Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Wel als jouw wagen de kinderen naar school voert zonder dat je er bij moet zijn als chauffeur. Dat is net het punt.

Even off topic (wel gerelateerd):

Wat zou dit nu sociaal gaan betekenen?

Kinderen worden niet meer door de ouders maar door de Tesla naar school gebracht. Dus ook geen praatjes meer in de auto met de kinderen en geen laatste knuffel... Ook geen praatje met de juf meer en gesprekken op het schoolplein met andere ouders is ook niet meer aan de orde.

En opa, oma, tante die naar de dokter moet, die wordt netjes afgezet. Maar niemand meer die zijn/haar hand vasthoudt en naar de angsten en verhalen luistert...

Ik ben een groot voorstander van FSD en denk dat ook de verkeersveiligheid uiteindelijk sterk zal toenemen. Maar als ik nu soms stelletjes in een restaurant tegenover elkaar zie zitten, allebei strak turend op hun mobiel... moet ik wel even zuchten....
 
  • Like
Reactions: Phil V
Wel als jouw wagen de kinderen naar school voert zonder dat je er bij moet zijn als chauffeur. Dat is net het punt.
Aannames, aannames - ik ga meestal met de fiets naar werk en school. Ik pak de auto als het regent dat het giet of als de bakfiets kapot is. Na de kids-drop rij ik liever filevrij door naar werk, want het zijn volle straten in mijn woonwijk met iedereen die om stipt 8:45 op werk moet zijn. Als ik de auto nodig heb op werk, is het sneller om eerst de kids met de fiets te brengen, even thuis een kopje koffie te drinken en daarna de auto te pakken.

Het punt is dat iedereen met jonge kinderen thuis, niet later naar werk kan als beide ouders werken. Of, wat we wel eens geprobeerd hebben, apart van elkaar opstaan en/of de kindertaken niet meer samen doen - maar dat vonden we maar niets. En voor de volledigheid is hier is een lijst van alle scholen in de buurt, waar je laat kan beginnen:
Deze vaste schooltijden zijn grotendeels door de overheid bepaald. Rutte is een strategische prater en niet een strategische planner, dus zal ook niet snel gebeuren dat er iets gaat veranderen. Hier wat info over dat niet alleen het file-probleem opgelost kan worden.
 
Even off topic (wel gerelateerd):

Wat zou dit nu sociaal gaan betekenen?

Kinderen worden niet meer door de ouders maar door de Tesla naar school gebracht. Dus ook geen praatjes meer in de auto met de kinderen en geen laatste knuffel... Ook geen praatje met de juf meer en gesprekken op het schoolplein met andere ouders is ook niet meer aan de orde.

En opa, oma, tante die naar de dokter moet, die wordt netjes afgezet. Maar niemand meer die zijn/haar hand vasthoudt en naar de angsten en verhalen luistert...

Ik ben een groot voorstander van FSD en denk dat ook de verkeersveiligheid uiteindelijk sterk zal toenemen. Maar als ik nu soms stelletjes in een restaurant tegenover elkaar zie zitten, allebei strak turend op hun mobiel... moet ik wel even zuchten....
Heel erg on topic zou ik zeggen. Musk zegt zelf om FSD op te lossen moet general AI opgelost worden. General AI zou gewoon een lid van je gezin zijn en er ook kunnen zijn voor je kinderen. Zoals een lieve oom of buurvrouw. Dat gaat nog tientallen jaren duren en andere hardware vergen en hetzelfde geldt dus voor FSD die je kinderen naar school brengt.
Robotaxi komt eerder, echter die laat je echt niet je kinderen naar school brengen. Dat wordt een domme a naar b automaat die hulp op afstand nodig zal blijven hebben in een wereld waar mensen rondlopen.
 
Akkoord maar op het forum hier zien we al een hele tijd dat dit een gevoelig punt zou zijn dus nogmaals; nu pas?!
FSD beta is dus nog niet voor direct, mijn inziens 😭
Prioriteit was tot voor kort alleen California, dus het gaat best hard vanuit dat punt bekeken. :)
Tesla is al een tijd bezig met FSD in Europa (op technisch vlak dan). Dit lijkt mij eerder een job om te lobbyen in Europa om de wetgeving sneller in orde te brengen. 😀
Er komen meer en meer regels om te pushen naar een veiligere route naar L5. Tesla's "eerst doen en dan pas fixen" past hier niet in. Dus lobbyen wordt een heeeeeeel zware taak.

Ik zie meer hoop/heil in de laatste twee punten:
  • Zorg ervoor dat de Global AV Lead [Andrej Karpathy] en het technische team begrip hebben van wettelijke vereisten, kansen en uitdagingen;
  • Ondersteuning van technische teams om ontwikkelings-, QA- en testactiviteiten in Europese landen mogelijk te maken.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Hoe je de kwaliteit van FSD kunt zien, aan de hand van video's: WTFs/minute.

Screenshot from 2022-05-05 10-11-34.png


Let naast WhatTheFukc ook op o.a. deze 3 woorden:
  • Disengage(ment)
  • Intervent(ion)
  • Wow (sarcastisch)
Ik zie het aantal WTFs/minute niet echt naar beneden gaan over de afgelopen maanden. Ik zie wel dat FSD steeds complexere situaties aan kan, waar de bestuurder echt van onder de indruk is.

Dus als FSD steeds beter wordt en WTF/minute gelijk blijft, wat is er dan aan de hand? De situaties die het aan kan wordt steeds groter, maar er blijven evenveel situaties waar de bestuurder niet helemaal begrijpt wat de auto nou precies doet. Veel WTFs zijn al best oud, maar technisch is het ok en blijkbaar lage prioriteit om te fixen.

UN-ECE focust meer op WTFs/minute, Tesla meer om level 5 te halen. Als ik zelf reviews doe, zeg ik niet "ik snap niet hoe dit werkt, maar knap dat het werkt" - ik gebruik zelf ook WTFs/minute. Persoonlijk heb ik liever een auto die een rood stuurtje geeft, dat ik het over moet nemen, dan een auto die meer dan 0.1 WTFs/uur heeft.

Dus als Tesla langs UN-ECE wil, dan is het misschien een idee om eerst te focussen op het aantal WTFs/minute in situaties die het goed aan kan.
 
Alles waar de bestuurde verantwoordelijk is kan NU worden toegepast.

En ja, goed nieuws voor de burger! Slecht nieuws voor Tesla owners want dat houd in dat FSD level 2 features (want dat is ADAS) nog stricter gedefinieerd worden en nog slechter nieuws voor owners zonder driver camera.

Ik heb nog steeds goede hoop dat Tesla een aantal upgrades mogelijk gaat maken.... Ik ben bereid daar, in redelijkheid, voor te betalen. Denk aan MCU2 verhaal.