Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Even voorstellen...

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemorgen! Inmiddels al bijna een jaar trotse eigenaar van een Model S P85+ uit 2013 met 3e bankje. Net uit de garantie... Ik heb een half jaar gezocht naar een 7p P85/P85+, uiteindelijk heb ik ondersaande in Belgie gevonden. De auto valt me helemaal niet tegen. Wel een aantal defecten inmiddels (zelf) vervangen: 12V accu, SIM en SD kaart, twee defecte deurhendels. De acceleratie blijft verslavend. Verbruik is ook nog schappelijk: gemiddeld 180Wh/km en 100% accu geeft ca 355 km range aan. Auto heeft inmiddels de 200.000 km gepasseerd. De kwaliteit van het interieur waar veel over is geschreven vind ik kwalitatief goed en mooi, helemaal niet tegenvallen. Blij dat ik deel mag nemen aan dit forum!
0c0852b1-590e-fa1c-e053-0100007f9b7a_c584b56e-6256-44fb-b50a-decc9e41c171.jpg
 
Last edited by a moderator:
Ik heb geleerd dat juiste eenheden helpen om 1 en ander te begrijpen en zelf uit te rekenen.
Als je batterij 70kWh capaciteit heeft en je laadt aan 7,4kW, dan heb je zo’n 10 uur nodig om van leeg naar vol te laden: kW x Uur = kWh
Als je 180Wh/km verbruikt kan je met die batterij 424km rijden: kWh / (Wh/km) = km
Zo kan je vaak zien dat bepaalde beweringen niet kunnen kloppen, ook in reviews van gerenommeerde autobladen: een luxewagen die met 70kWh batterij 500km kan, kan dat enkel met sjoemelsoftware ;-).

Btw 180Wh/km is heel zuinig. Meeste km in de zomer wellicht.
Ik doe niet zot en zit all time average op 211.
 
Goedemorgen! Inmiddels al bijna een jaar trotse eigenaar van een Model S P85+ uit 2013 met 3e bankje. Net uit de garantie... Ik heb een half jaar gezocht naar een 7p P85/P85+, uiteindelijk heb ik ondersaande in Belgie gevonden. De auto valt me helemaal niet tegen. Wel een aantal defecten inmiddels (zelf) vervangen: 12V accu, SIM en SD kaart, twee defecte deurhendels. De acceleratie blijft verslavend. Verbruik is ook nog schappelijk: gemiddeld 180Wh/km en 100% accu geeft ca 355 km range aan. Auto heeft inmiddels de 200.000 km gepasseerd. De kwaliteit van het interieur waar veel over is geschreven vind ik kwalitatief goed en mooi, helemaal niet tegenvallen. Blij dat ik deel mag nemen aan dit forum!
View attachment 749940

Welkom @bezlangeveld ! Misschien nog even je signature updaten met wat info en bij lokatie de plaats waar je woont?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb geleerd dat juiste eenheden helpen om 1 en ander te begrijpen en zelf uit te rekenen.
Als je batterij 70kWh capaciteit heeft en je laadt aan 7,4kW, dan heb je zo’n 10 uur nodig om van leeg naar vol te laden: kW x Uur = kWh
Als je 180Wh/km verbruikt kan je met die batterij 424km rijden: kWh / (Wh/km) = km
Zo kan je vaak zien dat bepaalde beweringen niet kunnen kloppen, ook in reviews van gerenommeerde autobladen: een luxewagen die met 70kWh batterij 500km kan, kan dat enkel met sjoemelsoftware ;-).

Btw 180Wh/km is heel zuinig. Meeste km in de zomer wellicht.
Ik doe niet zot en zit all time average op 211.
180 Wh/km is inderdaad zuinig. Mijn all-time average is nu 189 Wh/km. Vorige maand nog 188 Wh/km. Het koude weer heeft zijn gevolgen.
 
Toch bizar verschil. Ik ziet op 223Wh/km, rij wel met 21" maar dat is 24% verschil... soms twijfel ik wel erg aan of er iets mis is met m'n Tesla.
Rijstijl en route(duur) is denk ik de belangrijkste factor. Voor mij geldt veel snelweg en dat met 100 km/u op de Nederlandse wegen. Daarmee is het verbruik bizar laag zeker als je dat 150km per dag doet. Iemand die veel korte stukjes rijdt zal veel meer verbruiken, zeker in de winter.
 
Ik ben geen scheurneus, al houden mijn voor aandrijfassen het maar 20.000 km vol op standje laag.
Vorigen winter 1 maand met winterbanden 4000 km meest Duitsland 242 Wh/km
Zomerbanden van maart tot half november 17000 km incl vakantie Frankrijk met fietsen drager 213 Wh/km
En nu weer winterbanden zie boven 232 Wh/km

Ik rij niet zoveel momenteel maar wel veel langere afstanden daardoor waarschijnlijk zuinig.
En hij staat binnen in een verwarmde garage, de accu komt alleen onder de 15 graden als ik ergens lang geparkeerd sta.
 
Welkom @bezlangeveld ! Misschien nog even je signature updaten met wat info en bij lokatie de plaats waar je woont?
Bedankt! Goed punt, heb m'n lokatie geüpdatet! Mijn verbruik is wellicht niet helemaal representatief aangezien ik de auto in mijn bezit heb vanaf half maart 2021 en de winter dus niet is meegenomen in mijn verbruik. Mijn auto is uitgelijnd, voorzien van 21 inch, maar ik rijd over het algemeen relatief rustig en anticipeer op het verkeer. Mag ik vragen naar de (85 kWh accu) rijders: wat is jullie langste afstand op één acculading die jullie gehaald hebben? Ik weet dat er al veel is geschreven over beschikbare accucapaciteit, batterijdegeneratie etc, maar ben hier wel benieuwd naar...