Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het nieuwe berijderstopic

This site may earn commission on affiliate links.
Toch wel mopperen als blijkt dat je bij elk verlaten van de auto je twee keer op de sleutel moet drukken om weg te kunnen rijden. Het was me vertelt in Tilburg, maar dit viel me toch wel erg tegen. Lastig ook, even iets uit de kofferbak pakken en daarna weer de fobe moeten zoeken. Het zou om de veiligheid gaan, maar ik hoop toch echt dat ik iets verkeerd doe, want dit is erg onhandig.
Wat bedoel je hier mee, bedoel je dit om de handvatten uit de auto te laten komen? Dit kan je namelijk aanzetten dat dat automatisch gebeurd als je in de buurt komt, dit staat echter standaard uit om het risico op diefstal iets te verkleinen
 
Wat bedoel je hier mee, bedoel je dit om de handvatten uit de auto te laten komen? Dit kan je namelijk aanzetten dat dat automatisch gebeurd als je in de buurt komt, dit staat echter standaard uit om het risico op diefstal iets te verkleinen
Nee. Zodra de deur open gaat schakelt de auto zich uit en moet je om weg te kunnen rijden twee keer op de fob peuren.
 
Nou. Dan ben ik benieuwd naar je instellingen. Die moeten wel anders zijn!!
Heeft dit niet gewoon met de ‘easy entry’ te maken?
Als die ‘off’ staat, moet je na verlaten van de auto altijd weer tweemaal op het dak van de fob drukken om de auto te restarten.
Als die ‘on’ staat, hoeft dat niet.

De S is nogal vaak gejat geraakt met de functie ‘on’, relay hack, dus sinds een tijdje is de functie standaard off.
Hoe het met de X is weet ik niet.
 
Last edited:
Heeft dit niet gewoon met de ‘easy entry’ te maken?
Als die ‘off’ staat, moet je na verlaten van de auto altijd weer tweemaal op het dak van de fob drukken om de auto te restarten.
Als die ‘on’ staat, hoeft dat niet.

De S is nogal vaak gejat geraakt met de functie ‘on’, relay hack, dus sinds een tijdje is de functie standasrd off.
Hoe het met de X is weet ik niet.
Bij recente leveringen en dus ook bij mij staat die idd standaard uit. Dan moet die bij @Advh aan staan vermoed ook ik.
 
Heeft dit niet gewoon met de ‘easy entry’ te maken?
Als die ‘off’ staat, moet je na verlaten van de auto altijd weer tweemaal op het dak van de fob drukken om de auto te restarten.
Als die ‘on’ staat, hoeft dat niet.

De S is nogal vaak gejat geraakt met de functie ‘on’, relay hack, dus sinds een tijdje is de functie standaard off.
Hoe het met de X is weet ik niet.

Dat moet het zijn! De hendels kwamen bij mij eerst ook niet naar buiten. Bovendien stoorde dat twee keer drukken. Na de “easy entry” (“passive entry” bij mij?) ondanks een waarschuwing over veiligheid toch te activeren is dat twee keer drukken ook voorbij!
 
Dat moet het zijn! De hendels kwamen bij mij eerst ook niet naar buiten. Bovendien stoorde dat twee keer drukken. Na de “easy entry” (“passive entry” bij mij?) ondanks een waarschuwing over veiligheid toch te activeren is dat twee keer drukken ook voorbij!
Ik heb passive entry ook aan staan, tegenover me in de straat staat een nieuwe SP100D die zullen eerst wel meenemen voordat ze mijn Classic pakken :D
 
Dat moet het zijn! De hendels kwamen bij mij eerst ook niet naar buiten. Bovendien stoorde dat twee keer drukken. Na de “easy entry” (“passive entry” bij mij?) ondanks een waarschuwing over veiligheid toch te activeren is dat twee keer drukken ook voorbij!
Gemak dient de mens!
Risico hangt af van hoe je thuissituatie is. Auto voor de deur op straat of de oprit zonder hek, fob niet afgeschermd betekent risico (afvangen signaal en hups, weg is de S). Dit is dacht ik al 24x gedaan vanaf voorjaar 2017.
 
Hoe kan ik de fob afschermen??
Dik staal :)

Kooi van Faraday, beter gezegd. In het draadje ‘Tesla gestolen’ is heel veel info over hoe en wat. Als je een blik hebt staan, doe de fob er in, loop ermee naar de auto (eerst passive entry ‘on’ zetten) en kijk of de auto vanzelf opengaat. Zo ja, dan is het blik lek of niet dik genoeg. Zo niet, dan is het afgeschermd.
Er zijn hoesjes met metaaldraad te koop, maar die schijnen heel snel te slijten.
 
Dik staal :)

Kooi van Faraday, beter gezegd. In het draadje ‘Tesla gestolen’ is heel veel info over hoe en wat. Als je een blik hebt staan, doe de fob er in, loop ermee naar de auto (eerst passive entry ‘on’ zetten) en kijk of de auto vanzelf opengaat. Zo ja, dan is het blik lek of niet dik genoeg. Zo niet, dan is het afgeschermd.
Er zijn hoesjes met metaaldraad te koop, maar die schijnen heel snel te slijten.
Thnx. Gaat hem niet worden.:cool:
 
View attachment 327898 View attachment 327899 View attachment 327900 “Het nieuwe berijderstopic”

Dat was het voor mij vandaag: Teslatechnisch ontmaagd. Want proefritten, hoe uitgebreid ook, tellen niet. Na 30 jaar BMW waarvan de laatste 4 in luxe, luie 7-series heb ik drie maanden geleden toch de knoop doorgehakt en ben overgestapt op Tesla.

Omdat ik de (net anderhalf jaar oude) 740ld goed kwijt kon heb ik een shortlease tussenauto genomen om de tijd tot de levering te overbruggen. Onder het motto “doe maar een autootje” werd dat een Volvo met handschakeling. Behoorlijk afzien, maar dat was juist de bedoeling. Het zou de overgang van die 7 met alle opties naar die S met de opties die mogelijk waren wat soepeler maken, zo dacht ik in al mijn arrogantie.

Mede door de verhalen op dit forum ging ik toch wat sceptisch de auto halen in Tilburg. Uitvoerige checklistjes, aanzichten van een auto op alle panelen om al die lakschade te kunnen noteren. Tukkers kunnen zeiken, dus alle Twentse stugheid werd meegenomen. Bereid om de auto te weigeren als die net zo zou worden afgeleverd als bij sommige andere forummers die nogal pech hadden.

Het bleek mee te vallen. Sterker nog, het bleek ERG mee te vallen. Spontane ontvangst, goede “vibe” in de fabriek en bij de ontvangst. Vanochtend 6 afleveringen. We waren ruim op tijd, dus even kletsen met de andere nieuwe berijders. De een had de kids mee. De ander een vrouw met mopshond. En zijn eigen 150 kilo overgewicht. Een duitser, maar wel aardig! Maar goed, ik dwaal af.

Uitleg met video over de S, die eigenlijk iedereen wel wist. Tijdens de uitleg kwam ik erachter dat mijn app eindelijk werkte, dus liet ik mijn auto alvast een aantal keren toeteren en met de lichten knipperen. Toen wist ik meteen welke van de 6 “S-en” van mij was, omdat er nog allemaal doeken overheen lagen. Ik durfde het eigenlijk net niet aan de kofferbak te openen, en heb daar nu nog een beetje spijt van...

Na de rondleiding in de lange electrische TucTuc was het eindelijk tijd om dat doek van je auto af te trekken. En de strenge controle te beginnen. Valentijn, onze Tesla-afleveraar, leek er wat zenuwachtig van te worden. Eerst de achterklep, want forumgenoot Armandus had gemeld dat daar gisteren de nodige problemen mee waren. Vandaag niet.
Er viel uiteindelijk nauwelijks iets te vinden, hoe goed ik ook zocht. Ik vond, dacht ik, uiteindelijk 2 punten. Een rammeltje in de spiegel als je de deur dichtsloeg. Bleek volkomen verdwenen als het raam omhoog was.

En een miniscuul krasje, die je gelukkig wel kon zien als je onder de juiste hoek keek. Kreeg hem met mijn, speciaal voor dit doel meegebrachte stoffen zakdoek, niet weg. Het was dus een “echte” kras. Maar binnen een minuutje weg te poetsen, dus ook hier niets.

Met een zucht van opluchting de fabriek uit. Vrolijk uitgezwaaid. Dat hele “Tesla Family” geblaat leek me altijd een beetje klef en te Amerikaans. Maar die typische “Tesla-smile”, het blijft voor Tukkers moeilijk, begon wel degelijk daar in Tilburg.

En dan de rit! Of ritten? Ik ben via bizarre omwegen en impulsief genomen afslagen uiteindelijk wel uitgekomen bij ons jachthuis in de Duitse Eifel. Het uiteindelijk doel. Wilde eerst perse 300 kilometer rijden, want in Tilburg hadden ze verteld dat pas bij 300 kilometer de autopilot gebruikt kon worden, omdat de sensoren zich nog moesten calibreren. En die autopilot was nu juist een belangrijke reden om voor Tesla te kiezen.

Na een paar kilometer toch echt het steeds meer versterkte gevoel dat het de juiste keuze was. Even stoppen op die parkeerplaats, nog een rondje eromheen lopen. Je eraan ergeren dan de handles (hendels?) wel dichtgingen als je wegliep, maar niet opengingen als je terugkwam. Bleek later een instelling te zijn.

Na nog geen 20 kilometer een verassing: autopilot werkte. Of het nu aan de kwaliteit van de sensoren of mijn nog voorzichtige rijstijl lag zal ik waarschijnlijk nooit weten. Maar AP deed het, en hoe! Een genot. Duidelijk. Goed in het spoor. Op onbekende binnenwegen eerst niet, dan weer wel. Eerst met zwetende handen klaar staan om in te grijpen bij die toch te sterke bocht, dan de opluchting en grijns als je ziet dat hij het eigenlijk heel goed oppikt. Wegopbrekingen; geen probleem. Links van het vak rijden? Geen last van gehad! Phantombreaking? Moet kennelijk nog komen. Zelfs het “naggen” vond ik nog meevallen...

De korte sprintjes, steeds (over)moediger. De onmiddelijke tractie die ik van BMW en ooit Ferrari niet in die mate gewend was. Heerlijk rijden, na een uurtje was ik helemaal om. Je eigen auto sturen is toch heel anders dan zo’n proefrit.

Superchargen in Erftstadt. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Eerste “Tesla-talkje” met een NL-gezin met kleine kinderen die met hun X daar ook aan het laden waren. Zwaaien bij het wegrijden. Langs de Mac-drive. Je wisselgeld in dat “klepje” leggen waar straks nog die Iphone-lader in moet. Om tot je verbazing het te zien verdwijnen als je het klepje dichtdoet. Spoorloos. Uiteraard zoeken: geld is geld! Er blijkt een verborgen ruimte onder dat vakje te zitten waar al je verdwenen kleingeld voor je bewaard wordt. Ook handig, denk ik...

Toch wel mopperen als blijkt dat je bij elk verlaten van de auto je twee keer op de sleutel moet drukken om weg te kunnen rijden. Het was me vertelt in Tilburg, maar dit viel me toch wel erg tegen. Lastig ook, even iets uit de kofferbak pakken en daarna weer de fobe moeten zoeken. Het zou om de veiligheid gaan, maar ik hoop toch echt dat ik iets verkeerd doe, want dit is erg onhandig.

Inmiddels staat de Tesla weer broodnodig aan de lader. Ben zelf van het uitzicht aan het genieten terwijl de Tesla 1 uur en 40 minuten bezig zou moeten zijn met het installeren van de laatste update. Had eigenlijk een wijntje willen pakken, maar zit nu toch aan een alcoholvrij Radlertje. En tijdens het typen van dit verhaaltje komt, volgens mij vroeger dan verwacht, de melding van mijn nieuwe vriendje dat de update klaar is.

Kortom: alle hulde aan het Tesla-team in Tilburg. Als je zelfs Tukkers tevreden kunt krijgen dan getuigd dan van grote klasse! En nu dit, achteraf gezien, veel te lange verhaaltje afronden.

De Tesla-smile staat te wachten:)


Mooi verslag van je eerste ervaringen met je nieuwe S.
Na meerdere verhalen van anderen op dit forum, die nogal wat aanmerkingen hadden bij het ophalen van hun nieuwe auto, lakschade, matige afwerking etc, had ik ook iets van: goed kontroleren als ik die van mij in oktober kan gaan ophalen.
Na jouw relaas ben ik een heel stuk geruster op een goede afloop en zie het met vertrouwen tegemoet.
 
Mooi verslag van je eerste ervaringen met je nieuwe S.
Na meerdere verhalen van anderen op dit forum, die nogal wat aanmerkingen hadden bij het ophalen van hun nieuwe auto, lakschade, matige afwerking etc, had ik ook iets van: goed kontroleren als ik die van mij in oktober kan gaan ophalen.
Na jouw relaas ben ik een heel stuk geruster op een goede afloop en zie het met vertrouwen tegemoet.
Het scheelt heel veel als je je auto niet in de laatste maand van een kwartaal moet ophalen.
 
Ik denk dat dat in Beckenried is, aan de Vierwaldstattersee. Geweldige locatie. Hierbij nog een paar foto’s van dezelfde plek en vanaf het terras van het hotel aan de overkant van de straat.
View attachment 327492 View attachment 327493 View attachment 327494

P.S. Die rode pionnen waren geplaatst om ICEing te voorkomen, wel handig op deze parkeerplaats in de zomer.

Ik dacht ook al: dat is toch niet Egerkingen? Beckenried idd. Mooie omgeving! Tijdens het laden even op de bankjes bij het veer zitten, heerlijk (in de zomer dan). En tegenover een hotel waar je gemakkelijk buitenom naar het toilet kunt.
Deze foto daar vorig jaar nog gemaakt:
20170809_102825.jpg
 
  • Like
Reactions: Exiteer