Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het nieuwe berijderstopic

This site may earn commission on affiliate links.
Optimaal wordt doorgaans een State of Charge (SoC) van 30% tot 70% genoemd. Dan gaat het vooral om de periode dat de auto uren (en langer) stil staat - dat wil niet zeggen dat je niet prima tot 90% of 100% kan doorladen als je daarna vertrekt. Ik maak tegenwoordig zo'n 70 tot 120 km per dag en zet 'm s'avonds om de twee dagen aan de laadpaal ri 70%. Maak ik een incidentele lange rit dan laat ik doorladen tot 90% en zet als ik opsta het laden weer aan ri 100%. Als ik dan pakweg uur later weg ga heb je net die 100% aangetikt. Als je de luxe hebt van thuisladen, is dat prima te doen.
 
  • Helpful
Reactions: Exiteer
Optimaal wordt doorgaans een State of Charge (SoC) van 30% tot 70% genoemd. Dan gaat het vooral om de periode dat de auto uren (en langer) stil staat - dat wil niet zeggen dat je niet prima tot 90% of 100% kan doorladen als je daarna vertrekt. Ik maak tegenwoordig zo'n 70 tot 120 km per dag en zet 'm s'avonds om de twee dagen aan de laadpaal ri 70%. Maak ik een incidentele lange rit dan laat ik doorladen tot 90% en zet als ik opsta het laden weer aan ri 100%. Als ik dan pakweg uur later weg ga heb je net die 100% aangetikt. Als je de luxe hebt van thuisladen, is dat prima te doen.
Bij aflevering heb ik hier nog speciaal naar gevraagd, ik kreeg toen mee: "gewoon elke dag laden tot 90%, het batterij management systeem is geavanceerd en regelt alles"...
Meestal sla ik een paar dagen over en bij een soc van 40/50 laad ik weer tot 90...

Is de genoemde 30-70% iets van vroeger of ben ik mijn accu aan het uitputten:cool:
 
Bij aflevering heb ik hier nog speciaal naar gevraagd, ik kreeg toen mee: "gewoon elke dag laden tot 90%, het batterij management systeem is geavanceerd en regelt alles"...
Meestal sla ik een paar dagen over en bij een soc van 40/50 laad ik weer tot 90...

Is de genoemde 30-70% iets van vroeger of ben ik mijn accu aan het uitputten:cool:
30-70% levert de minste stress voor de accu op. Wordt onder meer gezegd door prof. Jeff Dahn die voor Tesla de ontwikkeling van accutechnologie leidt. Ik laad zelf op tot 50% en dan gaat de stekker eruit tot ik weer op rond 20% zit.
Ik kan laden met 3x32A en dus met tegen de 100 km per uur. Dan zit er snel genoeg lading in om te vertrekken voor een langere rit.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Flaker and Onno
Bij aflevering heb ik hier nog speciaal naar gevraagd, ik kreeg toen mee: "gewoon elke dag laden tot 90%, het batterij management systeem is geavanceerd en regelt alles"...
Meestal sla ik een paar dagen over en bij een soc van 40/50 laad ik weer tot 90...

Is de genoemde 30-70% iets van vroeger of ben ik mijn accu aan het uitputten:cool:

Zie het meer in de zin van "zuinig op je spullen zijn". (zie de toevoeging van Hans). Tesla zal je nooit verwijten dat je elke dag tot 90% laadt. En als je elke dag "90%" nodig hebt, moet je dat ook gewoon doen. Zit in de lijn van: het is beter als je de accu op 30 tot 70% SoC kunt houden. En dan gaat het met name om uren/dagen laten staan. Kom je vrijwel leeg thuis, wacht dan niet tot morgen, maar zet de auto bij voorkeur aan de lader. Beter regelmatig tot 70% dan eens in de drie dagen tot 90%. Als je thuis kunt laden is dat doorgaans eenvoudiger dan als je afhankelijk bent van publieke palen uiteraard. En heb je een situatie privé/werk waarbij het erg onvoorspelbaar is hoeveel je dagelijks nodig hebt - dan zou ik het ook wat ruimer nemen. Ik laadt nu dagelijks/eens in de twee dagen tot 70%. Eerder - bij dagelijks langere afstanden -inderdaad to 90%
 
Een vraag: als het goed is heb ik meesturende koplampen.
Nee die heb je niet, niet zoals bij VW in ieder geval. Je hebt adaptive LED lights die actief meer LED lampjes aanzet naar links en naar rechts. Helaas heeft de Tesla niet het systeem van VW waar de lampen verder naar voren schijnen naar mate je harder gaan rijden en mee stuurt in de verte in de snelwegbochten naar rechts/links.
 
Bij het achteruit inparkeren viel het me in de reflectie van een raam op dat voor op de auto die twee kleine lampjes onder de koplampen aangaan. Het nut van dat deze lichten aangaan als je achteruit rijdt zie ik nog niet helemaal.
Maar het viel me nu ook op dat in de Drive er een van de twee aangaat afhankelijk van welke kant je je stuur op draait - als parkeerlichten.
Hoe zorg je ervoor dat die aanblijven als je je auto parkeert langs de kant van de weg ?
 
  • Informative
Reactions: DriverMS
Nee die heb je niet, niet zoals bij VW in ieder geval. Je hebt adaptive LED lights die actief meer LED lampjes aanzet naar links en naar rechts. Helaas heeft de Tesla niet het systeem van VW waar de lampen verder naar voren schijnen naar mate je harder gaan rijden en mee stuurt in de verte in de snelwegbochten naar rechts/links.

Dit is uitleg volgens Tesla:
Naamloos.png


Hier een interessant filmpje dat het effect vrij goed laat zien:
 
  • Informative
Reactions: DriverMS
Dit betekent dus eigenlijk vaker laden, maar de accu minder vol laden en de acculading altijd tussen de 30% en 70% houden. Is laden dan niet schadelijk voor de accu?

Het is echt niet zo binair dat je kan zeggen "acculading altijd tussen de 30% en 70% houden".... en dus nooit daar onder/boven komen. Zie mijn eerdere post met de nuancering.
Laden op zich is niet schadelijk... ik herinner mij wel eerder beargumenteerd gezien te hebben dat AC-slow-charging beter is dan DC-supercharging. Kan onderbouwing niet 123 vinden.....Maar het laatste doe je in principe toch op basis van uitzondering... en in de praktijk lijkt het er op dat het BMS dat goed op weet te vangen. zie de voorbeelden van auto's die dagelijks aan de SuC hangen.
 
  • Like
Reactions: Exiteer