Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
De melding is terug. En de auto rijdt nog steeds. Ik vraag me wel af hoe lang je kunt doen over het bestellen van een 12V accu. Ik krijg bijna de neiging om 'm zelf te vervangen.
Ik heb dat zelfs tot op het bot uitgezocht en er uiteindelijk van afgezien. De accutypes waar de auto op ingeregeld kan worden waren in heel West Europa niet op voorraad. Vergelijkbare modellen wel voor rond de € 100 gevonden, maar die hebben maar een fractie van de verwachte levensduur. Daarbij is het bij de Classics ook nog eens een behoorlijk priegelwerk. Dus maar gewoon gewacht op een speciaal uit de US ingevlogen batch. Het heeft twee maanden of daaromtrent geduurd.
 
  • Informative
  • Helpful
Reactions: pvkeep and nico180
Hoeveel geld verbrand Tesla nou eigenlijk?

Ongeveer zoveel:

cashflow.png
 
Een zojuist op youtube geupload promotiefilmpje over batterijen in het grid verwerkt in Europa:

Toch leuk dat die Belgen op dit gebied voorop lopen in Europa (althans, voor zover ik weet).

Tesla releases Powerwall 2 update to let owners take better advantage of variable energy costs
Tesla hun powerpack heeft een update gekregen waarbij ze ook rekening kunnen houden met de gridprijzen van dat moment. Is het goedkoop, dan kan het van het net afnemen, is het duur, dan kan het het duur verkopen.


Tesla Model 3 production is reportedly closing in on 4,000 per week

Tesla model 3 tikt naar verluid nu zo'n 4000 auto's per week aan
 
Last edited:
Een zojuist op youtube geupload promotiefilmpje over batterijen in het grid verwerkt in Europa:
...
Toch leuk dat die Belgen op dit gebied voorop lopen in Europa (althans, voor zover ik weet).

Tesla releases Powerwall 2 update to let owners take better advantage of variable energy costs
Tesla hun powerpack heeft een update gekregen waarbij ze ook rekening kunnen houden met de gridprijzen van dat moment. Is het goedkoop, dan kan het van het net afnemen, is het duur, dan kan het het duur verkopen.


Tesla Model 3 production is reportedly closing in on 4,000 per week

Tesla model 3 tikt naar verluid nu zo'n 4000 auto's per week aan
Simpele calculatie. Hoe slechter het net, hoe meer er te 'verdienen' valt met wat batterijen om het te stabiliseren. Dus betere terugverdientijd. (Zie het voorbeeld in Australië waar de energie-leveranciers woekerprijzen konden vragen voor netstabilisatie. Dat spelletje is daar nu grotendeels voorbij door de batterijen die ze daar hebben gekocht.)
 
Ja en 1 MWh is ook iets anders dan 18MWh
Dit weet ik dus niet zeker, ik zie in het filmpje 18MW power rond 0:29
Op electrek.co zie ik 18.2MW

Wel weet ik dat er in Australië het dit werd:
"What was first supposed to be a 100 MWh project, making it one of the biggest batteries in the world, turned into a 100 MW/ 129 MWh project, making it the most powerful battery system in the world by a significant margin."
Dus misschien is het iets van 23,5MWh project, ik weet het niet.

"Frederic Lambert Electrek Staff Steve_Ohr14 hours ago
Tesla didn't confirm, but 140 Powerpacks should mean 29.4 MWh."

Ik weet het niet...
 
Last edited:
Dit weet ik dus niet zeker, ik zie in het filmpje 18MW power rond 0:29
Op electrek.co zie ik 18.2MW

Wel weet ik dat er in Australië het dit werd:
"What was first supposed to be a 100 MWh project, making it one of the biggest batteries in the world, turned into a 100 MW/ 129 MWh project, making it the most powerful battery system in the world by a significant margin."
Dus misschien is het iets van 23,5MWh project, ik weet het niet.

"Frederic Lambert Electrek Staff Steve_Ohr14 hours ago
Tesla didn't confirm, but 140 Powerpacks should mean 29.4 MWh."

Ik weet het niet...

De maximale afgifte zal iets van 18 mW zijn, dat is de stroomsterkte.

De opslag zal 29.4 mWh zijn. Dus ze kunnen bijna anderhalf uur het vermogen leveren.
 
Powerfield/Zonneperceel verduisteren schijnbaar eventjes een miljoen euro.

Solar Magazine - Powerfield beticht van grondspeculatie rond zonneparken, GroenLinks stelt Kamervragen
Solar Magazine - Raad van Advies gaat onderzoek doen naar handel en wandel van Powerfield
"Het NRC komt in de zaterdag-editie in het artikel 'grondspeculatie verpakt als groene belegging' met een voorbeeld op de proppen waarin de omstreden grondhandel nauwkeurig omschreven wordt. Journalisten Hester van Santen en Joris Kooiman schrijven over een gepensioneerd autodealer die grond in Emmen aan Powerfield heeft verkocht. De autodealer kreeg 950.000 euro en 4 minuten later werd de grond doorverkocht aan Zonneperceel voor 1,95 miljoen euro. De winst van 1 miljoen euro is voor Powerfield die volgens het NRC in feite betaald wordt door de beleggers in Zonneperceel. "


"Powerfield zit spreekwoordelijk in de hoek waar de kloppen vallen. Waar het bedrijf vorige week al moest melden dat het een streep zet door de plannen voor een eigen zonnepanelenfabriek in Appingedam, maakte het NRC Handelsblad afgelopen weekend in een uitgebreide reportage melding van omstreden grondhandel door Powerfield. De kwestie heeft inmiddels tot Kamervragen geleid.

Inmiddels heeft de Raad van Advies, in de persoon van Harm Post, officieel gereageerd op alle ophef. Naast Harm Post, oud-directeur van Groningen Seaports, zijn dat Henk Bleker en Ad van Wijk. "
Ad van Wijk? Goh, waar ken ik die naam toch van, kan iemand me even helpen?



Solar Magazine - Californië verplicht zonnepanelen voor nieuwbouwwoningen
Californië verplicht zonnepanelen voor nieuwbouwwoningen!

Hoewel ik de details niet weet, misschien is één piepklein zonnepaneeltje in een hoekje ook al voldoende om aan de regel te voldoen ben ik toch verheugd dit nieuws te lezen.


Solar Magazine - India schrapt importheffingen op zonnepanelen
India heft importheffingen op!
Toch weer meer dan een miljard mensen die goedkoper uit zullen zijn wanneer ze in zonnepanelen investeren, net als de mensen in de EU trouwens wanneer ze na 3 september inkopen.

Solar Magazine - Provincie Friesland: Liander kan niet voldoen aan wens tot aansluiten 1,3 gigawattpiek zonneparken
Liander kan in provincie Friesland niet voldoen aan de gewenste hoeveelheid aan te sluiten gigawatts aan zonneparken.

Dit leek mij niet meer dan logisch, dit soort lekker makkelijke manieren van landbouwgrond vol met panelen stoppen om slapend rijk te worden slaan dan ook nergens op. Plaats het maar op de daken van grote bedrijven, dan ben je een stuk zinniger bezig.
 
Nog meer boten nieuws:
A stunning new all-electric catamaran with massive battery pack goes into operation
Een behoorlijk grote Catamaran met 1800kWh batterij is uitgebracht

VW doubles its electric vehicle battery contracts to $48 billion
Volkswagen investeert geen 25 miljard in batterijen, maar zelfs 48 miljard!

Audi shows all-electric e-tron quattro SUV’s towing capability by pulling trailer with new electric race car
Audi wordt competitief met Tesla, hun nieuwe Audi E-tron heeft naar verluid een 95kWh batterij.


De Belgen verslaan de Nederlanders als het aankomt op hernieuwbare energie:
DcnRp5sW0AAwjkr.jpg


Beide landen lopen overigens het verst achter op alle klimaatdoelen in heel Europa.
België slacht Nederland af op gebied van zonne energie. Iets dat me overigens redelijk verbaast, als ik met google earth de steden een beetje afspeurt zie ik best veel zonnepanelen in Nederland, mogelijk is dit simpelweg onbekend bij de Nederlandse regering. Desalniettemin is er nog een hoop extra te scoren, er zijn nog meer dan genoeg lege daken om te vullen.
De cijfers van België zijn een beetje bedrieglijk: de grote verschillen zitten in het verbranden van zogenaamde hernieuwbare fossiele brandstoffen: hout, biomassa en bio-olie. We weten allemaal hoe ecologisch een houtkachel is en de biomassa (houtpellets en andere) zou veel beter gecomposteerd worden dan opgestookt in thermische centrales. Die posten doen wat denken aan creatief boekhouden.
Zonne-energie is inderdaad het resultaat van oversubsidie gedurende jaren. Maar goed, ze liggen er wel en dragen effectief bij. In tegenstelling tot de overtuiging die leeft, zijn het niet zozeer de vele kleine PV-installaties bij particulieren maar wel de grote industriële parken die met het gros van de subsidies gaan lopen en geen prosumententarief aangerekend krijgen. Bij elke afname van de subsidie werd er trouwens massaal gefraudeerd bij de keuring van niet afgewerkte installaties. Zo kwamen ze toch in aanmerking voor het oudere, aanzienlijk hogere subsidietarief in plaats van voor het nieuwe. Ook daar waren het vooral grote installaties die "bediend" werden.
Ik vrees trouwens dat België en Nederland te dicht bewoond zijn, te weinig beschikbaar grondgebied hebben om de zeer aanzienlijke energievraag omwille van de hoge levensstandaard en de bloeiende industriële activiteit volledig op alternatieve wijze te voorzien. Het is logisch dat zij achterop hinken op landen met meer "ruimte".
 
Last edited:
Ik weet dat ik op dit forum eigenlijk aan het verkeerde adres ben, maar toch maar even de olieprijs van het afgelopen jaar:
olieprijs.png


Moet ik bij schrijven, gezien zowel Nederland als België een grote haven hebben zijn we landelijk gezien natuurlijk wel de pineut.
De grote havens zijn één van de redenen dat er in Nederland verhoudingsgewijs tot de totale hoeveelheid energie zo weinig elektra energie opgenomen wordt.
Hopelijk wordt dit dankzij Tesla in de toekomst compleet anders.


A look at DAF’s new all-electric truck with a 170 kWh battery pack
DAF's 170kWh vrachtwagen
daf_vdl_cf_electric_3-e1526478152575.jpg


Ziet eruit als een normale vrachtwagen, als ik hem zag rijden zou ik niets door hebben gehad.

Specs released by DAF:
  • Tractor weight 9,700 kg
  • Electric motor 210 kW
  • Torque 2,000 Nm
  • Capacity batteries 170 kWh
  • Full electric vehicle range 100 km
  • Quick battery charge 30 minutes
  • Full battery charge 1.5 hours
Op de bovenstaande link zijn vrij veel foto's en gegevens beschikbaar.



DdTqWmKXkAAhNCZ.jpg

Nieuwe cijfers in Nederland rondom hernieuwbare energie


DdO_HkKWAAALMRO.jpg


De factor 1,4 keer zoveel zonne energie per jaar lijkt ook voor Nederland te gelden, hopelijk houd Nederland die groeicurve nog 15 jaar vast.