Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Britse groene stroom voor het eerst groter dan fossiel in derde kwartaal


Britse groene stroom voor het eerst groter dan fossiel in derde kwartaal | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
https://www.nu.nl/economie/6003971/...rst-groter-dan-fossiel-in-derde-kwartaal.html
Wist niet dat die Britten t zo goed doen op ‘t gebied van groene stroom.

Ik heb laatst ergens gelezen dat die op grote schaal stroom inkopen in NL ( Lees kolencentrales) en zelf kolencentrales hebben gesloten maar dat deze ingekochte stroom niet meetelt voor het totaal verbruik en dus hun eigen groene stroom er erg hard inhakt op het totaal.
 
Ik heb laatst ergens gelezen dat die op grote schaal stroom inkopen in NL ( Lees kolencentrales) en zelf kolencentrales hebben gesloten maar dat deze ingekochte stroom niet meetelt voor het totaal verbruik en dus hun eigen groene stroom er erg hard inhakt op het totaal.

Dat zal wel meevallen, er ligt (volgens mij) een 1 GW lijn tussen NL en UK als een verzekeringspolis voor het Europese net.

Actueel inzicht in de UK: G. B. National Grid status
 
Gave site.

4,86% van het totaal komt uit het buitenland.
Als je de grafiekjes eronder ziet lijkt dit bijna continu zo.
De import van elektriciteit is CO2 gerelateerd. In mei/juni van dit jaar kocht GB 40,4 GWh Nederlandse kolenstroom in. Simpelweg omdat de verouderde Engelse kolencentrales meer CO2 uitstoten. Het is dan goedkoper om de stroom in te kopen van schonere Nederlandse kolencentrales. Door de sterke groei in HV en UHVDC verbindingen zul je dat steeds meer zien gebeuren.
The Dutch import story behind Britain’s no-coal record
 
Ik zag onderweg bij een boer op het erf zo'n wokkelwindmolen.
Aangezien het bij mij altijd waait, vraag ik mij af is dat een nuttige investering?

Elke relatief kleine windmolen is financieel gezien een slechte investering ("on grid")
Een wokkel ziet er wellicht leuk uit maar is qua rendement nog beroerder dan een "traditionele 3 bladige molen". De diameter moet groot zijn en de as erg hoog wil een molen financieel aantrekkelijker zijn dan zonnepanelen.

Ik heb thuis 3 verschillende molens getest (2x traditioneel / 1x wokkel). Geen wetenschappelijke testen maar de resultaten zijn gelijk aan de info die je tegenkomt als je kritisch op internet zoekt. Zelfs de wat grotere molens met een ashoogte van ca. 15 meter zijn moeizaam terug te verdienen. Zeker als je toekomstig onderhoud meeneemt.
Mensen denken vaak dat de opbrengst van een kleine molen inherent is aan het toerental waarmee zo'n ding draait. De praktijk is helaas anders....

Erg jammer, ik had graag een leuke molen geplaatst om de opbrengst van de zonnepanelen wat verder uit te breiden. (in de nacht / winter) Toch maar geïnvesteerd in extra (zwarte) zonnepanelen welke momenteel voor ca. Euro 0,60 per Wattpiek op je dak kunnen liggen (bij zelf plaatsen / binnen 3,5 tot 5 jaar terug verdiend!) Vandaar de 44 panelen welke veel meer opwekken dan we zelf verbruiken ;)
 
Elke relatief kleine windmolen is financieel gezien een slechte investering ("on grid")
Een wokkel ziet er wellicht leuk uit maar is qua rendement nog beroerder dan een "traditionele 3 bladige molen". De diameter moet groot zijn en de as erg hoog wil een molen financieel aantrekkelijker zijn dan zonnepanelen.

Kun je aangeven wat die dingen dan wel opleverden qua watt piekvermogen? Of kWh per dag/maand/jaar?
Ik begrijp best dat een zonnepaneel een betere investering is, maar een zonnepaneel doet in de winter of in de nacht niet.

Ik woon naast een natura2000 gebied waar het eigenlijk standaard flink waait. Zo'n ding in de tuin zou dus best leuk kunnen zijn.
Het gaat mij dan niet zozeer om het terugverdienen, maar om ook in de nacht nog wat energie te kunnen opwekken zodat ik minder energie uit het net opneem (en straks misschien uit accu's als salderen vorbij is).
 
@Tozz: het is een publiek geheim dat kleine windmolens per geïnvesteerde euro behoorlijk minder opbrengen dan zonnepanelen. Oftewel een fors langere terugverdientijd. Plus risico op extra/ongeplande onderhoudskosten, plus risico op omvallen fabrikant (is echt veelvuldig voorgekomen), plus groter risico op totaalverlies (brand of stormschade). Een kleine windmolen is in het algemeen gewoon een slecht idee.
 
Eigenlijk moet de windmolen op een behoorlijke hoogte staan. Verder vereist die redelijk wat onderhoud vanwege bewegende delen, moet die worden stilgezet zodra de wind te hard wordt, etc. Zie de reactie van @Energie Gratiz

Heb bij een experimentele installatie bij een vriend van me nooit opbrengst gezien. De installatie deed het gewoon niet met 4 bollen als molens.
 
Kun je aangeven wat die dingen dan wel opleverden qua watt piekvermogen? Of kWh per dag/maand/jaar?
Ik begrijp best dat een zonnepaneel een betere investering is, maar een zonnepaneel doet in de winter of in de nacht niet.

Ik woon naast een natura2000 gebied waar het eigenlijk standaard flink waait. Zo'n ding in de tuin zou dus best leuk kunnen zijn.
Het gaat mij dan niet zozeer om het terugverdienen, maar om ook in de nacht nog wat energie te kunnen opwekken zodat ik minder energie uit het net opneem (en straks misschien uit accu's als salderen vorbij is).

Zonnepanelen kun je eenvoudiger vergelijken dan windmolens. De ene molen is de andere niet. Off grid zijn leuke toepassingen voor maar On grid is (financieel) niet interessant voor molens met een ashoogte lager dan 15 meter (en doorsnede wieken van een paar meter). Daarbij zien we de laatste jaren het aantal zonuren gemiddeld stijgen en loopt de (nuttige) windopbrengst zelfs wat terug. Het zou me niet verbazen als deze ontwikkeling zich doorzet de komende jaren. :rolleyes:

Een antwoord op je vraag "wat leveren ze op?" -> de leveranciers van molens hebben een grafiek met opbrengst versus windsnelheid. Als je op internet opzoekt wat de gemiddelde windsnelheid in een jaar is dan kun je op basis daarvan een te verwachten opbrengst uitrekenen. (erg afhankelijk van locatie!) In de praktijk komt deze opbrengst echter veelal wat lager uit. Bij zonnepanelen kan ik obv oriëntatie en montagehoek op ca. 5% nauwkeurig voorspellen welke jaaropbrengst je kunt verwachten. Bij een windmolen helaas niet. Zelfs een professionele leverancier van windmolens (aanschaf ca. 30k) was niet genegen om voor de 1e 15 jaar de te verwachten opbrengst en onderhoudskosten te garanderen. (de opbrengst was te rooskleurig -> gebaseerd op ideale locatie / onderhoud windmolens wordt niet al te veel over gesproken....)

In de windmolen zit/zat wel potentie maar deze is een beetje om zeep geholpen door de sterk dalende prijzen van zonnepanelen. Zolang we kunnen salderen en je als kleinverbruiker (<10.000 kwh) nog ca. 10 cent per terug geleverde/opgewerkte kwh krijgt gaat dat niet veranderen ;)
 
  • Informative
Reactions: Fransananas
Aan de andere kant is die lijn maar verantwoordelijk voor grofweg en maximaal 1/35e van de totale energie behoefte van de UK. Zie de diverse dashboards. Tijdje geleden stond die lijn op max gebruik, nu kun je zien dat de load van die lijn nogal wisselt. Op dit moment weer maximaal maar dan is het nog steeds maar 2,91% van het totale verbruik.
 
  • Informative
Reactions: job-lek