Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Display verlichting in tunnels

This site may earn commission on affiliate links.
Even polsen wat de reden kan zijn waarom de verlichting niet automatisch op 'donker' switcht als je in een tunnel rijdt.
Als ik bvb in de Waaslandtunnel rijdt, blijft de verlichting op helder. Dat hij in de Kennedytunnel niet donker gaat, kan je eventueel verklaren omdat die tunnel niet heel lang is, maar de Waaslandtunnel is toch 1,7km. En heel sterk verlicht is hij -net als de Kennedytunnel- ook niet.
Dus pas ik de display verlichting vaak manueel aan naar heel laag, anders lijkt het alsof ik zelf de hele tunnel verlicht...

's Ochtends duurt het ook minutenlang voordat de display na het uit de garage rijden, van donker naar helder switcht. Is de gevoeligheid van de sensoren ergens in te stellen ?
 
Het ligt zeker niet aan de gevoeligheid van de sensoren. Immers als je de tunnel inrijdt, gaat wel direct het licht aan.
Maar inderdaad om de één of andere reden gaat het scherm dan niet op de nachtstand.
Ik heb dat lang geleden ook al eens bij Tesla aangekaart. Er is niets aan te doen schijnt.

Maar misschien is er een hele goede reden dat het niet gebeurt. Iemand ????
 
Het ligt zeker niet aan de gevoeligheid van de sensoren. Immers als je de tunnel inrijdt, gaat wel direct het licht aan.
Maar inderdaad om de één of andere reden gaat het scherm dan niet op de nachtstand.
Ik heb dat lang geleden ook al eens bij Tesla aangekaart. Er is niets aan te doen schijnt.

Maar misschien is er een hele goede reden dat het niet gebeurt. Iemand ????

Er zijn betrekkelijk weinig tunnels in Californië :)

Wellicht in V8.0. De AutoDim versie.
 
Het ligt zeker niet aan de gevoeligheid van de sensoren. Immers als je de tunnel inrijdt, gaat wel direct het licht aan.
Maar inderdaad om de één of andere reden gaat het scherm dan niet op de nachtstand.
Ik heb dat lang geleden ook al eens bij Tesla aangekaart. Er is niets aan te doen schijnt.

Maar misschien is er een hele goede reden dat het niet gebeurt. Iemand ????

Het schakelen naar Dag en Nacht mode vind niet enkel plaats op basis van sensoren.

De Model S heeft een kalender met zonsopkomst en zonsondergang data er in. Die informatie te samen met de sensoren wordt gebruikt voor het wisselen naar dag en nacht modus.
 
Het schakelen naar Dag en Nacht mode vind niet enkel plaats op basis van sensoren.

De Model S heeft een kalender met zonsopkomst en zonsondergang data er in. Die informatie te samen met de sensoren wordt gebruikt voor het wisselen naar dag en nacht modus.

In een tunnel zet ik de helderheid van de display op 0% met het scrollwieletje op het stuur.
Na een lange tijd in een tunnel (Brussel, Leopold II tunnel) schakelt de display uiteindelijk wel over naar nachtmodus.

De overschakeling verloopt wel in de volgorde:
1) helderheid 50%
2) display modus nacht
M.a.w. je wordt een seconde ofzo "verblind" door een display op 50% maar nog steeds in dagmodus.

Off-topic: een mogelijkheid om het centrale display volledig uit te schakelen is wenselijk als je lang 's nachts op onverlichte Autobahn wil rijden.
 
Dan zet ik hem in 'cleaning' mode... Helpt ook

Cleaning mode helpt inderdaad, maar het display geeft zelfs dan nog vrij veel licht.
Afdekken met wat A4-tjes is zó low tech dat het niet bij een Tesla past :)

- - - Updated - - -

De site van Merijn, speciaal voor in de Tesla heeft hier ook een mooi scherm voor.

http://www.daglievemensen.nl/tesla/logo.htm

Eerlijk gezegd heb ik het nog niet geprobeerd. Als cleaning mode nog licht geeft, neem ik aan deze oplossing ook. Het bestaan ervan geeft al aan dat ik blijkbaar niet de enige ben die er zo over denk.
Het scherm is pas echt donker als je het systeem herstart. Maar goed, dat duurt dan ook maar 30 seconden ofzo.
 
Ander nadeel van deze oplossingen is dat je naar een aparte site moet gaan of in de instellingen moet wijzigen. Het zou veel praktischer zijn indien er een eenvoudige knop onder handbereik zit om het scherm uit te schakelen.

Als ik veel tunnels moet nemen, recent tijdens de roadtrip naar Noorwegen, rij ik overdag met de nachtverlichting op een redelijk hoge verlichtingssterkte. Prima af te lezen en je ervaart ook geen verblinding door de veel te hoge verlichtingssterkte van de daginstelling.
 
Weet iemand waar de sensor voor de exterior verlichting zit ?
ik rij doorgaans bij voorkeur ook overdag met de lichten aan en moet ze nu telkens aan zetten. dan toch maar een stickertje oud -;)

Als ik veel tunnels moet nemen, recent tijdens de roadtrip naar Noorwegen, rij ik overdag met de nachtverlichting op een redelijk hoge verlichtingssterkte. Prima af te lezen en je ervaart ook geen verblinding door de veel te hoge verlichtingssterkte van de daginstelling.
 
Weet iemand waar de sensor voor de exterior verlichting zit ?
ik rij doorgaans bij voorkeur ook overdag met de lichten aan en moet ze nu telkens aan zetten. dan toch maar een stickertje oud -;)

Volgens mij zit deze boven in de voorruit. Ik weet nog dat bij een rally er een strook bovenop de voorruit werd geplakt en dat de verlichting daardoor continu aan was.
 
Volgens die E-Golf rijder die we in Molde spraken bij die defecte charger (en die hele vieze toiletten) was het voeren van de DLR lichten voldoende in Noorwegen. Hij woont er, hij zal het wel weten.

Het is daar al net als hier, de mensen kennen hun eigen wetten niet. Een gezaghebbende site, gemaakt en onderhouden namens het Noorse ministerie van handel, industrie en visserij, heeft een Nederlands deel op http://www.visitnorway.com/nl/over-noorwegen/veiligheid-voorop/autorijden-in-noorwegen/
Daar staat helder:

Koplampen

Het is voor alle voertuigen verplicht altijd met dimlicht te rijden, zelfs als het een prachtige zomerdag is. Dit geldt ook voor motoren en bromfietsen. Vergeet niet dat auto’s met het stuur aan de rechterzijde zwarte, driehoekige stickers op de koplampen dienen te hebben (meestal verstrekt door de ferrymaatschappij waarmee men reist). Vast te klikken deflectoren die de lichtstraal zodanig onderbreken dat de tegenligger niet wordt verblind, zijn ook toegestaan. Het gebruik van energiezuinige lampen wordt aanbevolen.

Of er stevig gehandhaafd wordt weet ik niet, wel heb ik gezien dat er vrijwel niemand in Noorwegen zonder dimlicht rijdt.

 
Last edited:
ik heb ook na Molde gewoon met dimlicht gereden. Hij zei het wel, maar wie zegt dat hij het wel wist? Hij kon die charger ook al niet aan de praat krijgen dus zo veel vertrouwen had ik niet in hem :smile:

Ton had hem ook gevraagd of je in Noorwegen ook met koffie in de hand mocht rijden, en ook dat was volgens hem geen probleem....
 
Hebben jullie ook Noorse Tesla's gezien, en zo ja, hadden die inderdaad overdag dimlicht?
Waarom zou je overigens plakband over de sensoren plakken om je dimlicht aan te zetten? Je kan dat ook gewoon met de hand inschakelen. Ik weet dat je dat dan bij iedere rit opnieuw moet doen, omdat de instelling iedere keer naar 'auto' gaat. Dus zal wel vanwege het gemak zijn neem ik aan.