Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Gewoon bizar goed, standaard auto (niet specifiek gebouwd voor autonoom rijden met bergen sensors) en dit doen met wat cams en radar.
Oudere Tesla's van jaren oud krijgen evt. een update en kunnen dit straks.

Alleen jammer dat we er hier nog jaren op moeten wachten (regeltjes in de EU). Daarnaast is het verkeer hier in steden wel een stukje complexer. Maar als ik zie hoe snel ze dit nu bereiken met de nieuwe software en de beperkte testgroep, ga je er toch anders tegenaan kijken (ze hebben nogal wat data).

Wat wel opmerkelijk is: snelweg, gewoon de oude versie, schijnbaar al vrij goed (of gewoon nog niks aan gedaan).
 
Gewoon bizar goed, standaard auto (niet specifiek gebouwd voor autonoom rijden met bergen sensors) en dit doen met wat cams en radar.
Oudere Tesla's van jaren oud krijgen evt. een update en kunnen dit straks.

Alleen jammer dat we er hier nog jaren op moeten wachten (regeltjes in de EU). Daarnaast is het verkeer hier in steden wel een stukje complexer. Maar als ik zie hoe snel ze dit nu bereiken met de nieuwe software en de beperkte testgroep, ga je er toch anders tegenaan kijken (ze hebben nogal wat data).

Wat wel opmerkelijk is: snelweg, gewoon de oude versie, schijnbaar al vrij goed (of gewoon nog niks aan gedaan).

Ik vind de demo's van MobilEye die inmiddels alweer een paar jaar oud zijn met complexe verkeerssituaties zonder ingrijpen stukken indrukwekkender. Ik vind de reacties echt iets te enthousiast. Leuk dat de Amerikanen die gedeployed krijgen maar ik ben eigenlijk niet zo onder de indruk eigenlijk. Niet iets waardoor ik nu opeens denk dat Tesla een voorsprong heeft. Laten we hopen dat de vele onderbreking van de nu reallife scenarios voor redelijk vlotte verbeteringen zorgen. Ik denk nog steeds dat Tesla de eerste gaat zijn maar ik vind niet dat ze op dit moment koploper zijn.
 
Ik vind de demo's van MobilEye die inmiddels alweer een paar jaar oud zijn met complexe verkeerssituaties zonder ingrijpen stukken indrukwekkender. Ik vind de reacties echt iets te enthousiast. Leuk dat de Amerikanen die gedeployed krijgen maar ik ben eigenlijk niet zo onder de indruk eigenlijk. Niet iets waardoor ik nu opeens denk dat Tesla een voorsprong heeft. Laten we hopen dat de vele onderbreking van de nu reallife scenarios voor redelijk vlotte verbeteringen zorgen. Ik denk nog steeds dat Tesla de eerste gaat zijn maar ik vind niet dat ze op dit moment koploper zijn.
Ik vind dat toch wel iets anders. MobilEye, Waymo, Lyft etc mogen dan verder zijn in autonomous driving (dat zal niemand ontkennen), maar het gaat daarbij om pre-mapped specifieke gebienen en ook nog eens om auto's met veel meer (en duurdere) sensors dan een HW3 Tesla waarvan er honderdduizenden rondrijden. Als consumenten auto is er niks wat ook maar in de buurt komt van deze FSD beta - en ook niet zal komen de eerste jaren.
 
maar het gaat daarbij om pre-mapped specifieke gebienen en ook nog eens om auto's met veel meer (en duurdere) sensors dan een HW3 Tesla waarvan er honderdduizenden rondrijden. Als consumenten auto is er niks wat ook maar in de buurt komt van deze FSD beta - en ook niet zal komen de eerste jaren.

MobilEye heeft ook gewoon een vision only systeem.

Pre-mapped doet Tesla ook, check even de beelden en je ziet dat Tesla gewoon gebruik maakt van HD maps voor alle kruisingen en baanvakken.

Overigens, jij en ik onthouden ook onze route naar werk inclusief drempels, putten, baanvakken, etc. dus de FSD software moet dat ook kunnen benutten.

Heel FSD is een software issue en geen sensor issue. De sensors zijn al jaren van voldoende kwaliteit. Uiteraard moet er een krachtige rekeneenheid zijn.

Het grote voordeel van Tesla is de strategie om de AP hardware ook in te zetten voor training en wordt uiteindelijk de reden waardoor Tesla FSD de concurrentie zal gaan inhalen.

Ik denk overigens dat je je vergist in consumentenauto's de komende jaren. Fabrikanten kunnen super eenvoudig hardware van MobilEye inzetten zodra dit 'betaalbaar' wordt. Lucid Air b.v. maar Audi gebruikt al MobilEye als vele andere merken waarin al 360 cameras aanwezig zijn. De enige andere concurrent zal NVidia zijn waar Mercedes strategisch voor heeft gekozen. Het zou mij niet verbazen als het straks Tesla met vertikale integratie vs MobilEye/NVidia gaat worden die door Big Auto worden ingekocht. Als NVidia en MobilEye niet gaan fuseren dan denk ik dat het slecht voor ze zal aflopen.
 
Ik vind de demo's van MobilEye die inmiddels alweer een paar jaar oud zijn met complexe verkeerssituaties zonder ingrijpen stukken indrukwekkender. Ik vind de reacties echt iets te enthousiast. Leuk dat de Amerikanen die gedeployed krijgen maar ik ben eigenlijk niet zo onder de indruk eigenlijk. Niet iets waardoor ik nu opeens denk dat Tesla een voorsprong heeft. Laten we hopen dat de vele onderbreking van de nu reallife scenarios voor redelijk vlotte verbeteringen zorgen. Ik denk nog steeds dat Tesla de eerste gaat zijn maar ik vind niet dat ze op dit moment koploper zijn.

Ging me meer om de stap ten opzichte van wat ze eerst lieten zien. MobilEye volg ik niet, dus geen idee. Denk overigens wel dat andere ook stappen gaan maken. Tesla heeft alleen veel meer data (goud waard).
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Zijn sowieso in de laatste FSD beta update de visualisatie van de 3d modellen van auto's en vrachtwagens en wegbelijning zoals we dat nu kennen niet meer zichtbaar?

In dit filmpje kun je goed zijn dat deze nog wel zichtbaar zijn, maar dat ze wanneer ze "relevanter" het zo lijkt dat ze worden omgetoverd in een gekleurde doos met een stip aan de achterkant. Kleurcodes, ook van stoepranden en zo zijn kennelijk met een bepaalde bedoeling. Zal nog wel aangepast worden in post-pre-beta-V0.99999 release.
Opvallend ook is dat zodra de interstate ("snelweg") op gaat het systeem over gaat op de klassieke (als je dat al klassiek kunt noemen :)) Navigate on Autopilot, rond 10:36.
Het slaapverwekkende muziekje heeft iets suggestiefs.

 
En deze mag er ook zijn.

Daar hoog in de bergen, daar woont een (verder zelf aanvullen).

Leuke test!

Dingen die opvallen:

1. Mooi dat AP de snelheid lager houd dat de ingestelde snelheid.
2. SUPER duidelijk dat Tesla HD maps gebruikt.
3. De verlichting echt belabberd is.
4. De "4D" rewrite kennelijk nog steeds "phantom cars" toont opeens in de visualisatie. Ik dacht dat juist de 4D rewrite zou zorgen dat er niet opeens objecten waargenomen worden die maar 200 milliseconden naast je auto staan.