Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Als je zoveel bevestiging zoekt voor je eigen auto, is er vaak iets mis.
Als dat is dat je als Tesla supporter te vaak bakken BS over je heen hebt gekregen en hoopt dat Tesla zal overleven, wat misschien alleen kan door de betere EV te blijven bouwen, is wat opluchting wel te begrijpen als het bij andere merken ook niet ineens top is. Ik herken en begrijp dat wel. Er zit tegelijk ook wel teleurstelling bij dat de versnelling naar meer goede betaalbare EV"s met goede range en hoge efficiency nog niet doorzet.
 
Waarom die haat jegens dealers?

Ik heb er eigenlijk alle vertrouwen in dat de Jaguar dealers deze updates gratis installeren om gewoon klanten goed te helpen.
Is geen haat, W.
Hooguit leedvermaak, maar bij mij nog eerder meelij. Want in feite zitten die dealers ook met de gebakken peren door de onvolkomenheden bij de fabrikant. Zoals @Fralamjo ook al zegt, zal de update wel gratis zijn voor de klant, maar stuurt de dealer graag een stapeltje facturen naar de importeur/fabrikant. Goed, daar leert Jaguar meer van dan van jankende klanten op fora of bij de dealers. Daarvan is Tesla dan weer een voorbeeld. Door de afwezigheid van 'onafhankelijke' dealerships met een eigen verdienmodel wordt de Tesla-klant -mijn inziens- niet goed bediend.
Hoe mooi zou het zijn als er niet € 0,00 op al die facturen met garantie- en coulancegevallen stond, maar de werkelijke kosten? En dan een creditregel met de doorbelasting van het hele bedrag aan Tesla Motors Netherlands (ofzo), zodat het onderaan weer € 0,00 is. Zou me verbazen als de Service Centers dan nog steeds geen onderdelen op voorraad zouden hebben en nog steeds structureel een personele onderbezetting. Ook kan ik me voorstellen dat generieke herstel- en onderhoudsbedrijven veel meer service zouden verlenen als zij de werkzaamheden zouden uitvoeren en de rekening naar Fremont mochten sturen. Het zijn maar gewoon auto's zoals alle andere, alleen wat andere aandrijving.
Maar het ging hier over de elektrisch aangedreven Jaguar. Sorry.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Tsja, het Mercedes, dus dan is het beter... ;) (of vul maar een traditioneel merk in). Beter zou zijn om te zeggen: we herkennen het traditionele interieur en exterieur dus moet het beter zijn.". Of dat werkelijk het geval is is nog maar de vraag. Anderzijds, als ik zo de diverse klaagdraadjes en software hier zie hebben sommige Tesla rijders ook best een roze bril op. ;)
 
Dealermodel heeft pro's en con's natuurlijk. Pro is dat ze bij een defect min of meer de rol kunnen opnemen van een verzekeringsmakelaar (klant verdedigen vs. fabricant, ook al is het natuurlijk altijd zéér halfslachtig want, in tegenstelling tot de meeste verzekeringsmakelaars, hebben auto-dealers in Europa doorgaans maar één automobielgroep als "supplier"); contra is dat ze hun eigen verdienmodel hebben (inclusief "zoveel mogelijk langskomen", dus anti-OTA updates). Mercedes-baas gaf onlangs nog toe dat OTA-updates iets was dat ze moesten negotiëren met hun dealers...
 
  • Informative
Reactions: CL600
Tsja, het Mercedes, dus dan is het beter... ;) (of vul maar een traditioneel merk in). Beter zou zijn om te zeggen: we herkennen het traditionele interieur en exterieur dus moet het beter zijn."

Een grote groep mensen accepteert nieuwe techniek sneller wanneer deze is verpakt in bekende vormen. Mijn vrouw is blij met het vertrouwde interieur en de bescheiden ogende koets van onze B electric drive. Ik met de 8 jaar garantie op de Tesla batterij en drive-train in die koets. Wanneer de keuze beperkt zou zijn geweest tot een Model S of X, reed ze nu nog altijd op benzine.
 
Zo, ze werken goed door bij Jaguar deze maand al ruim 1200. In vermoedelijk beste jaar ooit van Jaguar.
Nog 2.000 te gaan.

Benieuw hoe ze er 2000 gaan afleveren in pakweg 6 dagen (excl. eerste kerstdag en zondag). Vermoedelijk zal dat niet lukken en zullen er nogal wat auto’s na de jaarwisseling worden geleverd, maar zullen die nog wel dit jaar zijn geregistreerd ivm de bijtelling.
 
Benieuw hoe ze er 2000 gaan afleveren in pakweg 6 dagen (excl. eerste kerstdag en zondag). Vermoedelijk zal dat niet lukken en zullen er nogal wat auto’s na de jaarwisseling worden geleverd, maar zullen die nog wel dit jaar zijn geregistreerd ivm de bijtelling.
Volgens mij heb ik dat ook ergens gelezen. Dat voornamelijk de leasemaatschappijen de auto's begin volgend jaar mogen uitleveren met de auto's die deze maand nog op kenteken zijn gezet.
 
Benieuw hoe ze er 2000 gaan afleveren in pakweg 6 dagen (excl. eerste kerstdag en zondag). Vermoedelijk zal dat niet lukken en zullen er nogal wat auto’s na de jaarwisseling worden geleverd, maar zullen die nog wel dit jaar zijn geregistreerd ivm de bijtelling.

Dat riep iemand die een iPace in bestelling had ook, maar klopt dat wel? Als ik namelijk kijk naar mijn eigen Tesla bij ovi.rdw.nl dan staan alle data (inclusief datum eerste toelating) op de dag van aflevering. Voor de dag van aflevering was de auto al te vinden (en dus al geregistreerd) maar nog niet op naam gezet.

Alleen registreren is, lijkt mij, dan niet genoeg.

Of gaat Jaguar al deze auto's nog op naam zetten voordat ze zijn geleverd? Waarbij de auto dan heel strict gezien ook verzekerd moet zijn.
 
Dat riep iemand die een iPace in bestelling had ook, maar klopt dat wel? Als ik namelijk kijk naar mijn eigen Tesla bij ovi.rdw.nl dan staan alle data (inclusief datum eerste toelating) op de dag van aflevering. Voor de dag van aflevering was de auto al te vinden (en dus al geregistreerd) maar nog niet op naam gezet.

Alleen registreren is, lijkt mij, dan niet genoeg.

Of gaat Jaguar al deze auto's nog op naam zetten voordat ze zijn geleverd? Waarbij de auto dan heel strict gezien ook verzekerd moet zijn.
Klopt, ze worden echt op naam gezet nog voor de fysieke levering (kan januari zijn) en moeten ook verzekerd worden.
Uiterlijk 31/12/2018
Niet anders dan wat Tesla met een deel van de voorraad auto’s gaat doen, om 4% bijtelling over het hele bedrag te houden.
Tesla zal ze echter meteen weer vrijwaren zodat ze ze niet hoeven te verzekeren totdat ze verkocht zijn.
 
En zo zet men de maatschappij in het zak :mad:.
Ik herinner me nog de periode dat de zware en onhoudbare subsidies op PV-installaties significant zouden verminderd worden vanaf een zeker datum. Gebeurde trouwens in stapjes. Voorwaarde om nog de hoge subsidies te krijgen, was goedkeuring voor een bepaalde datum. Met medewerking van de keuringsinstallaties zijn toen heel wat niet afgewerkte grootschalige installaties op papier toch goedgekeurd voor de deadline, terwijl ze niet konden gekeurd worden omdat ze niet afgewerkt waren. Zelfs die duidelijke gevallen van fraude konden in België niet leiden tot een herziening van de vergoedingen. Omdat de subsidies 20 jaar lopen, kost dit onze maatschappij nog jaarlijks honderdduizenden euro's aan onterechte vergoedingen. Iedereen weet het, maar niemand wil de vrienden uit het bedrijfsleven het leven lastig maken.
 
En zo zet men de maatschappij in het zak :mad:.
Ik herinner me nog de periode dat de zware en onhoudbare subsidies op PV-installaties significant zouden verminderd worden vanaf een zeker datum. Gebeurde trouwens in stapjes. Voorwaarde om nog de hoge subsidies te krijgen, was goedkeuring voor een bepaalde datum. Met medewerking van de keuringsinstallaties zijn toen heel wat niet afgewerkte grootschalige installaties op papier toch goedgekeurd voor de deadline, terwijl ze niet konden gekeurd worden omdat ze niet afgewerkt waren. Zelfs die duidelijke gevallen van fraude konden in België niet leiden tot een herziening van de vergoedingen. Omdat de subsidies 20 jaar lopen, kost dit onze maatschappij nog jaarlijks honderdduizenden euro's aan onterechte vergoedingen. Iedereen weet het, maar niemand wil de vrienden uit het bedrijfsleven het leven lastig maken.
Ik zie geen verschil tussen dit (het op tijd op kenteken zetten voor de deadline) en het achteraf activeren van AP voor een lagere bijtelling.

Om de Jaguars (en Tesla’s) te mogen registreren moeten ze fysiek aanwezig zijn in NL voor het geval de RDW een controle wil uitvoeren, dus het kan niet zo gaan als bij de subsidie die je beschrijft. Daarnaast is het niet een subsidie welke je ontvangt maar een korting over het bedrag wat je moet betalen om in een zelf bij elkaar gewerkte auto te mogen rijden.

Als iemand een voorraad wil aanleggen met auto’s uit 2018 en daarbij het risico wil nemen dat hij moet afschrijven, om in ruil er voor de rare wijzigingen in de bijtelling in NL op te vangen, dan heeft hij ( in dit geval Jaguar/Tesla) mijn zegening.

Kom je met een alternatief welke goed is voor de uitstoot in steden, worden de regels zo drastisch aangepast dat er straks een veel kleinere markt is.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Alweer 500 stuk erbij deze week. Nog een paar dagen voor de overige 1400.
Dat gaat een flinke vermindering van de bijtelling betekenen. 18% minder bijtelling * 5 jaar maal zeg €100k per auto * zeg 40% marginaal tarief is zo'n €35k per auto. 4.000 auto's = €140mln.
Maar goed, ook 40 doden minder door fijnstof.(ter vergelijking, het realiseren van 40 minder doden in de zorg kost gauw ook zo'n bedrag en in de terrorisme bestrijding een veelvoud.)