Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dodelijk ongeluk in een S met Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Snap dat soort reacties niet.

Zou men ook vragen om het uitzetten van de verkeersborden herkennings functie? Het komt bij mij regelmatig voor dat ik bijvoorbeeld wegwerkzaamheden voorbij rij waar dan netjes het bordje 30 op de display komt te staan. Het einde alle verboden bord wordt echter niet gezien (of helemaal niet herkend) en dus sukkel je met 30 door of bedenk je dan zelf dat je toch weer 80 mag? Wie vertrouwt er blindelings op dat hulpmiddel?



Schreef een tijdje terug al eens op Facebook een reactie naar iemand die me wees op het in zijn ogen levensgevaarlijke autopilot (persoon zonder Tesla ervaring):



Autopilot is net als een wasmachine of computer. Toen m'n ouders in de jaren 60 een wasmachine kochten verklaarde m'n oma ze voor gek. Het zou je kleding kapot maken en ketelpakken konden er al helemaal niet in. Geloof niet dat er nog veel mensen zijn die zonder zo'n ding willen. Je gooit de was er in, zet 'm aan en gaat pas kijken als de zoemer je attent maakt dat de was klaar is. Niemand die nog gaat kijken of de deur niet lekt.

Toen ik in de jaren 70 met een computer begon te spelen vonden veel mensen dat maar een vaag en duister apparaat, waarbij ze geen idee hadden wat je er mee zou moeten. Dat menig wasmachine nu voorzien is van een computertje die meer kan als die computer van toen is inmiddels volkomen logisch. Allerlei vitale zaken draaien inmiddels op computers en de gemiddelde mens realiseert zich dat niet eens.

Autopilot is net zo, het bestaat nog maar kort en kan iets wat mensen niet willen of begrijpen. Wat moet je ermee? Ik kan toch zelf sturen, gas geven, schakelen en remmen. Als ik ze dan zeg dat ze de was ook in een tobbe kunnen doen kijken ze me wazig aan.

Over een jaar of dertig snapt niemand nog dat je vroeger zelf moest sturen. En ja, omdat het nog maar in de kinderschoenen staat maakt het fouten. Dus rijden zonder aandacht voor ander verkeer en/of zonder het continue te controleren is niet handig.

Overigens is over het betreffende ongeluk nog erg veel onduidelijk. De gegevens van Tesla laten in elk geval zien dat er gebruik werd gemaakt van autopilot. Dat zowel door autopilot als de bestuurder niet geremd is. En dat de vrachtwagen waar de Tesla onder door schoot de weg over stak. Verder zijn er vooral heel veel speculaties. De bestuurder zou naar Harry Potter op DVD gekeken hebben (die speelde nog af volgens de bestuurder van de vrachtauto toen hij bij het wrak kwam). En hij zou 85 mijl per uur gereden hebben volgens anderen.

Misschien was het wel zo dat de bestuurder van de vrachtwagen helemaal niet goed gekeken heeft en vlak voor de Telsa de weg op draaide, waardoor die bestuurder met of zonder autopilot geen schijn van kans had.

In elk geval vind ik autopilot heerlijk. Op de reis naar Spanje en terug heb ik op de snelwegen 90% van de tijd met autopilot gereden en ook in Nederland gebruik ik het op snelwegen veel. En nee in de stad of wegen zonder gescheiden rijbanen gebruik ik het vrijwel nooit. Daarvoor zijn er te veel onzekere factoren (fietsers, voetgangers, tegenliggers enz.), maar met wat software updates kan ook dat zo maar veranderen.

Verklaar me maar voor gek, dat ik "gestoord bezig ben door autopilot te gebruiken", dat deed men bij de computer ook al :)
 
Gelukkig gaat Tesla hier geen gehoor aan geven. Wat een verschrikkelijk voorstel is dit.
Consumer Reports calls for Tesla to disable Autopilot, Tesla says no

Eigenlijk vragen ze om de Auto Pilot terug te schroeven tot het niveau van de concurrenten, d.w.z. je moet het stuur fysiek vasthouden. Bij die concurrenten doe je dat overigens omdat de auto niet echt betrouwbaar is en regelmatig curieuze stuurbewegingen maakt (dat was bij tesla in het eerste begin ook zo, bij elke afrit schrok hij, maar dat heeft hij geleerd, een tweede groot en pijnlijk verschil met de anderen). In vergelijkingen blijkt het aantal ingrepen vele malen hoger dan bij Tesla. Er zal natuurlijk wel op de achtergrond goed gelobbyd worden om Tesla weer zwart te maken. Maar de wal zal het schip keren. Het zal steeds duidelijker worden dat Auto Pilot (ik bedoel dan niet het sturen maar het totaal pakket) gewoon ongevallen voorkomt en levens redt. Wanneer dat meer op de voorgrond treedt keert de opinie zich tegen de merken die die veiligheid niet aanbieden. Die merken zien de bui zelf wel hangen, los van het mediagekrakeel, en werken zich nu in de rondte om zodra dat nodig is die kritiek (die best veel feller zal zijn dan we nu bij de AP zien) te kunnen weerleggen.
 
Er is nog een (macabere) reden waarom volumemerken dingen graag snel zien kapot gaan. Dan kunnen ze weer vervanging leveren. Is dezelfde redenering waarom de eeuwig werkende gloeilamp werd tegengehouden. Waar of niet waar, daar blijf ik even buiten.
Elk auto-ongeluk is gewoon kassa voor een autofabrikant, al dan niet samen met een schadehersteller. Voor een gewetenloze industrie is het dus beter om te investeren in passieve veiligheid (overleving bij een ongeval) dan in actieve veiligheid (verminderen van de kans op een ongeval). Vanuit de consument bezien ligt dit natuurlijk precies andersom. Daarom is de reactie van Consumer Reports op z'n minst vreemd.
 
  • Like
Reactions: Steven
Lang geleden eens een due diligence-onderzoek gedaan op een wapenleverancier. Die was net bezig met Taser-achtige producten te ontwerpen en ging die op de markt brengen onder de noemer 'Non Lethal'. Heb toen zijdelings de bedenking gemaakt dat dit juridisch om problemen vragen was... Ze worden nu inderdaad verkocht als 'Less Lethal'...

De grootste fout in Tesla's AutoPilot is waarschijnlijk gewoon de naam :rolleyes:...
 
Sorry, haalde de namen door elkaar, dat gebeurt als je nog geen drankje samen hebt genoten hè? ;)
Ik zou toch zweren dat we samen geborreld hebben en zelfs gegeten hebben, bij de borrel georganiseerd door Rene. En dat je bij de luistertest vd audio upgrades aanwezig was bij Sander. Maar ik kan me vergissen, je avatar lijkt wellicht niet sprekend:D.
 
  • Funny
Reactions: Ivo-G
Het voorstel is wel slecht, maar de discussie is op zich wel goed. Het kan geen kwaad dat Tesla nog eens serieus naar de veiligheid van auto pilot gaat kijken. Niet dat het nu echt onveilig is (hooguit dat sommige automobilisten het zelf onveilig maken door niet meer op te letten), maar het zou toch mooi zijn als autopilot wel op nog een hoger niveau kan worden getild qua veiligheid.
 
(...)Het voorstel is wel slecht, maar de discussie is op zich wel goed. Het kan geen kwaad dat Tesla nog eens serieus naar de veiligheid van auto pilot gaat kijken. Niet dat het nu echt onveilig is (hooguit dat sommige automobilisten het zelf onveilig maken door niet meer op te letten), maar het zou toch mooi zijn als autopilot wel op nog een hoger niveau kan worden getild qua veiligheid.

+1. Zal ook wel deels lukken softwarematig, maar de huidige hardware heeft beperkingen natuurlijk. Die inachtnemend, vind ik de tweede grootste fout van AP écht wel haar ὕβρις (bij rotondes bijv.: "de vorige 5157 keren, alle Tesla's samen gerekend, is die me niet gelukt, maar ik probeer het toch maar", denkt AP :)).
 
+1. Zal ook wel deels lukken softwarematig, maar de huidige hardware heeft beperkingen natuurlijk. Die inachtnemend, vind ik de tweede grootste fout van AP écht wel haar ὕβρις :)

Enerzijds ben ik het met je eens omdat je beter maar kunt inschatten hoe het publiek, de massa, reageert op de term Auto Pilot en de verwachtingen die men daar aan koppelt. Ofwel, gewoon onwetendheid aan die kant.

Anderzijds is het wel degelijk autopilot, ongeveer vergelijkbaar met de eerste versies van Autopilot in de luchtvaart. Begonnen als middel om het gemak en de veiligheid te dienen door de domme handelingen aan een machine over te dragen onder toezicht van de echt piloot. Niet meer dan dat. In die fase zit de AP van Tesla nu ook. Ik heb de afgelopen dagen meer dan 1000 km over de duitse Autobahnen gereden, overwegend met Autopilot aan.
Gewoon gemakkelijk en veilig juist daar waar de meeste ongevallen gebeuren door verslapping van aandacht voor de meest elementaire zaken zoals afstand houden en binnen de lijnen blijven.
Maar oplettend blijven op bijvoorbeeld andere weggebruikers die willen invoegen, iets waar de AP geen rekening mee houdt. Hij kijkt beperkt vooruit.

Net als in de luchtvaart zal de autopilot evolueren en steeds meer taken veilig kunnen overnemen.
Zo weet hij nu het verschil tussen witte en gele strepen wat betekent dat je de AP aan kunt zetten met het stuur in de hand waarbij hij het voorwerk doet. Maar natuurlijk niet zomaar op AP op een Baustelle af rijden.

En het systeem blijft bijleren.

In het begin biedt de huidige hardware best nog wel mogelijkheden maar met de nieuwe hardware zullen pas de grote stappen gezet worden.
Voor dit moment is denk ik een goede uitleg aan het publiek en de Tesla rijder voldoende. Verder is er niets meer aan de hand dan dat er iemand de Autopilot verkeerd heeft gebruikt. Net zoals er ook veel ongelukken zijn gebeurd door de cruisecontrol waarmee auto's dodelijke projectielen werden.

En, het is Tesla.

Hoe kan het anders dat bij dit bericht, wat overigens niets met AP te maken heeft, niet het merk van de auto wordt genoemd? Was dit een Tesla geweest.....

Totalschaden: Auto in Beromünster ausgebrannt
 
Zo weet hij nu het verschil tussen witte en gele strepen wat betekent dat je de AP aan kunt zetten met het stuur in de hand waarbij hij het voorwerk doet. Maar natuurlijk niet zomaar op AP op een Baustelle af rijden.

Schitterend, niet? Sedert een paar weken Brusselse ring (oostkant) richting Waterloo, of nog afslag Brusselse Ring naar E19 vanuit het oosten richting A'pen. In beide gevallen werken, en dus gele strepen. Niks handen op het stuur, AP weet gewoon wat ie doen moet. Als je passagiers mee hebt, is dat het moment waarop ze echt verbluft worden door AP!

Dit gezegd zijnde:
- noem het ding Co-Pilot (of zo);
- als het dan toch zo goed bijleert, laat het ding dan ook wat nederigheid bijleren :)

I rest my case.

Maar ik vrees een beetje dat, met de huidige heisa, die twee maatregelen niet zullen volstaan, en AP (met de huidige hardware) nog meer 'restricted' gaat worden; bijv. door ons om de 3 seconden te vragen een hand op het stuur te houden, en/of niet ingeschakeld te kunnen worden op wegen met minder dan 2x2 rijstroken. Zou echt zonde zijn.
 
Ik weet eerlijk gezegd niet of Co-Pilot wel een geschikt woord is. Een Co-Pilot kan juist wel al jouw taken als bestuurder (of piloot eigenlijk als we termen als Co-Pilot gebruiken) overnemen, in tegenstelling tot autopilot waarbij je continu klaar moet staan om direct de besturing over te kunnen nemen en wat alleen een assisterend systeem is. Ik vind de term autopilot zeer geschikt, alleen ik krijg een beetje het idee dat de media en veel mensen niet helemaal bekend zijn met de echte definitie van autopilot. Er wordt teveel gefocust op het 'automatisch' gedeelte van autopilot en teveel verwacht dat het dan volledig automatisch is, wat het echt niet is. Eigenlijk wat @Hans Noordsij ook al zegt dus :)
 
Ik weet eerlijk gezegd niet of Co-Pilot wel een geschikt woord is. Een Co-Pilot kan juist wel al jouw taken als bestuurder (of piloot eigenlijk als we termen als Co-Pilot gebruiken) overnemen, in tegenstelling tot autopilot waarbij je continu klaar moet staan om direct de besturing over te kunnen nemen en wat alleen een assisterend systeem is. Ik vind de term autopilot zeer geschikt, alleen ik krijg een beetje het idee dat de media en veel mensen niet helemaal bekend zijn met de echte definitie van autopilot. Er wordt teveel gefocust op het 'automatisch' gedeelte van autopilot en teveel verwacht dat het dan volledig automatisch is, wat het echt niet is. Eigenlijk wat @Hans Noordsij ook al zegt dus :)

En laten we niet vergeten dat automobiel in feite betekent "(uit zich)zelf rijden" :) Ze zijn zelf begonnen.
 
  • Like
Reactions: X-Ki
Niet alles is AP.

Schermafbeelding 2016-07-14 om 23.27.51.png