Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Zonnepanelen worden op termijn gewoon goedkoper dan windmolens per kilowatt, ook hebben ze qua stoffen simpelweg minder nadelen, plus dat vrijwel niemand een windmolen in zijn achtertuin wil vanwege het geluid en het aanzicht. Verder heb je nauwelijks energietransportkosten met zonnepanelen, kunnen laag opgeleiden er al mee werken (Nederland heeft nu al te weinig technici) enz enz.
Verder vind ik de windmolens relatief primitief, ze hebben het altijd zo:

\
\
l - - --
/ l
/ l
l
l
____l____
In plaats van zo:

i
000-000
l
000-000
l
000-000
l
000-000
l
l
____l____

*edit het forum schuift helaas alles naar links, ik hoop dat jullie begrijpen wat er bedoeld wordt.

Zo:
Windrichting_Kracht_meter_metesco_d.jpg


Met andere woorden, als de wind van de zijkant komt staat het hele apparaat stil, het apparaat staat sowieso al niet in balans, ze hebben niet eens wieken aan de voor en achterkant, maar enkel aan de voorkant, het apparaat werkt niet eens als het te hard waait, dat het ook wel eens omvalt verbaast me dan ook niet zoveel.
Met het onderste ontwerp maakt het niet uit waar de wind vandaan komt, de onderkant mag zelfs een andere kant op waaien dan de bovenkant.
Ook vermoed ik dat het onder water meer effect heeft, gezien water meer weegt dan lucht, volgens mij kunnen ze bij iedere golf, eb en vloed, of stroming energie pakken, zelfs op de wieken kunnen ze zonnepanelen plaatsen, er bestaan soepele zonnepanelen.

Misschien dat ik me vergis hoor, maar bepaald serieus over nagedacht ziet het er wat mij aangaat niet uit.

Google eens op Darius-, Savonius- of Verticalaxisturbine...
Of Wikipedia... Wind turbine - Wikipedia

De vraag is simpelweg: "hoe breng ik zo efficiënt mogelijk de bewegingsenergie van een fluidum over naar elektrische energie?"
En dus is je anemometerontwerp niet meer dan een missipiboot op z'n zij... Minder efficiënt dus als een schroefontwerp. Wees maar gerust dat hier al zeer veel onderzoek naar gedaan is.

Ter info: de laatste ontwikkelingen zijn winglets op de tippen en (ben de naam even kwijt) anti-turbulentie driehoekjes op de loefzijde van de wieken om die paar procenten extra energie uit eenzelfde wiekoppervlakk te halen.
 
Last edited:
Zonnepanelen worden op termijn gewoon goedkoper dan windmolens per kilowatt, ook hebben ze qua stoffen simpelweg minder nadelen, plus dat vrijwel niemand een windmolen in zijn achtertuin wil vanwege het geluid en het aanzicht. Verder heb je nauwelijks energietransportkosten met zonnepanelen, kunnen laag opgeleiden er al mee werken (Nederland heeft nu al te weinig technici) enz enz.
Verder vind ik de windmolens relatief primitief, ze hebben het altijd zo:

\
\
l - - --
/ l
/ l
l
l
____l____
In plaats van zo:

i
000-000
l
000-000
l
000-000
l
000-000
l
l
____l____

*edit het forum schuift helaas alles naar links, ik hoop dat jullie begrijpen wat er bedoeld wordt.

Zo:
Windrichting_Kracht_meter_metesco_d.jpg


Met andere woorden, als de wind van de zijkant komt staat het hele apparaat stil, het apparaat staat sowieso al niet in balans, ze hebben niet eens wieken aan de voor en achterkant, maar enkel aan de voorkant, het apparaat werkt niet eens als het te hard waait, dat het ook wel eens omvalt verbaast me dan ook niet zoveel.
Met het onderste ontwerp maakt het niet uit waar de wind vandaan komt, de onderkant mag zelfs een andere kant op waaien dan de bovenkant.
Ook vermoed ik dat het onder water meer effect heeft, gezien water meer weegt dan lucht, volgens mij kunnen ze bij iedere golf, eb en vloed, of stroming energie pakken, zelfs op de wieken kunnen ze zonnepanelen plaatsen, er bestaan soepele zonnepanelen.

Misschien dat ik me vergis hoor, maar bepaald serieus over nagedacht ziet het er wat mij aangaat niet uit.
Je etaleert hier zo’n onkunde over windmolens, daar kan ik niet meer tegenop met feiten. Nou, vooruit, nog een poging: ben je bekend met het gegeven dat een windmolen zich richt naar de windrichting? Dat is niet eens een nieuwe vinding, onze traditionele windmolens deden (en doen) dat ook al.

Ik ga overigens nu echt stoppen met deze discussie!
 
  • Love
Reactions: shthpnz and FVO
Google eens op Darius-, Savonius- of Verticalaxisturbine...

De vraag is simpelweg: "hoe breng ik zo efficiënt mogelijk de bewegingsenergie van een fluidum over naar elektrische energie?"
En dus is je anemometerontwerp niet meer dan een missipiboot op z'n zij... Minder efficiënt dus als een schroefontwerp. Wees maar gerust dat hier al zeer veel onderzoek naar gedaan is.

Ter info: de laatste ontwikkelingen zijn winglets op de tippen en (ben de naam even kwijt) anti-turbulentie driehoekjes op de loefzijde van de wieken.
Kijk, dit vind ik interessant, ik begreep ooit dat het 35% om 50% in efficiëntie was, alleen volgens mij draait die 50% maar de helft van de tijd en die 30% vrijwel altijd (bij wijze van spreken, heb het niet na gegoogled). Verder werkt het op verschillende hoogten, dus zelfs als het in de lucht naar het westen gaat en op de grond naar het oosten pak je in beide gevallen de energie.

Inmiddels vind ik dit:
scientistmohamed
En om dat uit te lezen ben ik nog wel een tijdje zoet.

Toch doet voorlopig:
75.jpg

In combinatie met:
"In Nederland varieert het jaargemiddelde van de windsnelheid van ruim 8 km/h (2,2 m/s) in het binnenland tot 20 km/h (5,6 m/s) aan de kust. Van plaats tot plaats en van dag tot dag zijn er grote verschillen. De gemiddelde windrichting in Nederland is ongeveer zuidwest.

Gemiddeld waait in Nederland 2 à 3 uur na zonsopkomst de wind het zwakst en ongeveer 3 à 4 uur na de hoogste zonnestand het sterkst. Als er geen grote weersveranderingen op til zijn, wordt op een zomerdag rond 4 of 5 uur 's middags de sterkste wind verwacht. In de middag waait het dan gemiddeld 50% harder dan vroeg in de ochtend, maar in de namiddag neemt de wind meestal weer af.

Ook blijkt de wind 's avonds vaak iets te krimpen; dat is draaien tegen de richting van de wijzers van de klok (zie hierna). Dat betekent vaak dat de wind draait van noordwest in de ochtend naar zuidwest in de middag.

In het algemeen is de windsnelheid in het westen en het noorden van Nederland groter dan in het oosten en zuidoosten, zodat gebruikmaken van windenergie in de kustprovincies aantrekkelijker is dan elders in het land."

Me inderdaad vermoeden dat ik gelijk had, tevens zie ik nóg meer nadelen dan dat ik al verwacht had, namelijk dat ze precies op de dalmomenten hun energie leveren:
Belasting - TenneT (nu slecht zichtbaar ivm kerstvakantie, in het begin zie je nog wel een "normaal" beeld van het netbelasting.
 
Inderdaad, zeer vermoeiend om te lezen. Een wirwar aan oplossingen die kant nog wal raken, vaak ongefundeerd en meestal ook nog door zeer eigenwijze wellus nietes over en weer berichten. Kap ermee o.a Rowan 256 je bent zeer vermoeiend, start een eigen forum met je vele oplossingen maar stop ermee.
 
  • Funny
Reactions: robertvg
Misschien een mooi moment om weer on-topic te gaan :
Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

dan kan de duurzame kernenergie in een nieuw draadje. Ben trouwens erg benieuwd welke Energieleverancier in 2018 of 2019 als eerste de ”duurzamer dan met windmolens opgewekte stroom, atoomstroom" gaat leveren. Maar vooral ook of deze ook direct dat deze door de diverse duurzame organisatie tot meest duurzame energieleverancier wordt bekroond.
 
Je bedoelt die waar de gebakken lucht in zit? :p
Nee, serieus, weet niet wat je bedoelt maar leer graag bij.
Was ook serieus hoor, F.
Kan het niet zo direct meer vinden, maar waren buisjes op/aan de uiteinden van de wieken waardoor de lucht daar minder turbulent gaat stromen. (Aan de uiteinden is de snelheid het hoogst.) Turbulentie veroorzaakt zowel geluid als minder efficiency en is dus te minimaliseren.
 
Was ook serieus hoor, F.
Kan het niet zo direct meer vinden, maar waren buisjes op/aan de uiteinden van de wieken waardoor de lucht daar minder turbulent gaat stromen. (Aan de uiteinden is de snelheid het hoogst.) Turbulentie veroorzaakt zowel geluid als minder efficiency en is dus te minimaliseren.
Ja weet ik wel, en klinkt plausibel maar ken het niet. En mijn eigen zoekactie in google leverde niets op. :(
 
Cookiewall | Het Financieele Dagblad

Helaas bleek ik wederom gelijk te hebben, maar ik zal stoppen, gezien de realiteit hier schijnbaar niet wordt gewaardeerd

Beste Rowan,

Wat fijn voor je, dat je meent als enige hier (wederom?) de “realiteit” te doorgronden!

Het is alleen een beetje jammer voor je dat niemand hier ontkent dat het balanceren van een elektriciteitsnet met een hoog aandeel hernieuwbare bronnen geld kost...

Een groet,

Daniel (die het kennelijk niet kan laten vanaf zijn vakantie adres toch weer te reageren, mijn excuses daarvoor aan de forumleden die zich irriteren aan deze - ik geef het toe - zinloze discussie :D)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: robertvg and FVO
Beste Rowan,

Daniel (die het kennelijk niet kan laten vanaf zijn vakantie adres toch weer te reageren, mijn excuses daarvoor aan de forumleden die zich irriteren aan deze - ik geef het toe - zinloze discussie :D)

Fijne vakantie!

Cookiewall | Het Financieele Dagblad

Helaas bleek ik wederom gelijk te hebben, maar ik zal stoppen, gezien de realiteit hier schijnbaar niet wordt gewaardeerd

Gelukkig is Nederland geen Duitsland. TenneT ontlast Nederlands net met accu’s elektrische auto’s

Overigens kunnen we pas iets zinnigs zeggen over kosten als we alle kosten meenemen. Heeft iemand kostprijs van kWh bij verschillende bronnen (wind/zon/kool/gas/kern)? Het is misschien wel zo dat kolen en kernenergie (inflexibele bronnen) relatief hoge kosten per kWh met zich meebrengt, waardoor investeren in flexibeler netwerk een goede oplossing is die zichzelf terugverdient.

Hier wat mogelijk interessante gedachten/cijfers: 37. De echte kostprijs van kernenergie
 
  • Like
Reactions: FVO
Fijne vakantie!



Gelukkig is Nederland geen Duitsland. TenneT ontlast Nederlands net met accu’s elektrische auto’s

Overigens kunnen we pas iets zinnigs zeggen over kosten als we alle kosten meenemen. Heeft iemand kostprijs van kWh bij verschillende bronnen (wind/zon/kool/gas/kern)? Het is misschien wel zo dat kolen en kernenergie (inflexibele bronnen) relatief hoge kosten per kWh met zich meebrengt, waardoor investeren in flexibeler netwerk een goede oplossing is die zichzelf terugverdient.

Hier wat mogelijk interessante gedachten/cijfers: 37. De echte kostprijs van kernenergie

Overigens lijken de extra kosten neer te komen op zo'n 0,7 Eurocent per kWh in 2023 en heeft het mogelijk vooral te maken met het vasthouden aan 1 vaste prijszone, dan met het uitfaseren kernenergie en uitbreiden wind/zon.
Bert van Dijk on Twitter