Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Toch wel een van de mooiste grafiekjes, Toyota is echt beschamend

1682425759343.png
 
  • Like
Reactions: job-lek
Kijk zo doe je dat.


" Oct 28, 2022
Aluminiumsmelterij Aldel in Delfzijl is failliet, misschien een mooi moment om daar een berg megapacks te plaatsen, ze gebruikten 1.7TWh per jaar begreep ik, dus er liggen ongetwijfeld al flink wat dikke kabels e.d. Hopelijk dat dit het grid in Groningen een beetje zou kunnen balanceren."

Blij om te zien dat ze naar me geluisterd hebben :cool:
 
Op dit forum een aantal jaar geleden al eens aan gerekend: elektrische containerschepen.

Why battery powered cargo ships are compelling:


wij hebben een appartement in de haven van Zeebrugge, en zien al regelmatig hybride autoschepen in de sluis liggen. Die kunnen naast de stookolie ook op LNG en batterijen lopen als ze in de haven varen. Als die voorbij komen is dat een vreemde ervaring, je ziet dat schip en je hoort amper iets. Uiteraard is dat enkel om in de havens te varen en manouvreren maar het is een begin .
 
Manouvreren, sluizen en langzaam in havens varen is natuurlijk een stuk minder efficiënt dan op vaste snelheid naar je bestemming varen. Veel sluizen hebben ook een gebod om de motor uit te zetten (voor plezierjachten). Ik kan je zeggen dat het niet altijd prettig is als je benedenstrooms de sluis invaart en er liggen een paar van die diesels te pruttelen.
Voor de beroepsvaart zullen er wel al iets strengere regels zijn, maar in de pleziervaart zijn er genoeg 20+ jaar oude diesels zonder enige vorm van milieumaatregelen.
Boot van mijn pa had een 50 jaar oude 6-cilinder MAN met open pijp. Leuk geluid, de reuk wen je wel aan, maar niet meer van deze tijd natuurlijk.
 
Manouvreren, sluizen en langzaam in havens varen is natuurlijk een stuk minder efficiënt dan op vaste snelheid naar je bestemming varen. Veel sluizen hebben ook een gebod om de motor uit te zetten (voor plezierjachten). Ik kan je zeggen dat het niet altijd prettig is als je benedenstrooms de sluis invaart en er liggen een paar van die diesels te pruttelen.
Voor de beroepsvaart zullen er wel al iets strengere regels zijn, maar in de pleziervaart zijn er genoeg 20+ jaar oude diesels zonder enige vorm van milieumaatregelen.
Boot van mijn pa had een 50 jaar oude 6-cilinder MAN met open pijp. Leuk geluid, de reuk wen je wel aan, maar niet meer van deze tijd natuurlijk.
Er zijn ook nog genoeg binnenvaartschepen met motoren uit de jaren 60 en 70.
Ik woon langs een rivier en je hoort en ruikt het vanaf grote afstand...

Er zijn er die wel overstappen naar bijv. GTL maar dat is uiteindelijk ook niet de oplossing.
 
  • Like
Reactions: MaartenD
Wij wonen aan een kanaal en hier komt 1 of 2x per dag een schip voorbij dat zeer sterk hoorbaar is in huis, blijkbaar stoot het een resonantie frequentie aan, en blijkbaar zonder geluiddemper. Takkeherrie. Moet wel zo'n jaren 60 ding zijn.
 
Aha, vandaar dat Jim Fearley van Ford met Elon in een Twitter Spaces komt:

Ford eigenaren krijgen toegang tot 12000 Superchargers en Ford gaat de Tesla chargeport gebruiken.

Wall street kennende zullen ze dit zien als een huge win voor Ford en daarmee een loss voor Tesla, terwijl je ook kunt denken dat een huge win voor alle EV's en Tesla gaat hier ook beter van worden. Ford snapt als enige dat ze niet steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden en daarmee is/wordt de positie van Tesla als King of the Hill alleen maar verstevigd.
 
Wall street kennende zullen ze dit zien als een huge win voor Ford en daarmee een loss voor Tesla, terwijl je ook kunt denken dat een huge win voor alle EV's en Tesla gaat hier ook beter van worden. Ford snapt als enige dat ze niet steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden en daarmee is/wordt de positie van Tesla als King of the Hill alleen maar verstevigd.
In the short term, Ford will lose money selling their EVs while Tesla makes money selling them electricity. Win-win
 
In the short term, Ford will lose money selling their EVs while Tesla makes money selling them electricity. Win-win
Ik denk dat iedereen die meedoet met Tesla, die zullen ook overblijven. Iedereen die steeds maar denkt dat ze Tesla kunnen verslaan, die gaan het heel moeilijk krijgen. Ik denk dus juist dat Ford op de goede weg is, in tegenstelling tot GM die enorme accu's als antwoord ziet.