Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het doodeng, laten ze alsjeblieft de radar blijven gebruiken. Bij dichte mist, zware regen, verblindende tegenliggers snachts, laagstaande zon pal op voorruit, etc etc ben ik er 1000% zeker van dat radar eerder/vaker dingen correct ziet in deze situaties dan puur alleen de cameras.
Misschien spookrem aktie door mixed signals teveel, maar ik voel me er niet veilig bij als ze een technisch perfect werkende radar gaan uitzetten en vervangen door een inferieure (totaal niet betrouwbaar in bovengenoemde situaties) technologie in plaats van de 2 in aanvulling aan elkaar te gebruiken
 
Ik heb het al eens uitgelegd: de radar ziet enkel vage blobs, en filtert er alles met een relatieve snelheid die identiek is aan de snelheidsmeter uit (=alles dat stil staat)

Als je AEB afgaat is het omdat de FSD computer via de camera's een stilstaand voertuig voor je herkent.
 
Ik vind het doodeng, laten ze alsjeblieft de radar blijven gebruiken. Bij dichte mist, zware regen, verblindende tegenliggers snachts, laagstaande zon pal op voorruit, etc etc ben ik er 1000% zeker van dat radar eerder/vaker dingen correct ziet in deze situaties dan puur alleen de cameras.
Misschien spookrem aktie door mixed signals teveel, maar ik voel me er niet veilig bij als ze een technisch perfect werkende radar gaan uitzetten en vervangen door een inferieure (totaal niet betrouwbaar in bovengenoemde situaties) technologie in plaats van de 2 in aanvulling aan elkaar te gebruiken
Vergeet niet dat een camera een breder lichtspectrum kan zien dan de mens. Bijvoorbeeld infrarood.

Ik zeg niet dat Tesla dit nu zo gebruikt; maar het geeft wel opties om dingen in het donker/mist met een camera te detecteren die jij en ik niet kunnen zien.
 
1624012009201.png


Radar geeft een resolutie van max. ca. 1 cm, licht van een paar nm.
Bij radar ga je nooit zien wat je ziet stel je maar eens een beeldscherm voor met pixels van 1x1cm..
 
Ik denk het liever allemaal om, maar dat kan ook alleen omdat deze auto mijn bezit is en niet geleased:
Deze auto met FSD (en dat was een mazzeltje van begin 2019 want ik heb EAP besteld en betaald, kreeg toen net als alle anderen in dezelfde situatie, vanwege de prijsverlaging alsnog FSD) is in potentie een inkomensgenerator. Of het ooit gaat gebeuren weten we niet, maar op zich bespaart deze auto mij jaarlijks veel geld (en is zoals elders op het forum door mij beweerd: net zo goedkoop als mijn vorige fiat punto, zolang ik 'm 10 jaar of meer rijdt), dus goed genoeg as is. Veel mooiere auto voor hetzelfde geld, wie is daar nou tegen?
Dan heb ik straks misschien bovendien de keuze om hem al dan niet part-time het robo-taxinetwerk te laten betreden en zodoende per saldo geld te verdienen (gezien de afschrijving tot dusverre weet ik bijna zeker dat het me meer zal opleveren dan de auto me ooit nog gaat kosten, uitgaande van dekking van schade door Tesla). Want die kosten zijn verder verzekering, banden, ruitewissers en mogelijkerwijs stroom (ga er eigenlijk van uit dat Tesla die kosten ook gaat beteugelen en anders haal ik 'm elke dag binnen om op te laden met mijn zonnepanelen). Dan koop ik waarschijnlijk een tweede Tesla voor eigen gebruik
Of ik doe dat allemaal niet en laat me me voortaan rijden, geen BOB meer nodig en relaxed overal naar toe, tijd nuttig besteden aan gezelschap of leeswerk.

Want 1 ding is zeker, FSD gaat komen en mijn auto gaat dat kunnen, ook al moet er nieuwe hardware in, dat staat zwart op wit.
en wel ruim voor de 1 miljoenste kilometer, want met die corona-geschiedenis en blijvend-meer-thuiswerk-toekomst, rijd ik zelf amper nog 15.000 km per jaar.

Ik heb zelfs overwogen om mijn RedE.T. te stallen en pas bij FSD complete (en wetgeving aangepast) van stal te halen als taxi, maar dan zou ik nu meteen een nieuwe nodig hebben: Zit je met een dilemma: koop je dan voor je echte eigen auto wel/geen FSD?
Wat dat laatste betreft: Ik denk dat ik voor het abonnement zou kiezen als er een volgende Tesla komt en dat financieren vanuit de Robotaxi-opbrengsten. Vóór FSD complete doe ik gewoon even niks en geniet ik van de toch wel steeds betere features. FSD Beta zou zeer welkom zijn en ook als dat niet perfect zou zijn zou ik ervan genieten. Ik stel me het voor als een grotere vooruitgang dan alles tussen begin 2018 en nu en dat is eigenlijk al bewonderenswaardig. Maar ja, wat ik al zei, als eigenaar heb je dat soort keuzes.

Als je betaald hebt met de (toch wel wat mager gefundeerde) verwachting dat het "morgen" zou werken voel je je bekocht.
Als consument zou ik ook voor feauture-portability zijn naar een nieuwere hardware, net als bij Apple, maar we praten niet over een paar tientjes ontwikkelkosten per apparaat, dus snap ik Tesla ook wel. Benieuwd hoe dat na FSD subscription gaat lopen. Bij 5 miljoen tesla's op de weg wordt het vast weer anders en laten we wel wezen. Het is toch een prachtontwikkeling waar we allemaal in zitten. En als je het geld een probleem vindt: koop dan wat aandelen Tesla, dan lach je over een paar jaar iedereen uit, inclusief jezelf (dat je hebt lopen zeuren over 6400 euro).
 
  • Helpful
Reactions: Klaas
Ik denk het liever allemaal om, maar dat kan ook alleen omdat deze auto mijn bezit is en niet geleased:
Deze auto met FSD (en dat was een mazzeltje van begin 2019 want ik heb EAP besteld en betaald, kreeg toen net als alle anderen in dezelfde situatie, vanwege de prijsverlaging alsnog FSD) is in potentie een inkomensgenerator. Of het ooit gaat gebeuren weten we niet, maar op zich bespaart deze auto mij jaarlijks veel geld (en is zoals elders op het forum door mij beweerd: net zo goedkoop als mijn vorige fiat punto, zolang ik 'm 10 jaar of meer rijdt), dus goed genoeg as is. Veel mooiere auto voor hetzelfde geld, wie is daar nou tegen?
Dan heb ik straks misschien bovendien de keuze om hem al dan niet part-time het robo-taxinetwerk te laten betreden en zodoende per saldo geld te verdienen (gezien de afschrijving tot dusverre weet ik bijna zeker dat het me meer zal opleveren dan de auto me ooit nog gaat kosten, uitgaande van dekking van schade door Tesla). Want die kosten zijn verder verzekering, banden, ruitewissers en mogelijkerwijs stroom (ga er eigenlijk van uit dat Tesla die kosten ook gaat beteugelen en anders haal ik 'm elke dag binnen om op te laden met mijn zonnepanelen). Dan koop ik waarschijnlijk een tweede Tesla voor eigen gebruik
Of ik doe dat allemaal niet en laat me me voortaan rijden, geen BOB meer nodig en relaxed overal naar toe, tijd nuttig besteden aan gezelschap of leeswerk.

Want 1 ding is zeker, FSD gaat komen en mijn auto gaat dat kunnen, ook al moet er nieuwe hardware in, dat staat zwart op wit.
en wel ruim voor de 1 miljoenste kilometer, want met die corona-geschiedenis en blijvend-meer-thuiswerk-toekomst, rijd ik zelf amper nog 15.000 km per jaar.

Ik heb zelfs overwogen om mijn RedE.T. te stallen en pas bij FSD complete (en wetgeving aangepast) van stal te halen als taxi, maar dan zou ik nu meteen een nieuwe nodig hebben: Zit je met een dilemma: koop je dan voor je echte eigen auto wel/geen FSD?
Wat dat laatste betreft: Ik denk dat ik voor het abonnement zou kiezen als er een volgende Tesla komt en dat financieren vanuit de Robotaxi-opbrengsten. Vóór FSD complete doe ik gewoon even niks en geniet ik van de toch wel steeds betere features. FSD Beta zou zeer welkom zijn en ook als dat niet perfect zou zijn zou ik ervan genieten. Ik stel me het voor als een grotere vooruitgang dan alles tussen begin 2018 en nu en dat is eigenlijk al bewonderenswaardig. Maar ja, wat ik al zei, als eigenaar heb je dat soort keuzes.

Als je betaald hebt met de (toch wel wat mager gefundeerde) verwachting dat het "morgen" zou werken voel je je bekocht.
Als consument zou ik ook voor feauture-portability zijn naar een nieuwere hardware, net als bij Apple, maar we praten niet over een paar tientjes ontwikkelkosten per apparaat, dus snap ik Tesla ook wel. Benieuwd hoe dat na FSD subscription gaat lopen. Bij 5 miljoen tesla's op de weg wordt het vast weer anders en laten we wel wezen. Het is toch een prachtontwikkeling waar we allemaal in zitten. En als je het geld een probleem vindt: koop dan wat aandelen Tesla, dan lach je over een paar jaar iedereen uit, inclusief jezelf (dat je hebt lopen zeuren over 6400 euro).
Ik denk dat jij de komende 10 jaar je auto niet als robotaxi zult kunnen inzetten. Dat was mooi gedroomd van Elon maar gaat niet gebeuren. Je krijgt wel hopelijk steeds leukere features maar zult zelf achter het stuur blijven zitten. Robotaxis zullen wel komen straks maar met heel andere hardware, vergunningen en met ondersteuning op afstand (Waymo model).
 
  • Like
Reactions: Hayden
Ik vind het een moeilijke. Ik denk niet binnen het jaar, maar ik weet beter dan voorspellingen voor binnen 10 jaar te maken ;)

Maar ik koop nu niet een auto om binnen 10 jaar in een robotaxi-netwerk in te zetten. Tegen dan hebben auto's weer andere comfort-snufjes.
 
Want 1 ding is zeker, FSD gaat komen en mijn auto gaat dat kunnen, ook al moet er nieuwe hardware in, dat staat zwart op wit.
en wel ruim voor de 1 miljoenste kilometer, want met die corona-geschiedenis en blijvend-meer-thuiswerk-toekomst, rijd ik zelf amper nog 15.000 km per jaar.

Ik hoop het echt voor jou, maar anderzijds genoeg posts op dit forum uit 2015-2016 van mensen die op de volgende software-versie wachten omdat die de grote doorbraak gaat geven.
 
We gaan het zien en ik denk dat het meer aan snelle wetgeving dan aan beschikbaarheid van software gaat liggen. (Tesla zal heel voorzichtig zijn want 1 ongeval en we hebben weer een bak ellende in de pers (ook al ligt dat zoals meestal aan de berijder van de zelfrijdende auto). Mijn inschatting:
Beta FSD dit jaar, ook in Europa, met stuur-nag, lijkt mij een reële verwachting (level 3/4 niveau materieel wel aanwezig, maar vanwege wetgeving en ook voorzichtige policy van Tesla niet toegestaan). Eind '22 software klaar voor gebruik als level 5, (eventueel lokaal) wachtend op wetgeving. Eind '23 wetgeving rond. Dan is mijn auto al ruim 5 jaar oud, maar kan deze nog hondderdduizenden kilometers mee.
 
Dat is interessante informatie over de radar, maar géén onderbouwing voor het gedrag van Emergency Braking op basis van camerabeelden.

Phanton Braking is ook op basis van een fout interpretatie van radar en niet de camera's
 
Sarcasme: gelukkig halen ze die radar nu weg, want die paar keer dat je die vrachtauto niet ziet, is natuurlijk veel minder erg dan phantom brakes eens goed op te lossen.

Laatst was ik aan het invoegen naar rechts, toen plots de snelheid wel heel erg naar beneden ging (van 90 naar 60). Ik keek net over mijn schouder om te zien of er genoeg plek was. Gelukkig werd het rood van de achterlichten. Tesla greep niet in en ik moest flink remmen en uitwijken. Ik kan me herinneren dat Tesla vroeger flink ging piepen in vergelijkbare situaties.
 
  • Like
Reactions: OttoR
  • Like
Reactions: OttoR
Ik vind het een moeilijke. Ik denk niet binnen het jaar, maar ik weet beter dan voorspellingen voor binnen 10 jaar te maken ;)

Maar ik koop nu niet een auto om binnen 10 jaar in een robotaxi-netwerk in te zetten. Tegen dan hebben auto's weer andere comfort-snufjes.
Ik ken iemand die steeds voorspellingen over 2 weken doet, en er steeds naast zit. Voorspellen is moeilijk dus. 😎