Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Van de klassieke automerken is BMW wel de mooiste.

Het hele grote nadeel van een niet-Tesla is dat de auto stil blijft staan qua innovatie vanaf de aankoop. Geen leuke updates of veranderingen. Jouw auto is over 5 jaar nog steeds dezelfde auto. Een Tesla Model S van 2013 kan nu veel meer dan destijds bij aanschaf.

Maar hoe dan ook, als je dan geen Tesla meer wil rijden, dan is BMW denk ik wel de beste keuze.
 
  • Like
Reactions: arri and Niek
Jouw auto is over 5 jaar nog steeds dezelfde auto. Een Tesla Model S van 2013 kan nu veel meer dan destijds bij aanschaf.
Ik denk dat je je daarin vergist.

Zo heb ik mijn Tesla in ieder geval niet ervaren, omdat de hardware de beperkende factor is. Als je nu een MCU1 hebt sta je nagenoeg stil qua updates. En nu met de MCU3, zal het ontwikkelteam voornamelijk hier tijd aan spenderen. Als alle nieuwe auto's die uit de fabriek rollen MCU3 hebben, zal Tesla alleen maar security patches uitvoeren op de MCU1/MCU2.

In de BMW heb je zowel CarPlay als Android auto, waarmee je apps kunt draaien. Op de headunit kun je vergaderen met Teams, heb je Flitsmeister of A better route planner draaien, of spotify? Je kunt zelfs met Siri antwoorden geven op voorgelezen whatsapp berichten. En de kaarten van google Maps staan in je instrumenten cluster.

En als je helemaal (onverantwoord) los wil, kun je Android boxen kopen die elke Android telefoonapp onder het rijden in het scherm kan tonen. Niet dat dit verstandig is.

Zoals @ramonneke al aangeeft, vanaf 2019 is (zeker voor Europa) de auto alleen maar minder gaan rijden door de software updates. Vroeger kon je auto bijna een minuten op autopilot rijden zonder interruptie, kon de auto scherpe bochten nemen op snelheid, en remde de auto redelijk goed af op wisselende snelheden op de weg. Eigenlijk was de auto toen best wel bruikbaar.

Tesla in Europa staat nu al jaren stil qua innovatie. FSD is er niet. Ik heb nog een reservering lopen voor de CyberTruck. Maar ik verwacht niet dat de CT binnen 5 jaar voor mijn deur kan staan met FSD hardware en dat deze auto zelfstandig een rit door de stad kan doen. We shall see...
 
Stiekem hoop ik nog steeds op een nieuwsbericht met de titel: 'Vanaf 15 oktober wordt Nederland het eerste Europese land waar FSD beschikbaar wordt gemaakt'.

Maar ik denk dat dit een droom blijft.
Vooral omdat de EU absoluut niet assertief nieuwe technologieën ondersteunt.

Ik verwacht eigenlijk dat men in GB en Noorwegen sneller FSD Beta gaat uitrollen, net omdat die niet onder de EU vallen. In de EU is er genoeg lobbywerk van Duitse constructeurs dat zelfrijdende auto's van niet-Duitse makelij toch erg onveilig zijn als ze niet onder EU normen kunnen rijden.
 
Als je nu een MCU1 hebt sta je nagenoeg stil qua updates.
Je kan toch een upgrade naar MCU2 doen? Of wou je die gratis hebben misschien?
Je kunt zelfs met Siri antwoorden geven op voorgelezen whatsapp berichten.
Dat kan ik direct op mijn telefoon, waarom de omweg via de wagen? Vergeet niet dat Teslas voiral ontworpen zijn om in de toekomst zelfstandig te rijden. Dat dat moeilijker is dan verwacht en daardoor te lang op zich laat wachten, diet niets af van de bedoeling.

Op de headunit kun je vergaderen met Teams, heb je Flitsmeister of A better route planner draaien, of spotify?
Spotify kan al 10 jaar, flitsmeister kan al vanaf dat ze dat zelf mogelijk maken, Teams zou verboden moeten zijn.
En de kaarten van google Maps staan in je instrumenten cluster.
Al 10 jaar, zonder dat dat via jouw mobiel data-abonnement moet betaald worden.
Tesla in Europa staat nu al jaren stil qua innovatie.
Je moet echt eens een MY proberen.
 
In de VS werkt men al 2 jaar aan FSD Beta.

Da's hetzelfde alsof men daar al Windows 10 heeft, en jij klaagt dat er geen verbeteringen meer aan je Windows 8 zijn.
Voor alle duidelijkheid, ik klaag nergens over, mijn werkgever betaalt FSD voor mij dus het raakt mij de koude kleren niet maar of ik er nu van onder de indruk ben, is een ander paar mouwen.

Je kan je wel bedenkingen beginnen maken als je nu nog steeds FSD in Europa aan ligt te bieden, goed wetende dat het voorlopig niets wordt. (Of Elon weet meer en dan zwijg ik)

En ivm De Windows vergelijking, als je nu nog op 8 zit, wordt het tijd om een nieuwe laptop/PC te kopen waarbij je Win 11 zogoed als gratis bij krijgt met bijna wekelijkse updates zonder betalende features.

Ik heb MS nooit een belofte horen doen over W10/11 tijdens de uitrol van Win8 over bepaalde features by the way 😉

Je moet een beetje masochist zijn om nu, uit eigen zak, 7K te betalen 🤷🏻‍♂️

Ik snap de ontgoocheling van sommige wel maar verder lig ik er peroonlijk niet van wakker.
 
Stiekem hoop ik nog steeds op een nieuwsbericht met de titel: 'Vanaf 15 oktober wordt Nederland het eerste Europese land waar FSD beschikbaar wordt gemaakt'.

Maar ik denk dat dit een droom blijft.

By the end of the year.....

(C) E. Musk

At the end of 2016, Tesla expected to demonstrate full autonomy by the end of 2017, and in April 2017, Musk predicted that in around two years, drivers would be able to sleep in their vehicle while it drives itself. In 2018 Tesla revised the date to demonstrate full autonomy to be by the end of 2019.
 
Vroeger kon je auto bijna een minuten op autopilot rijden zonder interruptie, kon de auto scherpe bochten nemen op snelheid, en remde de auto redelijk goed af op wisselende snelheden op de weg. Eigenlijk was de auto toen best wel bruikbaar.

Eens maar de phantom brakes komen gelukkig bij mij niet meer voor. Dat was voor een 1,5 jaar terug wel anders. Mag zelfs van mijn vrouw autopilot weer aanzetten 😇
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Vooral omdat de EU absoluut niet assertief nieuwe technologieën ondersteunt.

Vooral omdat de Tesla software gewoon niet werkt. Binnen de huidige regels kan AP perfect functioneren zonder interrupties maar is de software simpelweg nog incompleet.

Ik verwacht eigenlijk dat men in GB en Noorwegen sneller FSD Beta gaat uitrollen, net omdat die niet onder de EU vallen.

Nope, gaat niet gebeuren want zij volgen ook UNECE net als de meeste landen in de wereld. Elk land mag trouwens UNECE overrulen. NL was dat ook van plan maar het probleem is dat je dan uit de maat loopt zonder financieel voordeel en een hoop organisatorisch ellende die enkel een hoop geld kost.

Enige wanneer dit echt zou gebeuren is als b.v. de transportsector nu autonoom zou kunnen rijden onder bepaalde condities dat dergelijke partijen vrijstelling krijgt voor bepaalde regelgeving en zo indirect de schatkist sponsored.
 
  • Like
Reactions: KL0809 and Woek
Spotify kan al 10 jaar,

Oneens, je kunt iets van Spotify muziek luisteren maar dat is totaal niet de Spotify experience.....

High bitrate, gapless playback, playlist management, offline mode, recently played, podcasts

Nog steeds een subpar ervaring zelfs met de Ryzen MCU's.

Het probleem is dat dit de Tesla maintained versie is bovenop de Spotify API. Met Apple Carplay heb je gewoon de native Spotify app met alles er op en eraan.
 
Nee, EAP moet je steeds weer handmatig aanzetten met piepjes en bliepjes. Totaal niet zoals EAP dus :cool:
In de post van @arri stond “Bij de BMW kun je zelf meesturen, om bijvoorbeeld iemand in te halen, en zonder dat het systeem zichzelf uit zet”.
Bij het inhalen zal eap geen piepjes en bliepjes geven en zal zichzelf niet uitschakelen. Om in te halen moet je namelijk richting aangeven en dan zal eap zelf de lane change gang zetten. Eap dwingt je om richting aan te geven, en dat is zoals het hoort bij een wisseling van rijbaan.
Dat velen van ons geen richting aan geven wil niet zeggen dat dat ook goed is, de auto zou dat volgens de verkeersregels regels niet mogen accepteren.
 
In de post van @arri stond “Bij de BMW kun je zelf meesturen, om bijvoorbeeld iemand in te halen, en zonder dat het systeem zichzelf uit zet”.
Bij het inhalen zal eap geen piepjes en bliepjes geven en zal zichzelf niet uitschakelen. Om in te halen moet je namelijk richting aangeven en dan zal eap zelf de lane change gang zetten. Eap dwingt je om richting aan te geven, en dat is zoals het hoort bij een wisseling van rijbaan.
Dat velen van ons geen richting aan geven wil niet zeggen dat dat ook goed is, de auto zou dat volgens de verkeersregels regels niet mogen accepteren.

Geen idee waarom 'velen van ons' geen richting willen aangeven. Als je in druk verkeer van baan wil wisselen met EAP wens ik je veel succes. Totaal onmogelijk, auto neemt dusdanig veel veiligheidsmarge in acht dat je bijna verkeersregelaars nodig hebt om iedereen achter je tegen te houden.

In tegenstelling tot de BMW, richtingaanwijzer even uit en van baan wisselen en de auto neemt het sturen weer over in de volgende rijstrook. Twee handelingen dus: 1x richtingaanwijzer, 1x sturen.