fivari
Maker van de Fivari-charger
Hierbij nog de verschillen tussen het door de boordcomputer aangegeven verbruik en het reële verbruik aan energie uit de hierboven vermelde studie van ADAC. Opvallend is dat in diezelfde studie voor de geteste ICEs er meestal sprake is van een overschatting van het verbruik. Dat was in elk geval niet zo in mijn laatste ICE.
Zoals ik het begrijp is dat dan de som van de laadverliezen en de onderschatting van de boordcomputer vanwege het niet meenemen van een deel van het energieverbruik. Als je randverbruik zoveel mogelijk vermijdt dan krijg je enkel de laadverliezen en die zijn voor de M3 volgens Björn dus 12%.
Zoals ik het begrijp is dat dan de som van de laadverliezen en de onderschatting van de boordcomputer vanwege het niet meenemen van een deel van het energieverbruik. Als je randverbruik zoveel mogelijk vermijdt dan krijg je enkel de laadverliezen en die zijn voor de M3 volgens Björn dus 12%.