Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
Wat zal hij doen: eruit rijden en wachten op een gunstiger plaats? Of daar wachten (dus Suc blokkeren) want mss dat de auto naast hem zal vertrekken, en als er een bruikbaar plaats ondertussen vrijkomt, die nemen?
Als hij de laatste plaatsen inneemt door verkeerd te parkeren en daarom mensen laat wachten, dan veronderstel ik dat de Tesla rijders op zo’n manier reageren, dat hij dat geen tweede keer doet. Tesla kan hem de activatie via de app ontzeggen. Ze hebben bewijs: ze zien aan welke stall hij geladen heeft, ze weten dat dit daar enkel mogelijk is door een tweede stall te blokkeren en zien ook dat de SuC op dat moment vol staat en misschien zelfs dat er wachtenden zijn (gps-tracking).
 
Uiteindelijk zal dit resulteren in dezelfde ombouw als naar CCS toen moest 3 jaar geleden ook elke stall in Europa worden omgebouwd. In NL is de openstelling niet zon succes volgensmij. Ik zie zelden non-teslas aan SuC. Maar de keren dat ik in Frankrijk kom is het merendeel non-tesla en daar zorgt het zelfs buiten de vakanties om al voor gekke taferelen. Vraag blijft alleen op Tesla het “ziet” op papier is een volledig geblokkeerde SuC slechts 50% benut en weet Tesla wel dat de auto's dan overdwars of een kabel uit een verkeerde stall hebben? Het gaat nog voor veel gedoe zorgen zeker nu Tesla buiten NL ook als een speer verkoopt en de SuC drukte in het buitenland ook extreem toeneemt.
 
Discremenatie per auto/ inwoner vind ik niet gepast. Langere kabels zijn bij alle alternatieve laadstations van Shell/ BP tot Fastned/ Ionity al de norm.
Tesla biedt een mogelijkheid. Langere kabels is meer onderhoud(kosten). Moet de Teslarijder daar dan daar de dupe van zijn?

Net als de CCS adapter zou iedere auto de laadpoort linksachter moet plaatsen, of zoals TeslaBjorn zegt:

"On the left site which is the right site. Not on the right site which is the wrong site";)
 
  • Like
Reactions: AustinP and Rqcg
Net als de CCS adapter zou iedere auto de laadpoort linksachter moet plaatsen, of zoals TeslaBjorn zegt:

"On the left site which is the right site. Not on the right site which is the wrong site";)
Er zijn argumenten voor en tegen. Links is slecht bij langsparkeren. Je staat op de rijweg bij in en uitpluggen en het hindert fietsers. Rechts is slecht voor voetgangers. Op een bepaald moment moet je kiezen.
Benieuwd welk argument TeslaBjorn doorslaggevend vindt.
 
Er zijn argumenten voor en tegen. Links is slecht bij langsparkeren. Je staat op de rijweg bij in en uitpluggen en het hindert fietsers. Rechts is slecht voor voetgangers. Op een bepaald moment moet je kiezen.
Benieuwd welk argument TeslaBjorn doorslaggevend vindt.
Eens, maar laten we vooral het voorbeeld van Tesla volgen. Daar zijn tenslotte de meeste laders op ingesteld.
 
Tesla biedt een mogelijkheid. Langere kabels is meer onderhoud(kosten). Moet de Teslarijder daar dan daar de dupe van zijn?

Net als de CCS adapter zou iedere auto de laadpoort linksachter moet plaatsen, of zoals TeslaBjorn zegt:

"On the left site which is the right site. Not on the right site which is the wrong site";)
Wat zijn je argumenten dat een kabel lengte van Fastned/ BP/ Shell meer onderhoudskosten hebben? En vanaf wanneer zijn die extra kosten te veel voor het extra gemak plus inkomsten van meer gebruik van de chargers?

Eens, maar laten we vooral het voorbeeld van Tesla volgen. Daar zijn tenslotte de meeste laders op ingesteld.
Gaat echt niet gebeuren. Ben ook voorstander van één charge standaard maar de komende decenia gaat daar geen verandering in plaatsvinden.
 
Eens, maar laten we vooral het voorbeeld van Tesla volgen. Daar zijn tenslotte de meeste laders op ingesteld.
Ooit maakte ik in Zwitserland de volgende bedenking ivm hun stopcontacten.
1652267792966.jpeg

Het is vervelend dat ze anders zijn en je een adaptor nodig hebt. Ze zijn echter door hun compactheid zo veel beter dan de onze (3 stopcontacten op de plaats van 1 van de onze, ook 1 keer de voeding aansluiten).
CH wil zich niet overschakelen naar ons type omdat ze beter zijn en wij willen niet overschakelen omdat we in de meerderheid zijn. En zo blijft het zoals het is.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik vraag mij af wat de kosten zijn om zowel links- als rechtsachter een aansluiting te maken.
Bij massa productie is het handig om zoveel mogelijk te besparen op ieder component dat geen of weinig functie heeft.
Stel de kabel met de twee connectoren in de auto kost gezamenlijk zo´n 30 euro. Dan moet deze ook nog fabrieksmatig gemonteerd worden wat qua tijd en inzet van middelen nog eens 30 euro kost. dan spreek je over 60 euro per auto dat maal 600.000 stuks levering per jaar is een flinke besparing.

allemaal maar een aanname.
 
Ik ben het eens dat je voor winstmaximalisatie bij massaproductie zo moet rekenen, maar dit is nu nog een wat aparte markt. Als dit een 'selling point' zou zijn, weet dat niet zeker maar vermoed het, kan het de kosten waard zijn.

Kosten componenten bij massa inkoop (2x zo veel als nu) zal beperkt zijn en gezien de productietechniek van Tesla is de installatie een afronding :) Ik heb echt met verbazing naar de filmpjes van de fabrieken gekeken.

Maar laat ik het anders zeggen: ik zou er zo tussen de 50 en 100 euro voor over hebben als dit een optie was geweest.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Als hij de laatste plaatsen inneemt door verkeerd te parkeren en daarom mensen laat wachten, dan veronderstel ik dat de Tesla rijders op zo’n manier reageren, dat hij dat geen tweede keer doet. Tesla kan hem de activatie via de app ontzeggen. Ze hebben bewijs: ze zien aan welke stall hij geladen heeft, ze weten dat dit daar enkel mogelijk is door een tweede stall te blokkeren en zien ook dat de SuC op dat moment vol staat en misschien zelfs dat er wachtenden zijn (gps-tracking).
Het is maar de vraag of Tesla bovenstaande afkeurt als onderstaande de policy is

“Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten.”

Er staat blokkeer geen andere auto’s, er staat niet: blokkeer geen andere Tesla’s. Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen (ook omdat ik een auto met laadpoort aan de verkeerde kant heb besteld).
 
Tsja, wat is er tegen een laadpoort in de grill aan de voorkant? ;)
Behalve de vuil en insecten aan de voorkant bij het openen? Ook nog eens de laadpalen bezetting :D

Aan de zijkant van de auto heb je het minst last van vuil. Als je het ook nog eens aan de linkerzijde achter plaats, hoef je niet "het hele eind" om de auto heen te lopen.
En als klap op de vuurpijl kan je ook nog bij een Tesla stall laden, wat wil je nog meer :p
 
  • Love
  • Like
Reactions: sweep and RobsEV
Dat mensen vooruit gaan/moeten inparkeren. Iets wat je tijdens het hebben van je rijlessen al wordt afgeraden.
Achteruit inparkeren heeft alleen maar voordelen.
Kijk eens waar de meeste laadpalen op straat staan? Niet iedereen wil per se naar een SuC, en 's nachts op straat opladen is wel prettig, dan slaap je toch. :p

Even zonder dollen, laden bij een snellader zou wat mij betreft een uitzondering zijn. Dat is het voor mij dan ook.
 
Het is maar de vraag of Tesla bovenstaande afkeurt als onderstaande de policy is

“Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten.”

Er staat blokkeer geen andere auto’s, er staat niet: blokkeer geen andere Tesla’s. Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen (ook omdat ik een auto met laadpoort aan de verkeerde kant heb besteld).
Dus, zolang er nog genoeg vrije plaatsen zijn, mag je zo verkeerd parkeren als je wil. Zelfs dwars.
Btw: Een Tesla is ook een auto. Als je dus de laatste 2 plaatsen blokkeert en er komt een Tesla aan, moet je weg.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Btw: Een Tesla is ook een auto. Als je dus de laatste 2 plaatsen blokkeert en er komt een Tesla aan, moet je weg.
Dat is de theorie. De harde praktijk zal vast heel anders zijn.
Ik heb de indruk dat in de hele maatschappij de theoretische werkelijkheid die bedacht is achter een buro steeds verder af gaat wijken van de praktijk buiten.
Vraag me wel af wat Tesla geconcludeerd heeft na de proefperiode in Noorwegen en Nederland. Zoiets als: er wordt weinig gebruik van gemaakt en er is gemiddeld toch voldoende plek bij de Superchargers?