Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Haha kan ook gewoon zijn dat ie al een week FSD heeft maar de opties niet heeft aangezet.
Hahaha ja dat zou kunnen, mijn vrouw heeft er alleen mee gereden en die zei dat er iets was veranderd was met spotify (nieuwe app launcher...:)

Dat navigeren met autopilot had ik al voordat ik 3700 eur heb neergelegd.

Ik zal eens kijken of ik ergens die verkeerslichten optie kan zien.
 
Het rationele antwoord die ik daarop zou geven is nee. Het voegt momenteel weinig toe. Dat zou echter flink kunnen veranderen als nieuwe functionaliteit in maart naar Europa komt zoals (maybe) door Musk is aangekondigd.
Droom fijn mee met Elon. Er gaat niets gebeuren in maart. FSD zoals het bedoeld is gaat nog vele jaren niet werken en nog veel langer niet toegestaan zijn in Europa. Geef geen hoop. Elon speelt een psychologisch spel met medewerkers en klanten. And it works.
 
Ik geloof ook niet dat er in maart plots FSD Beta in Europa zal landen, maar ik zie niet in hoe de huidige regelgeving de huidige FSD beta zou blokkeren. Als je nog altijd je hand aan het stuur moet houden, maar de auto kan zelf alle bewegingen doen, wat staat er dan precies in de weg van FSD beta?

FSD Beta is momenteel ook maar level 2.

Het enige argument tégen, is dat er vanuit UN/ECE regels zijn dat een auto eerst 5 seconden zelf moet knipperen alvorens van rijvak te wisselen. Da's een belachelijke regel, want die regel bestaat zelfs niet als het de bestuurder is die de rijvakwissel initieert.
 
  • Like
Reactions: JanG007
@TheoSchijf Als je bedoeld FSD in de zin van dat er geen stuur ed meer in de auto zit, heb je absoluut gelijk. Maar in de zin van ADAS verwacht ik in 2022 grote stappen vooruit. Ik kijk regelmatig de FSD filmpjes en ondanks alle huidige gebreken worden daar toch echt grote stappen gezet.

Verder staat de uitrol voor Canada al gepland en er is geen reden voor Tesla om EU en China ook niet te gaan uitrollen, anders dan wet- en regelgeving.

En hoewel ik baal van de huidige regels, ben ik (persoonlijke inschatting) toch optimistisch en verwacht dat ook daar flink beweging gaat komen....

We zullen het gaan zien....
 
  • Like
Reactions: JanG007
@TheoSchijf Als je bedoeld FSD in de zin van dat er geen stuur ed meer in de auto zit, heb je absoluut gelijk. Maar in de zin van ADAS verwacht ik in 2022 grote stappen vooruit. Ik kijk regelmatig de FSD filmpjes en ondanks alle huidige gebreken worden daar toch echt grote stappen gezet.

Verder staat de uitrol voor Canada al gepland en er is geen reden voor Tesla om EU en China ook niet te gaan uitrollen, anders dan wet- en regelgeving.

En hoewel ik baal van de huidige regels, ben ik (persoonlijke inschatting) toch optimistisch en verwacht dat ook daar flink beweging gaat komen....

We zullen het gaan zien....
Ik vind nog steeds dat FSD met AP2 in vergelijking met AP1 geen value for money brengt. Ik vermoed dat je AP1 kan vergelijken met enhanced AP? Ik kan 95% van de tijd op AP rijden (wel met manuele activatie van de rijbaanwissel). Die laatste 5% is mij geen 7600€ waard. Of hoeveel was het nu weer? Ik denk dat ik bij de extra functionaliteiten sowieso toch zou overnemen omdat het te traag gaat.
 
Eigenlijk is voor mij het enige wat ik echt “gebruik” van heel het FSD pakket de Automatic Lane change. Dit is veel prettiger dan de ding-dong, dong-ding handeling die je anders steeds moet uitvoeren.

Stoppen voor verkeerslichten vind ik eigenlijk ook wel aangenaam, om dezelfde reden als hierboven (ben een 1 pedal fanaat).

Summon is een slecht werkende party trick - 1keer ‘nuttig’ gebruikt toen een Italiaanse Aso spiegel aan spiegel naast mij geparkeerd stond. Had anders langs de kofferruimte moeten kruipen.

Autopark werkt imho wel redelijk goed, maar parkeer zelf veel sneller, dus gebruik het nauwelijks.

NoA heb ik geen goede ervaringen mee. (De manier waarop snelwegafritten genomen worden is zwiepend gevaarlijk, dus zet het meestal af voor het manoeuvre wordt ingezet.)

De rest van de features zijn loze beloftes tot op de dag van vandaag.

Als het uit eigen zak moet komen, voor mij -zoals het nu ‘werkt’- geen FSD meer, EA daarentegen wellicht wel, maar dan eigenlijk dus alleen maar voor die Lane change.
 
Als FSD mij dagelijks voor de ingang van mijn kantoor laat uitstappen en zelf een parkeerplek op het terrein gaat zoeken, en mij ook voor de uitgang mijn kantoor weer komt ophalen, dan ben ik tevreden over mijn uitgave van meer dan 8000 euro.

Op meer dan dat heb ik nooit gerekend en daar reken ik ook voor minimaal de komende 5 jaar niet op.

Maar deze ene feature vind ik al zo gaaf, als het feilloos werkt, dat het mijn geld waard is. Gezien het parkeerterrein geen openbare weg is zou wettelijke regelgeving ook niet in de weg hoeven staan. Ik kijk er naar uit!
 
  • Like
Reactions: JanG007
Droom fijn mee met Elon. Er gaat niets gebeuren in maart. FSD zoals het bedoeld is gaat nog vele jaren niet werken en nog veel langer niet toegestaan zijn in Europa. Geef geen hoop. Elon speelt een psychologisch spel met medewerkers en klanten. And it works.

Elon heeft niks beloofd. Hij geeft enkel aan dat in maart er veranderingen komen.

We weten ook al wat dat zou kunnen zijn en dat is highway level 3 onder de 60km/u. Dat is nl. het enige wat mag van UNECE en Tesla hoopt dan de goedkeuring daarvoor te hebben vermoed ik.

Op meer kun je niet hopen want dan moet je eerst hopen dat UNECE aangepast wordt op korte termijn en dat gaat zeker niet gebeuren.
 
Ik vind nog steeds dat FSD met AP2 in vergelijking met AP1 geen value for money brengt. Ik vermoed dat je AP1 kan vergelijken met enhanced AP? Ik kan 95% van de tijd op AP rijden (wel met manuele activatie van de rijbaanwissel). Die laatste 5% is mij geen 7600€ waard. Of hoeveel was het nu weer? Ik denk dat ik bij de extra functionaliteiten sowieso toch zou overnemen omdat het te traag gaat.
Zou je AP1 dan meer kunnen vergelijken met EAP? In EAP zit ook o.a. de rijbaanwissel en kost ongeveer de helft van FSD.
 
Zou je AP1 dan meer kunnen vergelijken met EAP? In EAP zit ook o.a. de rijbaanwissel en kost ongeveer de helft van FSD.
Ik ben verloren gelopen in de nomenclatuur. Ik reed ooit met een vervangwagen met AP2 (was wel 2019). Enige verschil was dat je zelf de pinker niet moest uitzetten na een automatische bandenwissen en slechte ruitenwissers. Ondertussen is daar wel stoplicht herkenning bij gekomen dacht ik (en Sentry mode, maar dat heeft niets met AP te maken.
Snelheidsbordherkenning is er altijd al geweest bij AP1 en is eerder verslechterd dan verbeterd, omdat de kaartgegevens soms verkeerd overrulen.
 
Voor mij de meest logische reden waarom FSD zo duur wordt, is om toekomstige kosten te kunnen betalen. Discussie is wat die kosten gaan zijn:
- hardware (AP1/AP2) vervangen met AP4 in alle auto's die FSD hebben
- rechtzaken voor niet leveren van beloften
- toevoegen van lidar aan alle auto's
- ...

Op zich goed dat ze FSD en auto qua kostenmodel gesplitst hebben, maar vind zelf dat FOMO-deel wel irritant. En natuurlijk dat je de FSD voor elke auto opnieuw moet kopen.

Straks, als ze enkele miljoenen auto's leveren per jaar met een percentage hoger dan 10% inclusief FSD, is het slecht behandelen van de eerste kopers voor hun prima betaalbaar. Zowel rechtzaken als vervangen van hardware.
 
Aparte discussie:

Het grootste probleem is als ze nooit of laat hun beloften gaan leveren, want alle nieuwe klanten krijgen dezelfde beloften als wij kregen. Zie voor afloop Theranos en dat willen we niet.

De reden waarom ik her-en-der tegen vision-only aanschop is op basis van hoe product-ontwikkelen vaak gebeurt:

- 1ste versie werkt, maar met wat kinderziektes. Vaak zit er wat extra hardware en software op.
- 2de versie is de versie die je wilt kopen. Het aantal kinderziektes is drastisch minder, en enige optimalisaties zijn gedaan. Over de jaren heen is met firmwares en "OTA"-software veel mogelijk geworden de eerste versie in een tweede versie om te toveren.
- 3de versie is waar het goedkoper gemaakt wordt. Dit is de versie die je eigenlijk niet wilt hebben. Onnodige hardware zit er niet meer in, en de kwaliteit is vaak wat minder. Sommige leveranciers hebben door schade en schande de juiste balans geleerd, maar focus blijft op kostenreductie.

Gezien er nog geen level-5 FSD is, zijn we nog steeds bij de eerste versie.