Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Die DAF truck is helemaal niks ten op zichte van zijn diesel companen..

Om te kunnen concurreren tegen dezelfde vrachtwagen op diesel heb je een accu nodig die zo'n 2500Wh/kg heeft.
Heb je ook gelezen waar DAF hem nu voor in wil zetten? Distributie in de stad en daar dicht bij.

200 a 250km zou zeker mooier zijn geweest, maar als je eenmaal de elektrische vrachtwagen hebt is het een kwestie van tijd tot je er een grotere batterij in kan zetten.

Ik ben allang blij dat DAF hier nu ook mee bezig is.
 
  • Like
Reactions: is3 and ebullio
Heb je ook gelezen waar DAF hem nu voor in wil zetten? Distributie in de stad en daar dicht bij.

200 a 250km zou zeker mooier zijn geweest, maar als je eenmaal de elektrische vrachtwagen hebt is het een kwestie van tijd tot je er een grotere batterij in kan zetten.

Ik ben allang blij dat DAF hier nu ook mee bezig is.

Zeker.

Men heeft goed naar het laadgewicht gekeken en de truck inclusief trailer ongeveer binnen de normale normen gehouden, hiermee zie je gelijk wat de accu aan energie-dichtheid tekort komt om de normale gewichten te kunnen laden.

Met city-trailer geschikt voor fijnermazige lokale distributie, maar vervoerders houden van flexibiliteit en dat heeft deze vrachtwagen niet.

Meerdere vrachtwagenbouwers zijn, voor zover ik weet, met batterij-elektrisch bezig, maar ook met waterstof en lng.


Een punt is dat er al jaren een niet herlaadbare maar wel wisselbare aluminium-lucht batterij ( 4000Wh/kg ) bestaat, helaas nog niet commercieel verkrijgbaar, maar die kan als range extender voor bijvoorbeeld een zeer snel laad/ontlaadbare verbeterde LTO batterij de dieselvoertuigen zelfs ruim verslaan!
 
Zeker, kan alleen nergens vinden wat die aan gewicht kan laden en ook de snellaad -vermogens kan ik niet vinden.

Naar mijn ervaringen in de transport-sector, geschikt voor geregeld vervoer, niet voor ongeregeld vervoer, dat zie je ook aan de bedrijven die reserveren.

640 km laden in een half uur.
We zien daar hetzelfde als in de personenwagenmarkt.

Daar starten allerlei merken met low range modellen, Leaf, i3, Zoe etc. en dan komt er van bovenaf een versie die laat zien wat kan en dat gaat dan naar beneden.
Model S en X leidden uiteindelijk tot Model 3 die hetzelfde doet maar dan in een bescheidener klasse.

Nu de Semi die laat zien wat kan en dat gaat in varianten ook naar beneden komen. Uiteindelijk zal ook daar een minimale range van 500 km acceptabel blijken voor de markt.
Met dalende batterijkosten per kWh is het helemaal niet zo duur om een long range auto te bouwen (maar dan moet je wel toegang tot die batterijen hebben).
 
Zeker, kan alleen nergens vinden wat die aan gewicht kan laden en ook de snellaad -vermogens kan ik niet vinden.

Naar mijn ervaringen in de transport-sector, geschikt voor geregeld vervoer, niet voor ongeregeld vervoer, dat zie je ook aan de bedrijven die reserveren.
Trucks, of die nou geregeld of ongeregeld vervoer rijden, rijden nooit langer dan 4,5 uur achtereen, de chauffeur moet dan verplicht drie kwartier stoppen. In die 4,5 uur leggen die trucks rond 360 km af. En laat nou die drie kwartier ruim voldoende zijn om weer volledig bij te laden.
Als Tesla inderdaad 800 km af kan leggen met een Semi, dan kan de chauffeur de hele dag rijden en 's avonds en 's nachts weer thuis laden. Hoeft ie zelfs niet bij een Tesla Megacharger langs.
Met een Semi met 500 km bereik kan ook internationaal worden gereden. Deze heeft altijd voldoende bereik om een Megacharger te bereiken en in de verplichte wachttijd te laden.

Veel trucks moeten lossen op hubs buiten de stad. De Tesla Semi mag de stad wel in, een enorm kostenvoordeel.

De Tesla Semi kan hetzelfde laden als een 40-tons dieseltruck.

Reken er maar op, ik heb dit eerder hier neergeschreven, dat Tesla ook in deze markt de boel totaal op zijn kop gaat zetten. Een Tesla Semi wordt in 1,5 jaar terugverdiend.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Die DAF truck is helemaal niks ten op zichte van zijn diesel companen..

Om te kunnen concurreren tegen dezelfde vrachtwagen op diesel heb je een accu nodig die zo'n 2500Wh/kg heeft.

Mij lijkt deze vrachtwagen juist behoorlijk concurrerend. Bij de presentatie lichtte Wim van der Leegte toe dat het ding niet is bedacht voor de lange afstanden, maar voor bevoorrading in een straal van 100 km rond de steden.

Wie nu investeert in bevoorrading van binnensteden met dieseltrucks loopt het risico vroegtijdig af te moeten schrijven (milieuzones) of opdrachten mis te lopen (van opdrachtgevers die een groen imago nastreven).

Ik vind het slim van Wim.
 
Trucks, of die nou geregeld of ongeregeld vervoer rijden, rijden nooit langer dan 4,5 uur achtereen, de chauffeur moet dan verplicht drie kwartier stoppen. In die 4,5 uur leggen die trucks rond 360 km af. En laat nou die drie kwartier ruim voldoende zijn om weer volledig bij te laden.
Als Tesla inderdaad 800 km af kan leggen met een Semi, dan kan de chauffeur de hele dag rijden en 's avonds en 's nachts weer thuis laden. Hoeft ie zelfs niet bij een Tesla Megacharger langs.
Met een Semi met 500 km bereik kan ook internationaal worden gereden. Deze heeft altijd voldoende bereik om een Megacharger te bereiken en in de verplichte wachttijd te laden.

Veel trucks moeten lossen op hubs buiten de stad. De Tesla Semi mag de stad wel in, een enorm kostenvoordeel.

De Tesla Semi kan hetzelfde laden als een 40-tons dieseltruck.

Reken er maar op, ik heb dit eerder hier neergeschreven, dat Tesla ook in deze markt de boel totaal op zijn kop gaat zetten. Een Tesla Semi wordt in 1,5 jaar terugverdiend.




De meerderheid van de NL chauffeurs rijdt binnenland en komt niet aan die 4,5 rij-uren achtereen, door een trucje hoef je daarom niet te stoppen om te rusten, zou ik ook niet doen, anders wordt je baas boos.

Tijd is geld, tussendoor planningswijzigingen, ook weer op tijd, pas rust en tijd om aan een lader te gaan staan als de werkdag voorbij is ( mits geen dubbelle bemanning of ploegendienst ) en dat gaat natuurlijk tot op de max die je kan maken aan rijtijd en diensttijd.

500km range om internationaal te kunnen gaan rijden, vergeet dat maar, 500km range is niet eens genoeg om regionaal te kunnen gaan rijden, zeker niet met allerlei doorlopende planningswijzigingen.

Laadgewicht is geen totaal gewicht, dus graag bron voor het te laden gewicht, ik kan dat nergens vinden.
Zodra er in aankondigingen gegevens ontbreken, blijkt dat meestal de crux.

O.a grootwinkelketens worden dagelijks met maximale trailerlengtes bevoorraad tot in de stadcentra, dus niet alle grote wagens lossen buiten de stad.

Vaak vaste lokale diensten met pendelen in de nacht door geheel NL/BE.

Van mij mag Tesla de boel flink opschudden, dat is al jaren nodig, echter blijkt de crux nog steeds de "accu"!

Te weinig range en te lang laden.

De tijd begint te dringen.
 
Mij lijkt deze vrachtwagen juist behoorlijk concurrerend. Bij de presentatie lichtte Wim van der Leegte toe dat het ding niet is bedacht voor de lange afstanden, maar voor bevoorrading in een straal van 100 km rond de steden.

Wie nu investeert in bevoorrading van binnensteden met dieseltrucks loopt het risico vroegtijdig af te moeten schrijven (milieuzones) of opdrachten mis te lopen (van opdrachtgevers die een groen imago nastreven).

Ik vind het slim van Wim.


100km range is echt niks, zelfs de supermarkt DC's moeten deze wagen dichtbij de DC's houden in hun regionale gebieden en geen onverwachte planningswijzigingen.

Er zijn, voor over ik weet, ook tests met PHEV vrachtwagens, die kunnen in de centra elektrisch rijden en daarbuiten op diesel, de flexibiliteit blijft daarmee behouden.
 
De meerderheid van de NL chauffeurs rijdt binnenland en komt niet aan die 4,5 rij-uren achtereen, door een trucje hoef je daarom niet te stoppen om te rusten, zou ik ook niet doen, anders wordt je baas boos.

Tijd is geld, tussendoor planningswijzigingen, ook weer op tijd, pas rust en tijd om aan een lader te gaan staan als de werkdag voorbij is ( mits geen dubbelle bemanning of ploegendienst ) en dat gaat natuurlijk tot op de max die je kan maken aan rijtijd en diensttijd.

500km range om internationaal te kunnen gaan rijden, vergeet dat maar, 500km range is niet eens genoeg om regionaal te kunnen gaan rijden, zeker niet met allerlei doorlopende planningswijzigingen.

Laadgewicht is geen totaal gewicht, dus graag bron voor het te laden gewicht, ik kan dat nergens vinden.
Zodra er in aankondigingen gegevens ontbreken, blijkt dat meestal de crux.

O.a grootwinkelketens worden dagelijks met maximale trailerlengtes bevoorraad tot in de stadcentra, dus niet alle grote wagens lossen buiten de stad.

Vaak vaste lokale diensten met pendelen in de nacht door geheel NL/BE.

Van mij mag Tesla de boel flink opschudden, dat is al jaren nodig, echter blijkt de crux nog steeds de "accu"!

Te weinig range en te lang laden.

De tijd begint te dringen.
Te weinig range? Volgens laatste berichten haalt de Semi tegen de 600 mijl met volle belading (totaal 40 ton). Dat is bijna 1.000 km.
En de megachargers zullen best wel voldoen.

Het is verder hetzelfde verhaal dat betuttelend tegen de automobilist wordt gezegd: "Je rijdt gemiddeld toch geen 100 km/dag dus een Leafje is goed voor je.
Mooi niet dus, de automobilist gaat niet voor minder dan 500 km wil hij mainstream gaan. Onze Tesla is ook nog maar tussenpaus. De nieuwe generatie vanaf 2019/2020 zal een paar stapjes verder gaan.

Daarbij wint de Semi veel tijd, die kan hij gebruiken om te laden, omdat hij met het verkeer meekan. Hij zal het heel goed doen hier bij Nationaal en Internationaal vervoer.
 
Dat zal net zo'n theoretisch gedoe blijven als 350 Kw bij de personenauto.

Bovenstaande cijfers zijn wat je zomaar gemiddeld met diesel tanken met de vrachtwagen aan range tankt in slechts enkele minuten. ( pompen tot +/- 130 liter/min)

O.a een punt is dat je voor de hele dag km'ters nodig hebt en reserves voor het geval je ergens belandt waar je niet eens kan tanken, dat is één van de redenen dat vooral internationale wagens zoveel diesel bij zich hebben.

Precies dat maakt het vak dan ook avontuurlijk, je komt werkelijk op de meest afgelegen plaatsen.
 
De meerderheid van de NL chauffeurs rijdt binnenland en komt niet aan die 4,5 rij-uren achtereen, door een trucje hoef je daarom niet te stoppen om te rusten, zou ik ook niet doen, anders wordt je baas boos.

Tijd is geld, tussendoor planningswijzigingen, ook weer op tijd, pas rust en tijd om aan een lader te gaan staan als de werkdag voorbij is ( mits geen dubbelle bemanning of ploegendienst ) en dat gaat natuurlijk tot op de max die je kan maken aan rijtijd en diensttijd.

500km range om internationaal te kunnen gaan rijden, vergeet dat maar, 500km range is niet eens genoeg om regionaal te kunnen gaan rijden, zeker niet met allerlei doorlopende planningswijzigingen.

Laadgewicht is geen totaal gewicht, dus graag bron voor het te laden gewicht, ik kan dat nergens vinden.
Zodra er in aankondigingen gegevens ontbreken, blijkt dat meestal de crux.

O.a grootwinkelketens worden dagelijks met maximale trailerlengtes bevoorraad tot in de stadcentra, dus niet alle grote wagens lossen buiten de stad.

Vaak vaste lokale diensten met pendelen in de nacht door geheel NL/BE.

Van mij mag Tesla de boel flink opschudden, dat is al jaren nodig, echter blijkt de crux nog steeds de "accu"!

Te weinig range en te lang laden.

De tijd begint te dringen.
De gemiddelde truck met oplegger rijdt 75.500 km per jaar. Tweederde daarvan in NL, de rest in het buitenland. Bron CBS.
75.500 km is bij 250 werkdagen 302 km per dag. Ik zie niet in hoe dat niet met een Tesla Semi kan die zeker 800 km volbeladen elektrisch kan rijden. Ik rij regelmatig mee met internationaal rijdende truckchauffeurs.
Die 4,5 uur is echt heilig en er zijn geen trucs om dat te ontlopen. Er loopt een digitale schijf mee.
 
  • Like
Reactions: is3
Over de DAF vrachtwagen gesproken, in 2015 kwam Boonstra met een vergelijkbare vrachtwagen, die had 173kWh en zou een actiradius van 130km hebben:
Elektrische truck gaat rijden | Boonstra

"Ook de techniek is bijzonder te noemen. Met een accupakket van 173 kWh heeft de truck een bereik van 130 km en met een koppel van 11.000 nm aan de wielen komt de truck zelfs vol beladen goed mee in het verkeer. De Lithium batterijen kunnen 9.000 volle beladingen doorstaan. “Tegen de tijd dat we die hebben gehad zal de techniek sprongen verder zijn” verwacht Boonstra. Ook noemenswaardig is dat de truck overal geladen kan worden waar een krachtstroom aansluiting is. “De techniek die normaal in een laadpaal zit is door leverancier FRAMO in de truck gebouwd”."

Waarschijnlijk heeft dus ook de DAF net ietsje meer bereik, Tesla heeft waarschijnlijk een 1.000kWh accu en claimde in eerste instantie 500 mijlen in het slechtste geval, allias 800km, maar recent zelfs eerder 600 mijlen, een kleine 1000km.

In de stad, waar een stuk langzamer gereden wordt is het mogelijk nog een stuk meer.
Ook is de verhouding tussen Tesla en hun concurrentie bij de auto's in de meeste gevallen een factor twee tot drie aan accu inhoud.
Bij hun vrachtwagen vergeleken met hun concurrentie wordt dit een factor 6! Dat is wel extreem, dit suggereert dat óf de concurrentie beter zou moeten kunnen, of dat de concurrentie het nog niet al te serieus neemt.
 
André Kuipers over zijn hoe hij astronaut geworden is, hoe hij Elon Musk zijn werk ziet en hoe het wereldje in elkaar steekt.

Rotterdam krijgt mega-windmolen op de Maasvlakte
Rotterdam krijgt een testwindmolen van meer dan 10MW! De grootste ter wereld, aldus de gemeente.

Clean Energy Investment
Leuke financiele feitjes en investeringen van over de gehele wereld in hernieuwbare energie (voor zover bekend in 2016).
Sinds 2010 wordt er wereldwijd meer dan 300 miljard dollar per jaar uitgegeven aan hernieuwbare energie buiten hydro installaties om.
Voor de iets recentere cijfers: Clean Energy Investment 2016 | Bloomberg New Energy Finance
"New investment in clean energy reached $333.5 billion last year, up 3% from a revised $324.6 billion in 2016, and only 7% short of the record figure of $360.3 billion, reached in 2015."

https://data.bloomberglp.com/bnef/sites/14/2018/04/Clean-Energy-Investment-Trends-1Q-2018.pdf
 
De gemiddelde truck met oplegger rijdt 75.500 km per jaar. Tweederde daarvan in NL, de rest in het buitenland. Bron CBS.
75.500 km is bij 250 werkdagen 302 km per dag. Ik zie niet in hoe dat niet met een Tesla Semi kan die zeker 800 km volbeladen elektrisch kan rijden. Ik rij regelmatig mee met internationaal rijdende truckchauffeurs.
Die 4,5 uur is echt heilig en er zijn geen trucs om dat te ontlopen. Er loopt een digitale schijf mee.


Het is uw vak blijkbaar nooit geweest, het mijne wel, ken alle ins en outs, van regionaal tot internationaal met allerlei soorten van vervoer en ken dus ook vrijwel alle trucjes ( die passen zich namelijk aan door de tijd ), die ik u overigens niet ga vertellen.

Ben erg duidelijk geweest in mijn uitleg, daar laat ik het dan ook bij, het heeft geen enkele zin om in herhaling te vallen, leest u gewoon even aandachtig terug.


Vandaag rijdt je 250km, morgen 800km / 900km, dat is de clue bij flexibel vervoer.


Tot slot nog een artikeltje over de elektrische DAF:

Elektrische truck uit Nederland

Precies wat ik aangaf, men houdt de wagen dicht bij het DC en gaat zelfs tussen de ochtend en middag-rit door bijladen op het DC, flexibiliteit is dus gewoon "nul" !

Voor de langere afstanden gaat men blijkbaar aan de slag met waterstof.
 
  • Disagree
Reactions: Mars1
Het is uw vak blijkbaar nooit geweest, het mijne wel, ken alle ins en outs, van regionaal tot internationaal met allerlei soorten van vervoer en ken dus ook vrijwel alle trucjes ( die passen zich namelijk aan door de tijd ), die ik u overigens niet ga vertellen.
Ben erg duidelijk geweest in mijn uitleg, daar laat ik het dan ook bij, het heeft geen enkele zin om in herhaling te vallen, leest u gewoon even aandachtig terug.
Vandaag rijdt je 250km, morgen 800km / 900km, dat is de clue bij flexibel vervoer.
Voor de langere afstanden gaat men blijkbaar aan de slag met waterstof.
Beste newsreadertje,
Je mag zijn wie je bent, maar jouw reacties komen bij mij minder goed over.
Ik zal vanaf nu dan ook niet meer reageren op je naar mijn gevoel regelmatig ongenuanceerde bijdragen.
 
  • Like
Reactions: Mars1 and Eddyf0032