.
Dat zou een verbruik zijn van 300wh/km, dat haal ik echt niet met een model S bij normaal gebruik.
De Jaguar kan 300km op ongeveer 90kWh, voor jouw 200km per dag heb je dus 60kWh nodig, en zou je elke nacht 30kWh moeten laden.
Met 25A en 230V enkel fase laadt je 5,8 kW per uur, dan is de accu in 5,5 uur vol, als je per se om de dag zou willen laden, heb je 11 uur nodig. De meeste mensen zijn echt wel 10 of 11 uur thuis op een dag.
Als je hem echt leeg rijdt, ben je 16 uur aan het laden, maar aangezien je 100km per dag rijdt, zou het niet uitmaken als hij de volgende dag niet vol is, dit ben je nu ook gewend, je vertrekt immers om de dag met een accu die niet vol is omdat je niet elke nacht laadt.
Kijk eens niet wat de auto zegt wat het verbruik is maar wat je moet bijladen om weer vol te zijn en kijk dan eens naar het verbruik per km.
Je zult zien dat je in gunstige omstandigheden minimaal 10% meer moet laden en dan dat er in de accu gaat en dat er ook minimaal 10% meer uit de accu weg is dan dat de auto zegt dat het verbruik is geweest.
25A laden uit een 3x 25A aansluiting gaat je nooit lukken. 24A lukt nog net.
Nergens zeg ik dat je de auto niet kunt gebruiken bij 100km en een beetje per dag. Wel zeg ik dat laadtijden dan al erg lang worden en dat het ontbreken van een 3 fase lader gewoon een gemiste kans is.