Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Vervanging, 180m2 / 560m3 grotendeels vrijstaande woning uit 1978 dat geheel is geleegd, opnieuw is geisoleerd met cellulose, pir platen en eps parels (zo dik mogelijk, dak bijv is gemiddeld RC 6) en waar ik nu bezig ben met het aanleggen van vloerverwarming in alle ruimtes (laagtemperatuur dus)

HT warmtepompen bestaan, maar de COP is dan lager (wp van COP ~5 tot 55 graden en de rest met elektriciteit en COP 1 bijv)

Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat het flauwe antwoord is dat een 12kw warmtepomp gelijk is aan een 12kw HR ketel. Waarbij het verschil er vooral in zit dat je makkelijk een 30kw HR ketel koopt maar dat niet echt betaalbaar of zelfs zo maar kan met een enkele warmtepomp.

Had zelf hier ook veel twijfels over, heb daarvoor deze site gebruikt en kwam uit op een wamtevraag van 10kw (na isoleren). Kon kiezen tussen 9 en 12kw, gezien de kleine meerprijs (300e) voor 12kw gekozen. Daarnaast komt er tzt een inzethaard in de woonkamer, voor de sfeer en evt de echt koude dagen.

Om een idee te geven van de voor situatie: oud bewoners gaven ongeveer 2000 euro per jaar uit aan gas. Vergelijkbare buren zeggen rond de 3000 euro te zitten. Ik weet dus niet echt wat de warmtevraag was, wel de isolatie ongeveer (tussen RC 0,50 en 1,2, 'goed' volgens de geleverde originele documenten)
Een 12 KW warmtepomp met een COP van 5 moet je vergelijken met een Gas CV van 60 KW. De gas CV heeft immers een COP van minder dan 1.
 
Een 12 KW warmtepomp met een COP van 5 moet je vergelijken met een Gas CV van 60 KW. De gas CV heeft immers een COP van minder dan 1.
Misschien financieel, maar een kw warmte is een kw warmte, toch? Die 12kw is niet wat er in gaat maar wat er uit komt in mijn geval, aansluitwaarde is rond de 4kw. Heb dit bevestigd met energiemeter en documentatie. Wel zit er nog een tweede 4kw aansluiting op voor de backup (als het echt koud is)
 
Had zelf hier ook veel twijfels over, heb daarvoor deze site gebruikt en kwam uit op een wamtevraag van 10kw (na isoleren). Kon kiezen tussen 9 en 12kw, gezien de kleine meerprijs (300e) voor 12kw gekozen. Daarnaast komt er tzt een inzethaard in de woonkamer, voor de sfeer en evt de echt koude dagen.
Het is maar zeer de vraag of een inzethaard verstandig is. Deze haard zal in de woonkamer de temperatuur verhogen en zal de warmtepomp dus uitschakelen. Haarden branden het ene moment wel, het andere moment niet. Als de haard uit is zakt de temperatuur vrij snel en zal het lang duren voor de warmtepomp de kamer weer op temperatuur brengt. Warmtepompen zijn bij uitstek geschikt om ruimten gedurende 24 uur, geen nachtverlaging dus, heel gelijkmatig op temperatuur te houden.
Een 12 kW warmtepomp is bij een goed geïsoleerd huis van 560 m3 aan de hoge kant.
Onze boerderij is 1.300 m3 groot en heeft een monovalente warmtepomp van 3 kW. Met een COP van 4.4 is dat dus 13,3 kW output. Deze verwarmt ons huis dat 2,5 keer zo groot is als jouw huis, tot -21 graden C. prima.
 
Misschien financieel, maar een kw warmte is een kw warmte, toch? Die 12kw is niet wat er in gaat maar wat er uit komt in mijn geval, aansluitwaarde is rond de 4kw. Heb dit bevestigd met energiemeter en documentatie. Wel zit er nog een tweede 4kw aansluiting op voor de backup (als het echt koud is)
Helder! Bij een aansluitwaarde van 4 kW en een output van 12 kW is de COP dus 3.0. Dat lijkt me nogal laag.
Is de back-up mogelijk een gas CV? Ik heb nog nooit gehoord dat er als back-up nog een volledige warmtepomp extra wordt geïnstalleerd.
Hoeft ook niet omdat warmtepompen, mits voldoende groot gedimensioneerd, tegenwoordig moduleren en zich instellen naar de warmtevraag.
 
12kw is iets te veel? Mooi :)

Tot nu toe is de COP ongeveer 5, aansluitwaarde was ook eerder max (en als voorbeeld) dan constant.

COP is niet zo 1 op 1, het is aardig afhankelijk van allerlei invloeden. Hier het relevante deel uit mijn handleiding en van mijn warmtepomp.
upload_2017-9-15_18-9-42.png
 
Kon kiezen tussen 9 en 12kw, gezien de kleine meerprijs (300e) voor 12kw gekozen. Daarnaast komt er tzt een inzethaard in de woonkamer, voor de sfeer en evt de echt koude dagen.

Goede keuze, een beetje overcapaciteit kan nooit kwaad, misschien wordt het nog eens serieus winter.... Hier is in 2007 de benodigde 11kW geinstalleerd -die alleen bereikt werd op +7gr. :mad:Opgelost met een nieuwe pomp 4 jaar geleden met betere COP's tot ver onder 0. Mooie waardes heeft je pomp, welke is het?
 
Panasonic wh-sdc12h9e8

Ben inderdaad tevreden over de papieren specificaties vs prijs. Nu nog een optimale instelling vinden voor vloerverwarming (35-40 denk ik) vs DHW en zo min mogelijk elektrisch bijwarmen (zo dicht mogelijk tegen 40 lijkt mij)

Default is 40 en 55 graden voor verwarming en dhw. Moet even uitzoeken wat dat precies inhoudt qua optimale verwarming curve vs verbruik :)
 
Panasonic wh-sdc12h9e8

Ben inderdaad tevreden over de papieren specificaties vs prijs. Nu nog een optimale instelling vinden voor vloerverwarming (35-40 denk ik) vs DHW en zo min mogelijk elektrisch bijwarmen (zo dicht mogelijk tegen 40 lijkt mij)

Default is 40 en 55 graden voor verwarming en dhw. Moet even uitzoeken wat dat precies inhoudt qua optimale verwarming curve vs verbruik :)
Hoe lager de watertemperatuur in de vloerverwarming, hoe hoger het rendement. Bij ons komt de watertemperatuur nooit boven 32 graden C. Die lage temperatuur kan natuurlijk alleen als er optimaal is geïsoleerd. Bij ons onder de vloer 36 cm polystyreen. Ook moet zorgvuldig de leidingafstand bij ramen e.d. worden bepaald om koudeval te voorkomen. Voor onze grote darsdeur met een raampartij van 3 x 3 meter liggen de leidingen van de vloerverwarming op de helft van de normale afstand.
Hou ook goed in de gaten dat de watertemperatuur in het opslagvat minimaal elke 14 dagen een half uur op ruim 60 graden C wordt gebracht ter vermijding van Legionella. Dat moet volautomatisch gebeuren. Je kan Legionella ook bestrijden door het opslagvat op 55 graden te houden. Legionella overleeft bij deze temperatuur maar enkele uren.
 
Wat betreft Legionella en warm tapwater: mijn opslagvat werkt "omgekeerd" dwz dat het geen tapwater bevat maar verwarmingswater, het koude tapwater loopt er doorheen via een spiraal en komt er opgewarmd (40 graden) weer uit. Op deze manier kan zich geen Legionella vormen want dat gebeurt voor zover ik weet in stilstaand water, het verwarmingswater wordt echter continu rondgepompt door een zuinig circulatiepompje en het tapwater in de spiraal, tja, dat staat nooit lang stil want het wordt bij elke warmwaterafname natuurlijk meteen doorgespoeld.
 
Ik zou eigenlijk wel eens een systeem willen zien waarbij gebruikt warm water onder het huis bewaard wordt in leidingen.
Hiermee wordt douchen, in bad zitten, maar ook afwaswater, de was- en afwasmachine e.d. een stuk beter benut.
Het idee is als volgt:
Bij het bouwen van een huis maak je leidingen onder je vloer, bij ieder apparaat waar warm water (25+ graden celcius) vandaan komt maak je een knop. Met deze knop kun je invullen of je het warme water op wilt vangen om je huis te verwarmen, of liever gewoon door de riool spoelt. Dit warme water laat je dan in deze leidingen komen tot het afgekoelt is naar 22 graden celcius of minder. Ik denk zelfs dat het automatisch zou kunnen, temperatuur meten is volgens mij vrij gemakkelijk.
Zodra het onder de 22 graden komt laat je het alsnog het riool inlopen. Op die manier spoel je warm water niet meteen door het riool, maar bewaar je het nog even onder de vloer om je huis op te warmen. Op die manier worden afwasmachines e.d. in de winter nagenoeg 100% efficient.

Ik heb echter nog nooit gehoord van iemand die dit heeft, al hoeft het voor nieuwbouw volgens mij helemaal niet duur te zijn en levert het al vrij snel veel op.

Ook andersom kan het trouwens, als ik in de zomer mijn handen was, of mijn tanden poets met koud water, kan dit gebruikt worden om mijn huis af te koelen.
 
Ik zou eigenlijk wel eens een systeem willen zien waarbij gebruikt warm water onder het huis bewaard wordt in leidingen.
Hiermee wordt douchen, in bad zitten, maar ook afwaswater, de was- en afwasmachine e.d. een stuk beter benut.
Het idee is als volgt:
Bij het bouwen van een huis maak je leidingen onder je vloer, bij ieder apparaat waar warm water (25+ graden celcius) vandaan komt maak je een knop. Met deze knop kun je invullen of je het warme water op wilt vangen om je huis te verwarmen, of liever gewoon door de riool spoelt. Dit warme water laat je dan in deze leidingen komen tot het afgekoelt is naar 22 graden celcius of minder. Ik denk zelfs dat het automatisch zou kunnen, temperatuur meten is volgens mij vrij gemakkelijk.
Zodra het onder de 22 graden komt laat je het alsnog het riool inlopen. Op die manier spoel je warm water niet meteen door het riool, maar bewaar je het nog even onder de vloer om je huis op te warmen. Op die manier worden afwasmachines e.d. in de winter nagenoeg 100% efficient.
Ik heb echter nog nooit gehoord van iemand die dit heeft, al hoeft het voor nieuwbouw volgens mij helemaal niet duur te zijn en levert het al vrij snel veel op.
Ook andersom kan het trouwens, als ik in de zomer mijn handen was, of mijn tanden poets met koud water, kan dit gebruikt worden om mijn huis af te koelen.

Je moet wel eerst kijken wat het maximaal kan opleveren voor je de complete infrastructuur in huis gaat aanleggen.
Wij hebben in ons huis, 2 gezinsleden, een stroomverbruik aan warm douchewater en warm water voor de hotfill wasmachine van 6 euro per maand. Dit mede met dank aan een warmtepomp. Zonder warmtepomp zou dit 12 euro per maand zijn.
Met alle toeters en bellen om die 6 euro per maand te verlagen kom je maximaal op een besparing van 50%. In ons geval zouden we dan 3 euro per maand besparen. Een douche WTW met staande pijp kost al gauw 600 euro. Dat kan overigens alleen als je boven kan douchen. Op de begane grond krijg je een WTW met bak onder de douche. Die heeft nauwelijks rendement.
Wij zouden dan deze WTW dus in 200 maanden, dus in 17 jaar terugverdienen. Ga je het nog ingewikkelder maken dan ziet het plaatje er nog veel slechter uit.
Mijn advies, isoleer je huis heel goed, neem een warmtepomp en balansventilatie met warmteterugwinning. Als je verder de besparingen op verlichting, circulatiepompen e.d. maximaal benut, is de rest 'klein bier'.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO
Je moet wel eerst kijken wat het maximaal kan opleveren voor je de complete infrastructuur in huis gaat aanleggen.
Wij hebben in ons huis, 2 gezinsleden, een stroomverbruik aan warm douchewater en warm water voor de hotfill wasmachine van 6 euro per maand. Dit mede met dank aan een warmtepomp. Zonder warmtepomp zou dit 12 euro per maand zijn.
Met alle toeters en bellen om die 6 euro per maand te verlagen kom je maximaal op een besparing van 50%. In ons geval zouden we dan 3 euro per maand besparen. Een douche WTW met staande pijp kost al gauw 600 euro. Dat kan overigens alleen als je boven kan douchen. Op de begane grond krijg je een WTW met bak onder de douche. Die heeft nauwelijks rendement.
Wij zouden dan deze WTW dus in 200 maanden, dus in 17 jaar terugverdienen. Ga je het nog ingewikkelder maken dan ziet het plaatje er nog veel slechter uit.
Mijn advies, isoleer je huis heel goed, neem een warmtepomp en balansventilatie met warmteterugwinning. Als je verder de besparingen op verlichting, circulatiepompen e.d. maximaal benut, is de rest 'klein bier'.
Een nieuw modern huis heeft toch een veel langere levensverwachting dan 17 jaar? Het enige dat nodig is is een klep die je, of naar deze buizen toe leid, of naar het riool toe leid. Zeker met grotere gezinnen en/of gezinnen die graag in bad gaan lijkt het me een prima idee in ieder geval. Ik erken eerlijk dat ik een kortere tijd in had geschat, maar ook 17 jaar is dus prima rendabel. Er zijn zat huizen van meer dan 50 jaar oud waarbij nog lang niet aan slopen wordt gedacht.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Goede keuze, een beetje overcapaciteit kan nooit kwaad, misschien wordt het nog eens serieus winter.... Hier is in 2007 de benodigde 11kW geinstalleerd -die alleen bereikt werd op +7gr. :mad:Opgelost met een nieuwe pomp 4 jaar geleden met betere COP's tot ver onder 0. Mooie waardes heeft j
Een nieuw modern huis heeft toch een veel langere levensverwachting dan 17 jaar? Het enige dat nodig is is een klep die je, of naar deze buizen toe leid, of naar het riool toe leid. Zeker met grotere gezinnen en/of gezinnen die graag in bad gaan lijkt het me een prima idee in ieder geval. Ik erken eerlijk dat ik een kortere tijd in had geschat, maar ook 17 jaar is dus prima rendabel. Er zijn zat huizen van meer dan 50 jaar oud waarbij nog lang niet aan slopen wordt gedacht.
Het gaat erom of de investering rendabel is. Daarbij moet je steeds kijken waar je geld hogere besparingen oplevert.
Beter isoleren, kierdichting e.d. zijn zomaar 5x rendabeler.
Het is niet alleen klep, er is ook een warmtewisselaar nodig die de warmte weer overbrengt naar een kouder of warmer medium. Dit wordt 'het kind met het badwater weggooien'.
 
Het gaat erom of de investering rendabel is. Daarbij moet je steeds kijken waar je geld hogere besparingen oplevert.
Beter isoleren, kierdichting e.d. zijn zomaar 5x rendabeler.
Het is niet alleen klep, er is ook een warmtewisselaar nodig die de warmte weer overbrengt naar een kouder of warmer medium. Dit wordt 'het kind met het badwater weggooien'.
En als je al optimaal hebt geïsoleerd, kan je nog altijd beter het geld dat je dan wilt investeren gebruiken voor extra zonnepanelen. Dat heb je er binnen 7 jaar uit, dus beter rendement.
 
Het gaat erom of de investering rendabel is. Daarbij moet je steeds kijken waar je geld hogere besparingen oplevert.
Beter isoleren, kierdichting e.d. zijn zomaar 5x rendabeler.
Het is niet alleen klep, er is ook een warmtewisselaar nodig die de warmte weer overbrengt naar een kouder of warmer medium. Dit wordt 'het kind met het badwater weggooien'.
Je hebt toch zwaartekracht? Hoe dacht jij dat een riolering werkte? Je hebt geen warmtewisselaar nodig.
 
  • Like
Reactions: Pascal-R
Ik zou eigenlijk wel eens een systeem willen zien waarbij gebruikt warm water onder het huis bewaard wordt in leidingen.
Hiermee wordt douchen, in bad zitten, maar ook afwaswater, de was- en afwasmachine e.d. een stuk beter benut.
Het idee is als volgt:
Bij het bouwen van een huis maak je leidingen onder je vloer, bij ieder apparaat waar warm water (25+ graden celcius) vandaan komt maak je een knop. Met deze knop kun je invullen of je het warme water op wilt vangen om je huis te verwarmen, of liever gewoon door de riool spoelt. Dit warme water laat je dan in deze leidingen komen tot het afgekoelt is naar 22 graden celcius of minder. Ik denk zelfs dat het automatisch zou kunnen, temperatuur meten is volgens mij vrij gemakkelijk.
Zodra het onder de 22 graden komt laat je het alsnog het riool inlopen. Op die manier spoel je warm water niet meteen door het riool, maar bewaar je het nog even onder de vloer om je huis op te warmen. Op die manier worden afwasmachines e.d. in de winter nagenoeg 100% efficient.

Ik heb echter nog nooit gehoord van iemand die dit heeft, al hoeft het voor nieuwbouw volgens mij helemaal niet duur te zijn en levert het al vrij snel veel op.

Ook andersom kan het trouwens, als ik in de zomer mijn handen was, of mijn tanden poets met koud water, kan dit gebruikt worden om mijn huis af te koelen.

Dit gebeurt al, zij het dan centraal en op grote schaal...
Leuvense sociale woningen krijgen warmte uit rioolwater