Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De nieuwe roadster

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe zo? Dat denk ik niet.
in een minuut de accu leeg?.... even kijken, dat is 200kWh*60, dus 12 mWh? Dan smelt je batterypack, je bodem, alle leidingen en denk ik dat je zo ongeveer in een (gelukkig wel in 14 standen verstelbare) elektrische stoel zit
597782550510405798
 
Dat is toch gewoon een reductiekast?

Inderdaad. Als dezelfde motors (more or like) gaan gebruiken, en als die quoted top-speed van +250mph waarheid is (das toch +400km/h, ik vind dat ongelofelijk), en met 22" wielen blijven, dan zal de reductie 5-6:1 zijn op de roadster. Silly me dat ik daar niet eerder aan dacht. Dan klopt dat uiteraard beter mbt koppel 10.000 Nm op de wielen -> 2000 Nm geleverd door de motoren, 3 motoren -> +- 600-ish Nm per motor, dat kan ongeveer kloppen.

Vraag rest dan hoe ze de koeling gaan regelen in real-world omstandigheden, i.e. Nurburgring die de echte benchmark zal zijn....
 
  • Like
Reactions: FVO
Inderdaad. Als dezelfde motors (more or like) gaan gebruiken, en als die quoted top-speed van +250mph waarheid is (das toch +400km/h, ik vind dat ongelofelijk), en met 22" wielen blijven, dan zal de reductie 5-6:1 zijn op de roadster. Silly me dat ik daar niet eerder aan dacht. Dan klopt dat uiteraard beter mbt koppel 10.000 Nm op de wielen -> 2000 Nm geleverd door de motoren, 3 motoren -> +- 600-ish Nm per motor, dat kan ongeveer kloppen.

Vraag rest dan hoe ze de koeling gaan regelen in real-world omstandigheden, i.e. Nurburgring die de echte benchmark zal zijn....

Op Reddit wordt over de blijkbaar de 4 M3 motoren van de Semi gezegd...
There really are four model 3's in the Semi. Four charging ports (1 connector), both 15:1 and 23:1 ratio gearboxes (self.teslamotors)
This is going to both help improve volumes and lower costs. There are four motors (modified model 3 motors as expected) the rear two using 15:1 ratio gearboxes, the front two using 23:1. This allows for more efficiency when massive power is not needed by using just the most efficient set for the speed.....
There really are four model 3's in the Semi. Four charging ports (1 connector), both 15:1 and 23:1 ratio gearboxes • r/teslamotors
Dus daar gaan we met de reductieverhoudingen logischerwijs de andere kant op.
 
Inderdaad. Als dezelfde motors (more or like) gaan gebruiken, en als die quoted top-speed van +250mph waarheid is (das toch +400km/h, ik vind dat ongelofelijk), en met 22" wielen blijven, dan zal de reductie 5-6:1 zijn op de roadster. Silly me dat ik daar niet eerder aan dacht. Dan klopt dat uiteraard beter mbt koppel 10.000 Nm op de wielen -> 2000 Nm geleverd door de motoren, 3 motoren -> +- 600-ish Nm per motor, dat kan ongeveer kloppen.

Vraag rest dan hoe ze de koeling gaan regelen in real-world omstandigheden, i.e. Nurburgring die de echte benchmark zal zijn....
Koeling is voor een ICE al een probleem waardoor we rond de 400km/h blijven steken.

Harder rijden == meer koeling.

Meer koeling == meer radiatoren

Meer radiatoren == meer luchtweerstand

Meer luchtweerstand == meer vermogen nodig

Meer vermogen == meer koeling

Aanschouw daar een eindloze loop. Op een gegeven moment wordt de koeling zelf dus ook een probleem.
 
Koeling is voor een ICE al een probleem waardoor we rond de 400km/h blijven steken.

Harder rijden == meer koeling.

Meer koeling == meer radiatoren

Meer radiatoren == meer luchtweerstand

Meer luchtweerstand == meer vermogen nodig

Meer vermogen == meer koeling

Aanschouw daar een eindloze loop. Op een gegeven moment wordt de koeling zelf dus ook een probleem.
Dan heeft de elektromotor dus voor hoge snelheid een gigantisch voordeel met zijn lage verliezen t.o.v. een ICE...
 
Zou het geen goed idee zijn om er eentje met een paar man/vrouw hier samen te kopen ?
Eentje(of méér bij succes:cool:) in time-sharing dus.
Uiteindelijk is het toch geen/niet echt een daily driver.
Er zijn voldoende voorbeelden, we zullen wel ergens een bestaand systeem kunnen 'kopiëren'.
Ik doe mee!

Ik ook.
En @HWS vast ook wel (gedeelde jeuk is halve jeuk Hendrik :D)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Dan heeft de elektromotor dus voor hoge snelheid een gigantisch voordeel met zijn lage verliezen t.o.v. een ICE...
Ja, zeker, maar ook bij een EV gaat dit spelen.

Electromotoren zijn lastig te koelen, want je komt moeilijk binnenin de motor om die te koelen.

Dus ook dit is een uitdaging voor Tesla.

Want je hebt snel 300kW aan vermogen nodig. Met 90% rendement heb je dan 30kW te koelen. Dat is best veel warmte.
 
Ja, zeker, maar ook bij een EV gaat dit spelen.

Electromotoren zijn lastig te koelen, want je komt moeilijk binnenin de motor om die te koelen.

Dus ook dit is een uitdaging voor Tesla.

Want je hebt snel 300kW aan vermogen nodig. Met 90% rendement heb je dan 30kW te koelen. Dat is best veel warmte.
En met een 200kW pack kun je dat ook nog eens een flinke tijd volhouden dat vermogen (op een circuit dan wel)...
Hmm ik krijg al visioenen van supergeleider setjes met helium injectie (ter vervanging van de NOS/lachgas opvoersetjes) :cool::D
 
  • Funny
Reactions: Jkr85
Ik heb hier eigenlijk nog niet veel horen zeggen over de ruitenwisser.
Op het rode model en op de renders van de site zijn ze die" toevallig" vergeten.
Maar op de grijze variant stonden ze wel op.
View attachment 261336 View attachment 261335
Het lijken wel dezefde als op de Semio_O
View attachment 261337
Voor mij is dit het enige dat even terug naar de tekenplank moet;)
Op de Semi mag hij blijven.
En waarschijnlijk heb je aan de snelheid van de Roadster geen ruitenwisser nodig. :cool:Maar dat zal weer wettelijk verplicht zijn waarschijnlijk :confused:
De rode is California specs, de grijze mét ruitewisser is voor de Rest of the World.
 
Ben eens op de site gaan kijken.
Ook hier geen spiegels. Ik herhaal: je prototype mooier voorstellen dan het in werkelijkheid zal zijn, zijn klassieke-autobouwers-praktijken!! (als je weet dat de wetgeving toch niet zal wijzigen)

Eerder had Tesla altijd de gewoonte af te leveren wat ze als prototype toonde.

PS: hoe het centerscreen in het dashboard is ingewerkt is werkelijk prachtig!