Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Cookies op AD.nl | AD.nl
"We hebben diesel nodig om de klimaatdoelen te halen, is de boodschap van Bosch. Dieselauto's zijn immers vele malen zuiniger dan benzineauto's. En het bedrijf heeft nóg een reden om de diesel nog niet te begraven: werkgelegenheid. Hoheisel: ,,We hebben een vuistregel: je hebt tien mensen nodig om een dieselmotor te maken, drie personen voor een benzinemotor, en een elektromotor kun je in je eentje monteren.'' Een hightech dieselmotor voor een sportwagen bestaat uit wel 1800 onderdelen, een elektromotor - die nog sneller is ook - slechts uit 25."


Ik moest her en der toch wel een klein beetje lachen om dit artikel.


Solar Magazine - Nibud: 22 procent huiseigenaren wil binnen 5 jaar investeren in zonnepanelen
Nibud: 22 procent huiseigenaren wil binnen 5 jaar investeren in zonnepanelen.

Solar Magazine - Perc-zonnecellen nemen zonnepanelenmarkt over: marktaandeel groeit tot boven de 50 procent
"De voor 2019 voorziene productie van dit type zonnecellen is namelijk 60 gigawattpiek. Dit terwijl er 5 jaar geleden – in 2014 – wereldwijd slechts 1 gigawattpiek aan productiecapaciteit was voor monokristallijne perc-zonnecellen."

Solar Magazine - 6.000 zonnepanelen geplaatst op 18 Amsterdamse schooldaken
Er zijn 6000 panelen op scholen geplaatst.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zon...rk-van-7-45-megawatt-realiseren-in-den-helder
Voetbalvelden worden ontruimd en er komen bijna 20.000 zonnepanelen voor in de plaats.
Dit terwijl er pal naast de voetbalvelden giganstische platte daken zijn, ogenschijnlijk perfect geschikt, waar dan weer niets mee gebeurd.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zon...den-bij-hoge-stroomproductie-van-zonnepanelen
Een leuk beginnetje natuurlijk, maar DC voeding aanbieden lijkt me toch nog echt het beste, dan kunnen de auto's pas echt snel laden.
 
De nieuwe verkoopcijfers van mei 2019 zijn bekend:
Verkoopcijfers personenauto's naar merk/model per maandhttps://www.bovag.nl/BovagWebsite/m...jfers/2019/Autoverkopen-mei-2019.pdf?ext=.pdf

Eng nieuws, echter wel eentje waar ik eerder al bang voor was dat vroeg of laat zou gebeuren:
Tesla sued after 2-year-old accidentally crashes Model X into his pregnant mother
Een spelend kind achter het stuur rijdt zijn eigen moeder aan

Solar Magazine - Trina Solar kondigt wereldrecord aan van 24,58 procent voor monokristallijn zonnecel
Mooi nieuw zonnepaneeltje

Largest offshore wind farm kicks into operations
Mooie nieuwe windmolentjes
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zeer opvallende groeicurve in het elektraverbruik in Nederland:
Belasting - TenneT

voortschrijdende belasting.jpeg


Schijnbaar wordt er in mei 2019 2% minder elektra gebruikt dan in mei 2018.
Zou dit komen door al die model 3's? Waardoor er dan mogelijk minder benzine verbruikt wordt en er dus minder olie omgevormd moet worden? Komt het omdat steeds meer mensen zonnepanelen hebben/gebruiken maar dit niet melden? Is het omdat iedereen recent led verlichting gebruikt? Kunnen jullie een andere reden bedenken? Is het omdat nu nog vrijwel geen enkele airco aan staat en vorig jaar wel?

Hoe dan ook, zo een heftige daling had ik in ieder geval niet verwacht.
 
Schijnbaar wordt er in mei 2019 2% minder elektra gebruikt dan in mei 2018.
Zou dit komen door al die model 3's? Waardoor er dan mogelijk minder benzine verbruikt wordt en er dus minder olie omgevormd moet worden? Komt het omdat steeds meer mensen zonnepanelen hebben/gebruiken maar dit niet melden? Is het omdat iedereen recent led verlichting gebruikt? Kunnen jullie een andere reden bedenken? Is het omdat nu nog vrijwel geen enkele airco aan staat en vorig jaar wel?

Hoe dan ook, zo een heftige daling had ik in ieder geval niet verwacht.

Wellicht een grote afnemer welke achter de meter een eigen voorziening (genset, WKK, etc.) in bedrijf heeft genomen. Dan komt het niet meer uit het net, hoewel dat dan weer geen 2 % van het totaal zal zijn. Het kan wel een stop zijn van een grote verbruiker (chemie, industrie) voor werkzaamheden (of staking ?). Andersom, het kan ook dat in mei 2018 het verbruik veel hoger was dan normaal.
 
artikel Volkskrant:
Tweedehands elektrisch doet het beter dan benzine: de afschrijving van de e-auto wordt de laagste van alle auto’s
Uit een nieuwe studie blijkt dat het wel goed zit met de restwaarde van e-auto’s. Vanaf 2025 zal de afschrijving op elektrische auto’s al lager zijn dan die op vergelijkbare benzinewagens.
Tweedehands elektrisch doet het beter dan benzine: de afschrijving van de e-auto wordt de laagste van alle auto’s

Voorlopig is de restwaarde van mijn Model S al ruim 10000 a 15000 lager dan verwacht..
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Een kudtkoekiewall. Omdat dat moet, van de kudtkoekiewet.

"Fastned verbaast vriend en vijand met extreem goed beursdebuut"

Om eerlijk te zijn ben ik niet zo heel erg verbaast, als je hun financiële cijfers bekijkt zijn die ook gewoon extreem hoopgevend.

Denk dat een aantal (gretige) mensen vanavond een kater hebben. Doordat er geen nieuwe aandelen uitgegeven zijn en hierdoor maar een klein aantal aandelen beschikbaar was, is de koers opgelopen naar onrealistische hoogtes. Veel shorters moesten hun ongedekte calls afdekken door zelf te dure aandelen terug te moeten kopen. Verwacht dat we binnen 2 weken onder de 10 euro staan voor de aandelen.
 
  • Like
Reactions: Gaetandp
Wederom toeval? Ik betwijfel het, maar wederom blijkt dat er meer elektrische auto's verkocht worden en dat de hoeveelheid elektra die gebruikt wordt in Nederland wederom daalt en de snelheid waarmee de Tesla model 3 in aantal in Nederland groeit, meetbaar lijkt met de snelheid waarin het stroomverbruik in Nederland daalt.

Belasting - TenneT



Iemand een andere verklaring? Het weer?
 
Last edited:
Correlatie != Causaliteit.

Wat de onderliggende gemeenschappelijke variabele is, geen idee, maar elke vezel in mijn lichaam spreekt deze casuality tegen..
Dat begrijp ik, ten slotte gebruiken de veel verkochte elektrische auto's elektriciteit, maar met de wetenschap dat het ook heel veel elektra kost om olie om te vormen in benzine/diesel en de wetenschap dat Shell in Nederland en buurland Engeland hun olie in benzine/diesel omvormt voor het grootste deel van Europa, is dat misschien een verklaring.
 
  • Love
Reactions: balblas
Wederom toeval? Ik betwijfel het, maar wederom blijkt dat er meer elektrische auto's verkocht worden en dat de hoeveelheid elektra die gebruikt wordt in Nederland wederom daalt en de snelheid waarmee de Tesla model 3 in aantal in Nederland groeit, meetbaar lijkt met de snelheid waarin het stroomverbruik in Nederland daalt.

Belasting - TenneT



Iemand een andere verklaring? Het weer?

Hier speelt de toenemende lokale stroomopwekking (zonnepanelen) en het lokale verbruik wellicht een rol?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Nog een paar uurtjes en dan komen de nieuwe cijfers over de voortschrijdende belasting, als ik het zelf zo inschat bij de mij bekende gegevens staan we in voor een shock. Een daling van zo een 15% ten opzichte van vorig jaar, wat de reden dan ook moge zijn, zo een extreme daling is er voor zover ik weet nog nooit eerder geweest.
 

Nooit verwacht dat een andere vering je zomaar 7% meer range kon leveren.


Watch Porsche Taycan perform 30 consecutive 0-124 mph launches - Electrek

Dit is nóg sneller dan de Tesla model S ludicrous (of in ieder geval voor de Raven), je ziet echt dat Porsche goed samen gewerkt heeft met Rimac en daar spoedig de vruchten van plukt.

Productie - TenneT
Deze augustus gemiddeld schat ik in iets minder dan 10GW verbruik in Nederland.
Terug scrollen naar augustus 2018 gemiddels schat ik in iets van 12GW.
Sinds Tesla model 3 verkoop in Nederland daalt het stroomgebruik in Nederland dan ook gigantisch:

Belasting - TenneT
 
Last edited:
Cookies op AD.nl | AD.nl
"We hebben diesel nodig om de klimaatdoelen te halen, is de boodschap van Bosch. Dieselauto's zijn immers vele malen zuiniger dan benzineauto's. En het bedrijf heeft nóg een reden om de diesel nog niet te begraven: werkgelegenheid. Hoheisel: ,,We hebben een vuistregel: je hebt tien mensen nodig om een dieselmotor te maken, drie personen voor een benzinemotor, en een elektromotor kun je in je eentje monteren.'' Een hightech dieselmotor voor een sportwagen bestaat uit wel 1800 onderdelen, een elektromotor - die nog sneller is ook - slechts uit 25."


Ik moest her en der toch wel een klein beetje lachen om dit artikel.


Solar Magazine - Nibud: 22 procent huiseigenaren wil binnen 5 jaar investeren in zonnepanelen
Nibud: 22 procent huiseigenaren wil binnen 5 jaar investeren in zonnepanelen.

Solar Magazine - Perc-zonnecellen nemen zonnepanelenmarkt over: marktaandeel groeit tot boven de 50 procent
"De voor 2019 voorziene productie van dit type zonnecellen is namelijk 60 gigawattpiek. Dit terwijl er 5 jaar geleden – in 2014 – wereldwijd slechts 1 gigawattpiek aan productiecapaciteit was voor monokristallijne perc-zonnecellen."

Solar Magazine - 6.000 zonnepanelen geplaatst op 18 Amsterdamse schooldaken
Er zijn 6000 panelen op scholen geplaatst.

Solar Magazine - ProfiNRG gaat zonnepark van 7,45 megawatt realiseren in Den Helder
Voetbalvelden worden ontruimd en er komen bijna 20.000 zonnepanelen voor in de plaats.
Dit terwijl er pal naast de voetbalvelden giganstische platte daken zijn, ogenschijnlijk perfect geschikt, waar dan weer niets mee gebeurd.

Solar Magazine - Laadpalen Amsterdam gaan sneller laden bij hoge stroomproductie van zonnepanelen
Een leuk beginnetje natuurlijk, maar DC voeding aanbieden lijkt me toch nog echt het beste, dan kunnen de auto's pas echt snel laden.
De reactie van Bosch is een echte Trumpiaanse gedachte. Uiteindelijk heel dom voor de eigen portemonnaie :):):):):):) en ik krijg bijna een :p:p:p:p:p:p:p:p van het lachen. Ohh, heb ik al met mijn rode haar;)