Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het contactformulier op de site van elindus ( staat in suntronics zijn signature). Als de Belgische netbeheerders tegenwerken dan maar op zoek naar een écht groene producent. Zelf ergens gaan produceren ga ik niet aan beginnen wegens geen verstand van

Ikzelf ben volledig groen, en heb een quasi nulwoning. Helaas is mijn elindus dat niet. Klanten kiezen meestal voor prijs en daardoor is het 100% grijze stroom.
Sorry
 
Heb je voldoende dak? Ik kon er 20 kwijt, maar dat levert onvoldoende voor de beide auto's en het huishouden. Ik heb als extra aandelen in https://www.windcentrale.nl/ gekocht. Voor de mensen die geen molen in de tuin willen, kan je daar een aandeel in een grote molen kopen, via een cooperatie-vorm. De opbrengst is voor de leden. Het aantal kWh dat is opgewekt door je stukje molen wordt gesaldeerd met je stroomrekening.
De installateur moet nog langs komen, maar via de eerste metingen qua oppervlakte moet ik er tussen de 20 en de 32 kunnen plaatsen.
 
@Rutger,
TOP kende ik niet die windcentrale, heb er meteen ook wat besteld van de winddelen.

Wxll
Heb je voldoende dak? Ik kon er 20 kwijt, maar dat levert onvoldoende voor de beide auto's en het huishouden. Ik heb als extra aandelen in https://www.windcentrale.nl/ gekocht. Voor de mensen die geen molen in de tuin willen, kan je daar een aandeel in een grote molen kopen, via een cooperatie-vorm. De opbrengst is voor de leden. Het aantal kWh dat is opgewekt door je stukje molen wordt gesaldeerd met je stroomrekening.
 
voor wie het windcentralemodel aanspreekt: wij hebben geïnspireerd daardoor een model ontwikkeld, de Windwissel, die een paar knelpunten van de winddelen oplost. We doen morgen de kickoff in Amsterdam, en rollen het in het najaar voor de rest van Nederland uit. Windwissel

Interessant. Windwissel lijkt meer op een langlopend energiecontract met vaste prijs. Wat zijn de voordelen t.o.v. het coöperatieve model van de windcentrale? (En wat zijn de nadelen?)
 
Last edited:
Windwissel tov winddelen:
- iets lagere stroomprijs.
- geen jaarlijkse exploitatielasten (inclusief in prijs)
- ieder moment weer terug te verkopen (is ACM, voorheen NMA, scherp op).
- geen windrisico. 500 kWh/jr is gegarandeerd.
- bijbehorend stroomcontract van groenere leverancier dan Greenchoice-contract
 
Last edited:
Windwissel tov winddelen:
- iets lagere stroomprijs (o.a. Btw eruit gesleuteld).
- geen jaarlijkse exploitatielasten (inclusief in prijs)
- ieder moment weer terug te verkopen (is ACM, voorheen NMA, scherp op).
- geen windrisico. 500 kWh/jr is gegarandeerd.
- bijbehorend stroomcontract van groenere leverancier dan Greenchoice-contract

ok, dus lager risico en een lagere prijs.. benieuwd hoe je dat doet.. ik zal de brochure eens goed bekijken.

"groenere leverancier dan Greenchoice-contract" .. groener dan groen -;) . klinkt een beetje als wast witter dan wit.. - waar doel je op ?
 
Oja, bedrijf dat dit doet heeft sterke drive om ook eigen bedrijfsvoering te verduurzamen. O.a. Elektrificering wagenpark. Nu 2 Twizy's, 2 Roadsters, 1 MS, nog 6 MS-en onderweg. :)

- - - Updated - - -

ok, dus lager risico en een lagere prijs.. benieuwd hoe je dat doet.. ik zal de brochure eens goed bekijken.

"groenere leverancier dan Greenchoice-contract" .. groener dan groen -;) . klinkt een beetje als wast witter dan wit.. - waar doel je op ?

Www.pure-energie.nl levert niet meer stroom dan zelf opgewekt in NL met eigen windturbines en zonne-panelen. Dus geen geschuif met buitenlandse (waterkracht)certificaten.
 
Mmm, interessant. ben benieuwd hoe je de BTW eruit hebt gekregen. Overigens waren de windelen van de windcentrale 351 euro per stuk inc BTW (althans voor 'mijn molen' De Jonge Held), met een verwachtte (en niet gegarandeerde) opbrengst van 500 kWh. Als opbouwende kritiek bedoeld: wat ik wat minder sterk vind van de windwissel, is de gegarandeerde 500 kWh. Je hebt bij de Windcentrale een app, waarop je realtime de opbrengst kan zien, en statistieken over de opbrengsten dat jaar. Juist dat element maakt dat je je verbonden voelt met 'je eigen molen'. Misschien dat je zoiets zou kunnen toevoegen, maar dan zou je eigenlijk ook de garantie moeten laten varen. Op de lange termijn middelt dat zich natuurlijk uit, ik denk dat het nadeel van de onzekerheid kleiner is dan het voordeel van het 'eigen molen' gevoel.

IMG_3367.jpg
IMG_3368.jpg
 
Last edited:
Bij de winddelen betaal je bovenop de aanschafprijs ook exploitatiekosten. Die zijn bij windwissels inclusief. App is in de maak! Dat gevoel van verbondenheid snap ik. Anderzijds zou je best gemiddeld lager dan 500 kWh/jr kunnen uitkomen als de initiële opbrengstschatting wat optimistisch is gebleken. Dat zou in windland niet de eerste keer zijn.....

Maar winddelen zijn echt een gave innovatie! Jaloers dat we het zelf niet hebben bedacht ;-)
 
Bij de winddelen betaal je bovenop de aanschafprijs ook exploitatiekosten. Die zijn bij windwissels inclusief. App is in de maak! Dat gevoel van verbondenheid snap ik. Anderzijds zou je best gemiddeld lager dan 500 kWh/jr kunnen uitkomen als de initiële opbrengstschatting wat optimistisch is gebleken. Dat zou in windland niet de eerste keer zijn.....

Maar winddelen zijn echt een gave innovatie! Jaloers dat we het zelf niet hebben bedacht ;-)
Kan niet veel vinden hoe pure-energie (waar je dan dus naar over moet stappen) omgaat met Salderen van opbrengst zonnepanelen. Greenchoice gaat hier iig goed mee om, heb begrepen dat ze dit zelfs over 2 aansluitingen kunnen (als ik een losse extra aansluiting voor de laadpaal zou kiezen). Enig idee?
 
Ga het aan m'n collega vragen die verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderdeel ;-)

- - - Updated - - -

Snel antwoord van collega:

Wij salderen onbeperkt op kleinverbruikaansluitingen. Dat kunnen we zelfs over 100 aansluitingen als deze maar binnen hetzelfde WOZ object vallen. Dus het enige dat nodig is voor het salderen over een extra laadpaal is een WOZ verklaring als deze op een ander adres zit. Is het adres gelijk is er sowieso geen probleem of iets extra's benodigd.
 
Weet je ook of het mogelijk is om de energieleverancier te kiezen als je bij een openbare laadpaal laadt? En kun je dan ook salderen met winddelen of windwissels?
Ik kan thuis namelijk niet laden en ben aangewezen op openbare laadpalen, maar wil wel graag op (echte) groene stroom rijden. Hoop dus eigenlijk dat een laadpas gezien wordt als 'een aansluiting', maar ben bang dat dat niet het geval is.
 
Ga het aan m'n collega vragen die verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderdeel ;-)

- - - Updated - - -

Snel antwoord van collega:

Wij salderen onbeperkt op kleinverbruikaansluitingen. Dat kunnen we zelfs over 100 aansluitingen als deze maar binnen hetzelfde WOZ object vallen. Dus het enige dat nodig is voor het salderen over een extra laadpaal is een WOZ verklaring als deze op een ander adres zit. Is het adres gelijk is er sowieso geen probleem of iets extra's benodigd.
Kijk dat klinkt vast goed! :)