Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Geen trekhaak meer op Tesla Model 3?

This site may earn commission on affiliate links.
Normaal gesproken zou ik pas in oktober mogen bestellen maar vandaag kreeg ik bericht van mijn nieuwe werkgever dat ze met de leasemaatschappij hebben afgesproken dat ze alvast een auto uit de huidige voorrad van Tesla willen bestellen.
Vanochtend stond er nog één nieuwe M3LR met trekhaak op de site. Direct met Tesla gebeld maar helaas, deze was net verkocht…. Ook nu kreeg ik weer de bevestiging dat ze ook niet buiten het bestelsysteem om een M3 met trekhaak kunnen bestellen.
Na even gesproken te hebben met de medewerker vertelde hij mij dat er nog een “occasion” in Tilburg stond. Dit is een auto met 147 km op de teller en van een modeljaar 2021 met als registratie datum december 2020. Een nieuwe occasion dus. Meteen een reservering/bestelling gedaan van de laatste M3LR met trekhaak in Nederland en nu nog even kijken of de leasemaatschappij deze nieuwe occasion accepteerd. Ik verwacht dat ze er niet moeilijk over doen, ander wordt het een annulering.
 
Ik heb gisteren een M3 SR+ besteld, gewoon configureren zonder trekhaak en dan kan er op verzoek door de verkoopsafdeling manueel een trekhaak toegevoegd worden. Ik ontving enige uren later een aangepast bestelformulier met trekhaak er op. De leveringstermijn zou dan volgens de medewerker wel opschuiven naar Q4.
Waar heb je dat laten doen? Ik heb Eindhoven en Tilburg gebeld en daar vertelden ze mij dat het niet mer kan.
 
Ik heb dat in Latem gedaan, daags ervoor eerst eens via de chat nagevraagd of het nog kon.
Ze vertelden dat het een of twee dagen kon duren eer de bestelling aangepast was, iemand in Amsterdam zou dat manueel moeten uitvoeren.
Het heeft echter maar een paar uur geduurd, zelfde dag als de bestelling van de auto was het al in orde.
Zo te zien zou het zijn dat een trekhaak tijdelijk niet beschikbaar is maar als je enkele maanden wil wachten op de levering kan je er een bestellen met trekhaak.
Op tff-forum.de is het ook een topic.

mvg,
 
Voor mij is het inmiddels ook opgelost want de M3LR met trekhaak is in inmiddels uit de bestaande voorraad besteld. Wel bijzonder dat twee vestigingen in NL mij heel stellig wisten te vertellen dat de M3 met trekhaak niet meer is te bestellen. Maar goed, niets zo veranderlijk als Tesla…….
 
Heeft iemand hier recente ervaring met het achteraf “bestellen” van de trekhaak?
Achteraf monteren kan alleen onofficieel voor bv een fietsendrager, een "volledige' trekhaak heeft een trekgewicht nodig op het kenteken en als je een Tesla aflevering zonder trekhaak optie hebt staat er een 'Technisch max. massa AHW/(geremd en ongeremd) op het kenteken van "0". Bij mijn M3 met trekhaak staat daar dan 1000kg. De M3 zonder trekhaak en met trekhaak hebben andere type goedkeuringen en Tesla/RDW zijn niet erg genegen om hier iets aan te passen. Is een aardig topic over hier op het forum
 
  • Like
Reactions: Roberto-NL
Voor de fietsendrager is achteraf inbouwen nog mogelijk (geen gewicht op kenteken) heb ik ook gedaan. Mijn MODEL ☰ is uit de periode dat ik NOG GEEN trekhaak kon bijbestellen. Burghoff trekhaak in laten bouwen in Lathum. Goedkoper dan origineel, helaas heeft mijn model ☰ geen trekgewicht en vermoedelijk krijgen degenen die je nu zonder trekhaak moet bestellen dat ook niet.
@SpeedyEddy ook bij nieuwe Model 3 performance? Volgens website van Burghof wel, iemand hier al gedaan?

 
Last edited:
@SpeedyEddy ook bij nieuwe Model 3 performance? Volgens website van Burghof wel, iemand hier al gedaan?

Een fietsendrager-trekhaak zal wel gaan, maar Tesla leverde geen performance met trekhaak om onbekende redenen. Ik merk op dat de ground-clearance bij de MODEL ☰ AWD al krap is (ik heb laatst met het trek-oog van de draaibare kabelaansluiting hard de grond geraakt, zodat deze wat verbogen werd en trek hem sindsdien iets minder ver uit/druk 'm na aansluiten zo ver mogelijk terug omhoog) De performance ligt dichterbij de grond, dus dat zal zeker een rol spelen.
 
  • Like
Reactions: Highkick
Hoe kan dit interessant zijn? Dat is dan salaris en daar moet je dan belasting volgens je hoogste schaal over betalen. Misschien wel 50%! ....
Door vakantie een wat late reactie: maar ja, dat kan zeker interessant zijn. Je hebt geen bijtelling, je krijgt inderdaad ongeveer de helft van het leasebedrag netto uitgekeerd. Helemaal goed te doen als je dan gaat voor het zelf kopen van een 2e-hands model 3 van 1 of 1,5 jaar oud.
 
Ik heb net op mijn model3 LR een burghof trekhaak gezet.
Kan ook prima op een P me het eventuele probleem zit in je rechter voet.
De krachten op de constructie van de auto die vrijkomen zijn enorm bij flink optrekken en natuurlijk ook bij remmen.
Als je je daar bewust van bent en gewoon rustig rijd als je er iets op of achter de trekhaak hebt gaat het prima.

laat het wel bijeen bedrijf doen die al meeredere 3 gedaan heeft om geen problemen met het elektrische deel te krijgen
 
  • Like
Reactions: gDrive
Ik heb net op mijn model3 LR een burghof trekhaak gezet.
Kan ook prima op een P me het eventuele probleem zit in je rechter voet.
De krachten op de constructie van de auto die vrijkomen zijn enorm bij flink optrekken en natuurlijk ook bij remmen.
Als je je daar bewust van bent en gewoon rustig rijd als je er iets op of achter de trekhaak hebt gaat het prima.

laat het wel bijeen bedrijf doen die al meeredere 3 gedaan heeft om geen problemen met het elektrische deel te krijgen
Maar heb je die dan goedgekeurd gekregen voor een Aanhanger? Want trekgewicht staat nog steeds op 0 gok ik.... later aanbrengen is puur voor een fietsendrager.. Jij mag er nog steeds niks achter hangen gok ik....
 
Ik heb net op mijn model3 LR een burghof trekhaak gezet.
Kan ook prima op een P me het eventuele probleem zit in je rechter voet.
De krachten op de constructie van de auto die vrijkomen zijn enorm bij flink optrekken en natuurlijk ook bij remmen.
Als je je daar bewust van bent en gewoon rustig rijd als je er iets op of achter de trekhaak hebt gaat het prima.

laat het wel bijeen bedrijf doen die al meeredere 3 gedaan heeft om geen problemen met het elektrische deel te krijgen

Nog bedankt voor je reactie. Ik dacht dat het bij een P lastiger was omdat deze wat lager is. Maar bij Burghof staat inderdaad dat hij bij een P ook moet kunnen. Ik zie ook dat ze verschillende partijen op de website hebben staan die de trekhaken kunnen installeren, toch maar eens wat prijzen opvragen. Iemand ook ervaring met de fietsenrekken die bij Burghof te verkrijgen zijn? Of andere tips voor goede fietsendragers (idealiter voor 3 fietsen)?
 
Ik zie ook dat ze verschillende partijen op de website hebben staan die de trekhaken kunnen installeren, toch maar eens wat prijzen opvragen. Iemand ook ervaring met de fietsenrekken die bij Burghof te verkrijgen zijn? Of andere tips voor goede fietsendragers (idealiter voor 3 fietsen)?
Bij Trekhaakcentrum hebben we inmiddels zo'n 250 Model 3's van een afneembare trekhaak voorzien. Via de trekhaakconfigurator kun je eenvoudig je trekhaak en een montagelocatie selecteren.
 
Nog bedankt voor je reactie. Ik dacht dat het bij een P lastiger was omdat deze wat lager is. Maar bij Burghof staat inderdaad dat hij bij een P ook moet kunnen. Ik zie ook dat ze verschillende partijen op de website hebben staan die de trekhaken kunnen installeren, toch maar eens wat prijzen opvragen. Iemand ook ervaring met de fietsenrekken die bij Burghof te verkrijgen zijn? Of andere tips voor goede fietsendragers (idealiter voor 3 fietsen)?
Ik heb gekozen voor de opvouwbare "Menabo Antaris 3" (3 fietsen / vaste beugel / Euro 344,--)
Nav slechte ervaring met een inklapbare beugel dus bewust gekozen voor een vaste beugel (dankzij lage bouwvorm M3 vangen fietsen erg veel wind!)
Solide bevestiging op kogel en kantelbaar (zonder spelingen waardoor e.a. stabiel achter auto hangt)

Maar er zijn meer goede alternatieven (veelal wel wat duurder, zeker bij 3 fietsen)