Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Met alle respect, maar je kopbal mist het doel.

Met 100km per dag maakt het helemaal niets uit in welke EV je rijdt, dan zou je zelfs nog met een 500e toekunnen.

Je laadt nu ongeveer met 17kW, om de dag 3,5 uur = 60kWh in 2 dagen, voor 200km.
Dat zou een verbruik zijn van 300wh/km, dat haal ik echt niet met een model S bij normaal gebruik.

De Jaguar kan 300km op ongeveer 90kWh, voor jouw 200km per dag heb je dus 60kWh nodig, en zou je elke nacht 30kWh moeten laden.
Met 25A en 230V enkel fase laadt je 5,8 kW per uur, dan is de accu in 5,5 uur vol, als je per se om de dag zou willen laden, heb je 11 uur nodig. De meeste mensen zijn echt wel 10 of 11 uur thuis op een dag.

Als je hem echt leeg rijdt, ben je 16 uur aan het laden, maar aangezien je 100km per dag rijdt, zou het niet uitmaken als hij de volgende dag niet vol is, dit ben je nu ook gewend, je vertrekt immers om de dag met een accu die niet vol is omdat je niet elke nacht laadt.

Kijk eens niet wat de auto zegt wat het verbruik is maar wat je moet bijladen om weer vol te zijn en kijk dan eens naar het verbruik per km.
Je zult zien dat je in gunstige omstandigheden minimaal 10% meer moet laden en dan dat er in de accu gaat en dat er ook minimaal 10% meer uit de accu weg is dan dat de auto zegt dat het verbruik is geweest.

25A laden uit een 3x 25A aansluiting gaat je nooit lukken. 24A lukt nog net.

Nergens zeg ik dat je de auto niet kunt gebruiken bij 100km en een beetje per dag. Wel zeg ik dat laadtijden dan al erg lang worden en dat het ontbreken van een 3 fase lader gewoon een gemiste kans is.
 
  • Disagree
Reactions: vdvoorde
2 Hongaren gaan een stukje over de snelweg rijden met een i-Pace en een X P90D.
Ik begrijp niets van wat ze zeggen maar uit de beelden begrijp ik dat ze hetzelfde traject met dezelfde snelheid hebben afgelegd.
Waarom het aantal gereden kilometers uiteindelijk verschillend is, is mij niet duidelijk. Misschien dat de tellers een afwijking hebben?

Beginstand bij 100% SOC:
- i-Pace 397 km
- X P90D 360 km

Aan het einde van de rit:
- i-Pace 276,6 km gereden met nog 14 km rest. Totaal 290,6 km
- X P90D 285,2 km gereden met nog 38 km rest. Totaal 323,2 km

De i-Pace maakt het aantal beloofde kilometers (397) totaal niet waar.
Tesla zit stukken beter in de buurt.

 
  • Informative
Reactions: questa
Bjorn heeft I-Pace getest van 100% - 2% SoC bij 90 km/u (94 km/u om 90 km/u volgens GPS te halen). Hij heeft daarbij geen airco gebruikt, want die blijkt niet te werken en moet gerepareerd worden. Efficientie van 214 Wh/km en 373 km bereik bij constant 90 km/u. Buitentemperatuur was 10 graden bij begin en uiteindelijk 6 graden bij einde.
 
  • Like
Reactions: RoaldH
Kijk eens niet wat de auto zegt wat het verbruik is maar wat je moet bijladen om weer vol te zijn en kijk dan eens naar het verbruik per km.
Je zult zien dat je in gunstige omstandigheden minimaal 10% meer moet laden en dan dat er in de accu gaat en dat er ook minimaal 10% meer uit de accu weg is dan dat de auto zegt dat het verbruik is geweest.

Helemaal mee eens, Ik zit voor mijn Tesla zo rond de 20-30% verschil als ik de kwh meter in de meterkast vergelijk met de kwh rapportage van mijn Tesla.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Helemaal mee eens, Ik zit voor mijn Tesla zo rond de 20-30% verschil als ik de kwh meter in de meterkast vergelijk met de kwh rapportage van mijn Tesla.

Ik heb er zelfs extreme gevallen bij zitten van tegen de 40% zonder dat ik in de zomer heb voorverwarmd of voorgekoeld.
Hooguit dat ik de airco heb aangezet met de app en dan gelijk naar buiten loop en wegrij.

De totaal minimaal 20% zie je bij eigenlijk iedereen terug in het draadje dat ik hierover gestart ben.
 
Ik gebruik al 2 jaar een automatisch registratiesysteem voor o.a. alle laadbeurten. De laadefficiëntie thuis (3x16 Amp = 11kW) ligt tussen de 7-8%. Maw 92-93% van de energie geraakt in de batterij.

De kWh verbruik die in de auto wordt weergegeven is alleen het verbruik tijdens het rijden. Niet tijdens stilstand en ook geen rekening gehouden met de vampire drain. Erg afhankelijk van het gebruik van je auto kan dat 'stilstandsverlies' aardig oplopen. Als je na het laden direct 300 km gaat rijden, dan is er zo goed als geen verlies meer en zal de auto ongeveer hetzelfde weergeven al het effectief geladen vermogen. Echter als je je wagen een week laat stilstaan en dan ook nog de verbinding met de app hebt open staan (ik raad zeker aan om dat 'feature' uit te schakelen) dan gaat het snel.
 
Leuk die discussie over DC en AC laden. Erg leerzaam. Wat enigszins ondersneeuwt is iets dat mij, als (nog) niet-EV rijder, opviel bij het zien van Bjorn's video's: de onbetrouwbaarheid van de laadpalen. Eentje kon zijn pas niet lezen, een volgende stopte halverwege met een foutmelding, een derde viel in het begin direct uit. Hij belde met de provider, verplaatste de auto naar een andere lader of reed naar een verder weg gelegen laadstation. Dat lijkt me echt killing als je op reis gaat.
 
Uit ander draadje:
Best verkochte modellen in Nederland vorige maand:
1. Opel Karl
2. Tesla Model S
3. Kia Picanto
4. Peugeot 108
5. Ford Fiesta

Wie had dit gedacht?
Bron: Drie keer raden wat WLTP met de verkopen heeft gedaan

Het wordt nog druk hier...
Vorige maand heeft Tesla in Nederland zo'n 1.600 nieuwe auto's afgeleverd. Ongeveer 1.000 stuks S en 600 stuks X.
Dat moet Jaguar toch ook wel lukken? Als ze dan vanaf 15 oktober beginnen met de grootschalige afleveringen, hebben ze 31 december precies 4.000 i-Paces afgeleverd.
Lukt vast wel. ;););)
 
Leuk die discussie over DC en AC laden. Erg leerzaam. Wat enigszins ondersneeuwt is iets dat mij, als (nog) niet-EV rijder, opviel bij het zien van Bjorn's video's: de onbetrouwbaarheid van de laadpalen. Eentje kon zijn pas niet lezen, een volgende stopte halverwege met een foutmelding, een derde viel in het begin direct uit. Hij belde met de provider, verplaatste de auto naar een andere lader of reed naar een verder weg gelegen laadstation. Dat lijkt me echt killing als je op reis gaat.
Dit is inderdaad een 'dingetje', gecombineerd met de relatief lage range en relatief laag laadvermogen thuis, gaat zorgen voor heel veel gefrustreerde i-Pace-eigenaren, daarvoor durf ik m'n hand wel in het vuur te steken (lichamelijk ben ik op dit moment toch al beperkt...) :p
Maar wel erg jammer, want die rijders vallen natuurlijk terug naar een ICE en zullen waarschijnlijk denken: "nooit meer elektrisch", precies wat de ICE-fabrikanten graag zouden willen.
 
Dit is inderdaad een 'dingetje', gecombineerd met de relatief lage range en relatief laag laadvermogen thuis, gaat zorgen voor heel veel gefrustreerde i-Pace-eigenaren, daarvoor durf ik m'n hand wel in het vuur te steken (lichamelijk ben ik op dit moment toch al beperkt...) :p
Maar wel erg jammer, want die rijders vallen natuurlijk terug naar een ICE en zullen waarschijnlijk denken: "nooit meer elektrisch", precies wat de ICE-fabrikanten graag zouden willen.
Zonder het Europese supercharger-netwerk van Tesla zou ik op dit moment niet aan een EV denken. Dan zou ik zoiets hebben van, zorg eerst maar dat het laden op orde is. Ik wil niet de duurste auto kopen die ik ooit aangeschaft heb en dan er niet mee op vakantie kunnen.:rolleyes:
 
View attachment 340292 View attachment 340293

Alle door jou genoemde nadelen zouden elke andere elektrische dan een Tesla per definitie waardeloos maken, aangezien iedereen nog zit te “klungelen” met de laders. Lijkt mij een beetje overdreven.
Ook is het geen argument dat de AC laders praktisch onbruikbaar zijn, zo zou ik 50-100kw niet onbruikbaar noemen.

Je hebt genoeg verstand van elektrisch rijden om zelf op een app te zien waar er alle 50-100kW laders zijn.
Je weet door je ervaring ook dat je praktisch overal laadpalen hebt, in elke stad, parkeergarage of bedrijven terrein. Laten we nu niet net doen alsof een stekker in een auto duwen een grote moeite is.

Leuk die afrondingen naar kilometers, maar rond dan wel af naar het juiste, 2 uur laden op 16A is, ik geef toe het is niet veel, 30km erbij in Tesla kilometers, ofwel 7,2 kWh.

Zoals al eerder aangegeven, is helemaal niet gezegd dat de kopers met hun auto maar Berlijn willen, voor de mensen dat wel willen bijgaande een afbeelding met alle snelladers aan de snelwegen. Dus alle overige laders zijn er uit gefilterd. Ik vind dit prima overzichtelijk.
Bijgaande hetzelfde ook voor Portugal, toch niet EV land nummer 1, zelfs hier zou je je prima kunnen redden. Er staat zelfs bij of ze open zijn of niet. Let wel, deze laders zitten direct op de snelweg, dus niet zoals bij Tesla van de snelweg af.

Ik snap dat dit het Tesla forum is, maar hekel een beetje de houding dat alle overige EVs per definitie afgeschreven worden.
Nogmaals een EV met een praktische range van 300km is gewoon een goed bruikbare EV en niet iedereen die dagelijks auto rijdt (en dus niet alleen voor de boodschappen) rijdt dat op een dag of wil met deze specifieke auto naar het buitenland of op vakantie.


Ik krijg steeds meer indruk dat je mijn argumenten niet leest, niet op je in laat werken. Je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb en gaat niet in op argumenten. Zo voer je geen discussie, maar dram je door... Prima als je daar voor kiest - maar ik stop er mee.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: S-19910 and questa
Kijk eens niet wat de auto zegt wat het verbruik is maar wat je moet bijladen om weer vol te zijn en kijk dan eens naar het verbruik per km.
Je zult zien dat je in gunstige omstandigheden minimaal 10% meer moet laden en dan dat er in de accu gaat en dat er ook minimaal 10% meer uit de accu weg is dan dat de auto zegt dat het verbruik is geweest.

25A laden uit een 3x 25A aansluiting gaat je nooit lukken. 24A lukt nog net.

Nergens zeg ik dat je de auto niet kunt gebruiken bij 100km en een beetje per dag. Wel zeg ik dat laadtijden dan al erg lang worden en dat het ontbreken van een 3 fase lader gewoon een gemiste kans is.
Je schrijft letterlijk dat gaat nooit lukken, waarmee je de suggestie wekt dat je een iPace niet kan gebruiken in jouw dagelijks gebruik, wat onzin is.

Los van de verliezen, die bij beide auto’s zullen optreden, voor de berekening maakt dat echter niks uit. Als 3x16A lukt op een 16A lukt, lukt 1x25A ook op een 25A aansluiting toch? Gerommel in de marge, scheelt 0,230 kW per uur...

Het is zeker een gemiste kans, wordt ook gecorrigeerd, maar met hoeveel een gemiddelde Nederlander rijdt, dus inclusief jouw 100 en een beetje per dag, kan je prima toe met 1 fase op 24/25A. Of je auto nou om 3:00 of om 6:00 vol is maakt niet uit.
 
Ik krijg steeds meer indruk dat je mijn argumenten niet leest, niet op je in laat werken. Je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb en gaat niet in op argumenten. Zo voer je geen discussie, maar dram je door... Prima als je daar voor kiest - maar ik stop er mee.
Prima als je niet open staat voor discussie, geen problemen mee. Volgens mij heb ik op elk argument een antwoord geschreven.
 
Je schrijft letterlijk dat gaat nooit lukken, waarmee je de suggestie wekt dat je een iPace niet kan gebruiken in jouw dagelijks gebruik, wat onzin is.

Los van de verliezen, die bij beide auto’s zullen optreden, voor de berekening maakt dat echter niks uit. Als 3x16A lukt op een 16A lukt, lukt 1x25A ook op een 25A aansluiting toch? Gerommel in de marge, scheelt 0,230 kW per uur...

Het is zeker een gemiste kans, wordt ook gecorrigeerd, maar met hoeveel een gemiddelde Nederlander rijdt, dus inclusief jouw 100 en een beetje per dag, kan je prima toe met 1 fase op 24/25A. Of je auto nou om 3:00 of om 6:00 vol is maakt niet uit.

Als je kennelijk de behoefte hebt om bewust twee dingen te koppelen die geen verband hebben met elkaar in mijn verhaal dan heb ik geen behoefte om met je te discussiëren omdat het kennelijk niet over de inhoud gaat maar omdat je een gelijk wilt hebben.

Opvallend is dat een ander je vrijwel hetzelfde heeft verteld. Misschien eens goed in de spiegel kijken.
 
  • Like
Reactions: Edi99
Als je kennelijk de behoefte hebt om bewust twee dingen te koppelen die geen verband hebben met elkaar in mijn verhaal dan heb ik geen behoefte om met je te discussiëren omdat het kennelijk niet over de inhoud gaat maar omdat je een gelijk wilt hebben.

Opvallend is dat een ander je vrijwel hetzelfde heeft verteld. Misschien eens goed in de spiegel kijken.
Dank voor de tip, misschien is dit inderdaad niet het podium om uit te leggen dat er meer bruikbare elektrische auto’s zijn dan Tesla. Ik zie geen andere reden voor je post dan om aan te tonen dat de Jaguar niet zou passen bij jouw gebruik, zeker ook gezien de post opening over inkoppen. Als ik daar niet op mag reageren met feiten, dan is dat maar zo. Heb daar geen spiegel voor nodig.
 
Uit ander draadje:

Vorige maand heeft Tesla in Nederland zo'n 1.600 nieuwe auto's afgeleverd. Ongeveer 1.000 stuks S en 600 stuks X.
Dat moet Jaguar toch ook wel lukken? Als ze dan vanaf 15 oktober beginnen met de grootschalige afleveringen, hebben ze 31 december precies 4.000 i-Paces afgeleverd.
Lukt vast wel. ;););)

Er zijn 20 Jaguar dealers, dus als ze het netjes verdelen 200 stuks per dealer in 11 weken, 18 per week.
Normaal verkoopt een Jaguar dealer gemiddeld 70 nieuwe auto's per jaar, anderhalve auto per week.
Het tempo moet dus wel iets omhoog.
 
3x16A lukt op een 16A lukt, lukt 1x25A ook op een 25A aansluiting toch

Nee, dat lukt niet.

Op een 25A aansluiting mag je hoogstens een 16A groep hebben. Je zou de grens op kunnen zoeken met een 20A automaat maar naar mijn weten mag dat niet.

De standaard aansluitingen in Nederland zijn 1x35A of 3x25, het volgende stapje is 3x35A en dan mag je meteen 648 EUR per jaar meer betalen voor je aansluiting, althans, bij Stedin. Daarnaast moet je de aansluiting laten verzwaren wat ook éénmalige kosten zijn.

Een 3x25A aansluiting komt dus het meeste voor en is 's nachts voldoende om je voiture weer volledig te laden, mits je dus 3 fasen kunt gebruiken.

Verzwaren kan, maar dan moet je dus een investering doen die wellicht niet rendabel is. Tenzij je meerdere EV's hebt die beide dagelijke leeggereden worden en je dus wel moet.

Snel rekenen over 5 jaar: (5*648+217)/0.21 = 16.461kWh , daar kun je met 85% conversie efficiency bijna 70.000 kilometers mee rijden met een Model S a 200wh/km (16461*0.85*1000/200). Ik dacht even dat ik dat verkeerd had berekend maar volgens mij klopt het :)
 
Uit ander draadje:

Vorige maand heeft Tesla in Nederland zo'n 1.600 nieuwe auto's afgeleverd. Ongeveer 1.000 stuks S en 600 stuks X.
Dat moet Jaguar toch ook wel lukken? Als ze dan vanaf 15 oktober beginnen met de grootschalige afleveringen, hebben ze 31 december precies 4.000 i-Paces afgeleverd.
Lukt vast wel. ;););)
Hij hoeft niet geleverd te zijn hè, als hij maar op kenteken staat. Levering kan dan best in januari...
 
Situatie: eigenaar rijdt dagelijks veel kilometers, maar nooit meer dan 300 km per dag; en zeker nooit 400 km op twee dagen. Eigenaar heeft een koopwoning met eigen oprit en garage. Dan voldoet deze wagen perfect. Hoeveel % van het Jaguar doelpubliek voldoet aan deze omschrijving? Een overweldigende meerderheid

Sommigen hier vragen zich hardop af of er überhaupt tevreden i-Pace gebruikers zullen komen en of Jaquar het EV-rijden met de i-Pace geen slechte dienst bewijst. Gebruikers die weinig rijden (oudere mensen, hockey, boodschappen etc.) zullen m.i. zonder meer tevreden zijn, al is het daarvoor wel een dure auto. De vraag is echter, zullen er ook tevreden gebruikers komen die grotere afstanden rijden? Bij ons op het bedrijf gaan we dat de komende jaren meemaken...

Bij mij heeft een Sr-consultant voor de i-Pace gekozen. Zijn leasebudget vermeerderd met een flinke eigen bijdrage laat net de instap-Jaq van 82K toe. Die eigen bijdrage wordt gecompenseerd door de fors lagere bijtelling. De instap MS 75D viel met 92K hoe dan ook buiten zijn budget en wachten op de Model 3 kon niet omdat zijn huidige auto uiterlijk januari uit de lease moet.

Het bleek dat ook hij eerst op het verkeerde been gezet was door de actieradius en laadsnelheid van mijn MS 75D. Met een 90Kw zou hij het dus gemakkelijk ook moeten redden, was zijn redenatie. Niet dus. Ik heb alle kritische informatie van dit forum uitgebreid met hem doorgenomen (ik leek wel zo'n verstokte ICE met vastgeroeste anti-EV denkbeelden). Maar wat waren nu zijn overwegingen om dan toch die i-Pace te bestellen?

Deze consultant gaat ongeveer 3x per week naar klanten in NL, waar hij een volle dag aanwezig is. Dagafstanden (dus heen en terug) vanuit zijn huis in Noord Limburg zijn 200 a 300km tot incidenteel 400km. Hij beschikt over een huis met oprit en een 3x 40A aansluiting. Al onze klanten in de milieusector hebben laadvoorzieningen van 3,7Kw, meestal meer.

Door thuis met 7,4Kw (1x 32A) te laden moet hij de Jaq 's thuis in de nacht volledig kunnen laden in ~13uur (hij realiseert zich dat hij de auto dan niet de hele avond mee naar oma moet nemen). Bij de klant kan hij met min. 3,7Kw ongeveer 30km/u laden wat hem op een werkdag van 7 a 8 uur dus min 200km extra actieradius geeft. Zelfs wanneer de i-Pace maar 200km actieradius heeft (winter), zou hij het dus op en neer moeten kunnen halen. Daarnaast blijken op de weg naar de meeste van onze klanten al snelladers van FastNed te staan, waar hij met 80Kw tot 370km/h kan bijladen (dit worden er de komende jaren alleen maar meer). In slechte omstandigheden zou hij onderweg met 10 tot 15min nog zo'n 50km tot 100km bij kunnen laden (hij weet dat hij dan niet in de auto kan zitten, en plant in die incidentele gevallen maar even een kopje koffie binnen). Zijn conclusie was dat ie eigenlijk het hele jaar door zonder problemen thuis zou moeten kunnen komen.

Tot slot is hij er zich van bewust dat hij zijn jaarlijkse winstersport in Oostenrijk niet met deze auto kan doen (Nadeel 3). Hij kan echter binnen het leasecontract voor de vakantie een ICE huren (kost wel wat extra geld). Maar ook diverse collega's met een ICE boden zich al snel vrijwillig aan om een weekje te ruilen (een i-Pace voor weekje spreekt blijkbaar veel mensen aan).

Kort en goed; het lijkt erop dat in specifieke gevallen ook mensen die wat grotere afstanden rijden met de i-Pace uit de voeten kunnen. In dit geval neemt de berijder daarvoor wel heel bewust een paar evidente nadelen voor lief om elektrisch te kunnen rijden. Als EV-fanaat heb ik zijn keuze dus uiteindelijk alleen maar kunnen toejuichen.

Tot slot: de auto is besteld. Hij wordt in de eerste week van januari geleverd. Uiteraard wel in 2018 op kenteken gezet. Spannend!
 
Last edited: