Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Mooi project Widodh! Als leek lijkt het me wel een hele grote uitdaging. Maar in de toekomst een eigen powerwall bouwen lijkt me wel wat. Dank voor het delen in ieder geval!
Uitdagingen zijn leuk! Kost wel gruwelijk veel tijd overigens, ben er al iets van 50 uur aan kwijt denk ik zo.

Maar ik heb het een eigen topic gegeven in het Engels om daar dus mensen hun informatie te kunnen delen en hopelijk zien we nog mooie andere DIY projecten voorbij komen.
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
Uitdagingen zijn leuk! Kost wel gruwelijk veel tijd overigens, ben er al iets van 50 uur aan kwijt denk ik zo.

Maar ik heb het een eigen topic gegeven in het Engels om daar dus mensen hun informatie te kunnen delen en hopelijk zien we nog mooie andere DIY projecten voorbij komen.
Mooi project Wido,
Wat heeft het nu gekost, exclusief je uren ;-)
Een batterij van nog geen 1kWh van een Stromer elektrische fiets kost 2000 euro.
Daar zit een hoop marge in denk ik zo.
Ben benieuwd of binnen de maten van die batterij met 18650 cellen ook 1kWh past.
 
Was deze al bekend? Zonnepanelen op het dak van Tesla Tilburg.
43.000m2. Ik tel zo snel even 11.000 panelen in zuid opstelling.
Dat zal iets van 3 megawattpiek zijn. Opbrengst 2.7GWh per jaar ?
07759F79-4F3B-4B6C-B77D-8C96D4FF31FA.jpeg
 
Last edited:
Mooi project Wido,
Wat heeft het nu gekost, exclusief je uren ;-)
Een batterij van nog geen 1kWh van een Stromer elektrische fiets kost 2000 euro.
Daar zit een hoop marge in denk ik zo.
Ben benieuwd of binnen de maten van die batterij met 18650 cellen ook 1kWh past.
Kijk op Nkon.nl voor de cellen. 210 cellen waren bij elkaar €650 en dan heb je 2,5kWh. Daar komt €150 bij voor een BMS en dan kabels en connectoren.

Bij elkaar kost het snel €900
 
Uitdagingen zijn leuk! Kost wel gruwelijk veel tijd overigens, ben er al iets van 50 uur aan kwijt denk ik zo.

Maar ik heb het een eigen topic gegeven in het Engels om daar dus mensen hun informatie te kunnen delen en hopelijk zien we nog mooie andere DIY projecten voorbij komen.
da's heftig 50 uren, waar zit die tijd in de dingen uitzoeken of het spot welden ?
 
Vandaag luchtdichtheidstest gedaan van onze passiefwoning. Een n50 van 0,45! (0,6is maximum voor passiefcert.) Ben superblij.
Luxeprobleempje is nu wel dat ik slechts 20cm vloerisolatie nodig heb ipv. de ontworpen 40cm ( ervan uitgaande dat we n50 van 0,6 zouden halen).
Onze deuropeningen zitten dus te hoog... :confused: :D

Ik zou kunnen de gepolierde beton (wordt waarschijnlijk onze vloerkeuze) dikker kunnen leggen zodat deze meer kan bufferen (vloerverwarming). Morgen dus maar eens naar onze stabiliteitsingenieur bellen (al heb ik mijn berekeningen al gemaakt...) :rolleyes:
 
Ik lees hier en daar van diverse 'energie-adviseurs' dat we nog vele jaren de fossiele energie voor (woning-)verwarming nodig zijn en dat full-electric op dit moment echt (nog) niet de oplossing zou zijn.
De hybride-warmtepomp - dus een kleine warmtepomp die in de vrieskou niet hoeft functioneren - zou veel betere keuze zijn.
Nou... een hybride-warmtepomp waarbij niet naar de waterzijde van een CV-installatie is gekeken, heeft sowieso geen goed rendement, en is daarmee financieel niet terug te verdienen, ook al is een hybride warmtepompje goedkoper dan een "warmtepomp volledig van het gas af".
Direct een parallel te zien met de discussie waterstofauto's - elektrisch rijden.

Feit is, dat een goed geconfigureerde warmtepomp (en een indien nodig aangepaste waterdeel van de CV-installatie) een gemiddelde jaarrendement kan halen van ongeveer 400%. Dat betekent dus sowieso een energiebesparing van 75%.
Als er dan ook nog gekozen wordt voor zonnepanelen, of voor een 100% groene stroomleverancier (volgens de Consumentenbond zijn er er in Nederland 3 volledig groene stroomleveranciers), dan heb je 2 vliegen in 1 klap:
- 75% energiebesparing bij de verwarming van je woning
- woning is daarbij volledig CO2-neutraal geworden
En dat in vele gevallen met een financieel verantwoorde terugverdientijd van 10 jaren of korter.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Vandaag luchtdichtheidstest gedaan van onze passiefwoning. Een n50 van 0,45! (0,6is maximum voor passiefcert.) Ben superblij.
Luxeprobleempje is nu wel dat ik slechts 20cm vloerisolatie nodig heb ipv. de ontworpen 40cm ( ervan uitgaande dat we n50 van 0,6 zouden halen).
Onze deuropeningen zitten dus te hoog... :confused: :D

Ik zou kunnen de gepolierde beton (wordt waarschijnlijk onze vloerkeuze) dikker kunnen leggen zodat deze meer kan bufferen (vloerverwarming). Morgen dus maar eens naar onze stabiliteitsingenieur bellen (al heb ik mijn berekeningen al gemaakt...) :rolleyes:
Wij hebben onze stolpboerderij van 1400 m3 inhoud nooit ontworpen als passiefwoning. Toch verbeteren we de passiefhuisnorm met 15%.
Gewoon een kwestie van beter isoleren (Rc 6.0) een grondwater warmtepomp (COP 4.4) en een goedwerkende balansventilatie met warmteterugwinning. Met totaal 45 zonnepanelen nu een 0 op de meter huis en de duurzaamste stolpboerderij in NL.
 
Wij hebben onze stolpboerderij van 1400 m3 inhoud nooit ontworpen als passiefwoning. Toch verbeteren we de passiefhuisnorm met 15%.
Gewoon een kwestie van beter isoleren (Rc 6.0) een grondwater warmtepomp (COP 4.4) en een goedwerkende balansventilatie met warmteterugwinning. Met totaal 45 zonnepanelen nu een 0 op de meter huis en de duurzaamste stolpboerderij in NL.
Ik wil liever niet opnieuw een discussie voeren over hoe ver je extreem mpet isoleren. Passiefbouw is voor mij een evidentie. Pv-panelen kunnen het nadien energieneutraal maken.
20cm drukvaste vloerisolatie uistparen scheelt me 6000euro...
En dus herhaal ik mijn vraag:
Iemand suggesties om 20cm vloer "op te vullen"?
Of
Maak me nu net de bedenking dat ik ipv 20cm dure drukvaste xps of pur. Ook 40cm kurk of isolatiechape kan nemen.
Ik blijf verder zoeken.
 
Ik wil liever niet opnieuw een discussie voeren over hoe ver je extreem mpet isoleren. Passiefbouw is voor mij een evidentie. Pv-panelen kunnen het nadien energieneutraal maken.
20cm drukvaste vloerisolatie uistparen scheelt me 6000euro...
En dus herhaal ik mijn vraag:
Iemand suggesties om 20cm vloer "op te vullen"?
Of
Maak me nu net de bedenking dat ik ipv 20cm dure drukvaste xps of pur. Ook 40cm kurk of isolatiechape kan nemen.
Ik blijf verder zoeken.
Ok, die discussie hoeft niet opnieuw. Ik ben onvoldoende op de hoogte over de keuze welk type vloer je zou moeten laten aanbrengen.
Wij hebben 36 cm polystyreen laten aanbrengen als vormstukken tussen betonnen elementen. Daarover is beton gesmeerd waarin de vloerverwarming is opgenomen. De dubbeldikke laag beton is een ideale warmtebuffer.
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    252.9 KB · Views: 49
  • 2.jpg
    2.jpg
    296.5 KB · Views: 50
  • 3.jpg
    3.jpg
    211.3 KB · Views: 55
  • Informative
Reactions: FVO
Ik wil liever niet opnieuw een discussie voeren over hoe ver je extreem mpet isoleren. Passiefbouw is voor mij een evidentie. Pv-panelen kunnen het nadien energieneutraal maken.
20cm drukvaste vloerisolatie uistparen scheelt me 6000euro...
En dus herhaal ik mijn vraag:
Iemand suggesties om 20cm vloer "op te vullen"?
Of
Maak me nu net de bedenking dat ik ipv 20cm dure drukvaste xps of pur. Ook 40cm kurk of isolatiechape kan nemen.
Ik blijf verder zoeken.
Pragmatische oplossing: 20cm zand erin storten en evt. aantrillen? (en dan pas de isolatie erover)
 
  • Like
Reactions: FVO
Pragmatische oplossing: 20cm zand erin storten en evt. aantrillen? (en dan pas de isolatie erover)
Heb ik ook al zitten denken , maar dan moet je met kruiwagens door onze nieuwe deuren... :(
En zoveel lichter is dat zand nu ook weer niet.

Ok, die discussie hoeft niet opnieuw. Ik ben onvoldoende op de hoogte over de keuze welk type vloer je zou moeten laten aanbrengen.
Wij hebben 36 cm polystyreen laten aanbrengen als vormstukken tussen betonnen elementen. Daarover is beton gesmeerd waarin de vloerverwarming is opgenomen. De dubbeldikke laag beton is een ideale warmtebuffer.
Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb! Is een schitterende oplossing, maar te laat nu voor mij.
 
Heb ik ook al zitten denken , maar dan moet je met kruiwagens door onze nieuwe deuren... :(
En zoveel lichter is dat zand nu ook weer niet.


Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb! Is een schitterende oplossing, maar te laat nu voor mij.
Zand inspuiten via een slang? Maar schuimbeton (is dat hetzelfde als isolatiechape?) is wel een mooiere oplossing natuurlijk.

Of een mooie kelder eronder laten graven, de eerst 20cm is al klaar :D
 
Keuze is gevallen.
Argex was inderdaad de grootste kanshebber. De ontginning en fabriek is 5km van ons vandaan. Nog een ecologisch voordeel.
Maar...
We behouden de overdikte bijna volledig.
38cm styrodur in de vloer en de arbeidsintesieve 5cm glaswol muurisolatie in de leidingenspouw laten we vallen.
2cm extra gewicht van de gepolierde beton kan er bog wel bij en is lekkere extra thermische buffer.
 
  • Like
Reactions: basvk
Kijk op Nkon.nl voor de cellen. 210 cellen waren bij elkaar €650 en dan heb je 2,5kWh. Daar komt €150 bij voor een BMS en dan kabels en connectoren.

Bij elkaar kost het snel €900

Proper werk!
Ben op dit moment zelf bezig aan de thuisbatterij. Volop stukken aant verzamelen. Het meeste heb ik nu al liggen, maar ben nog aan het rondkijken welke hybride inverter ik zal nemen.
Wordt een 48V opstelling met alle toeters en bellen. BMS systeem: Batrium

Leuke hobby :)
 
Proper werk!
Ben op dit moment zelf bezig aan de thuisbatterij. Volop stukken aant verzamelen. Het meeste heb ik nu al liggen, maar ben nog aan het rondkijken welke hybride inverter ik zal nemen.
Wordt een 48V opstelling met alle toeters en bellen. BMS systeem: Batrium

Leuke hobby :)
Gaaf! Ik wil op termijn ook thuis opslag gaan maken, maar die vermogens zijn van een andere orde. Daar moet ik dan eens goed naar gaan kijken.