Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Das een hybride warmtepomp met een beperkt vermogen. Altijd nog een ketel ernaast nodig dus en je bent hiermee niet volledig van het gas af.

Kan evengoed voor een leuke besparing zorgen in bepaalde situaties maar gaat niet in de buurt komen van het rendement van n all electric warmtepomp. Ik denk toch dat er straks aardig wat mensen kiezen voor deze tussenoplossing en niet all electric gaan.
 
Ik was net op tijd, december 2021 een hybride laten installeren. Het gas verbruik is 70% gedaald, elektriciteit is nauwelijks gestegen. Helemaal los van het gas lukt niet bij mijn woning, maar zo is het best aardig. We hebben een grote oude tussenwoning +- 200 m2 en we zitten nu totaal op +- 140 per maand (vast contract tot eind volgend jaar).
Nog wel wat gedoe gehad met geluid van de buiten unit maar dat was met info van wat fora snel op te lossen. We zijn er erg blij mee.
Installatie en levering gingen via Greenchoice / Heat transformers.
 
  • Like
Reactions: Robster
Ik was net op tijd, december 2021 een hybride laten installeren. Het gas verbruik is 70% gedaald, elektriciteit is nauwelijks gestegen. Helemaal los van het gas lukt niet bij mijn woning, maar zo is het best aardig. We hebben een grote oude tussenwoning +- 200 m2 en we zitten nu totaal op +- 140 per maand (vast contract tot eind volgend jaar).
Nog wel wat gedoe gehad met geluid van de buiten unit maar dat was met info van wat fora snel op te lossen. We zijn er erg blij mee.
Installatie en levering gingen via Greenchoice / Heat transformers.
Wat heb je precies geïnstalleerd? Ben ook wat aan het zoeken en eerder geneigd hybride te gaan.
 
Ik was net op tijd, december 2021 een hybride laten installeren. Het gas verbruik is 70% gedaald, elektriciteit is nauwelijks gestegen. Helemaal los van het gas lukt niet bij mijn woning, maar zo is het best aardig. We hebben een grote oude tussenwoning +- 200 m2 en we zitten nu totaal op +- 140 per maand (vast contract tot eind volgend jaar).
Nog wel wat gedoe gehad met geluid van de buiten unit maar dat was met info van wat fora snel op te lossen. We zijn er erg blij mee.
Installatie en levering gingen via Greenchoice / Heat transformers.
Ik vind het echt belachelijk dat een partij als Greenchoice alleen hybride oplossingen aanbiedt
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Wat heb je precies geïnstalleerd? Ben ook wat aan het zoeken en eerder geneigd hybride te gaan.
Een electrische warmtepomp die gekoppeld wordt aan de HR gas verwarming. Zolang de electrische het redt wordt geen gas gebruikt, daarna schakelt hij bij. Wij hebben een Remeha Elga Ace 4 kW hybride warmtepomp. In iets meer dan een halve dag geplaatst, vrij compact apparaat, binnen geen geluid. Buiten wel (plat dak) maar zoals gezegd met een paar eenvoudige ingrepen -vooral massa toevoegen met zware tegels- is dat ook geen issue meer. Erg blij mee. Totaal energie verbruik is nu geschat op 1700,- per jaar, huis is +- 200m2 met hoge plafonds, jaren 30 redelijk geisoleerd.
 
Een electrische warmtepomp die gekoppeld wordt aan de HR gas verwarming. Zolang de electrische het redt wordt geen gas gebruikt, daarna schakelt hij bij. Wij hebben een Remeha Elga Ace 4 kW hybride warmtepomp. In iets meer dan een halve dag geplaatst, vrij compact apparaat, binnen geen geluid. Buiten wel (plat dak) maar zoals gezegd met een paar eenvoudige ingrepen -vooral massa toevoegen met zware tegels- is dat ook geen issue meer. Erg blij mee. Totaal energie verbruik is nu geschat op 1700,- per jaar, huis is +- 200m2 met hoge plafonds, jaren 30 redelijk geisoleerd.
Zijn er bep. Eisen aan de HR ketel voor de koppeling? Ik heb nog een redelijk recent model ketel, vandaar.
 
Ik zie niet wat June (149€) meer kan dan HomeWizard (30€). Integendeel, als June "real Time" omschrijft als een meting om de 15 minuten, dan lees ik al niet meer verder...​
Een overzicht (uur/ dag/ week/ maand of jaar) van mijn gas en elektriciteitsverbruik haal ik gratis van Fluvius.be. Voorlopig nog niet real time, maar dat wordt pas interessant bij het invoeren van het capaciteitstarief (ten vroegste op 01 januari 2023)​
 
Ik zie niet wat June (149€) meer kan dan HomeWizard (30€). Integendeel, als June "real Time" omschrijft als een meting om de 15 minuten, dan lees ik al niet meer verder...​
Een overzicht (uur/ dag/ week/ maand of jaar) van mijn gas en elektriciteitsverbruik haal ik gratis van Fluvius.be. Voorlopig nog niet real time, maar dat wordt pas interessant bij het invoeren van het capaciteitstarief (ten vroegste op 01 januari 2023)​
Het ging mij meer over de kwaliteit van het "adviesgedeelte".

Realtime interesseert me voorlopig minder want ik zou ook niet weten wat ik ermee kan doen.

Thuis zijn er een paar grote gebruikers (wasmachine, droogkast, afwasmachine) die je wss bij een capaciteitstarief niet samen wil laten draaien maar na elkaar
het liefst nog wanneer de stroom goedkoop is maar dat kunnen we, denk ik, nog niet.

Ik vraag mij dan wel af hoe je in godsnaam al die verschillende aparaten laat communiceren: aanzetten, programma kiezen, eve pauzeren, ...)
Met gewoon "aanzetten"/"stroom erop of eraf" gaan we er niet komen, denk ik dan maar.

Voor de andere verbruikers die steeds aanstaan op hetzelfde tijdstip (licht, tv, ijskast, diepvries,...) ga je met ook weinig mee kunnen.

PS: Hoewel mijn EAN nummer van m'n gasmeter is ingevuld bij Fluvius, zie ik nada
 
Zijn er bep. Eisen aan de HR ketel voor de koppeling? Ik heb nog een redelijk recent model ketel, vandaar.
Nee volgens mij niet, er worden wat buizen op maat gekoppeld, temperatuur van de “oude” ketel iets lager ingesteld en dat is het. Dit is wat ze er over zeggen, maar dat zal ook bij andere merken zo zijn;
Welke ketel bij Elga Ace?



Afbeeldingsresultaat voor elga ace koppelen met gas
De Remeha Elga Ace is te combineren met elk merk cv-ketel. Of deze nu middels OpenTherm of aan/uit wordt aangestuurd. De Elga Ace zorgt altijd voor een optimale samenwerking tussen de
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Er wordt massaal gekeken naar verkoopcijfers, maar is er ook geweten hoe het orderboek evolueert?
Ik kan mij voorstellen dat dit met de huidige elektriciteitsprijzen toch wel onder druk komt.
Vermoed zelfs dat de verplichting (in België) zou kunnen sneuvelen dat bedrijfswagens vanaf 2027 elektrisch moeten zijn. Al staat 2027 nog ver van de huidige situatie. Maar bedrijven begonnen al te anticiperen. Dit lijkt nu gedaan.
Ik denk dat zelfs bij het einde van de oorlog de boycot zal blijven en de gaskraan uit Rusland dus wel eens zou kunnen dicht blijven. Je kan na een vredesakkoord toch niet doen alsof er niets gebeurd is.
 
Er wordt massaal gekeken naar verkoopcijfers, maar is er ook geweten hoe het orderboek evolueert?
Ik kan mij voorstellen dat dit met de huidige elektriciteitsprijzen toch wel onder druk komt.
Vermoed zelfs dat de verplichting (in België) zou kunnen sneuvelen dat bedrijfswagens vanaf 2027 elektrisch moeten zijn. Al staat 2027 nog ver van de huidige situatie. Maar bedrijven begonnen al te anticiperen. Dit lijkt nu gedaan.
Ik denk dat zelfs bij het einde van de oorlog de boycot zal blijven en de gaskraan uit Rusland dus wel eens zou kunnen dicht blijven. Je kan na een vredesakkoord toch niet doen alsof er niets gebeurd is.
Elektrisch blijft qua kostprijs altijd goedkoper rijden dan fossiel, zelfs bij een volledige elektra productie o.b.v. fossiel.
Het verschil met de feitelijke prijs is dat er op elektra veel meer belasting zit dan op fossiel.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Er wordt massaal gekeken naar verkoopcijfers, maar is er ook geweten hoe het orderboek evolueert?
Ik kan mij voorstellen dat dit met de huidige elektriciteitsprijzen toch wel onder druk komt.
Vermoed zelfs dat de verplichting (in België) zou kunnen sneuvelen dat bedrijfswagens vanaf 2027 elektrisch moeten zijn. Al staat 2027 nog ver van de huidige situatie. Maar bedrijven begonnen al te anticiperen. Dit lijkt nu gedaan.
Ik denk dat zelfs bij het einde van de oorlog de boycot zal blijven en de gaskraan uit Rusland dus wel eens zou kunnen dicht blijven. Je kan na een vredesakkoord toch niet doen alsof er niets gebeurd is.
Dus? Blijven we dezelfde hoeveelheid gas gebruiken om electriciteit op te wekken?
In NL komt in 2025 al 50% van de stroom uit duurzame bronnen, in 2030 is dat 70%. Laat je niet verblinden door de huidige (tijdelijke!) electriciteitsprijzen die voor een groot deel te wijten zijn aan hoe het marktsysteem is ingericht.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and RobsEV
Momenteel is de electraprijs aan de gasprijs gekoppeld. Een optie die op tafel ligt is dat los te koppelen.

Verder hoop ik dat landen verder naar alternatieven gaan kijken zoals kernenergie in aanvulling op zonne-energie. Windmolens zijn zover ik heb begrepen niet echt groen, bovendien vind ik het herriemakers en horizonvervuilers. Waterstof voor waar dat kan is ook prima: fabrieken?

Omdat schakelen tijd kost moeten we hopen dat ten eerste de oorlog stopt en dat daarna de leveringen weer een beetje op gang komen.
 
Niet vergeten dat 60% van de Franse nucleaire capaciteit op zijn gat ligt. Dat is een groot gat dat moet bijgepast worden door gascentrales en zelfs kolencentrales in het buitenland.

Eens die capaciteit terug hersteld is, zal de gasprijs ook aanzienlijk dalen. Dat tezamen met de oplevering van talloze projecten zonne- en windenergie, zet elektrische auto's nog altijd in het voordeel.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Waterstof voor waar dat kan is ook prima: fabrieken?
En met welke elektriciteit ga je die waterstof maken?
Windmolens zijn zover ik heb begrepen niet echt groen, bovendien vind ik het herriemakers
Hoezo? Beide beweringen gaan tegen mijn huidig begrip in.
Herrie. Als je er onder loopt wel, maar 50 meter verder gaat hoor je niets meer. Ooit gewerkt in een bedrijf met een gigantische windmolen op de parking, 20 meter van de ingang. Geen last van gehad. Behalve dat we er bij ijsvorming niet onder mochten parkeren. In de Ardennen heb ik wel lawaaierige windmolens gehoord, maar daar woonde geen kat.
Trouwens, de meeste staan offshore.
Het horizonvervuilen kan ik nog enigszins begrijpen, maar dat ls persoonlijk. Ik vind het rustgevend.
De stoompluim van een kerncentrale vind ik veel storender. Die storing gaat tientallen km ver en ganse wijken zitten er door in de schaduw.