Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Leuke test!

Dingen die opvallen:

1. Mooi dat AP de snelheid lager houd dat de ingestelde snelheid.
2. SUPER duidelijk dat Tesla HD maps gebruikt.
3. De verlichting echt belabberd is.
4. De "4D" rewrite kennelijk nog steeds "phantom cars" toont opeens in de visualisatie. Ik dacht dat juist de 4D rewrite zou zorgen dat er niet opeens objecten waargenomen worden die maar 200 milliseconden naast je auto staan.

Als je je wil mengen in de HD map discussie verwijs ik je naar dit draadje. Laten we niet hier ook dat rabbit hole in gaan.

FSD rewrite will go out on Oct 20 to limited beta
 
Als je je wil mengen in de HD map discussie verwijs ik je naar dit draadje. Laten we niet hier ook dat rabbit hole in gaan.

Ik wil me nergens in mengen. Laten we dan in ieder geval zeggen, enriched maps ;-). Duidelijk dat de weg toch heel erg gedetailleerd is in de navigatie. Veel gedetailleeder dan een standaard navigatiekaart.

Wat dan precies een HD map is maakt niet zo veel uit.

Ik heb trouwens niks tegen zulke maps, ieder van ons weet toch ook de rijstroken en op basis van eerdere ervaringen weten we ook welke stoplichten op een kruispunt op afstand bij welke rijbaan hoort. Waarom zou een FSD systeem dat niet mogen?
 
Waarom zou een FSD systeem dat niet mogen?

Mag niet van Elon

“Elon Musk famously said during the 2019 Tesla Autonomy Day that Tesla will not rely on HD Maps for its Autopilot system, saying they are a “really bad idea,” resulting in a “system [that] becomes extremely brittle” by being too dependent on the map and not being able to quickly adapt changes in the environment like humans do.”
 
Mag niet van Elon

“Elon Musk famously said during the 2019 Tesla Autonomy Day that Tesla will not rely on HD Maps for its Autopilot system, saying they are a “really bad idea,” resulting in a “system [that] becomes extremely brittle” by being too dependent on the map and not being able to quickly adapt changes in the environment like humans do.”

Ik ken de video. Dit is precies wat @BobbyKings aan haalt. Tesla zou geen HD maps gebruiken maar wat is dan definite van HD?

Als ik de wegrand opneem in een 3D map met centimeter nauwkeurigheid, is dit dan HD of niet? Vandaar mijn opmerking laten we het dan maar niet over HD maps hebben maar 'enriched maps'. Navigatiedata waar duidelijk meer in staat dan een lijn bestaande uit segmenten zoals traditionele navigatie software gebruikt zoals Waze en TomTom.

Wat Elon daar aanhaalt is als je de HD map gebruikt als primaire methode in path planning. Dat wil je niet... en je wilt ook niet alles van een weg willen beschrijven.

HD maps zoals Waymo gebruikt zijn feitelijk pre-calculated routes om de neural nets te ontlasten. Daar zit ergens de gulden middenweg zoals we dat zo mooi zeggen. Volledig pre calculated gaat niet maar volledig zonder data gaat ook niet. Tenzij de Tesla op straat alle borden kan lezen om een "wereld" te mappen.

Maar HD maps, sorry, ik bedoel enrichted maps secundair gebruiken zodat je met een grotere veiligheids probability met snelheid op een kruispunt kunt afrijden of op afstand kunt beslissen om niet te moeten remmen omdat het middelste stoplicht op groen staat omdat er maar een zeer kleine kans is dat de ankers uitgegooid moeten worden is uiteraard hier aan de orde. Tesla doet dat 100% - net zoals mensen die informatie herbruiken - en waarom zouden ze dat niet doen?

Jij rijd toch ook niet als een goudvis naar werk of de supermarkt alsof je er voor het eerst rijdt? Jij kijkt neem ik aan ook naar de verkeerslichten van fietsers en voetgangers om je timing van groen beter in te schatten omdat je de regeling van sommige kruispunten kunt dromen?

Dit was trouwens destijds al erg duidelijk toen "Smart Summon" werd gereleased. Als AP in de kaart data niet ziet dat deze bij je kan komen gaat deze gewoon niet rollen :). In de ideale wereld weet Tesla helemaal niet hoe deze bij je moet komen omdat kaartdata simpelweg niet bestaat en zal eigen initiatief moeten tonen om een wereld te mappen en via de rechter- of linkerhand method in dit "doolhof" bij de bestemming te komen.
 
Ik ken de video. Dit is precies wat @BobbyKings aan haalt. Tesla zou geen HD maps gebruiken maar wat is dan definite van HD?

Als ik de wegrand opneem in een 3D map met centimeter nauwkeurigheid, is dit dan HD of niet? Vandaar mijn opmerking laten we het dan maar niet over HD maps hebben maar 'enriched maps'. Navigatiedata waar duidelijk meer in staat dan een lijn bestaande uit segmenten zoals traditionele navigatie software gebruikt zoals Waze en TomTom.

Wat Elon daar aanhaalt is als je de HD map gebruikt als primaire methode in path planning. Dat wil je niet... en je wilt ook niet alles van een weg willen beschrijven.

HD maps zoals Waymo gebruikt zijn feitelijk pre-calculated routes om de neural nets te ontlasten. Daar zit ergens de gulden middenweg zoals we dat zo mooi zeggen. Volledig pre calculated gaat niet maar volledig zonder data gaat ook niet. Tenzij de Tesla op straat alle borden kan lezen om een "wereld" te mappen.

Maar HD maps, sorry, ik bedoel enrichted maps secundair gebruiken zodat je met een grotere veiligheids probability met snelheid op een kruispunt kunt afrijden of op afstand kunt beslissen om niet te moeten remmen omdat het middelste stoplicht op groen staat omdat er maar een zeer kleine kans is dat de ankers uitgegooid moeten worden is uiteraard hier aan de orde. Tesla doet dat 100% - net zoals mensen die informatie herbruiken - en waarom zouden ze dat niet doen?

Jij rijd toch ook niet als een goudvis naar werk of de supermarkt alsof je er voor het eerst rijdt? Jij kijkt neem ik aan ook naar de verkeerslichten van fietsers en voetgangers om je timing van groen beter in te schatten omdat je de regeling van sommige kruispunten kunt dromen?

Dit was trouwens destijds al erg duidelijk toen "Smart Summon" werd gereleased. Als AP in de kaart data niet ziet dat deze bij je kan komen gaat deze gewoon niet rollen :). In de ideale wereld weet Tesla helemaal niet hoe deze bij je moet komen omdat kaartdata simpelweg niet bestaat en zal eigen initiatief moeten tonen om een wereld te mappen en via de rechter- of linkerhand method in dit "doolhof" bij de bestemming te komen.
Gaat natuurlijk om de beelden in de laatste FSD beta videos waar bijvoorbeeld FSD primair obv onjuiste mapdata over een middenberm wil rijden bij linksaf slaan op een kruising. Dat betekent dus dat FSD op mapdata rijdt als FSD niet obv eigen waarneming kan sturen. In alle situaties dat FSD er niet uitkomt en de mapdata niet correct is gaat het mis. Ik vraag me dan af hoeveel van de bejubelde prestaties van FSD die we nu zien op conto staan van correcte mapdata en welk deel werkelijk op autonome besturing obv waarneming op feature complete hardware kan worden bijgeschreven.
 
Last edited:

Video van de 5e FSD beta. Het verschil met een maand geleden is enorm!
Mooie verbeteringen in deze video. Respecteren van kwetsbare voetgangers is erg goed. Zowel het assertief/afgressief nemen van voorrang op een drukke rotonde als illegaal corrigeren van een voorsorteerfout zijn mooie voorbeelden van autonome rijstijlen die mogelijk zijn met rondom cameras die beter kunnen waarnemen dan ikzelf zou kunnen.
 
Ben benieuwd naar wanneer en wat.

"Tesla is solving a major real-world AI problem."

https://twitter.com/elonmusk/status/1363054845976961029?s=19

Oh ja, current state voorbeeld:
Ik ben steeds minder onder de indruk van de voortgang op het FSD project. Met de terugval in de frequentie van FSD beta videos is na de eerste spectaculaire beelden wel duidelijk dat Full Self Driving bij Tesla voorlopig niet mogelijk is. Het real world problem dat Tesla met FSD probeert op te lossen is de marketing zonder marketing budget van de premium geprijsde producten
 
  • Like
Reactions: Eriksc
Dit via het Engelstalige forum gevonden artikel over FSD van Dheepan Ramanan is ook interessant.

How Tesla’s Computer Vision Approach to Autonomous Driving Built an Unassailable Lead in Full Self Driving

 
Zie ook dit stuk van Teslarati over Pure Vision.

Elon Musk explains Tesla’s pure vision approach to Autopilot and Full Self-Driving

 

Met een kleine Elon-time-correctie komen we wellicht op Q3/Q4 uit ;)

Het zou helpen als we alvast wat kleine stapjes maken (denk aan visualisatie of kleine extra's)
FSD is een enorm karwei (daar heb ik echt respect voor!) maar de voorsprong op de concurrentie wordt kleiner op dit moment.
De ca. 7,5k is daardoor een grote stap die menigeen niet gaat maken op dit moment. Bij een nieuwe auto is de stap kleiner dan wanneer je nog maar 1 à 2 jaar te gaan hebt. Maar wellicht dat in de laatste gevallen de abbo-vorm een oplossing is.
 
  • Like
Reactions: Niek