Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zeg niet dat de resultaten van de rewrite nooit in Europa komen.

Ik zeg enkel dat de rewrite momenteel in een closed Beta getest worden, en nog niet publiek beschikbaar zijn. Noch in de VS, noch in Europa. Enkel zie je op het internet filmpjes van eigenaars die in het Early Access-programma van Tesla zitten en via hun NDA toelating hebben gekregen om hun ervaringen met FSD Beta te delen.

Ooit zullen voordelen van de rewrite ook in Europa komen, en dat kan nog altijd met de UN/ECE limieten zijn, maar dat zal pas zijn nadat FSD Beta niet meer een gesloten beta is.
Ik denk dat voor iedereen duidelijk is wat Tesla nu doet maar het punt van @Mark67 is dat er in NL door een groep betaald is voor FSD, dat die niet presteert conform verwachting, dat uitzicht op verbetering er niet is omdat Tesla alleen met de US bezig is en dat de disclaimer van Tesla (het mag niet in de EU) niet goede uitleg daarvoor is. Ik begrijp het sentiment van @Mark67 wel, FSD is duur en Tesla laat kopers ervan wereldwijd links liggen. Vanuit innovatieoogpunt een begrijpelijke keuze maar als je € 10k hebt betaald onbevredigend.
 
Waar komt dit idee vandaan dat heel de VS al met FSD Beta rijdt?

Ik denk dat je ook kan opperen dat Tesla de hele VS laat links liggen, als je prestaties meet op uitrol van FSD Beta.

Er is sinds de introductie van Navigate-over-Autopilot eigenlijk geen grote stappen meer gezet op FSD gebied, en dat is zo voor de VS én Europa. Het enige wat de VS over heeft boven EU is dat ze een Smart Summon hebben en de autopilot vlotter door bochten mag, en dat ligt 100% aan de beperkingen van UN/ECE.

Laat je hoofd niet gek maken door FSD Beta... Dat is écht maar beperkt tot een 20-tal youtubers en een onbekend aantal klanten en Tesla-werknemers in Early Access.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik denk dat voor iedereen duidelijk is wat Tesla nu doet maar het punt van @Mark67 is dat er in NL door een groep betaald is voor FSD, dat die niet presteert conform verwachting, dat uitzicht op verbetering er niet is omdat Tesla alleen met de US bezig is en dat de disclaimer van Tesla (het mag niet in de EU) niet goede uitleg daarvoor is. Ik begrijp het sentiment van @Mark67 wel, FSD is duur en Tesla laat kopers ervan wereldwijd links liggen. Vanuit innovatieoogpunt een begrijpelijke keuze maar als je € 10k hebt betaald onbevredigend.
Onbevredigend, ja….maar dat is het dan ook. Laat ze maar rustig werken aan versie werken die idiot-proof is want als ik hier lees over gewichtjes enzo dan houd ik toch een beetje mijn hart vast.
 
Ik denk dat wij het te zwart zien: dat Tesla zich concentreert op de heen/terug reis van Huize Musk naar Fabriek <big grin> en daarna de state en dan de USA wil niet zeggen dat verbetering zoals @Mark67 aangeeft niet meteen al doorgevoerd zullen worden. Maar de speciale Europa en Nederland dingetjes (spitsstroken!), dat zal nog even duren.
 
Ik denk dat wij het te zwart zien: dat Tesla zich concentreert op de heen/terug reis van Huize Musk naar Fabriek <big grin> en daarna de state en dan de USA wil niet zeggen dat verbetering zoals @Mark67 aangeeft niet meteen al doorgevoerd zullen worden. Maar de speciale Europa en Nederland dingetjes (spitsstroken!), dat zal nog even duren.
En toch betalen we in NL hetzelfde voor FSD als in de US, daar zit 'm de pijn. FSD daar kan al veel meer dan dat FSD in NL (of de EU) kan en Tesla verschuilt zich achter een non-argument. De US heeft dan ook nog eens uitzicht op significante verbeteringen en ook die blijven uit voor de EU. Nogmaals, prima verdedigbaar vanuit een innovatiestandpunt (anders krijgen ze nooit iets werkend) maar de beprijzing van FSD in andere regio's dan de US is daarom niet passend. Waar @Mark67 naar hint is dat de dienst eigenlijk misleidend is, FSD wordt aangeprezen als een bijna-af-product maar in werkelijkheid kan dit nog jaren duren en ik denk dat sommige auto's tegen de tijd dat FSD z'n belofte waarmaakt al niet meer rondrijden.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
En toch betalen we in NL hetzelfde voor FSD als in de US, daar zit 'm de pijn. FSD daar kan al veel meer dan dat FSD in NL (of de EU) kan en Tesla verschuilt zich achter een non-argument.
Zoals ik aangaf is het verschil beperkt tot zonder bevestiging lane changes kunnen uitvoeren, een uitgebreidere summon en iets vlotter door de bochten.

Kost het evenveel? In Europa kost de FSD €7500 BTW inclusief, maar de beperktere EAP van €3800 BTW in bevat alles van FSD behalve het herkennen van verkeerslichten en stopborden.

1631706729660.png


In de VS kost FSD 10K ex BTW en heb je geen mogelijkheid om EAP te kiezen.

1631706830686.png

10000 USD is met de huidige koers €8457,62, oftewel €957,62 meer dan onze prijs mét BTW. Doe er 21% BTW bij en je kijkt aan een prijs van €10233,72 voor FSD in de VS, oftewel €2733,72 duurder dan in Europa.

Dus nee, we betalen niet hetzelfde als in de VS. We betalen stevig minder.
 
10000 USD is met de huidige koers €8457,62, oftewel €957,62 meer dan onze prijs mét BTW. Doe er 21% BTW bij en je kijkt aan een prijs van €10233,72 voor FSD in de VS, oftewel €2733,72 duurder dan in Europa.

Dus nee, we betalen niet hetzelfde als in de VS. We betalen stevig minder.
In de VS bestaat geen BTW, zie ook deze uitleg. Ik laat het verder aan de OP of hij het verschil in prijs redelijk vindt, ik ben persoonlijk niet zo onder de indruk van die 11%. Bedankt voor het opzoeken en delen, erg overzichtelijk. Toch opvallend dat de tekst over beschikbaarheid gewoon 1-op-1 vertaald is m.u.v. de datum. Ik durf te stellen dat "binnenkort" hier misleidend is omdat er geen uitzicht is op een datum of periode (zoals dat in de US wel het geval is).
 
Last edited:
In de VS bestaat geen BTW, zie ook deze uitleg.
In weze is de Value-Added Tax vergelijkbaar met een Sales Tax als je met de aankoop van de auto de laatste verkoop uit de ketting sluit. De werkelijke verschillen BTW vs Sales Tax is dat tussenverkopers geen sales tax betalen, maar wel BTW.


Sales Tax kan per county of stad nog verschillen, maar zit bv in California tussen de 7 en 10%.



Nu kan je klagen dat 21% wel erg veel BTW is, maar anderzijds heb je in Nederland wel nette wegen en ben je niet bankroet als je een keertje naar de spoedeisende hulp moet.
 
En toch betalen we in NL hetzelfde voor FSD als in de US, daar zit 'm de pijn. FSD daar kan al veel meer dan dat FSD in NL (of de EU) kan en Tesla verschuilt zich achter een non-argument. De US heeft dan ook nog eens uitzicht op significante verbeteringen en ook die blijven uit voor de EU. Nogmaals, prima verdedigbaar vanuit een innovatiestandpunt (anders krijgen ze nooit iets werkend) maar de beprijzing van FSD in andere regio's dan de US is daarom niet passend. Waar @Mark67 naar hint is dat de dienst eigenlijk misleidend is, FSD wordt aangeprezen als een bijna-af-product maar in werkelijkheid kan dit nog jaren duren en ik denk dat sommige auto's tegen de tijd dat FSD z'n belofte waarmaakt al niet meer rondrijden.
Het gaat mij er niet zozeer om dat de belofte van FSD ver vooruit loopt op de werkelijkheid. Dat ik daar intrap is mijn eigen (stomme?) keuze geweest. Bovendien kan ik het Tesla ook niet kwalijk nemen dat de regelgeving in EU conservatiever is (wellicht ook veel veiliger, andere discussie...).

Waar het mij om gaat is dat ik het niet acceptabel vindt als FSD in EU technisch wordt afgeknepen en we op oude, traditionele, autosteer technologie blijven hangen en VS/Canada wel beschikking krijgt over advanced machine learning technologie. Als Tesla mij iets voor € 7.500 verkoopt op een belofte, dan verwacht ik dat ze ook in EU snoeihard werken om die belofte waar te maken.

Vooralsnog is onze €7.500 al jaren lang niet meer dan een heel dure 'lane assist' die bij anderen nog geen €1.500 kost. Want laten we eerlijk zijn: zo bijzonder is wat wij hebben allemaal niet en enige verandering zie ik in de afgelopen twee jaar ook niet meer.

Dat ik mij druk maak is Tesla's eigen schuld: veel aandacht voor VS en alle halleluja daar, maar ik hoor helemaal niets van ze. En als ik niets hoor, dan ga ik het zelf invullen...

Zo, mijn frustratie is weer even opgeschreven.
 
  • Like
Reactions: TheoSchijf and arri
Waar het mij om gaat is dat ik het niet acceptabel vindt als FSD in EU technisch wordt afgeknepen en we op oude, traditionele, autosteer technologie blijven hangen en VS/Canada wel beschikking krijgt over advanced machine learning technologie.
Zoals gezegd: de FSD in de VS is in weze net dezelfde als de onze. Het is enkel beperkt tot de gesloten FSD Beta die op geavanceerde ML werkt. Vanzelfsprekend zorgen ze er eerst voor dat het in de VS werkt, om het dan via ML te laten werken in de rest van de wereld, inclusief Europa.

Elke indruk van "ze laten Europa in de steek" is gebaseerd op het foute idee dat in de VS FSD Beta al ruim beschikbaar is. Dat is niet zo.

Ogenschijnlijk lijkt het er misschien op dat je bij de concurrentie net dezelfde lane assist kan krijgen als bij Tesla. De waarheid is dat de meeste andere systemen slingeren binnen hun rijstrook, en zowat alle systemen niet de scherpte van bochten van Tesla aan durven. En bij de concurrentie weet je ook dat de ADAS die je geleverd krijgt, ook de definitieve versie is. Ik heb mijn Model X sinds 2017 en heb dat ding aanzienlijke verbeteringen zien doormaken. Ik kan begrijpen dat als je een Model 3 van 2019 of 2020 hebt, het lijkt alsof de wereld stil staat, maar de waarheid is dat eens FSD Beta als een Level 2 voor alle eigenaars wordt aangeboden, het plots erg snel kan gaan en de gehele vloot zelfstandig level 2 rondjes draait rond de concurrentie.
 
  • Disagree
Reactions: fivari

Het was eerst voorgeschoteld dat het gewoon heel veel werk was, en nu is het verhaal dat er problemen zijn. Er heeft nooit bij gestaan dat het een groot risico was, maar alleen dat het nog niet klaar was. Er is korting gegeven omdat het nog in beta is, en er is niet gesproken over de mogelijkheid dat het nooit zou lukken - dus een zeer duidelijke propositie.

Totdat FSD beta/4D/10.x/11.x verschijnt, hou ik voor me wat ik ga doen, maar als ik een 2016 Tesla met FSD had, was ik al naar de rechtbank geweest.
 
Ze zouden eigenlijk het niet FSD beta maar FSD alpha moeten noemen. Wij zijn al de beta testers!

USA en Canada hebben enkel NOA without lane change confirmation zoals Wooter al eerder aangaf. Ze hebben dezelfde slechte snelheids limiet herkenning. Enige is dat borden met snelheidslimieten in USA gewoon veel eenvoudiger zijn dan hier in de EU en daardoor minder fouten maakt. Dan heeft ook niks met UNECE te maken maar gewoon de complexere borden in de EU.
 
Totdat FSD beta/4D/10.x/11.x verschijnt, hou ik voor me wat ik ga doen, maar als ik een 2016 Tesla met FSD had, was ik al naar de rechtbank geweest.
Dat gevoel heb ik ook. Veel beloftes en er wordt niks geleverd. En ook niks gecommuniceerd. Zelfs de onderdelen in EAP werken nog niet optimaal. In 2018 was FSD bijna klaar en level 4/5 systeem. En nu is het een level 2 systeem met nog nieuwere hardware en een onbekende release, zeker voor Europa.

Dus heb ik het vermoeden dat ik straks na 5 jaar, wanneer ik de auto vervang, toch eens bij rechtshulp ga controleren wat de opties zijn om de EAP/FSD gelden terug te vragen.

Als je bij een aannemer een huis koop met garage, en hij zet er een fietsenhokje neer met de belofte dat deze binnen een jaar omgebouwd wordt tot garage, dan kun je na 5 jaar toch ook je geld wel eens terug krijgen?

Ik heb netjes betaald voor FSD in level 4/5 vorm, de schroevendraaiers liggen al klaar om het stuur er uit te halen. Mijn robottaxi kan toegevoegd worden aan de Tesla fleet. Met robotslangen zodat ik ook niet meer bij de superchargers hoef uit te stappen. Echt waar hoorde ik iemand zeggen.

Elke keer als het wat slechter ging met de Tesla aandelen koers, begon Elon weer nieuwe fantasieën te spuwen. Er is allemaal niks van gekomen.
 
Als je bij een aannemer een huis koop met garage, en hij zet er een fietsenhokje neer met de belofte dat deze binnen een jaar omgebouwd wordt tot garage, dan kun je na 5 jaar toch ook je geld wel eens terug krijgen?
Je kocht een fietshokje waarvan ze denken dat ze het ooit zullen kunnen omvormen tot een garage en dat heb je ook gekregen. Ze zoeken wel nog hoe het moet en de bouwvergunning is er ook nog niet.
 
  • Funny
Reactions: arri
Je kocht een fietshokje waarvan ze denken dat ze het ooit zullen kunnen omvormen tot een garage en dat heb je ook gekregen. Ze zoeken wel nog hoe het moet en de bouwvergunning is er ook nog niet.
Tussen 'ooit' en 'eind dit jaar (2018) klaar' zit vermoedelijk een perceptieverschil tussen Tesla en mij. En intussen hebben ze het fietsenhok gedowngraded naar een hondenhok.
 
Dat staat niet in de koopovereenkomst.
Dat is het fijne aan het Europese rechtstelsel: in de VS is "niet genoemd = aanbieder heeft gelijk', maar in de EU wordt juist de consument beschermd: "niet genoemd = koper heeft gelijk".

Heb nu wat problemen met een aannemer en hij probeert het nu op te lossen zonder het wetboek erbij, want van die teksten moest hij wel erg zuur van kijken. Hij probeerde met "Dat komt wel goed. Oh nee, toch niet" wat extra bij te sprokkelen, maar het wetboek had hij niet gelezen. Heb het halve wetboek rondom rechten&plichten van consumenten doorgelezen, en heb wel het 1 en ander geleerd. Mijn oordeel op basis van wat ik heb gelezen: kansrijk. Ik heb echter veel liever eens een keertje een gebaar van Tesla zelf - vooral voor die mensen die FSD hebben gekocht en nu op het einde van hun leasetijd zitten.

Nu denk ik niet dat Tesla dit allemaal opzettelijk heeft gedaan en echt dacht FSD "binnen 2 weken" te kunnen leveren. Echter blijft het een situatie van niet nakomen van afspraken en beloften, en dan gaat het gewoonweg bijten.
 
  • Like
Reactions: arri
Ik heb begin 2018 FSD gekocht. Uiteraard had ik toen gedacht (lees: gehoopt) dat met name bijna zelfstandig rijden op snelwegen in dat jaar gerealiseerd zou worden. Dat city rijden heb ik, als ex-Amsterdammer nooit echt vertrouwen in gehad. Maar diep in mijn hart wist ik wel dat dat allemaal niet ging gebeuren. Tesla stond er toen financieel niet echt goed voor en ik wilde de ontwikkeling steunen, en stiekem een beetje deel uitmaken van deze stap naar de toekomst. Vandaar mijn steun (of gift zoals sommigen het noemen) aan Tesla. Wellicht had ik er beter aandelen voor kunnen kopen :)

Toch, als ik zie wat beta 10 kan, ben ik diep en diep onder de indruk. En ik rij alle wat langere ritten bijna volledig op NoA. Misschien heb ik meer wel meer gekregen dan ik had mogen verwachten. De discussie over processen ed laat ik aan mij voorbijgaan. Ik steek mijn tijd en energie liever meer aan de positieve threads waar wij de vooruitgang van FSD bespreken. En daar mag iedereen ook aangeven waar wij een stapje terug doen, maar in mijn ogen is dat gewoon te verwachten: twee vooruit, één achteruit.

Wellicht is het een idee om in deze thread meer inhoudelijk op FSD te reageren en een aparte thread over processen en gebroken beloftes te starten.
 
  • Like
Reactions: Niek and Maarten