Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de oude MS nog en ook op hetzelfde account dus ik heb goede hoop. Tesla NL is er mee bezig, ze vinden zelf ook dat ik hier niks aan kan doen. Als ik dit geweten had voor de 25e had ik uiteraard direct online FSD besteld vóór levering die dag.

Als Tesla mij zwart op wit aangeeft FSD alsnog te crediteren nadat ze de FSD transfer van mijn oude MS naar de YLR voltooid hebben bestel ik morgen FSD.
Nou het komt helemaal los te staan van de factuur, dacht ik te begrijpen. Je neemt contact op dat je dit wilt (en vraagt zelf naar de procedure!) Je gaat akkoord met de transfer en de voorwaarden, bestelt en betaalt m zonder FSD, daarna wordt de transfer uitgevoerd. Er zit verder geen garantie op immers er is al eens voor betaald. Zie het als het overbouwen van een (op de nieuwe auto ook passende) trekhaak, vroeger in de ICE-tijd, dan kreeg je ook niet een rekening voor een trekhaak, maar alleen voor de transfer, en bij fsd is het een gratis dienst, die transfer, éénmalig, tot 30 september. Geldt ook voor eerder gedane bestellingen die nog niet uitgeleverd zijn (zoals in mijn geval, had m voor november gepland).
 
De emergency lane warning geneuzel moet per rit helaas. Ik moet er elke dag aan geloven, omdat het hier in buitengebied vol met dit soort markeringen ligt.
Vanmorgen nog eens getest. Alle hulpsystemen uitgezet en forward collision warning uit. Dan nog remmen als er tegenliggers passeren en een keer een stuuringreep omdat ik over de gestippelde kantlijn ging (rechts daarvan nog 30 cm asfalt en 50 cm halfopenopen betonplaten).
Ik snap het niet hoor. Misschien eens een video opnemen met zicht op het scherm en op X posten, kijken of ome Elon er meer over wil zeggen dan "ja maar FSD wordt full-neural-AI hoor! En komt echt!".
Ik heb nu een auto met een cruisecontrol die ik eigenlijk wel moet gebruiken maar die in de praktijk gewoon niet werkt op bepaalde wegen.
 
Vanmorgen nog eens getest. Alle hulpsystemen uitgezet en forward collision warning uit. Dan nog remmen als er tegenliggers passeren en een keer een stuuringreep omdat ik over de gestippelde kantlijn ging (rechts daarvan nog 30 cm asfalt en 50 cm halfopenopen betonplaten).
Ik snap het niet hoor. Misschien eens een video opnemen met zicht op het scherm en op X posten, kijken of ome Elon er meer over wil zeggen dan "ja maar FSD wordt full-neural-AI hoor! En komt echt!".
Ik heb nu een auto met een cruisecontrol die ik eigenlijk wel moet gebruiken maar die in de praktijk gewoon niet werkt op bepaalde wegen.
Zonde dat je dat op die bewuste wegen zo ervaart. Ik moet zeggen dat ik in mijn eerdere model S en mijn huidige X dit niet zo herken.
Natuurlijk heb ik ook wel eens een phantom brake gehad maar dat is echt maar zelden en eigenlijk de laatste 2 jaar niet meer.
Zo blijven er zeker wisselende ervaringen.
Ik hoop dat ze het ook voor jouw situatie op weten te lossen.
 
Vanmorgen nog eens getest. Alle hulpsystemen uitgezet en forward collision warning uit. Dan nog remmen als er tegenliggers passeren en een keer een stuuringreep omdat ik over de gestippelde kantlijn ging (rechts daarvan nog 30 cm asfalt en 50 cm halfopenopen betonplaten).
Ik snap het niet hoor. Misschien eens een video opnemen met zicht op het scherm en op X posten, kijken of ome Elon er meer over wil zeggen dan "ja maar FSD wordt full-neural-AI hoor! En komt echt!".
Ik heb nu een auto met een cruisecontrol die ik eigenlijk wel moet gebruiken maar die in de praktijk gewoon niet werkt op bepaalde wegen.
Ik vul even in dat op deze wegen er geen middenlijn is? Ik zie dat je al sinds 2019 je huidige Tesla rijd? Of heb je deze recent gekocht? Ik weet niet beter dat een weg zonder middenlijn erg slecht werkt, al vanaf het begin van mijn bezig gebruik ik op deze wegen zelden TACC.
 
Klopt, geen middenstreep. Als je AP gebruikt dan gaat de auto midden op de weg rijden en dat is uiteraard een onmogelijke positie.
Ik heb gisteren en vandaag nog eens geprobeerd omdat ik de tip had om wel eerst AP aan te zetten en dan met een stuurbeweging die te cancellen, maar dat werkt nog slechter.

Ik heb wel een verschil gemerkt met wegen met een echte fietssugesstiestrook (die dus een meter breed is) en wegen zonder, maar met een onderbroken kantlijn op 30 cm van de rand. Met de eerste heeft hij minder moeite. Met de tweede stuurt hij me vaker actief weer de weg op (ja, met hulpsystyemen uit stuurt hij actief!) en als ik dat doe na ik de AP met een stuurbeweging uitgezet heb doet hij dat altijd.

Maar dus even zeer duidelijk: ook met alle hulpsystemen uit, met TACC aan, stuurt de auto je actief terug de weg op! En het vervelende is dat hij dat doet vanaf een punt dat ik echt nog verder de berm in moet (en dan zit ik nog niet in het gras).
 
Klopt, geen middenstreep. Als je AP gebruikt dan gaat de auto midden op de weg rijden en dat is uiteraard een onmogelijke positie.
Ik heb gisteren en vandaag nog eens geprobeerd omdat ik de tip had om wel eerst AP aan te zetten en dan met een stuurbeweging die te cancellen, maar dat werkt nog slechter.

Ik heb wel een verschil gemerkt met wegen met een echte fietssugesstiestrook (die dus een meter breed is) en wegen zonder, maar met een onderbroken kantlijn op 30 cm van de rand. Met de eerste heeft hij minder moeite. Met de tweede stuurt hij me vaker actief weer de weg op (ja, met hulpsystyemen uit stuurt hij actief!) en als ik dat doe na ik de AP met een stuurbeweging uitgezet heb doet hij dat altijd.

Maar dus even zeer duidelijk: ook met alle hulpsystemen uit, met TACC aan, stuurt de auto je actief terug de weg op! En het vervelende is dat hij dat doet vanaf een punt dat ik echt nog verder de berm in moet (en dan zit ik nog niet in het gras).
Heel herkenbaar. Je rijd wat meer in midden op de weg, tegenligger komt er aan en de auto wil je eigenlijk vol die tegenligger in sturen. Nu valt de “druk” wel mee, maar ik kan best begrijpen dat onervaren mensen hier best van schrikken of erger. Maar goed er zijn ook internationale draadjes waar over ELDA geklaagd word, dus hoop voor de toekomst.
 
Dat FSD niet werkt op 60-km wegen zonder middenstreep begrijp ik, dat is het probleem ook niet. Het probleem is dat TACC ook niet fatsoenlijk werkt. Met alle rijhulpsystemen uitgeschakeld krijg je nog ingrepen. En dat zijn forse ingrepen. Van het kader dat ik zelf al heb van "WTF, waarom doe je dat" en als je passagiers in de auto hebben dan vragen die zich af waarom je zo verschrikkelijk irritant hard remt.
En zonder TACC rijden is ook al zo'n ding. Vanwege het ontbreken van motorgeluid heb ik 0 referentie hoe hard ik rij, daarvoor moet ik toch echt elke 10 seconden op de snelheidsmeter kijken. Het werkt ook niet afdoende om te proberen het gaspedaal zo stabiel mogelijk te houden want een beetje verder indrukken betekent direkt harder gaan rijden zonder dat je het echt merkt.
 
  • Like
Reactions: Koifim
Nou het komt helemaal los te staan van de factuur, dacht ik te begrijpen. Je neemt contact op dat je dit wilt (en vraagt zelf naar de procedure!) Je gaat akkoord met de transfer en de voorwaarden, bestelt en betaalt m zonder FSD, daarna wordt de transfer uitgevoerd. Er zit verder geen garantie op immers er is al eens voor betaald. Zie het als het overbouwen van een (op de nieuwe auto ook passende) trekhaak, vroeger in de ICE-tijd, dan kreeg je ook niet een rekening voor een trekhaak, maar alleen voor de transfer, en bij fsd is het een gratis dienst, die transfer, éénmalig, tot 30 september. Geldt ook voor eerder gedane bestellingen die nog niet uitgeleverd zijn (zoals in mijn geval, had m voor november gepland).
Ik heb tot op heden nog geen vervolgreactie van Tesla NL gehad over de te volgen procedure en of ik de transfer alsnog kan laten uitvoeren op mijn reeds geleverde MYLR.
 
Dat FSD niet werkt op 60-km wegen zonder middenstreep begrijp ik, dat is het probleem ook niet. Het probleem is dat TACC ook niet fatsoenlijk werkt. Met alle rijhulpsystemen uitgeschakeld krijg je nog ingrepen. En dat zijn forse ingrepen. Van het kader dat ik zelf al heb van "WTF, waarom doe je dat" en als je passagiers in de auto hebben dan vragen die zich af waarom je zo verschrikkelijk irritant hard remt.
En zonder TACC rijden is ook al zo'n ding. Vanwege het ontbreken van motorgeluid heb ik 0 referentie hoe hard ik rij, daarvoor moet ik toch echt elke 10 seconden op de snelheidsmeter kijken. Het werkt ook niet afdoende om te proberen het gaspedaal zo stabiel mogelijk te houden want een beetje verder indrukken betekent direkt harder gaan rijden zonder dat je het echt merkt.
Nederland is het enige land met die ‘fietslijnen’ waar je over de onderbroken witte streep MOET rijden als er een tegenligger komt. In alle andere landen MAG je niet over een streeplijn zonder richtingaanwijzer. Je kan niet verwachten dat ze in een beta versie al rekening houden met een klein landje als Nederland.
 
Nederland is het enige land met die ‘fietslijnen’ waar je over de onderbroken witte streep MOET rijden als er een tegenligger komt. In alle andere landen MAG je niet over een streeplijn zonder richtingaanwijzer. Je kan niet verwachten dat ze in een beta versie al rekening houden met een klein landje als Nederland.
Nee hoor, hier in België hebben we die ook!

Nu is dat geen goed argument, want hier in België hebben we elke mogelijke combinatie van borden, lijnen en kleuren wel ergens staan.
 
Nee hoor, hier in België hebben we die ook!

Nu is dat geen goed argument, want hier in België hebben we elke mogelijke combinatie van borden, lijnen en kleuren wel ergens staan.
Hé inderdaad. Gisteren zag ik ze toevallig ook in Betekom. Aan wat ze daar ‘de grote baan’ noemen. Op streetview staan ze nog niet.
55E8DDEF-5DE6-49D3-B7DC-9AE284198FDE.png