Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.

Tsja... heb je de filmpjes van TU Simple al eens bekeken? Vrachtwagen FSD zeg maar... doen alleen super simpele snelweg scenarios.

Je kunt veel vinden over Tesla FSD maar het is de enige die overal (binnen de US) werkt en hierdoor ook het meeste leert.

Dat soort interventies waarn een bestuurder met een giga stuuruitslag corrigeerd zat automatisch boven aan de inspectie lijst staan om FSD te inspecteren en te trainen.

Met andere woorden, doordat FSD door meer bestuurders wordt gebruikt en ook super veel edge cases worden gegenereerd zal FSD enkel maar sneller leren t.o.v. de concurrentie.

Vergeet niet... FSD draait maar op een klein computertje met enkel een paar cameras waar Cruise met een giga stack op z'n dak rijdt. Als je denkt dat Cruise daardoor Tesla rechts inhaalt maak je ECHT de verkeerde aanname.

Tesla heeft maar op 1 ding de focus, vision only FSD. De andere partijen werken met teveel hulpjes om hun tekortkomingen te compenseren. Daardoor lijkt het op de korte termijn dat deze een voorsprong hebben maar in werkelijkheid ligt dat anders.

Er is maar één concurrent en dat is nog steeds MobilEye. Deze gaan ook voor een vision only setup en testen al lange tijd in diverse steden in Europa. De kans dat deze systemen hier in EU eerder op b.v. Mercedes of BMW komt is misschien wel groter dan dat FSD hier in EU op (bestaande) Tesla's wordt uitgerold.
 
Retrospect, rewrite,... Wanneer hebben we dat nog gehoord? Grappig ook dat dit lijkt te blijven lukken en dat mensen er in blijven geloven dat het nu echt nog maar één stapje is.
 

Attachments

  • Screenshot_2022-02-06-09-12-53-46_0b2fce7a16bf2b728d6ffa28c8d60efb.jpg
    Screenshot_2022-02-06-09-12-53-46_0b2fce7a16bf2b728d6ffa28c8d60efb.jpg
    196.7 KB · Views: 74
Retrospect, rewrite,... Wanneer hebben we dat nog gehoord? Grappig ook dat dit lijkt te blijven lukken en dat mensen er in blijven geloven dat het nu echt nog maar één stapje is.
Rewrite staat niet in je screenshot, en qua retrospect heeft Elon het al eerder gezegd dat vision + neural net de enige oplossing is voor FSD, net omdat de hele infrastructuur gebouwd is op vision en een vaag bijstere aap die de context kan begrijpen om er zich tussendoor te navigeren.

We overschatten wat we op 1 jaar kunnen doen, en onderschatten wat we op 10 jaar kunnen doen.

AP1 is van 2015. Ik ben nog altijd verbaasd dat mijn vorige auto niks kon, en mijn 2 huidige auto's op wegen met belijning heel goed kunnen rijden, muv een rotonde. In tussentijd zijn er inmiddels al 2 bedrijven die geofenced robotaxi's aanbieden en kunnen we bij FSD beta meekijken hoe goed het systeem al op gewone wegen kan navigeren - en soms ook niet. En dan is nog niet duidelijk hoever Dojo staat in dit neural net, en hoe beperkt de invloed van if-then-else statements is in de code om zo een auto te laten rijden.
 

Chuck Cook is very disapointed met FSD beta 10.10
Mooi voorbeeld van hoe belachelijk de stop-bij-een-stopbord is. Zie je geen kruisend verkeer van.

Verder lijkt me die kruising ook slecht aangelegd. De middenberm van links loopt door tot op het kruispunt, dus je moet al recht het kruispunt over steken, en dan sta je dwars tegenover het andere verkeer.

Dit lijkt me zo een kruispunt waar ik zelf uit veiligheid naar rechts zou draaien en aan het volgende kruispunt zou omkeren. Een Michigan Left als het ware.

1644136661496.png
 
Mooi voorbeeld van hoe belachelijk de stop-bij-een-stopbord is. Zie je geen kruisend verkeer van.

Verder lijkt me die kruising ook slecht aangelegd. De middenberm van links loopt door tot op het kruispunt, dus je moet al recht het kruispunt over steken, en dan sta je dwars tegenover het andere verkeer.

Dit lijkt me zo een kruispunt waar ik zelf uit veiligheid naar rechts zou draaien en aan het volgende kruispunt zou omkeren. Een Michigan Left als het ware.

View attachment 765506
Zo zijn er natuurlijk veel belachelijke situaties en slecht aangelegde kruisingen. Maar gaat het Tesla lukken om FSD voor die belachelijke situaties en slecht aangelegde kruisingen een veilige AI-oplossing te vinden? Elon Musk zegt daarover: “I would be shocked if we do not achieve Full Self-Driving safer than human this year. I would be shocked.”
 
Last edited:
It said all other models would “continue to be equipped with radar and will have radar-supported Autopilot functionality until we determine the appropriate time to transition those vehicles to Tesla Vision”.
Belooft Tesla hiermee een upgrade (gratis?) voor de FSD bezitters van HW 3.0 modellen die actueel met radar zijn uitgerust om de vision only FSD te kunnen gebruiken?
Misschien is de vraag al gesteld en/of beantwoord geweest, graag dan de link.
 
It said all other models would “continue to be equipped with radar and will have radar-supported Autopilot functionality until we determine the appropriate time to transition those vehicles to Tesla Vision”.
Belooft Tesla hiermee een upgrade (gratis?) voor de FSD bezitters van HW 3.0 modellen die actueel met radar zijn uitgerust om de vision only FSD te kunnen gebruiken?
Misschien is de vraag al gesteld en/of beantwoord geweest, graag dan de link.
Is dat niet zo makkelijk als dat de software de radar info niet meer gebruikt?
 

Chuck Cook is very disapointed met FSD beta 10.10

Hij mag daar kennelijk niet linksaf.
Maar waar staan de borden of wegmarkeringen waaruit dit blijkt?

Als ik daar voor het eerst zou komen dan zou ik ook gewoon linksaf gaan zoals FSD dat daar wil doen.
Ik vraag mij zelfs af of je een bekeuring kunt krijgen als de wegbeheerder duidelijk vergeten is de borden te plaatsen.