Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Full Self driving voor de helft van de prijs

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een SMS van Tesla van vrijdag 1 maart, zoals meerderen, welke mij bevestigde dat ik gratis geupgrade werd naar FSD. Daarna is er geen correctie meer op gekomen, dus juridisch gezien verwacht ik gewoon een upgrade naar FSD, niets meer, niets minder.

Mijn auto is besteld op 31-01 en bevestigd op 14-02 en nog niet geleverd, dus ik val gewoon binnen de correcte groep. Gezeik later = dreigen te annuleren/herroepen op grond van desinformatie. (al zal ik dat stiekem niet echt (willen) doen natuurlijk. ;))
 
Het meest officiële nieuws dat ik toe nu toe heb gehoord kwam zojuist van de sales manager van de SeC in Rotterdam, die gaf aan dat ze gewoonweg geen mogelijkheid hebben om op basis van een factuur AP/FSD te verkopen, anders waren ze zeker bereid geweest dat te doen (en de omzet te boeken). Hij gaf aan dat zover zij weten Autopilot (gratis) uitgerold gaat worden naar de 3's, inclusief de modellen geleverd voor 1 maart. Wel weer in lijn dus met de bekende chart.

Verder enkel speculatie; verwachting dat dit binnenkort komt maar onbekend wanneer. Daarnaast ook de verwachting dat er wel weer een trial aan komt voor FSD met verlaagde kosten maar ook dat is gissen.

Hoe dan ook denk ik niet dat FSD met 50% korting kopen er in gaat zitten met de Model 3.
 
Tsja ik wilde nog wachten, maar nu alles wordt teruggedraaid aanstaande maandag heb ik nu toch ook maar de knoop doorgehakt.
Zo’n “koopje” laat je niet snel lopen natuurlijk. :D
Eigenlijk hoop ik op de upgrade naar versie 3, gisteren in Amsterdam even met de M3 gespeeld en dat scherm is toch echt een stuk sneller dan mijn 2.5 versie in de MS.
We zullen over een tijd wel weten of dit een dure zak lucht was die we gekocht hebben of dat het een “winstpakker” was. ;)
 
Maar waar komt die fameuze flowchart dan vandaan, "Tesla Autopilot & Full Self-Driving prices after 28 Feb 2019", met "Which option did you have on 27 Feb 2019" - "EAP: You keep C, you get D for free"? Waar is die origineel gepost, door wie, en op basis van welke informatie?
Gelukkig staat er een auteur in het plaatje :cool:. Dat is Teslike.com. Of het volledig klopt - geen idee. Voor mijn specifieke scenario lijkt het wel correct... op basis van wat ik nu het laatst heb gehoord van een Tesla-medewerker.
 
Die chart van Teslike.com is een andere versie waarop niets over Europa staat. FSD alleen gratis voor delivery vanaf 28/2. Op de andere chart was het in Europa ook voor de eerder geleverde M3. En het zou toch wel raar zijn om de leveringen van de eerste twee weken, voor bestellingen die quasi op hetzelfde moment gebeurd zijn, anders te behandelen. De enige reden waarom wij onze M3 zo vroeg hadden is waarschijnlijk omdat ik extra vroeg was opgestaan om als één van de eersten onze reservatie te maken op die bewuste dag in 2016.
 
B31D04B1-CC53-49E7-B9B5-D9589BD65B3A.jpeg


Kon het ook niet laten . Via iDeal betalen kan ook.
 
Ik kan FSD nu kopen voor EUR 2100 voor mijn S100D, dat is EUR 1750 ex btw.

Nu wil ik het bijna doen, maar ik twijfel toch érg sterk. Het is wel weer 1750 euro weg waar ik maar moet hopen dat het ook écht een keer gaat komen.

Eerst naar de VS, dan nog een keer naar Europa toe (alle toelatingen e.d.). Ik twijfel héél sterk. Ben bang het geld uit te geven en er echt niets voor terug te zien.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ik kan FSD nu kopen voor EUR 2100 voor mijn S100D, dat is EUR 1750 ex btw.

Nu wil ik het bijna doen, maar ik twijfel toch érg sterk. Het is wel weer 1750 euro weg waar ik maar moet hopen dat het ook écht een keer gaat komen.

Eerst naar de VS, dan nog een keer naar Europa toe (alle toelatingen e.d.). Ik twijfel héél sterk. Ben bang het geld uit te geven en er echt niets voor terug te zien.
Idem geldt voor mij ook, of een leuke toevoeging Of een kat in zak
 
Als je het geld kan missen, Wing it!
Kan ik het missen? Zeker. Maar ik kan het ook aan zo veel andere dingen uit geven.

EAP werkt nog niet eens helemaal goed. Hoe moet ik geloven dat FSD wel ineens goed gaat werken?

HW3 is nodig, krijg ik die dan gratis? En gaat er wel voldoende HW3 zijn. Is het net het standaard probleem dat Tesla nooit spare parts heeft en alles in de nieuwe auto's gaat en dat upgrades voor bestaande voertuigen nooit komen.

Dat soort dingen houden mij toch tegen.
 
Kan ik het missen? Zeker. Maar ik kan het ook aan zo veel andere dingen uit geven.

EAP werkt nog niet eens helemaal goed. Hoe moet ik geloven dat FSD wel ineens goed gaat werken?

HW3 is nodig, krijg ik die dan gratis? En gaat er wel voldoende HW3 zijn. Is het net het standaard probleem dat Tesla nooit spare parts heeft en alles in de nieuwe auto's gaat en dat upgrades voor bestaande voertuigen nooit komen.

Dat soort dingen houden mij toch tegen.

Terechte vragen natuurlijk, er zijn nog een hoop onzekerheden hieromtrent.
Straks heb je meer zekerheid maar betaal je ook meer.
Maar goed, je bent er nu wel uit dat je het niet doet zo te lezen. :)
 
Ik kan FSD nu kopen voor EUR 2100 voor mijn S100D, dat is EUR 1750 ex btw.

Nu wil ik het bijna doen, maar ik twijfel toch érg sterk.
(...)
Ben bang het geld uit te geven en er echt niets voor terug te zien.

Stel, in 2023 kan een koper kiezen uit een tweedehands S100D met of zonder FSD. De auto met zal ofwel sneller verkopen ofwel tegen een hogere prijs.

FSD kost daarmee uiteindelijk waarschijnlijk minder dan die 1750 euro en je hebt de komende jaren iets om je op te verheugen.
 
  • Like
Reactions: jww1966
Ik kan FSD nu kopen voor EUR 2100 voor mijn S100D, dat is EUR 1750 ex btw.

Nu wil ik het bijna doen, maar ik twijfel toch érg sterk. Het is wel weer 1750 euro weg waar ik maar moet hopen dat het ook écht een keer gaat komen.

Eerst naar de VS, dan nog een keer naar Europa toe (alle toelatingen e.d.). Ik twijfel héél sterk. Ben bang het geld uit te geven en er echt niets voor terug te zien.

Kan ik het missen? Zeker. Maar ik kan het ook aan zo veel andere dingen uit geven.

EAP werkt nog niet eens helemaal goed. Hoe moet ik geloven dat FSD wel ineens goed gaat werken?

HW3 is nodig, krijg ik die dan gratis? En gaat er wel voldoende HW3 zijn. Is het net het standaard probleem dat Tesla nooit spare parts heeft en alles in de nieuwe auto's gaat en dat upgrades voor bestaande voertuigen nooit komen.

Dat soort dingen houden mij toch tegen.

Volgens Fred Lambert van Electrek krijg je inderdaad een HW3 upgrade als je nu FSD koopt. Ik kan hier geen Tesla bron van vinden, maar kan me wel herinneren dat Elon Musk destijds bij de eerste berichten over HW3 heeft gezegd dat iedereen die FSD al had aangeschaft gratis een HW3 upgrade zal gaan krijgen.

Verder heb ik dezelfde twijfels als jij. 2100 euro is toch nog steeds een serieus bedrag, en het is maar de vraag of je er ooit echt iets goed werkends voor krijgt.

https://electrek.co/2019/03/12/tesla-autopilot-prices-back-to-normal-elon-musk/
 
Gelukkig staat er een auteur in het plaatje :cool:. Dat is Teslike.com. Of het volledig klopt - geen idee. Voor mijn specifieke scenario lijkt het wel correct... op basis van wat ik nu het laatst heb gehoord van een Tesla-medewerker.
Lbl3, heb ik goed begrepen dat de jouwe geleverd is op 26/2 en dat ze je gezegd hebben dat je de gratis upgrade kreeg? Waar was dat? Die van ons was 12/2, maar in Gent wisten ze nog van niets. Ik passeer er toevallig morgen voor een TWC en ook een brandblussertje dat ik nog tegoed had (wettelijk verplicht in België, om ICE te kunnen blussen bij ongeval). Maar ik kan al raden hoeveel ze daar gaan weten.

Het zou in elk geval wel straf zijn als preorders van het eerste uur (letterlijk, ik was volgnummer 2 in Aartselaar op de bewuste reserveringsdag) die upgrade zouden mis lopen terwijl anderen vlak achter hen hem wel krijgen. En Elon had toch een cadeautje beloofd aan early reservation holders? Laat dit het dan zijn...
 
Tsja ik wilde nog wachten, maar nu alles wordt teruggedraaid aanstaande maandag heb ik nu toch ook maar de knoop doorgehakt.
Zo’n “koopje” laat je niet snel lopen natuurlijk. :D
Eigenlijk hoop ik op de upgrade naar versie 3, gisteren in Amsterdam even met de M3 gespeeld en dat scherm is toch echt een stuk sneller dan mijn 2.5 versie in de MS.
We zullen over een tijd wel weten of dit een dure zak lucht was die we gekocht hebben of dat het een “winstpakker” was. ;)

Je haalt hier dingen door elkaar. Dat het Model 3 scherm sneller reageert komt door MCU2 en niet door Autopilot HW3, dat is een andere computer. Door FSD te kopen wordt je AP computer geüpgraded van HW2 naar HW3, maar je centrale bediening scherm (MCU) wordt daar niet sneller van.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Michel3 and shthpnz
Het is rampzalig hoe Tesla voortdurend alleen uit gaat van de situatie in de VS en veel te weinig rekening houdt met afwijkende omstandigheden, zoals in Europa waar we midden in de aflevering van Model 3 zitten.
Vervolgens hebben overigens gelijke eigenaren in Nederland, die hun auto al geleverd gekregen hebben, verschillende informatie en beloftes gekregen. Iets wat ik niet aanvaardbaar vind en waarvan ik niet snap hoe je als bedrijf zo met je klanten om kunt gaan. Dat Tesla fouten maakt begrijp ik, maar dit is stom en ondoordacht, Ik denk dat advocaten hier een sterke zaak van zouden kunnen maken. Als we er een gezamenlijke rechtszaak zouden aanspannen.

Ik heb mijn 3 op 26 /2 geleverd gekregen, net als @Lbl3, en ook geen SMS of mail ontvangen. Hoop nog wel op gratis AP en FSD voor € 3000, net zoals in dit plaatje staat. Maar ik ben nu er volledig onzeker over of ik dat ook ga krijgen.
Ik ga morgen ook maar eens bellen. Niet dat ik verwacht dat het veel helpt, maar wat moet ik dan?
Als het kan ga ik FSD bestellen. Eventueel via een formeel schriftelijk bericht, dat ik uit ga van de belofte van gratis AP en dat ik gebruik wil maken van mijn recht om nu al FSD te kopen voor € 3000.

Overigens, toen ik mijn auto kocht heb ik bewust besloten om EAP later te bestellen voor € 5800 (of zelfs 7400) in plaats van over € 5300 bijtelling te betalen. Oude versie FSD was dan nog eens € 5000 meer (wat ik niet gedaan had).
Ik was dus bereid € 7400 uit te geven, bovenop de aanschafprijs.
Dat moet mijn referentie blijven, om mezelf niet gek te maken. Ook als Tesla afspraken en beloftes opnieuw zou schenden.

En dan is er nog het punt van gratis Superchargen. De belofte was 6 maanden. Maar nu staat in 'Mijn Tesla' dat ik Superchargen heb tot 7 augustus. Dat is 19 dagen korter dan beloofd. Want 6 maanden zou moeten zijn: tot 26 augustus.
Op zich niet zo'n punt, maar het is 5 % minder dan beloofd. Kan je ook diefstal noemen.

Ik word er overigens wel een beetje moe van dat mensen blijven schermen met hun reserveringsdatum of besteldatum. We weten nu wel dat die er niet toe doen qua rechten. Wie wanneer welke auto geleverd krijgt, wordt bepaald in Californië, en is een resultante van welke auto's op welke boot staan, hoe gemakkelijk aflevering kan plaatsvinden, douane formaliteiten, transport en afhandeling, en pure toeval.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar