Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ben benieuwd of wij in de EU ook die single stack krijgen of region locked op de oude meuk blijven zitten. Zijn zo knetter veel domme dingen die AP nu doet die ik zelden zie in al die FSD video's. FSD 10.8 is echt bizar qua update.
 
Ben benieuwd of wij in de EU ook die single stack krijgen of region locked op de oude meuk blijven zitten. Zijn zo knetter veel domme dingen die AP nu doet die ik zelden zie in al die FSD video's. FSD 10.8 is echt bizar qua update.
Ik ben eigenlijk benieuwd waarom ze dit niet gewoon hebben uitgerold. Er is in mijn ogen weinig verschil naar Europa/wetgeving toe.
Als ik vandaag op AP/FSD rijd en morgen op single stack/vision ....wat is er dan net veranderd?
Het blijft een level 2 systeem. (enkel werkt het veel beter)

Als ik hier de volgeschreven draden zie over onveilige acties en mensen die er toch redelijk wat op vertrouwen, verschiet ik ervan dat er niet meer ongevallen gebeuren met de huidige versie. Dat mensen overmoedig worden met de Beta, verandert weinig aan het gegeven want er zullen er genoeg zijn die nu ook overmoedig zijn.

Hebben ze Tesla dan expliciet verboden om dit te doen?
 
Is het een domme vraag als ik vraag: wat is Single Stack?
Als je "software stack" zoekt op plaatjes, dan zie je hoe zo'n stapel van software-lagen eruit ziet. Elke laag bevat soortgelijke functionaliteiten, die gebruik maken van de laag eronder, en die services leveren aan de laag erboven.

Tesla zegt eigenlijk: er waren allemaal losstaande systemen die we aan elkaar geknoopt hadden, maar we hebben het nu netjes gemaakt.

Dat "netjes maken" klinkt simpel, maar het kan betekenen dat grote delen herschreven moesten worden.
 
Ben benieuwd of wij in de EU ook die single stack krijgen of region locked op de oude meuk blijven zitten. Zijn zo knetter veel domme dingen die AP nu doet die ik zelden zie in al die FSD video's. FSD 10.8 is echt bizar qua update.
Ik verwacht dat wij gewoon de nieuwe versies krijgen, dus single stack based. Maar voorlopig nog geen FSD. Heel eerlijk zou ik tevreden zijn met een FSD op snelwegen. Maar dan echt 100% FSD. Voorlopig denk ik dat FSD in hartje Amsterdam over de grachten langs de studentenpanden nog een brug te ver is :eek:
 
Iets genuanceerder: bij 'ons' in Europa hebben we een single stack FSD, die op de snelweg en op gewone wegen vrijwel identiek reageert. Dezelfde grafische afbeeldingen, en in grote lijnen dezelfde functies.

Een software stack kan er bv zo uit zien:
1641887066794.png


In FSD hebben wij dus hardware, firmware, operating system, maar ook input van video en sensoren, verwerking, databank, en het visueel weergeven op het scherm en het sturen van de auto.

FSD Beta rijders hebben 'onze' stack nog altijd voor op de snelweg, maar hebben een "city driving" stack ernaast voor op wegen buiten de snelweg, die dus ook navigation on autopilot op gewone wegen ondersteunt, tezamen met de geavanceerde grafische weergave dat je tientallen auto's en andere objecten op het scherm kan herkennen.

Dat wil dus zeggen dat ze in de VS met FSD Beta 2 van deze software stacks hebben, want de software die de FSD Beta beelden laat zien, ziet er heel anders uit dan de software die bij ons de grafische weergaven laat zien. En ook de herkenning- en sturen-logica is anders.

Wat Elon wil doen, is die "oude" stack die men in de VS nog gebruikt voor snelwegen, ook te gaan vervangen door de FSD Beta "city driving" stack. Zodat de auto de hele tijd met dezelfde stack gaat rijden en men niet meer verder werkt aan de oude stack.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Als ik vandaag op AP/FSD rijd en morgen op single stack/vision ....wat is er dan net veranderd?

Wij hebben enkel hier lane keeping en lane change assist. Verder mag AP hier in EU op basis en UNECE regels niks anders tenzij een land zelf Tesla meer vrijheid geeft.

Hierdoor zijn er beperkingen met maximale stuuruitslag, g-krachten, nag times maar ook ontwijk acties die niet mogen in EU. Feitelijk maken de UNECE regels AP dommer. Neem Tesla BJorn die nu met een M3 in Thailand rijdt en ook aangeeft dat AP daar veel beter werkt.

Is het een domme vraag als ik vraag: wat is Single Stack?

Check de YouTube filmpjes van FSD beta 10.8. Dan zie je dat de visualisatie in de stad anders is dan op de snelweg. Dit komt omdat de AP computer schakelt tussen zeg maar 2 verschilllende routines. Echter, deze worden apart getraint, hebben aparte storages, etc.

De highway stack heeft veel handgeprogrammeerde routines omdat snelweg rijden behoorlijk simpel is uit te programmeren.

De city driving stack is meer AI based.

Op dit moment is er een "crossover" moment waar de city driving stack beter wordt dan de highway stack. Hierdoor is het dus logisch om dus voor highway driving OOK dezelfde stack te gebruiken als city driving. Dit heeft dus het voordeel dat AP meer ruimte heeft voor neutal net.

Ik verwacht dat wij gewoon de nieuwe versies krijgen, dus single stack based. Maar voorlopig nog geen FSD. Heel eerlijk zou ik tevreden zijn met een FSD op snelwegen. Maar dan echt 100% FSD.

We gaan het zien... het zou zo maar kunnen zijn dat dat gewoon niet kan en dat wij in EU nog lang op de "highway driving" stack blijven zitten.
 
Wij hebben enkel hier lane keeping en lane change assist. Verder mag AP hier in EU op basis en UNECE regels niks anders tenzij een land zelf Tesla meer vrijheid geeft.

Hierdoor zijn er beperkingen met maximale stuuruitslag, g-krachten, nag times maar ook ontwijk acties die niet mogen in EU. Feitelijk maken de UNECE regels AP dommer. Neem Tesla BJorn die nu met een M3 in Thailand rijdt en ook aangeeft dat AP daar veel beter werkt.



Check de YouTube filmpjes van FSD beta 10.8. Dan zie je dat de visualisatie in de stad anders is dan op de snelweg. Dit komt omdat de AP computer schakelt tussen zeg maar 2 verschilllende routines. Echter, deze worden apart getraint, hebben aparte storages, etc.

De highway stack heeft veel handgeprogrammeerde routines omdat snelweg rijden behoorlijk simpel is uit te programmeren.

De city driving stack is meer AI based.

Op dit moment is er een "crossover" moment waar de city driving stack beter wordt dan de highway stack. Hierdoor is het dus logisch om dus voor highway driving OOK dezelfde stack te gebruiken als city driving. Dit heeft dus het voordeel dat AP meer ruimte heeft voor neutal net.



We gaan het zien... het zou zo maar kunnen zijn dat dat gewoon niet kan en dat wij in EU nog lang op de "highway driving" stack blijven zitten.
Hmm, dus ik kan mijn volgende Tesla beter van buiten de EU importeren als ik de betere autopilot wil laten rijden?
 
Iets genuanceerder: bij 'ons' in Europa hebben we een single stack FSD, die op de snelweg en op gewone wegen vrijwel identiek reageert. Dezelfde grafische afbeeldingen, en in grote lijnen dezelfde functies.

Een software stack kan er bv zo uit zien:
View attachment 754489

In FSD hebben wij dus hardware, firmware, operating system, maar ook input van video en sensoren, verwerking, databank, en het visueel weergeven op het scherm en het sturen van de auto.

FSD Beta rijders hebben 'onze' stack nog altijd voor op de snelweg, maar hebben een "city driving" stack ernaast voor op wegen buiten de snelweg, die dus ook navigation on autopilot op gewone wegen ondersteunt, tezamen met de geavanceerde grafische weergave dat je tientallen auto's en andere objecten op het scherm kan herkennen.

Dat wil dus zeggen dat ze in de VS met FSD Beta 2 van deze software stacks hebben, want de software die de FSD Beta beelden laat zien, ziet er heel anders uit dan de software die bij ons de grafische weergaven laat zien. En ook de herkenning- en sturen-logica is anders.

Wat Elon wil doen, is die "oude" stack die men in de VS nog gebruikt voor snelwegen, ook te gaan vervangen door de FSD Beta "city driving" stack. Zodat de auto de hele tijd met dezelfde stack gaat rijden en men niet meer verder werkt aan de oude stack.
Hier kun je het verschil in stacks mooi zien. Vóór en na de Golden Gate Bridge ("city") anders dan op de brug (snelweg).
Overigens vind ik het laatste stuk met al die voetgangers wel spannend (maar goed).


En zonder interventies. 10.8