Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Jeroen,
Ik zou eens testen met het achterwege laten van de nachtverlaging. Het weer op temperatuur brengen van de woning (beton vloer) is hardwerken voor de warmtepomp en kost misschien wel meer energie dan de temperatuur constant op 19 of 20 te laten staan.

Hetzelfde geld voor de koeling. Als er warm weer is voorspeld dan zet ik de koeling al een dag van te voren aan. De betonvloer wordt dan al rustig afgekoeld waardoor er veel koelte in de vloer zit. Als het dan warmer wordt stijgt de temperatuur in de woning weinig (wel luxaflex dicht laten) en hoeft de warmte pomp niet te hard te werken om de vloer koel te houden.
Toch wil ik deze winter juist eens gaan proberen met die "nacht verlaging". In de middag vanaf ca 12.00 een graadje hoger, tot max 16.00, daarna de gewone temperatuur, tot ca 22.00. en tussen 22.00 en 9.00 een of twee graden lager.
Mijn gedachten daarbij, de woning is prima geïsoleerd, dus het warmte verlies bij de lagere temperatuur zal erg beperkt zijn. Maar zo draait de lucht water warmtepomp voornamelijk bij de hogere dagtemperaturen.

We kennen in Nederland veel nachten vanaf eind oktober tot maart waar de temperatuur op ca 3 graden blijft steken terwijl de temperatuur overdag royaal boven de 10 graden komt. Boven de 7 ligt de cop beduidend hoger dan bij een buitentemperatuur van 3 graden of zelfs richting de 0.

Daarbij heb ik een flink aantal zonnepanelen, dus liever de warmtepomp laten draaien op deze panelen, zeker wanneer salderen beperkt zal worden
 
  • Like
Reactions: job-lek
Toch wil ik deze winter juist eens gaan proberen met die "nacht verlaging". In de middag vanaf ca 12.00 een graadje hoger, tot max 16.00, daarna de gewone temperatuur, tot ca 22.00. en tussen 22.00 en 9.00 een of twee graden lager.
Mijn gedachten daarbij, de woning is prima geïsoleerd, dus het warmte verlies bij de lagere temperatuur zal erg beperkt zijn. Maar zo draait de lucht water warmtepomp voornamelijk bij de hogere dagtemperaturen.

We kennen in Nederland veel nachten vanaf eind oktober tot maart waar de temperatuur op ca 3 graden blijft steken terwijl de temperatuur overdag royaal boven de 10 graden komt. Boven de 7 ligt de cop beduidend hoger dan bij een buitentemperatuur van 3 graden of zelfs richting de 0.

Daarbij heb ik een flink aantal zonnepanelen, dus liever de warmtepomp laten draaien op deze panelen, zeker wanneer salderen beperkt zal worden

Heel interessante gedachte, dit ga ik ook proberen :cool:

Er is nog een tweede voordeel van deze aanpak:
Als de buitentemperatuur zo tussen ca 0 en 5 graden Celcius ligt, kun je in de buitenunit (die afgekoeld wordt) condensvorming krijgen. Die dan bij afkoeling onder de 0 graden komt en dan bevriest. De buitenunit (die een soort radiator is als bij een benzine/diesel-auto) kan dan ijsopbouw tussen de lamellen krijgen waardoor de buitenunit kapot kan vriezen. Om dat te voorkomen wordt de buitenunit bij dit soort temperaturen af en toe verwarmd (even wat warm water erdoor sturen). Erg slecht voor je rendement, natuurlijk.
Als het goed vriest (beneden nul) dan heb je hier geen last van. Als het boven de 5 graden is, ook niet.

Je idee zorgt ervoor dat je warmte buffert in het huis op het ogenblik dat het rendement hoger is, en deze warmte later gebruikt.
Bovendien hebben mensen het minder snel koud in de ochtend, en hebben meer warmtebehoefte aan het begin van de avond.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Jeroen,
Ik zou eens testen met het achterwege laten van de nachtverlaging. Het weer op temperatuur brengen van de woning (beton vloer) is hardwerken voor de warmtepomp en kost misschien wel meer energie dan de temperatuur constant op 19 of 20 te laten staan.

Hetzelfde geld voor de koeling. Als er warm weer is voorspeld dan zet ik de koeling al een dag van te voren aan. De betonvloer wordt dan al rustig afgekoeld waardoor er veel koelte in de vloer zit. Als het dan warmer wordt stijgt de temperatuur in de woning weinig (wel luxaflex dicht laten) en hoeft de warmte pomp niet te hard te werken om de vloer koel te houden.

Bovenstaande kan in bepaalde situaties veel start-stops opleveren van de warmtepomp. (slecht voor rendement en levensduur)
Wellicht dat een limiet op de secundaire temperatuur er ook voor zorgt dat het rendement gunstig blijft als er opeens veel vraag is.
 
Jeroen,
Ik zou eens testen met het achterwege laten van de nachtverlaging. Het weer op temperatuur brengen van de woning (beton vloer) is hardwerken voor de warmtepomp en kost misschien wel meer energie dan de temperatuur constant op 19 of 20 te laten staan.

Dat zou betekenen dat een warmtepomp bij een hoger vermogen meer energie verspilt dan bij lager vermogen. Is dat zo? Is dat ooit echt onderzocht?
Er zijn op internet ellenlange discussies te vinden over wel of geen nachtverlaging, maar ik heb alleen maar losse ervaringen gevonden. Geen echte vergelijkingen van bijvoorbeeld 100 huizen met warmtepomp die wel aan nachtverlaging deden en 100 precies dezelfde huizen die dat niet doen.
De temperatuur in ons huis daalt 's nachts heel weinig, ongeveer 1 graad, hooguit 2. (Nou is het de vorige winter niet heel koud geweest). Mijn idee is dat het rendement van de warmte pomp overdag hoger is dan om 4 uur 's ochtends, dus hij kan beter overdag draaien dan 's nachts.
Maar goed, kan best zijn dat het niets uitmaakt hoor.
De belangrijkste reden voor ons is dat onze slaapkamer in de buurt van de technische ruimte ligt. De warmtepomp en de pomp voor de vloerverwarming maken geluid. Niet veel, maar als het 's nachts doodstil is hoor je het toch. Dus gaat bij ons de thermostaat om 23 uur 2 graden lager en overdag weer wat hoger.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Wie is er nu niet voor "schone" energie?
Ik zeker, maar als ik de windmolens -welke nu windturbines worden genoemd, waar de turbine zit in of op de windmolen dat mag mij iemand vertellen - zie met hun kunststofbladen, dan ontkomt mij het gevoel van waarom geen duurzame houten bladen opzitten?
Kunststof verouderd ten opzichte van hout - mits goed onderhouden - zeer snel, binnen een tiental jaren.
Hout daar en tegen veroudert bijna niet als het goed wordt onderhouden gaat eeuwen mee.
Daarbij komt dat de continue belasting van hout vele male groter is de kunststof v.w. dat hout -goed onderhouden - niet verouderd, Kunststof gaat op den duur delamineren..
Op deze gedachte kwam onlangs toen ik mij herinnerde over een uitzending van een jaarlijkse bootrace van 14 dagen om het eiland Engeland in de jaren 90 of 80 was met houten & kunststof speed boten.
De houten -vliegtuig kwaliteit plywood - race boten raceden vrolijk de 14 dagen om England, maar de kunststof boten delamineerden halverwege v.w. het planeren, waardoor hey kunststof delamineerde.
De harde klappen op het water tijdens het planeren was de oorzaak.
Daarom denk ik dat houten geconstrueerde bladen duurzamer moeten zijn dan kunststof bladen.
Laten wij het maar niet hebben over als de kunststof bladen zijn versleten, dan krijg je ze terug in je stads verwarmde woning.
 
Wie is er nu niet voor "schone" energie?
Ik zeker, maar als ik de windmolens -welke nu windturbines worden genoemd, waar de turbine zit in of op de windmolen dat mag mij iemand vertellen - zie met hun kunststofbladen, dan ontkomt mij het gevoel van waarom geen duurzame houten bladen opzitten?
Kunststof verouderd ten opzichte van hout - mits goed onderhouden - zeer snel, binnen een tiental jaren.
Hout daar en tegen veroudert bijna niet als het goed wordt onderhouden gaat eeuwen mee.
Daarbij komt dat de continue belasting van hout vele male groter is de kunststof v.w. dat hout -goed onderhouden - niet verouderd, Kunststof gaat op den duur delamineren..
Op deze gedachte kwam onlangs toen ik mij herinnerde over een uitzending van een jaarlijkse bootrace van 14 dagen om het eiland Engeland in de jaren 90 of 80 was met houten & kunststof speed boten.
De houten -vliegtuig kwaliteit plywood - race boten raceden vrolijk de 14 dagen om England, maar de kunststof boten delamineerden halverwege v.w. het planeren, waardoor hey kunststof delamineerde.
De harde klappen op het water tijdens het planeren was de oorzaak.
Daarom denk ik dat houten geconstrueerde bladen duurzamer moeten zijn dan kunststof bladen.
Laten wij het maar niet hebben over als de kunststof bladen zijn versleten, dan krijg je ze terug in je stads verwarmde woning.
ik vermoed dat dat met de lengte te maken heeft. De bladen van een windmolen zijn al snel 65 tot 90 m lang.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Dat zou betekenen dat een warmtepomp bij een hoger vermogen meer energie verspilt dan bij lager vermogen. Is dat zo? Is dat ooit echt onderzocht?
Er zijn op internet ellenlange discussies te vinden over wel of geen nachtverlaging, maar ik heb alleen maar losse ervaringen gevonden. Geen echte vergelijkingen van bijvoorbeeld 100 huizen met warmtepomp die wel aan nachtverlaging deden en 100 precies dezelfde huizen die dat niet doen.
De temperatuur in ons huis daalt 's nachts heel weinig, ongeveer 1 graad, hooguit 2. (Nou is het de vorige winter niet heel koud geweest). Mijn idee is dat het rendement van de warmte pomp overdag hoger is dan om 4 uur 's ochtends, dus hij kan beter overdag draaien dan 's nachts.
Maar goed, kan best zijn dat het niets uitmaakt hoor.
De belangrijkste reden voor ons is dat onze slaapkamer in de buurt van de technische ruimte ligt. De warmtepomp en de pomp voor de vloerverwarming maken geluid. Niet veel, maar als het 's nachts doodstil is hoor je het toch. Dus gaat bij ons de thermostaat om 23 uur 2 graden lager en overdag weer wat hoger.

Ik heb destijds de vraag over nachtverlaging gesteld aan een accountmanager van Nibe en hun advies was destijds geen nachtverlaging tot te pasen. Een van de redenen was dat beton een grote warmtebuffer is en het relatief veel tijd kost om deze op te warmen (en dus ook af te koelen) waardoor dit geen of zelfs een negatief effect kon hebben. Ook het mogelijk pendelen van de warmtepomp werd als nadeel opgegeven.

Nibe is één van de grootste warmtepomp fabrikanten met jarenlange ervaring op warmtepomp gebied ten aanzien van het verwarmen van woningen (ze zijn ooit begonnen in het koude Zweden). De berekeningen ten aanzien van verbruik die ze destijds voor mijn woning hebben gemaakt, bleken achteraf vrijwel exact te kloppen. Ik neem aan dat hun beredenering t.a.v. nachtverlaging dan ook wel zal kloppen. Neemt niet weg dat andere en nieuwere warmtepompen hier misschien anders mee omgaan.
 
Ook een vliegtuig ingenieur gehoord dat houten vliegtuigen eeuwen kunnen meegaan, metalen vliegtuigen hebben ongeveer 50 jaren levens duur v.w. de haarscheurtjes.
Als je de houten bladen opbouwt, dus niet aan een stuk, want dan zijn de bladen te flexibel.
Lamelleert hout op brengen om structuur te krijgen.
Als een soort multiplex.
Bij modelvliegtuigen zijn houten propellers minder buigzaam dan kunststofpropellers, brengen het vermogen beter over zonder te verdraaien.
 
Bij composiet materialen wordt de levensduur waarschijnlijk een ander verhaal. Ik vraag me ook af of hout sterk genoeg is voor de enorme windbelasting zonder te zwaar of te groot/volumineus te worden.
De nieuwste vliegtuigen hebben veel onderdelen van composiet materialen en niet meer van aluminium, zie bijvoorbeeld de staart van een Airbus.
 
Ik heb destijds de vraag over nachtverlaging gesteld aan een accountmanager van Nibe en hun advies was destijds geen nachtverlaging tot te pasen. Een van de redenen was dat beton een grote warmtebuffer is en het relatief veel tijd kost om deze op te warmen (en dus ook af te koelen) waardoor dit geen of zelfs een negatief effect kon hebben. Ook het mogelijk pendelen van de warmtepomp werd als nadeel opgegeven.

Nibe is één van de grootste warmtepomp fabrikanten met jarenlange ervaring op warmtepomp gebied ten aanzien van het verwarmen van woningen (ze zijn ooit begonnen in het koude Zweden). De berekeningen ten aanzien van verbruik die ze destijds voor mijn woning hebben gemaakt, bleken achteraf vrijwel exact te kloppen. Ik neem aan dat hun beredenering t.a.v. nachtverlaging dan ook wel zal kloppen. Neemt niet weg dat andere en nieuwere warmtepompen hier misschien anders mee omgaan.
Mijn ervaring is dat accountmanagers gewoon roepen wat ze ingegeven wordt, niet gedreven door enig technische kennis. En dus ook het algemene verhaal, wat in de basis voor iedere woning geldt. De techneuten kunnen nogal eens een ander verhaal vertellen.
 
Hier was het advies van de techneuten om vooral de temperatuur van de vloerverwarming constant te laten. Aanzienlijke besparing bereikt door 's nachts de verwarming 2 graden lager te zetten (geen warmtepomp maar stadsverwarming).
 
Over nachtverlaging:
- een lucht/water warmtepomp is over het algemeen overdag efficiënter dan ‘s nachts
- een koelere ruimte heeft minder warmte verlies
- er zit een vertraging tussen temperatuurwijziging binnen en de daaropvolgende temperatuur op de buitenkant van de muur (meestal circa 12 uur), idem voor een betonnen vloer (vertraging afhankelijk van diepte verwarmingsslangen, hoe dieper hoe trager)

Het is dus volledig afhankelijk van de situatie of nachtverlaging nut heeft. Heb je een snel reagerend systeem en een ruimte die snel afkoelt of op warmt (weinig warmtecapaciteit, weinig vertraging) dan zul je baat hebben bij nachtverlaging.
Koelt je huis bijna niet af ‘s nachts, dan heeft het niet zoveel nut en afhankelijk van de vertraging kan het zelfs averechts werken.
Wil je je wp vooral overdag inzetten, schakel er dan een buffervat bij dat je overdag opwarmt zodat je ‘s nachts en ‘s ochtends warmte uit het buffervat kunt gebruiken.
 
Ook een vliegtuig ingenieur gehoord dat houten vliegtuigen eeuwen kunnen meegaan
Net als houten boten. De reden waarom ze zo lang meegaan is omdat je makkelijk plaatselijk een stuk hout kunt vervangen zonder het geheel te moeten vervangen. Door de jaren heen wordt zo steeds een stukje her en der vervangen. Het blijft dan wel dezelfde boot maar uiteindelijk is alle hout intussen vervangen... ;)
 
  • Funny
Reactions: ERvee
Mijn ervaring is dat accountmanagers gewoon roepen wat ze ingegeven wordt, niet gedreven door enig technische kennis. En dus ook het algemene verhaal, wat in de basis voor iedere woning geldt. De techneuten kunnen nogal eens een ander verhaal vertellen.

Klopt, maar in dit geval had de accountmanager meer dan ruim voldoende technische kennis. Zelf heb ik jaren in de gebouwautomatisering gewerkt en heb hem veel kritische en technische vragen kunnen stellen die hij prima wist te beantwoorden en juist te onderbouwen. Dit in tegenstelling tot enkele andere leveranciers die inderdaad alleen een commercieel verhaal hadden en geen technische kennis (bv bij Nefit)
Zoals in ander post als is genoemd, is het nut van nachtverlaging met name afhankelijk van de warmtebuffer van je woning.
 
er zit een vertraging tussen temperatuurwijziging binnen en de daaropvolgende temperatuur op de buitenkant van de muur (meestal circa 12 uur), idem voor een betonnen vloer (vertraging afhankelijk van diepte verwarmingsslangen, hoe dieper hoe trager)

Snap ik, verlagen van binnentemperatuur zal niet veel uitmaken, maar hoe kan dat averechts werken? Deze redenatie volgend is het beter ‘s nachts te verwarmen en overdag niet, dus constante temperatuur. Dat pleit dan wel weer voor een bodem warmtepomp waarbij de COP niet afhankelijk is van de buitentemperatuur.
Maar maakt het veel uit? Ik vind onze energie kosten erg meevallen.
 
Snap ik, verlagen van binnentemperatuur zal niet veel uitmaken, maar hoe kan dat averechts werken? Deze redenatie volgend is het beter ‘s nachts te verwarmen en overdag niet, dus constante temperatuur. Dat pleit dan wel weer voor een bodem warmtepomp waarbij de COP niet afhankelijk is van de buitentemperatuur.

Het kan averechts werken wanneer je door faseverschillen geen voordeel hebt van een 's nachts koelere ruimte (omdat dan net 's nachts de buitenkant van de gevel het warmst zou zijn). Je moet dan 's ochtends extra stoken om de ietwat afgekoelde vloer weer op temperatuur te krijgen, terwijl je daar dan geen nachtbesparing tegenover kan zetten.
Houd je in zo'n geval alles continu op constante temperatuur dan heb je 's nachts dezelfde situatie, overdag misschien iets meer verlies maar daar staat tegenover dat je 's ochtends niet extra hoeft te stoken.
Hoe die winst/verliesberekening uitvalt hangt dus volledig af van de situatie.

Maar maakt het veel uit? Ik vind onze energie kosten erg meevallen.
Het zal in jouw geval (vloerverwarming, goed geïsoleerd) denk ik niet echt veel uitmaken.
69€ per maand stookkosten... daar kan ik alleen maar van dromen :(

Mijn huis heeft een vergelijkbaar volume, is 88 jaar ouder en verbruikt 5x meer energie... ik verstook ca 4000kWh in het jaar met de warmtepomp (koelen + verwarmen), maar daar komt nog circa 1500 kuub gas bij voor SWW en verwarming tijdens de koude dagen...
Bij mij (houten vloeren, matig geïsoleerde spouwmuren, glas met voorzetramen, supersnel verwarmingssysteem) is nachtverlaging een must. In mijn geval scheelt het circa 20% (getest door het opgenomen vermogen van de WP 's nachts vs. overdag te vergelijken).