Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik geloof dat ik liever een gaatje heb dan dat ik tegen m'n auto moet schoppen als ik hem open wil hebben..:confused:
Schoppen is een groot woord hiervoor. :) Het is voldoende om een tikje te geven onderop het zwarte kunststof gedeelte onder bij de bumper.
Maar ieder zijn keuze: soms is een gaatje niet wenselijk/geoorloofd en dan is een 'gentle kick' een prima oplossing.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Inmiddels is er een 2e prototype, die werkt met 'gentle kicks'.
Om de klep te openen, tik je nu 2x zacht met de punt van je schoen tegen de onderkant van de bumper/skidplate.
In deze versie dus geen boor-gaatjes :)

Hi Cyrill,

1000% interesse, maar niet in een versie waarbij ik tegen de kunststof kap moet tikken. Dat vinden mijn Santoni's en witte sneakers een gruwelijk idee, zeker als de auto onder de pekel, modder of regen zit.

Als inbouw ca. 2 tot 3 uur kost (€100/€150), dan zou ik denken aan zo'n €500,- als prijspunt. (aannemende dat de apparatuur zo'n €250 kost en er ook nog iets aan verdient moet worden). Ik zou het er zeker voor over hebben in elk geval.

Ik ga er vanuit dat het de bedoeling is dat de klep ook weer met de motor dicht kan gaan?

De implementatie van mijn Audi is, dat dit ook weer met de voetsensor kan (handig als je net spullen uit de auto tilt, bv in de regen), ofwel gewoon met de key fob (na spullen plaatsen in de achterbak en je handen leeg zijn). Dat werkte eigenlijk prima.
 
  • Like
Reactions: cvonken
Aan de binnenkant van de bumper wordt een module+sensor gemonteerd. Vooralsnog is dit een regelmodule met een afstandmetertje die door een (boor)gaatje heen kijkt. Misschien er is een variant mogelijk met inductie-strips (zonder boren), maar dit is zeker duurder qua onderdelen.
Ook worden er draden getrokken naar verschillende componenten, waaronder voeding.

Passive entry is de enige manier om de Tesla de 'open' pulse te laten erkennen (dit principe werkt ook zo bij Volvo, Audi, VW en Scoda). Als dit niet aanstaat, is de auto in slaapmodus en wordt deze pas wakker als je met de keyfob de auto ontgrendeld. Tesla laat de deuren pas openen als deze ontgrendeld zijn; en dat is maar goed ook :)
De puls van de voetsensor wordt dus niet gezien als de auto vergrendeld is.
Je dient ergens een sleutel in het proces te gebruiken die jou het recht geeft om de klep te openen. En om nu eerst met je keyfob de auto te ontgrendelen en dan met je voet de klep te openen is uiteraard zinloos, omdat je je keyfob met je hand bedient en dus al vrij hebt.

Beantwoord dit je vragen?
Van wat ik uit de omschrijving begrijp is dat het systeem mogelijk is als je met je mobiele telefoon in de buurt van de auto komt en de app dan de auto ontgrendelt, zodat je vervolgens je voet onder de sensor houdt en de klep automatisch opengaat. Klopt dat?

Wat voor prijs, tja?............dat kan ik niet bedenken. Ik zit nogal op de centen. Heb rood haar en voorouders uit zowel Nederland, Noord- Italië, Ierland en Scotland. Dus een zuinige Gaellic. Maar begrijp ook dat ik een particuliere cash aankoper ben geweest in tegenstelling tot de meesten. (Investering voor de toekomst en naar mate de tijd vordert wordt de auto relatief gezien steeds goedkoper). Dan worden after-market accesoires gauw wat duur. Misschien wel in de toekomst als de eerste kosten er uit zijn en de totaalprijs wat omlaag kan. Maar de interesse in de mogelijkheid is er zeker.
 
Van wat ik uit de omschrijving begrijp is dat het systeem mogelijk is als je met je mobiele telefoon in de buurt van de auto komt en de app dan de auto ontgrendelt, zodat je vervolgens je voet onder de sensor houdt en de klep automatisch opengaat. Klopt dat?
Klopt. Enkel met key-less-entry (telefoon/keyfob) werkt dit, aangezien je ook enkel dan (uitgezonder natuurlijk keyfob klik/keycard) je portieren/achterklep mag/kan openen en dat geldt voor de voet-sensor net zo.

Het werkt ook enkel als de auto in 'Park' staat. Mocht er iemand zijn voet onder je bumper bewegen terwijl je staat te wachten op een kruising, dan gebeurt er dus niets.
 
Op de Tesla Borrel afgelopen vrijdag in Nieuwegein (50 bezoekers!) bemerkte ik tijdens demo's dat de meeste mensen hun voet minder ver onder de bumper steken/bewegen dan ik dacht. De sensor plaats ik in de productie-versie dus 10 cm dichter naar de achterkant.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y