Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat bedoeld wordt zo min mogelijk buiten de deur te snelladen. Snelladen kost 50+ cent/kwh dus dat klopt wel.

Beter bij de paal thuis en nog beter met een eigen laadstation.

Maurice1 bedoelt dat als je een starttarief betaalt, zoals inderdaad bij een publieke laadpaal vaak het geval is, het goedkoper is om minder vaak een laadsessie te starten en per start veel te laden. Dat scheelt aan starttarief. Als je bijvoorbeeld twee keer 25kWh laadt kost dat - bij EUR 0,35/kWh - EUR 18,20. Als je in één lading 50 kWh laadt kost dat EUR 17,85.
 
  • Informative
Reactions: OttoR
Maurice1 bedoelt dat als je een starttarief betaalt, zoals inderdaad bij een publieke laadpaal vaak het geval is, het goedkoper is om minder vaak een laadsessie te starten en per start veel te laden. Dat scheelt aan starttarief. Als je bijvoorbeeld twee keer 25kWh laadt kost dat - bij EUR 0,35/kWh - EUR 18,20. Als je in één lading 50 kWh laadt kost dat EUR 17,85.
Maurice1 heeft de tekst gekopieerd (citaat) uit de link die meegeleverd is. :)
 
Ik denk dat hij bedoelt: Omdat iedere laadsessie start met een startbedrag, wil je niet te vaak starten en dus liever 1x starten en dan veel laden. Nu vind ik 35 ct niet echt een bedrag om op die wijze na te denken.

Ah, na nog een keer lezen begrijp ik het.

Er staat letterlijk:
,,Dus je wilt zo min mogelijk laadsessies waarbij je veel laadt.”

Maar hij wil niet zo min mogelijk sessies waarbij hij veel laadt. Hij wil zo min mogelijk sessies. En dus per sessie juist veel laden.

In begrijpelijk voetbalinterviewNederlands wordt het dan:
,,Dus je wilt zo min mogelijk laadsessies, waarbij je per sessie veel laadt.”
 
Mooi initiatief in Bali:
Screenshot 2020-11-08 at 13.46.35.png

Governor of Bali Wayan Koster launches trial of electric shuttle bus transportation - The Bali Times
Iedereen die Bali kent, weet dat het uitermate geschikt is voor elektrisch transport; het is een zegening als dat daar breed opgepakt wordt. En dan niet alleen voor bussen, maar ook voor al die gemotoriseerde tweewielers daar.
Zijn nog wel wat barrières te slechten, maar het is een mooi begin. :rolleyes:
 
Last edited:
CE Delft met bijdrage van Auke Hoekstra heeft interessante studie gedaan naar life cycle CO2 emissies van onder andere elektrische vrachtwagens.

Mede van belang omdat CE Delft ook door policy makers wordt erkend als deskundig en te raadplegen instituut.

In de pdf files te vinden via de link in de tweet helder de resultaten weergegeven, ook van de Tesla Semi.

https://twitter.com/AukeHoekstra/status/1329487445021351938?s=19
 
  • Like
Reactions: Cely
Nog een erg interessant stukje van Topgear over de toekomst van de infrastructuur ivm elektrische wagens, met een expert ter zake. Chris Harris is in tegenstelling tot de oude fossielen die bij Topgear presenteerden een fan van EV's... Ik dacht zelfs dat hij een Model 3 performance heeft gekocht na zijn test.
Je ziet gewoon dat Top Gear echt aan 't evolueren is naar het brengen van een positieve boodschap rond EV

 
Nog een erg interessant stukje van Topgear over de toekomst van de infrastructuur ivm elektrische wagens, met een expert ter zake. Chris Harris is in tegenstelling tot de oude fossielen die bij Topgear presenteerden een fan van EV's... Ik dacht zelfs dat hij een Model 3 performance heeft gekocht na zijn test.
Je ziet gewoon dat Top Gear echt aan 't evolueren is naar het brengen van een positieve boodschap rond EV


Bij BNR zijn ze ook pas dit jaar om, want ook daar oude lullen die zelfs sigaren nog aan zouden gaan prijzen, als dat mocht. Daar heeft een advertentiedeal met Lexus (nu ook electrisch) waarschijnlijk geholpen. Nu het AD nog...
 
Iemand al die test door de ANWB van de Polestar 2 en Model 3 op Youtube gezien? o_O
Een interessante vergelijking van Polestar en Model 3

Vooral het stukje vanaf 08:00 waar beide auto's samen 230 km afleggen (en dus in dezelfde omstandigheden). Range bleek geëxtrapoleerd 450km voor de Model 3 performance en 328 km voor de Polestar (16,9 Wh/km vs 21,6 Wh/km verbruik)
Polestar 2
 
citaat over Solid State batterijen uit De Standaard:
En afgelopen zomer kwam de Amerikaanse start-up QuantumScape met het bericht dat zijn onderzoekers het ‘40 jaar oude vraagstuk’ van de vastestofbatterij hadden opgelost.

Aan middelen heeft QuantumScape geen gebrek, het teert op geïnvesteerde miljoenen van Bill Gates en van autofabrikant Volkswagen. Maar in tegenstelling tot concurrerende batterijontwikkelaars beschikt de firma ook over overtuigend bewijs dat zijn prototype werkt, in de vorm van resultaten van testen in het lab die deze week werden vrijgegeven. Die tonen niet alleen aan dat de vastestofbatterij van QuantumScape robuust is (een van de grote problemen met eerdere prototypes van vastestofbatterijen was dat ze snel kapotgingen) maar ook dat ze heel snel oplaadt. Een kwartier in het stopcontact is genoeg om tot 80 procent van de capaciteit te komen. En die capaciteit blijft behouden na minstens 800 oplaadbeurten. Maar bovenal: de batterij bezit een energiedichtheid van ruim 1.000 Wh/l, waarmee ze dus de belangrijke mijlpaal heeft bereikt.

Vanaf 2025 commercieel

Volgens Vereecken zal nog moeten blijken of QuantumScape straks op basis van dit prototype ook een commerciële batterij kan ontwikkelen. ‘De labotesten gaan over één specifiek laagje van een batterijcel. Het valt nog te bezien of hieruit ook meerlagige cellen kunnen worden geproduceerd. Maar beloftevol is de ontwikkeling zeker.’

De vastestoftechnologie kan ervoor zorgen dat het rijbereik van elektrische wagens blijft toenemen, en dat ze nog dit decennium de prestaties van brandstofauto’s kunnen evenaren. ‘De verbetering van de huidige lithiumionbatterijen gaat nog wel even door, totdat in 2025 de limiet is bereikt. Vanaf dan zullen de eerste vastestofbatterijen hun intrede doen in het commerciële wagenpark.’
voor wie toegang heeft, het volledige artikel vind je hier. De beurs ziet er in elk geval wel $$$ in. x5 op een maand. QS - QuantumScape Corporation
 
Nog een mooi initiatief, en volgens mij ook een goede commerciële zet in het VK



Een snellaadstation waar 36 wagens tegelijkertijd kunnen snelladen, maar gebruik met verschillende soorten laders. Laders staan ook onder een afdak....

Ze willen 100 van deze stations opzetten over heel Engeland over de komende 5 jaar.

Inkomsten komen ook uit balanceren van het net (met zoveel laadstations en een grote accu ter plekke kan je al wat betekenen op het grid). Hij probeert ook een business model op te stellen waarbij je eigenlijk een transportoplossing least (leasen van wagen met inbegrepen de energie wanneer je aan die forecourt chargers laadt).

Maar op een plek waar 36 EV's tegelijkertijd kunnen laden denk ik dat je al een aardig café/taverne kan openen.

Tarief zou 0.24£/kWh zijn, echt wel competitief dus.

Eigenlijk is dit wat we van Ionity hadden mogen verwachten
 
Ik begrijp dat initiatief niet.

De snellaadplekken zijn buitengewoon bemeten, zodat je niet een optimale concentratie krijgt. De trage laadplekken hangen er wat voor onzin bij, want wie wil daar nu vrijwillig enkele uren hangen?

Een Tesla supercharger is veel praktischer berekend (het zijn gewoon parkeerplekken) en er is helemaal geen nood aan een overbemeten overkapping.

Het is een beetje zoals dit: op een ruimte van 16 superchargers krijgt IONITY amper 6 laadplekken...

tesla-supercharger-ionity-lutterberg.jpg


Het is toch geen tankstation meer!