Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Beginner hier, dus ik begin met een domme vraag :cool:

Tesla M3 is besteld, 3fase thuislader is besteld (EV-Box), zonnepanelen offerte is binnen (9x 310Wp). De zonnepanelen worden op 1 fase teruggeleverd (SolarEdge 3000H). Moet ik nog ergens rekening mee houden, iets regelen, iets beslissen?
Waarom maar 9 panelen?
Met 15.000km praat je al gauw over 3.000 kWh per jaar las ik laatst.
 
Hoe gaat dat dan met de condensatie? Vallen de druppels dan niet van het plafond op een warme dag met hoge luchtvochtigheid? De installateur zegt dat 2 a 3° koeling het maximum is bij vloerverwarming. Je wil immers geen vochtige vloer.
@Wim S. en Basvk: bedankt voor de reacties. Ik vermoed dat het financieel interessanter gaat zijn om te werken met convectoren. Die kosten ook wel wat, maar we sparen wel vloer-of plafondverwarming uit.
Ga je dan uit van Jaga convectoren? Die zijn duur... er zijn even goede convectoren die er minder design uit zien maar echt veel goedkoper zijn.
 
Waarom maar 9 panelen?
Met 15.000km praat je al gauw over 3.000 kWh per jaar las ik laatst.

Wat meer panelen zou de opbrengst ook wel van op gaan denk ik ja, je hebt ook nog t reguliere thuisverbruik natuurlijk. Maar dan moeten ze a-wel passen en b-goed in de zon liggen.
Ons praktijkvoorbeeld; op t huis uiteindelijk 16 panelen kunnen plaatsen (ik wilde er 48) omdat door schaduw van t eigen dak en dak buren er hele delen van ons dak niet interessant waren om zonnepanelen op te leggen.
 
Hoe staan de kosten en mogelijkheden daarvan ten opzichte van vloerverwarming?
Ik heb 4 jaar geleden 13k€ incl. BTW materiaalkosten gehad voor circa 200m2 verwarmde ruimte. Dit omvatte de klimaatmatten, alle pijpelarij, verdelers, thermostaten (1 per ruimte/groep), controllers, open verdeler, alles behalve de warmte/koudebron (hybride wp in mijn geval). Die kosten hadden denk ik door slimmer in te kopen 10-20% lager gekund, maar ik had daar geen tijd voor toen en heb de eerste de beste offerte die tijdig kon leveren getekend.
Qua installatiekosten zal het vergelijkbaar zijn met aanleggen van vloerverwarming. De stucadoors moesten een keer extra smeren (ongeveer een uur extra werk per plafond/ruimte).

Hoe gaat dat dan met de condensatie? Vallen de druppels dan niet van het plafond op een warme dag met hoge luchtvochtigheid? De installateur zegt dat 2 a 3° koeling het maximum is bij vloerverwarming. Je wil immers geen vochtige vloer.
Ik laat de watertemperatuur niet verder zakken dan 18 graden. Je ziet dan condens op de uitgaande koperen leidingen van het binnendeel van de WP, en heel licht condens op de PP hoofdleiding tot de verdelers. Na de verdelers geen condens meer op de leidingen, en al helemaal geen condens, laat staan druppels op de plafonds.
De maximum luchtvochtigheid die ik binnenshuis gemeten heb is 62%. De temperatuur in huis is 's zomers dan 24 graden, bij 40 graden buiten steeg het tegen het einde van de middag naar 25 graden in de vertrekken waar de zon pal op de ramen stond (wel lichte gordijnen dichtgehouden).
@Wim S. en Basvk: bedankt voor de reacties. Ik vermoed dat het financieel interessanter gaat zijn om te werken met convectoren. Die kosten ook wel wat, maar we sparen wel vloer-of plafondverwarming uit.
Convectoren zullen qua installatie vast minder werk zijn.
Vraag offertes op dan weet je het zeker voor jouw situatie.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Superendo
Hoe gaat dat dan met de condensatie? Vallen de druppels dan niet van het plafond op een warme dag met hoge luchtvochtigheid? De installateur zegt dat 2 a 3° koeling het maximum is bij vloerverwarming. Je wil immers geen vochtige vloer.
@Wim S. en Basvk: bedankt voor de reacties. Ik vermoed dat het financieel interessanter gaat zijn om te werken met convectoren. Die kosten ook wel wat, maar we sparen wel vloer-of plafondverwarming uit.
Het is inderdaad even uitvogelen dat je niet over je gekoelde vloer gaat schaatsen. Bij ons wordt de normaal spiegelgladde hardstenen vloer bij koelen stroef. Je moet de luchtvochtigheid in huis relatief laag houden om onder het dauwpunt te blijven.
Ik schat in dat wij maximaal vier graden koeling kunnen realiseren. Op de heetste dagen dit jaar en vorig jaar konden wij de temperatuur in huis beperken tot maximaal 24 gr. C. Dan moet je wel intensief omgaan met alle factoren die dit beïnvloeden. Overdag de grote houten darsdeuren voor de 9 m2 grote ramen op het westen dichthouden en 's nachts via de balansventilatie koele buitenlucht binnenlaten. Dat gebeurt met de goede instelling van de bypass overigens volautomatisch.
Ook gaat een heel groot Velux kantelraam, afstand bediend, 's nachts open. Gelukkig gaat deze bij regen automatisch weer dicht.
 
Waarom maar 9 panelen?
Met 15.000km praat je al gauw over 3.000 kWh per jaar las ik laatst.

Ik heb het niet voor het kiezen :)

Leasecontract is 40.000km/jr en het dak is nogal onvoordelig ingedeeld met ramen, schoorsteen, ventilatie-openingen.
Laadpunt wordt door werkgever gesponsord en opladen gaat met verrekening, dus grosso modo zal ik voordelig uit zijn.

Ik ben alleen onzeker over de technische aspecten. Laden met drie fasen, terugleveren met één fase, misschien stap ik wel over van gas naar electrisch koken, da's toch ook drie fasen? Heeft dat consequenties? Moet ik drie meters hebben? Nachtstroomtarief aanvragen voor twee fasen? :D
 
Ik heb het niet voor het kiezen :)

Leasecontract is 40.000km/jr en het dak is nogal onvoordelig ingedeeld met ramen, schoorsteen, ventilatie-openingen.
Laadpunt wordt door werkgever gesponsord en opladen gaat met verrekening, dus grosso modo zal ik voordelig uit zijn.

Ik ben alleen onzeker over de technische aspecten. Laden met drie fasen, terugleveren met één fase, misschien stap ik wel over van gas naar electrisch koken, da's toch ook drie fasen? Heeft dat consequenties? Moet ik drie meters hebben? Nachtstroomtarief aanvragen voor twee fasen? :D
Je kunt het denk ik het beste los van elkaar zien. Je neemt gewoon (3 fase) stroom af van het net voor al je doeleinden, en los daarvan lever je al dan niet stroom terug op 1 fase.
Je (slimme) meter zal automatisch bijhouden hoeveel stroom er door de verschillende fasen in welke richting loopt, onafhankelijk van elkaar.
Ongeacht de zonnepanelen zul je ervoor moeten zorgen dat je niet meer stroom trekt dan je aansluiting kan leveren, dus tijdens het elektrisch koken niet voluit de auto opladen. Dit kun je doen door zelf goed te plannen of met een slimme laadpaal die de stroom begrenst afhankelijk van de belasting in huis.
Aangezien je maar op 1 fase teruglevert en de auto op 3 fase laadt kan een slimme laadpaal geen rekening houden met verhoogd aanbod wanneer de zon schijnt, de hoogst belaste fase bepaalt namelijk hoeveel stroom er overblijft voor de auto (de auto neemt altijd op alle 3 fasen evenveel stroom af).
Bijvoorbeeld: je hebt de wasmachine aanstaan op fase 1 en die trekt daarvoor 12A stroom, fase 2 levert 2A stroom aan allerlei zaken in huis en op fase 3 leveren de zonnepanelen 10A aan het net, dan zou je met een 25A 3fase aansluiting op dat moment de auto maar op 13A kunnen laten laden zonder de hoofdstoppen te laten doorslaan. Dat er dus op fase 3 wel 35A beschikbaar is (25A + 10A uit de zonnepanelen) doet er niet toe. Fase 1 is dan de beperkende factor.

Het is dus zaak om de diverse verbruikers in huis slim te verdelen over de 3 fasen.

edit: let op met dag/nacht tarief, want dan kun je voor zover ik weet in dagtarief geleverde stroom niet verrekenen met in nachttarief verbruikte stroom. Waarschijnlijk kun je beter standaard tarief kiezen ipv dag/nacht, tenzij je voldoende verbruik hebt binnen hetzelfde tariefvak als wanneer je zonnestroom levert.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Lexikon
Tja: "Precies door die extra verbranding wordt het systeem interessant, onderstrepen de Nederlandse initiatiefnemers. Immers, bij het aanmaken van waterstof gaat veel energie verloren."
Dus dat verlies compenseer je door datgene wat je dan nog hebt kunnen opslaan zo efficient mogelijk te gebruiken? Chapeau! :D

@Wim S. , ik heb hier op tafel zo gauw geen bierviltjes, sigarenkistjes of papieren servetten liggen, maarre, kan het uit met 11 lullige paneeltjes op het dak voor zo'n 100m2 woonoppervlak denk je? ;)
 
Je kunt het denk ik het beste los van elkaar zien.

knip

edit: let op met dag/nacht tarief, want dan kun je voor zover ik weet in dagtarief geleverde stroom niet verrekenen met in nachttarief verbruikte stroom. Waarschijnlijk kun je beter standaard tarief kiezen ipv dag/nacht, tenzij je voldoende verbruik hebt binnen hetzelfde tariefvak als wanneer je zonnestroom levert.

Precies het antwoord waar ik naar zocht. Bedankt, hier kan ik wat mee!
 
Tja: "Precies door die extra verbranding wordt het systeem interessant, onderstrepen de Nederlandse initiatiefnemers. Immers, bij het aanmaken van waterstof gaat veel energie verloren."
Dus dat verlies compenseer je door datgene wat je dan nog hebt kunnen opslaan zo efficient mogelijk te gebruiken? Chapeau! :D

@Wim S. , ik heb hier op tafel zo gauw geen bierviltjes, sigarenkistjes of papieren servetten liggen, maarre, kan het uit met 11 lullige paneeltjes op het dak voor zo'n 100m2 woonoppervlak denk je? ;)
Waterstofgate.nl - Businesscase Stad aan het Haringvliet
 
  • Helpful
Reactions: basvk
76 panelen! Bij mij passen er misschien hooguit 11 :cool:

Kan iemand even met me meedenken? Ik probeer me rijk te rekenen...

Straks komt er een laadpaal aan mijn huis te hangen. Het stroomverbruik wordt via TNM vergoed door werkgever. Daarmee zou het verbruik mij niks moeten kosten. Ikzelf betaal een flatfee: elke maand een "brandstof"bijdrage van E120 berekend op 40.000km/jr die ik nooit zal halen. Dus of ik nou veel of weinig rij, er is geen verschil in kosten. Laad ik bij mijn eigen huis, dan zullen die kosten echter effectief wel omlaag gaan. Immers, flatfee minus daadwerkelijk verbruik.

Klopt deze aanname?

En dan, ik overweeg zonnepanelen te nemen. Ook daarvoor betaal je een flatfee, namelijk de aanschaf. Variabel hier is het verbruik, maar dat hetzelfde tarief -/- en met max 11 panelen zal het ook zonder auto voor mij nooit negatief worden. Daarom 7 jaar terugverdientijd en klaar.

Echter, als ik die "gratis" zonnestroom nu gebruik om de auto te laden en daarvoor vergoed wordt, maakt dat nog verschil?

#durftevragen ;)
 
76 panelen! Bij mij passen er misschien hooguit 11 :cool:

Kan iemand even met me meedenken? Ik probeer me rijk te rekenen...

Straks komt er een laadpaal aan mijn huis te hangen. Het stroomverbruik wordt via TNM vergoed door werkgever. Daarmee zou het verbruik mij niks moeten kosten. Ikzelf betaal een flatfee: elke maand een "brandstof"bijdrage van E120 berekend op 40.000km/jr die ik nooit zal halen. Dus of ik nou veel of weinig rij, er is geen verschil in kosten. Laad ik bij mijn eigen huis, dan zullen die kosten echter effectief wel omlaag gaan. Immers, flatfee minus daadwerkelijk verbruik.

Klopt deze aanname?

En dan, ik overweeg zonnepanelen te nemen. Ook daarvoor betaal je een flatfee, namelijk de aanschaf. Variabel hier is het verbruik, maar dat hetzelfde tarief -/- en met max 11 panelen zal het ook zonder auto voor mij nooit negatief worden. Daarom 7 jaar terugverdientijd en klaar.

Echter, als ik die "gratis" zonnestroom nu gebruik om de auto te laden en daarvoor vergoed wordt, maakt dat nog verschil?

#durftevragen ;)
Het hangt ervan af of je thuisverbruik zonder de auto lager of hoger is dan de opbrengst van de zonnepanelen.
Indien je thuisverbruik hoger is dan de opbrengst dan zul je geen voordeel halen uit je auto, omdat je dan al je opwek al kunt salderen tegen je thuisverbruik.
Indien lager, dan heb je als voordeel (opbrengst - thuisverbruik) x (kostprijs per kWh - terugleververgoeding per kWh). Het gaat niet over echt veel geld hoor in dit geval, stel in een gunstig geval dat je panelen 3000kWh leveren per jaar en je thuisverbruik maar 2000kWh is per jaar, dan zou je (3000 - 2000)kWh x €(0,21 - 0,07) = €140 per jaar voordeel hebben door thuis te laden.
Hoogstwaarschijnlijk is de opbrengst van je zonnepanelen iets lager en je thuisverbruik een stuk hoger...

(ervan uitgaand dat het salderen nog steeds mogelijk blijft in de toekomst).

Verder zit je nog met het feit dat je voor zover ik weet opwek in dagtarief niet kunt salderen in nachttarief (en vice versa -> weekenden), het is dan dus verstandig om enkeltarief te nemen, waardoor je het voordeel van 's nachts laden tegen nachttarief niet meer hebt.
Maar misschien is het verschil tussen nacht/dagtarief en enkeltarief in jouw geval erg laag en maakt het allemaal niet uit.
 
  • Informative
Reactions: Lexikon
Het hangt ervan af of je thuisverbruik zonder de auto lager of hoger is dan de opbrengst van de zonnepanelen.
Indien je thuisverbruik hoger is dan de opbrengst dan zul je geen voordeel halen uit je auto, omdat je dan al je opwek al kunt salderen tegen je thuisverbruik.
Indien lager, dan heb je als voordeel (opbrengst - thuisverbruik) x (kostprijs per kWh - terugleververgoeding per kWh). Het gaat niet over echt veel geld hoor in dit geval, stel in een gunstig geval dat je panelen 3000kWh leveren per jaar en je thuisverbruik maar 2000kWh is per jaar, dan zou je (3000 - 2000)kWh x €(0,21 - 0,07) = €140 per jaar voordeel hebben door thuis te laden.
Hoogstwaarschijnlijk is de opbrengst van je zonnepanelen iets lager en je thuisverbruik een stuk hoger...

(ervan uitgaand dat het salderen nog steeds mogelijk blijft in de toekomst).

Verder zit je nog met het feit dat je voor zover ik weet opwek in dagtarief niet kunt salderen in nachttarief (en vice versa -> weekenden), het is dan dus verstandig om enkeltarief te nemen, waardoor je het voordeel van 's nachts laden tegen nachttarief niet meer hebt.
Maar misschien is het verschil tussen nacht/dagtarief en enkeltarief in jouw geval erg laag en maakt het allemaal niet uit.
Ik heb zelf ook dag-/nachttarief en saldeer tegen het hogere dagtarief.
 
76 panelen! Bij mij passen er misschien hooguit 11 :cool:

Kan iemand even met me meedenken? Ik probeer me rijk te rekenen...

Straks komt er een laadpaal aan mijn huis te hangen. Het stroomverbruik wordt via TNM vergoed door werkgever. Daarmee zou het verbruik mij niks moeten kosten. Ikzelf betaal een flatfee: elke maand een "brandstof"bijdrage van E120 berekend op 40.000km/jr die ik nooit zal halen. Dus of ik nou veel of weinig rij, er is geen verschil in kosten. Laad ik bij mijn eigen huis, dan zullen die kosten echter effectief wel omlaag gaan. Immers, flatfee minus daadwerkelijk verbruik.

Klopt deze aanname?

En dan, ik overweeg zonnepanelen te nemen. Ook daarvoor betaal je een flatfee, namelijk de aanschaf. Variabel hier is het verbruik, maar dat hetzelfde tarief -/- en met max 11 panelen zal het ook zonder auto voor mij nooit negatief worden. Daarom 7 jaar terugverdientijd en klaar.

Echter, als ik die "gratis" zonnestroom nu gebruik om de auto te laden en daarvoor vergoed wordt, maakt dat nog verschil?

#durftevragen ;)

Ja, dat kan verschil maken, afhankelijk van de situatie. Als je nu al een stevig elektriciteitsverbruik hebt, en door het opladen van de auto het jaarverbruik flink boven 10.000kWh komt, is het nemen van 11 zonnepanelen misschien wel duurder dan om ze niet te nemen. En dan is de terugverdientijd van die panelen oneindig lang. Toelichting: boven 10.000kWh is de energiebelasting behoorlijk lager, in 2020 is dat verschil nog niet bekend maar dit jaar was het 5,5 cent incl BTW.
 
  • Informative
Reactions: Bas. and basvk
Ik heb zelf ook dag-/nachttarief en saldeer tegen het hogere dagtarief.
Zolang als je al je opwek binnen hetzelfde tarief kunt salderen is er natuurlijk niets aan de hand.
Het wordt vervelend wanneer je de meeste opwek tijdens dagtarief hebt, terwijl je verbruik vooral tijdens nachttarief ligt.
Ligt dus aan de situatie welke tarifering de beste keuze is.

Edit: ik ga uit van een situatie met slimme meter, met analoge meter heb je natuurlijk veel meer vrijheid.