Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het een beetje moeilijk met de keuze die ik binnenkort moet maken.
Situatie, wij zijn met pensioen, kinderen de deur uit dus onze grotere, oudere woning verkocht en een recente nieuwbouw gekocht (bwj 2020). Het is een gesloten bebouwing, jammer genoeg nog op gas aangesloten.
Er komen 14 Jinko panelen op het platte dak (meer kan niet) met een SolarEdge omvormer SE5000H 1fase HD wave + SolarEdge Laadpaal. (wij komen van een ouder huis met 33 panelen en 3fase aansluiting) Geschatte opbrengst een kleine 6000kWh/jaar in het nieuwe huis. Zover de zekerheid.
Nu twijfelen wij voor een volledig systeem te gaan met thuisbatterij en slimme sturing zoals SolarEdge ONE. Ook eventueel warmtepomp lucht water op de bestaande radiatoren en sanitair warm water om volledig van het gas te gaan. In dat geval zou ik voor dynamische tarieven kiezen wat in de eerste opstelling, enkel panelen en slimme laadpaal, niet veel verschil zal maken (denk ik)
Gek idee of doen?
Kun je een 3 fase aansluiting aanvragen?
Soms mogelijk tegen beperkte kosten.

Zo ja, dan zou ik direct een 3 fase omvormer (en lader) aanschaffen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Is 6000 kWh per jaar niet erg optimistisch met slechts 14 zonnepanelen?
Zal wel wat minder zijn in real life maar dat staat opgegeven als energieopbrengst op de offerte. Het zijn de Jinko's 435Wp met optimizers maar dat vind ik verder geen punt, ik kan er toch niet meer kwijt. Als er tegen half mei nog performantere zijn zie ik wel.

Kun je een 3 fase aansluiting aanvragen?
Soms mogelijk tegen beperkte kosten.

Zo ja, dan zou ik direct een 3 fase omvormer (en lader) aanschaffen.
Kan ik en had ik voorheen maar wat is het voordeel? Ik bedoel, de wagen hoeft niet meer elke morgen geladen klaar en op temperatuur te staan aangezien we hem niet meer nodig hebben voor het werk. Het verbruik zal, in vergelijking met onze vorige woning, een pak lager liggen want daar waren wel een paar serieuze verbruikers die we nu niet meer hebben.
 
Ik heb het een beetje moeilijk met de keuze die ik binnenkort moet maken.
Situatie, wij zijn met pensioen, kinderen de deur uit dus onze grotere, oudere woning verkocht en een recente nieuwbouw gekocht (bwj 2020). Het is een gesloten bebouwing, jammer genoeg nog op gas aangesloten.
Er komen 14 Jinko panelen op het platte dak (meer kan niet) met een SolarEdge omvormer SE5000H 1fase HD wave + SolarEdge Laadpaal. (wij komen van een ouder huis met 33 panelen en 3fase aansluiting) Geschatte opbrengst een kleine 6000kWh/jaar in het nieuwe huis. Zover de zekerheid.
Nu twijfelen wij voor een volledig systeem te gaan met thuisbatterij en slimme sturing zoals SolarEdge ONE. Ook eventueel warmtepomp lucht water op de bestaande radiatoren en sanitair warm water om volledig van het gas te gaan. In dat geval zou ik voor dynamische tarieven kiezen wat in de eerste opstelling, enkel panelen en slimme laadpaal, niet veel verschil zal maken (denk ik)
Gek idee of doen?
Als ik het bij onze studieronde correct gecapteerd heb, mag je maar 5kW piek installeren op monofase.
Kom je daarmee aan 6000kWh/jaar?
 
  • Like
Reactions: job-lek and horta
Ik ga ervan uit dat die gasten hun job kennen. In veel gevallen naïef misschien maar deze zijn gescreend :cool:
Veel verstand heb ik er niet van maar nav de vraag van @SparkyM3LR4WD ben ik aan het Googlen gegaan en oa dit gevonden.
Zal het uiteraard ook nog eens expliciet voorleggen aan de installateur.

Een 1 fase omvormer is meestal goedkoper en efficiënter en wordt daarom meestal aanbevolen bij onze zonnepaneel installaties. Een 1 fase omvormer kan zonder problemen op een driefasige aansluiting worden aangesloten. De netbeheerder adviseert daarin op welke fase uw zonnepanelen dan aangesloten dienen te worden. Een aansluiting op een enkele fase in uw groepenkast is echter alleen toegestaan tot maximaal 5.000kw omvormervermogen om onbalans in het elektriciteitsnet te voorkomen. Dit betekend dat vanaf ongeveer 6.500Wp aan geïnstalleerde zonnepanelen een enkele 1 fase omvormer al geen optie meer is.
 
Ik ben niet onderlegd genoeg om de cijfers van een installateur in twijfel te trekken. Ik leg wat ik kan leggen. 6000 of 4000 maakt niet uit, het is wat het is. Moet wel zeggen, de theoretisch verwachtte opbrengst van mijn vorige SolarEdge installatie zat er niet ver naast maar dat was de vraag niet.
De vraag was, loont de extra investering voor alles wat ik hierboven heb beschreven voor dat huis, onze situatie en deze opstelling?
 
Als ik het interpreteer gaat de omvormer pas aan als er 2 kW wordt opgewekt, oftewel iets van 142 W per paneel. Dan ga je echt die 6 kWh/jaar opbrengst niet halen.
Dat is niet hoe het werkt. Solar Edge wil minimaal 400 volt met de optimizers maken. Daar heb je een aantal panelen en optimizers voor nodig. voor 3 fasen minimaal 16 panelen. Meer is beter. bij 1 fase minimaal 8 panelen. de max is 50 panelen bij 3 fasen en 25 bij 1 fase

Als je minder panelen hebt moeten de optimers te hard werken om er 400v van te maken.

14 keer 435 watt piek kom boven de 6kw uit. Dit zou op het zuiden gericht meestal prima 6Mw/h moeten opleveren per jaar.
 
  • Like
Reactions: ToemkeWTM
Dat is niet hoe het werkt. Solar Edge wil minimaal 400 volt met de optimizers maken. Daar heb je een aantal panelen en optimizers voor nodig. voor 3 fasen minimaal 16 panelen. Meer is beter. bij 1 fase minimaal 8 panelen. de max is 50 panelen bij 3 fasen en 25 bij 1 fase

Als je minder panelen hebt moeten de optimers te hard werken om er 400v van te maken.

14 keer 435 watt piek kom boven de 6kw uit. Dit zou op het zuiden gericht meestal prima 6Mw/h moeten opleveren per jaar.
Ook dat is zeker niet hoe het werkt. De optimizers zijn een passieve component die ervoor zorgt dat een paneel die minder opbrengt net de rest van de string omlaag trekt. Het slechtst presterende zonnepaneel is zonder optimizers degene die de opbrengst van de andere panelen omlaag trekt. Optimizers kunnen niet de spanning verhogen zoals in jouw betoog, waar moeten zij de spanning vandaan halen?
 
Ook dat is zeker niet hoe het werkt. De optimizers zijn een passieve component die ervoor zorgt dat een paneel die minder opbrengt net de rest van de string omlaag trekt. Het slechtst presterende zonnepaneel is zonder optimizers degene die de opbrengst van de andere panelen omlaag trekt. Optimizers kunnen niet de spanning verhogen zoals in jouw betoog, waar moeten zij de spanning vandaan halen?

power optimizers zijn alles behalve passief.
spanning is iets wat geen probleem is om aan te passen. kijk naar een electrische vliegen mepper. maakt van 2 1,5v batterijen 10000volt om een vlieg doot te krijgen. schrikdraad om weilanden werken vaak op een accu van 12V en zetten dit om naar 10kv. Je krijgt uiteraard niet meer vermogen (watt) maar wel een hogere of lagere spanning na gelang er nodig is. zie de YouTube uitleg hier boven hoe SolarEdge dit doet.
 

power optimizers zijn alles behalve passief.
spanning is iets wat geen probleem is om aan te passen. kijk naar een electrische vliegen mepper. maakt van 2 1,5v batterijen 10000volt om een vlieg doot te krijgen. schrikdraad om weilanden werken vaak op een accu van 12V en zetten dit om naar 10kv. Je krijgt uiteraard niet meer vermogen (watt) maar wel een hogere of lagere spanning na gelang er nodig is. zie de YouTube uitleg hier boven hoe SolarEdge dit doet.
Passief in de zin dat ze geen spanning kunnen opwekken uit het niets. Voor de rest is het pure marketing.
 
Passief in de zin dat ze geen spanning kunnen opwekken uit het niets. Voor de rest is het pure marketing.
Wellicht is het handig om eens wat te leren en niet alleen maar een mening te hebben en dat spuien als "ik heb gelijk". Ik geef netjes antwoord en onder bouw dit zodat we een discussie kunnen hebben en wat leren. Uiteraard is het marketing wat betreft het verschil in winst. Maar er wordt echt niks gelogen over de werking. Er komt altijd rond de 400v in de omvormer terecht en dit doen de optimizers. Dat kun je gewoon aflezen in het dashboard van je SolarEdge omvormer. Ik reageer wel weer als ik iets nuttigs kan bijdragen. Veel plezier met de Zon vandaag.
 
En dat maakt dus geen klap uit. 2 kW is 2 kW. Optimizers zijn een poor mans oplossing voor micro omvormers. De micro omvormers springen eerder aan, en gaan later uit. Pure toegepaste elektrotechniek/natuurkunde. Daarnaast kost het transformeren naar een hogere spanning energie en gaat het ten koste van het rendement. Leuk dat je het kunt zien in je appje, maar het is en blijft marketing. En ja, ik heb een elektrotechnische (univerisitaire) achtergrond, je hoeft mij de verhalen niet uit te leggen.
 
En de optimizer gaan regelmatig stuk (al 6 vervangen van solar edge). Op de zaak vorig jaar nog een veld bijgelegd en dat is Enphase geworden (solar edge komt er niet meer in). En je ziet het ook: Enphase veld levert sneller en langer. Dat is centen werk, maar 6 x 200,- optimizers (2 jaar garantie en installatiekosten) is niet echt lekker. Bij Enphase 25 jaar garantie.

Daarnaast vewacht ik dat de solar edge omvormer 10-12 jaar meegaat, dus die kosten krijg ik ook nog.
 
En de optimizer gaan regelmatig stuk (al 6 vervangen van solar edge). Op de zaak vorig jaar nog een veld bijgelegd en dat is Enphase geworden (solar edge komt er niet meer in). En je ziet het ook: Enphase veld levert sneller en langer. Dat is centen werk, maar 6 x 200,- optimizers (2 jaar garantie en installatiekosten) is niet echt lekker. Bij Enphase 25 jaar garantie.

Daarnaast vewacht ik dat de solar edge omvormer 10-12 jaar meegaat, dus die kosten krijg ik ook nog.
Solaredge heeft ook 25 jaar garantie op optimizers, dus die 2 jaar is wel een beetje vreemd.