Na een lange selectieprocedure bestond de shortlist uit een Porsche Taycan (mooi, maar te klein en die optielijst prijzen, au. Stroom-verbruik is ook vrij hoog), BMW i4 (goede kandidaat, ook iets te klein op de achterbank en slecht leverbaar), range rover defender PHEV (15 maanden levertijd, maar prachtige auto) is het uiteindelijk een BMW 5-serie hybride geworden. Doorslaggevend was de stilte in de auto, werking van iDrive multimedia systeem en rij- en veergedrag. Net of de auto zweeft over de weg.
Met 40-50 kilometer bereik, bijna 13kWh, is eigenlijk prima te leven. En op vakanties kunnen we weer wat meer tempo maken op de autobahn. Eigenlijk zijn er twee dingen die ik mis aan de Tesla. 1) Als ik de rem intrap gaat de deur niet automatisch dicht. 2) Na het instappen moet ik op een start-knop drukken voordat ik de auto in een versnelling kan zetten, voelt wat overbodig aan.
De BMW autopilot variant bevalt me eigenlijk beter. Minder autonoom, maar wel ergonomischer omdat het meer aanvoelt als een ondersteuning. Bij Tesla is het of de bestuurder of de autopilot aan het roer. Bij de BMW kun je zelf meesturen, om bijvoorbeeld iemand in te halen, en zonder dat het systeem zichzelf uit zet. Zodra de auto weer lijnen ziet, blijft hij er weer tussen rijden. Alleen op de rem drukken gaat het systeem uit.
Bij rotondes remt de auto zelfstandig af, stuur je zelf rond de rotonde en accelereert de auto zelf weer naar de ingestelde snelheid. Ook stoplichten en verkeersborden worden beter gedetecteerd en als je 80 wilt rijden op een 60km weg, dan kan dat gewoon. Of 210 met ondersteuning.
Het detecteren van 'handjes aan het stuur' werkt ook beter omdat deze capacitief gemeten worden, en niet door tegensturen-weerstand in het stuur.
Ontopic:
Nu Tesla ook nog met de laatste update de stoplicht detectie heeft vrijgegeven naar de HW2.0/HW2.5, heeft HW3/FSD helemaal geen toegevoegde waarde meer.