Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag weer wat getest. Als je rechts rijdt (op de vrachtwagenbaan), dan neemt die zelf de afslag (ook korte). Doet die netjes.
Vervolgens gaat die in de ankers om met 50-55 kmh de bocht te nemen :mad: Is dacht ik EU regel, maar natuurlijk veel te langzaam, dus uit en zelf doen. Verkeer achter je waardeert dat niet echt.

Weer drukke in- en uitvoegstrook getest, kansloos (A28 naar A27, die is best kort).

Versie: 2021.4.12
 
Vervolgens gaat die in de ankers om met 50-55 kmh de bocht te nemen :mad: Is dacht ik EU regel, maar natuurlijk veel te langzaam, dus uit en zelf doen. Verkeer achter je waardeert dat niet echt.
Dat is allemaal relatief. Ik dacht vroeger ook veel te langzaam maar als je ander verkeer zit, zie je dat de meeste mensen ook gewoon traag rijden doorheen zo een bocht.

En ja, er zit wel een stukje EU regelgeving bij. Vroeger voor NoA-tijden ging het allemaal een beetje vlotter en met minder paniekerige meldingen dat je zou moeten overnemen.
 
Dat is allemaal relatief. Ik dacht vroeger ook veel te langzaam maar als je ander verkeer zit, zie je dat de meeste mensen ook gewoon traag rijden doorheen zo een bocht.

En ja, er zit wel een stukje EU regelgeving bij. Vroeger voor NoA-tijden ging het allemaal een beetje vlotter en met minder paniekerige meldingen dat je zou moeten overnemen.
Ik denk ook dat het wel goed komt en de auto veel meer kan (kijk naar wat in de USA mag en kan). Jammer dat ze het hier zo betuttelen.
 
Zondag van Amsterdam naar Den Haag gereden met EAP. Nog een beetje hit & mis voor wat betreft NoA.

Het stuk bij Schiphol ging nu goed; geen rare vertragingen meer; behalve dat het 90 bord nog steeds genegeerd wordt.
Bij Leidenschendam thv van de flyover vol in de remmen van 100 naar 80 en daarna weer naar 100. Verder was het een uneventful ritje.

Maar de keuze van de auto om de ene keer >2km van de afrit alvast naar de rechter aan te gaan om met 90 achter een voor ligger te gaan rijden en de andere keer vrolijk tot het allerlaatste moment te wachten kan mij niet bekoren.

Ook het zelf willen inhalen is of véél te vroeg; of wordt gewoon niet gedaan. Er is geen peil op te trekken. En de AP is een notoire tweede baan hugger; er was meer dan genoeg ruimte om terug te gaan, maar er werd niets voorgesteld.
Van de derde baan terug naar de tweede stelt hij dan weer wel voor. Véél te vroeg, nog voor de te inhalen auto ingehaald te hebben en zelfs als de auto langszij is. Hier is nog een hoop te leren voor de Tesla.
 
  • Informative
Reactions: MLKRMR
Gisteren 400km met de FSD test gereden (M3). Inhalen is prima (als het niet te druk is, want dan komt die er niet tussen, terwijl het makkelijk kan.......stond op mad max). Nog steeds niet echt snel (zelf zit ik dan al links, nu mist die inhaalmomenten). Hij doet het ook in bochten of als je gas geeft of er dicht op zit, best knap. Soms duurt het even voordat die het witte vierkantje laat zien op de licht blauwe (inhaal)strook, maar meestal ging dat vrij snel. Was onder de indruk, gaat allemaal wel niet echt snel maar doet het heel netjes en redelijk vlot.

.....

Wel erg leuk dat ik het een keer goed kan testen maar ga het niet aanschaffen.
Goede samenvatting, Ik heb dezelfde bevindingen.

Off topic: kan je zonder Corona beperkingen Duitsland inrijden voor een dagje?
 
Eens je een beetje door hebt hoe de lane changes werken dan gaat het nog vlot. Het heeft enkele dagen geduurd om eraan te wennen en nu gebruik ik het toch vaak. Om er nu 3k voor neer te leggen vind ik teveel want een grote meerwaarde is het niet. Summon is waardeloos net als autopark die tegenwoordig standaard is bij de grote merken. Voor mij is dit een optiepakketje waar ik hooguit 1200 euro voor zou over hebben.
 
Ik dacht eerst voor 1K lijkt me dat autolane change wel wat, maar nu ik het goed heb kunnen testen is het nul waard. Ga het toch niet gebruiken zoals het nu is. Terwijl ik AP dagelijks gebruik op de snelweg en binnendoor. Neemt tegenwoordig slingers in de weg ook al stuk beter en piept veel minder. Ruim voldoende voor mij. Zodra die automatisch gaat inhalen en het vlotter doet heb ik er pas geld voor over. Meest irritante vindt ik dat die onderbroken stepen rechts als rijvlak begrenzing ziet en dan zowat in het midden gaat rijden. En daar hebben we er nogal wat van in NL.

En ligt niet helemaal aan Tesla, EU is gewoon vervelend. Als ik naar de USA beta filmpjes kijk, dan weet je gewoon kan veel beter, maar het mag (nog) niet.
 
Ik vraag me af of Tesla FSD ooit goed kan laten functioneren op ons wegenet in NL en EU, daarvoor zal het (onbewust) te zeer gebaseerd zijn op het Amerikaanse wegennet. Simpel gezegd: Als je een systeem ontwerpt en test voor een bepaalde markt is de kans groot dat je voor een andere omgeving opnieuw moet beginnen. Het zit 'm in de kleine dingen: Andere voorrangsregels, rotondes, fietsverkeer, baanvoorkeur op snelwegen, in- en uitvoeggedrag, om nog maar te zwijgen over de maten van een Tesla in de kleine binnensteden.
 
Ik vraag me af of Tesla FSD ooit goed kan laten functioneren op ons wegenet in NL en EU, daarvoor zal het (onbewust) te zeer gebaseerd zijn op het Amerikaanse wegennet. Simpel gezegd: Als je een systeem ontwerpt en test voor een bepaalde markt is de kans groot dat je voor een andere omgeving opnieuw moet beginnen. Het zit 'm in de kleine dingen: Andere voorrangsregels, rotondes, fietsverkeer, baanvoorkeur op snelwegen, in- en uitvoeggedrag, om nog maar te zwijgen over de maten van een Tesla in de kleine binnensteden.
Nou, hoe doe je dat als je van Nederland naar Duitsland of België rijdt?

Ik kan me voorstellen dat als je AI gebruikt om het Amerikaanse wegennet te leren, je dat ook kan toepassen op het wegennet in andere landen.

Snelheidslimieten worden bijvoorbeeld in de VS anders aangegeven dan in Europa, en mijn tesla heeft absoluut geen problemen om een snelheidsbord te herkennen. Waar het nu in scheelt, is dat ie denkt dat een 3,5t beperking ook een snelheidslimiet is, maar dat kan perfect verbeterd worden.
 
Goede samenvatting, Ik heb dezelfde bevindingen.

Off topic: kan je zonder Corona beperkingen Duitsland inrijden voor een dagje?
Ik rij regelmatig naar Duitsland voor werk. Officieel moet je een grensovergang bewijs hebben maar zover ik zag was ik de enige Nederlander met zo'n papier achter het voorraam. Geen controle bij de grens o.i.d.

Ik moet zeggen dat ik auto lane change wel veel gebruik.
 
Ik vraag me af of Tesla FSD ooit goed kan laten functioneren op ons wegenet in NL en EU, daarvoor zal het (onbewust) te zeer gebaseerd zijn op het Amerikaanse wegennet. Simpel gezegd: Als je een systeem ontwerpt en test voor een bepaalde markt is de kans groot dat je voor een andere omgeving opnieuw moet beginnen. Het zit 'm in de kleine dingen: Andere voorrangsregels, rotondes, fietsverkeer, baanvoorkeur op snelwegen, in- en uitvoeggedrag, om nog maar te zwijgen over de maten van een Tesla in de kleine binnensteden.
Dat is in dit geval niet zo. Het hoofd van Tesla's AI team heeft anderhalf jaar geleden in een presentatie laten zien welke data ze gebruiken om hun neurale netten te trainen. En vooral Nederland levert daar een zeer groot aandeel in.
 
Dat is in dit geval niet zo. Het hoofd van Tesla's AI team heeft anderhalf jaar geleden in een presentatie laten zien welke data ze gebruiken om hun neurale netten te trainen. En vooral Nederland levert daar een zeer groot aandeel in.
Dan wordt FSD over een paar jaar veel meer de moeite waard dan nu, prima dus als mijn 3 tegen die tijd aan vervanging toe is!

Mbt EAP; NoA heeft in de normale Nederlandse drukte weinig toegevoegde waarde, al lang voor een afslag naar rechts gaan en dan tussen de vrachtwagens blijven hangen is niet echt ontspannend. Ook de auto lane change is erg voorzichtig nu, beter geschikt voor de lege US highways dan de drukke snelwegen hier.

Het reed zeker relaxed en al behoorlijk betrouwbaar, echter niet helemaal compatibel met mijn rijstijl... ;)
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ook de auto lane change is erg voorzichtig nu, beter geschikt voor de lege US highways dan de drukke snelwegen hier.
Leeg zijn de snelwegen in de USA nou niet echt (vaak genoeg gereden daar in en rond steden). Gewoon 5 baans en heel druk alleen "keep your lane" is daar heel normaal. Ze halen niet zo slingerend en "aggressief" in als hier (mensen schrikken zich lam als je even "Europees" inhaalt). Stuk rustiger verkeersbeeld.
 
NoA Lane change zoals het hoort?
Ik denk dat mijn rijexaminator daar toch echt anders over denkt. 😊

Eigenlijk maakt de auto een gekke s beweging bij het wisselen van baan. Niet onveilig, maar het kan soepeler & rustiger.

De suggesties zijn terug van baan 2 naar 1 veel te laat en blijft de auto te lang hangen op de tweede baan. Van baan 3 naar 2 daarentegen zijn ultra vroeg. Soms zelfs nog voor de in te halen auto überhaupt maar ingehaald te hebben. Als je dan je stuur zou draaien zou je bumperklevend achter de andere auto komen te rijden met alle remingrepen tot gevolg.
 
Wat ik wel apart vindt, je moet navigeren anders werkt het niet. Terwijl ik vaak de weg weet en dan heb ik geen zin in een navigatie die loopt de roepen. Waarom niet autolane change zonder navigatie ?
Omdat ie zonder navigatie natuurlijk niet een bestemming heeft waarop ie je kan navigeren.

Je kan overigens het volume van de navigatiestem dempen. Dat ding heeft bij mij al jaren niet meer aan gestaan.

Doet het ook zonder navigatie bij mij
Lane changes kan je natuurlijk wel manueel vragen, maar het voorgesteld krijgen van de correcte rijstrook gaat enkel me Navigate on Autopilot
 
  • Informative
Reactions: Hayden