Ik denk het liever allemaal om, maar dat kan ook alleen omdat deze auto mijn bezit is en niet geleased:
Deze auto met FSD (en dat was een mazzeltje van begin 2019 want ik heb EAP besteld en betaald, kreeg toen net als alle anderen in dezelfde situatie, vanwege de prijsverlaging alsnog FSD) is in potentie een inkomensgenerator. Of het ooit gaat gebeuren weten we niet, maar op zich bespaart deze auto mij jaarlijks veel geld (en is zoals elders op het forum door mij beweerd: net zo goedkoop als mijn vorige fiat punto, zolang ik 'm 10 jaar of meer rijdt), dus goed genoeg as is. Veel mooiere auto voor hetzelfde geld, wie is daar nou tegen?
Dan heb ik straks misschien bovendien de keuze om hem al dan niet part-time het robo-taxinetwerk te laten betreden en zodoende per saldo geld te verdienen (gezien de afschrijving tot dusverre weet ik bijna zeker dat het me meer zal opleveren dan de auto me ooit nog gaat kosten, uitgaande van dekking van schade door Tesla). Want die kosten zijn verder verzekering, banden, ruitewissers en mogelijkerwijs stroom (ga er eigenlijk van uit dat Tesla die kosten ook gaat beteugelen en anders haal ik 'm elke dag binnen om op te laden met mijn zonnepanelen). Dan koop ik waarschijnlijk een tweede Tesla voor eigen gebruik
Of ik doe dat allemaal niet en laat me me voortaan rijden, geen BOB meer nodig en relaxed overal naar toe, tijd nuttig besteden aan gezelschap of leeswerk.
Want 1 ding is zeker, FSD gaat komen en mijn auto gaat dat kunnen, ook al moet er nieuwe hardware in, dat staat zwart op wit.
en wel ruim voor de 1 miljoenste kilometer, want met die corona-geschiedenis en blijvend-meer-thuiswerk-toekomst, rijd ik zelf amper nog 15.000 km per jaar.
Ik heb zelfs overwogen om mijn RedE.T. te stallen en pas bij FSD complete (en wetgeving aangepast) van stal te halen als taxi, maar dan zou ik nu meteen een nieuwe nodig hebben: Zit je met een dilemma: koop je dan voor je echte eigen auto wel/geen FSD?
Wat dat laatste betreft: Ik denk dat ik voor het abonnement zou kiezen als er een volgende Tesla komt en dat financieren vanuit de Robotaxi-opbrengsten. Vóór FSD complete doe ik gewoon even niks en geniet ik van de toch wel steeds betere features. FSD Beta zou zeer welkom zijn en ook als dat niet perfect zou zijn zou ik ervan genieten. Ik stel me het voor als een grotere vooruitgang dan alles tussen begin 2018 en nu en dat is eigenlijk al bewonderenswaardig. Maar ja, wat ik al zei, als eigenaar heb je dat soort keuzes.
Als je betaald hebt met de (toch wel wat mager gefundeerde) verwachting dat het "morgen" zou werken voel je je bekocht.
Als consument zou ik ook voor feauture-portability zijn naar een nieuwere hardware, net als bij Apple, maar we praten niet over een paar tientjes ontwikkelkosten per apparaat, dus snap ik Tesla ook wel. Benieuwd hoe dat na FSD subscription gaat lopen. Bij 5 miljoen tesla's op de weg wordt het vast weer anders en laten we wel wezen. Het is toch een prachtontwikkeling waar we allemaal in zitten. En als je het geld een probleem vindt: koop dan wat aandelen Tesla, dan lach je over een paar jaar iedereen uit, inclusief jezelf (dat je hebt lopen zeuren over 6400 euro).