Ik ben maar weer eens in de pen geklommen n.a.v. een AD-commentator (Hans van Soest) die meehuilde met de wolven in het bos en sprak over het uitdelen van belastinggeld aan de elite van Tesla- en Jaguarrijders. Gevraagd of ze dit willen plaatsen als opiniestuk. Benieuwd of ze er wat mee doen:
---
Tesla-rijder graait niet de staatskas leeg
De Tesla-rijder heeft het gedaan. Die graait de staatskas leeg, zo is de strekking van artikelen en commentaren over de ‘subsidieregeling’ voor elektrische auto’s. De lagere bijtelling (geen subsidie overigens) op de vorig jaar verkochte 25.000 elektrische auto’s kost de belastingbetaler de komende vijf jaar 700 miljoen euro. Een enorm bedrag. Als het waar was geweest.
Die 700 miljoen euro is gebaseerd op de aanname dat de staatskas over een periode van vijf jaar 28.000 euro misloopt per zakelijk verkochte elektrische auto. De ambtenaren die naar aanleiding van vragen van CDA-kamerlid Pieter Omzigt het verlies aan belastinginkomsten berekenden, zijn ervan uitgegaan dat de elektrische auto wordt aangeschaft of geleast in plaats van een gewone auto met dezelfde cataloguswaarde. Dus dat iemand die een Tesla van 100.000 euro koopt of least, anders een dikke Mercedes of Audi van 100.000 euro zou hebben gekocht of geleast. Het berekende belastingverlies is het verschil tussen 4% bijtelling over die eerste auto en 22% bijtelling over die tweede auto. En dat is inderdaad een smak geld.
Maar zo werkt het niet. Ik ken via een Tesla-forum tientallen mensen die een dure Tesla zakelijk hebben aangeschaft of geleast, maar dat alleen hebben gedaan (en zich dat vaak zelfs alleen konden veroorloven) door de lage bijtelling. Anders was het een aanzienlijk goedkopere auto geworden. Dus geen Mercedes van 100.000 euro, maar een Volkswagen van 40.000 euro. Dan wordt het verlies voor de belastingbetaler ineens al een stuk minder groot.
Maar het is nog krasser, en dit geldt ook voor mijzelf: veel mensen zouden zelfs helemaal geen auto zakelijk hebben aangeschaft (tegen een hoge bijtelling van 22%) maar gewoon privé zijn blijven rijden. Ik reed vóór de zakelijke aanschaf van mijn Tesla uitsluitend privé, vanwege die hoge bijtelling. Ik betaalde belasting over ‘0% bijtelling’. Niets dus. Nu betaal ik belasting over 4% bijtelling, wat neerkomt op 10.000 euro aan extra belastinginkomsten voor de staatskas over een periode van vijf jaar. Geen 28.000 euro minder, maar 10.000 euro méér. En er zijn er veel meer zoals ik.
Ja, de stimulering van elektrisch rijden moet anders. Dus niet alleen voor zakelijke auto’s, maar ook voor privé-auto’s en tweedehands auto’s. En beperkt tot een bepaalde maximale cataloguswaarde (wat overigens per 1 januari al is doorgevoerd). En afgebouwd over een periode van 10 jaar. En betaald via hogere aanschafbelastingen op nieuwe benzine- en dieselauto’s in plaats van hogere brandstofaccijnzen. Maar het helpt de discussie over schoner rijden niet als er, gebaseerd op foute aannames, wordt ingehakt op Tesla-rijders.