Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

hoe laden jullie thuis? + Restwaarde

This site may earn commission on affiliate links.
Wat betreft de laadvermogens die hierboven vermeld worden, denk ik dat de volgende formules gelden (disclaimer: ik ben geen expert!):

Monofase:
[SUB]P[SUB](W)[/SUB] = PF × I[SUB](A)[/SUB] × U[SUB](V)[/SUB][/SUB]
Driefasig:
P[SUB](W)[/SUB] = √3 × PF × I[SUB](A)[/SUB] × U[SUB](V)[/SUB]

Met P het vermogen in Watt, I de stroom in Ampère, U de spanning in Volt (tussen de fasen) en PF de "power factor" (cosinus phi).
Die zou afhangen van de verbruiker; ik denk (is dit correct?) dat het hier om een ohmse belasting gaat, dan is die factor gelijk aan "1".

Hiermee kom ik aan de volgende vermogens die geladen kunnen worden met een single charger.
Dual chargers verdubbelen denk ik het vermogen:

230V 16A : 3,680 kW
3x230V 16A : 6,374 kW (niet ondersteund in type 2?)
3x400V 16A : 11,085 kW


niks aan toe te voegen.


enkel misschien deze samenvatting :
- als je geen neuter hebt, kan je nog steeds niet met de Tesla-UMC laden. :mad:
- met een andere UMC (of laadpaal, mits juiste -monofase- aansluiting) kan je wel laden, tot max 16A; @16km/u
- (zoals je schrijft is tot op heden 3*220 niet ondersteund door de onboard-laders)
- als je een scheidingstransfo installeert; kan je tot 3*16A (weldra...); @50km/u
- in dat geval moet je zeker een verzwaring van de aansluiting aanvragen.


Indien Tesla het protocol voor DC laden zou vrijgegeven (quod non) :
dan zouden alle problemen van de baan met een AC-DC omvormer èn een gedreven hobbyist.
 
Indien Tesla het protocol voor DC laden zou vrijgegeven (quod non) :
dan zouden alle problemen van de baan met een AC-DC omvormer èn een gedreven hobbyist.
Als je de site van ABB mag geloven zien zij DC laden voor thuis ook als de toekomst. Gedaan dus met zware AC-DC omvormers in de auto. Hoewel ik de manier van Renault ook wel te gek vind. Die gebruiken de invertor om de AC-DC omzetting te doen, niet alleen voor het regeneren van kinetische energie, maar dus ook voor het opladen.
 
Als je de site van ABB mag geloven zien zij DC laden voor thuis ook als de toekomst. Gedaan dus met zware AC-DC omvormers in de auto. Hoewel ik de manier van Renault ook wel te gek vind. Die gebruiken de invertor om de AC-DC omzetting te doen, niet alleen voor het regeneren van kinetische energie, maar dus ook voor het opladen.
Persoonlijk vind ik dat een goed Idee van Renault. (er van uitgaande dat de aandrijfmotor een 3 fazig exemplaar is) Als men afremt word de invertor nu al gebruikt om de AC in DC om te zetten, en door een zware relais te gebruiken schakelt men ipv van de motor het net aan de inverter en laad men de batterijen op. Als men dit had toegepast in de tesla kon men met minstens 60kW opladen (ipv van nu max 22kW). maar ik vermoed dat er dan wat gewerkt moet worden aan de koeling in stationaire toestand.
 
Ik rijd zelf een Renault zoe met de fameuze Chameleon charger en dat is echt een knap stukje technologie. De prestaties van de Zoe als auto zijn uiteraard niet te vergelijken met de MS, maar de lader in de Zoe is superieur aan die in de MS. Door gebruik te maken van de wikkelingen van de motor en de inverter, kan deze lader zeer flexibel alle aangeboden AC-aansluitingen benutten: van 1-fasig 16A (of 3,7 kW) tot 3-fasig 63A of 43 kW, allemaal via dezelfde laadkabel type 2 met Mennekes-aansluiting langs beide kanten. Bovendien is het extra gewicht beperkt. De meeste publieke laadpalen in België en Nederland bieden 3-fasig 32A aan. Hiermee is de batterij van 22 kWh in een uur terug vol. Gelet op het typische verbruik van de Zoe betekent dat 150 km/u bij de huidige temperaturen, wat minder in de winter. De Zoe biedt dus standaard een lader die performanter is dan de duo-charger van de MS.
Een DC-aansluiting thuis betekent dat men de lader uit het voertuig haalt. Dat is ongetwijfeld een oplossing, maakt het voertuig lichter, maar de lader ook veel duurder. Een AC-laadpaal is niet meer dan een intelligente schakelaar tussen het voertuig en het net; een DC-lader kost een veelvoud en is een echte lader in de ware zin van het woord. Het is zeker veel goedkoper om een land vol te zetten met AC-laadpalen dan met DC-laders. Elke krachtstroomaansluiting kan voor een prijs van 1000€ omgevormd worden tot een AC-laadpaal. Het ziet ernaar uit dat men, onder druk van de almachtige Duitse autolobby, stilaan de keuze maakt voor DC-laders als publieke laadinfrastructuur. Voor de prijs van één DC-snellader, installeert men minstens 5 AC-laadpalen. Ik vraag mij af wat de voorkeur geniet. Mij lijkt dat er plaats is voor de twee: langs de snelweg en op strategische plaatsen hebben de DC-snelladers zeker hun bestaansreden. In woonwijken en de centra is de EV-gemeenschap eerder gebaat met een veelvoud aan AC-laadpalen.
 
Ik rijd zelf een Renault zoe met de fameuze Chameleon charger en dat is echt een knap stukje technologie. De prestaties van de Zoe als auto zijn uiteraard niet te vergelijken met de MS, maar de lader in de Zoe is superieur aan die in de MS. Door gebruik te maken van de wikkelingen van de motor en de inverter, kan deze lader zeer flexibel alle aangeboden AC-aansluitingen benutten: van 1-fasig 16A (of 3,7 kW) tot 3-fasig 63A of 43 kW, allemaal via dezelfde laadkabel type 2 met Mennekes-aansluiting langs beide kanten. Bovendien is het extra gewicht beperkt. De meeste publieke laadpalen in België en Nederland bieden 3-fasig 32A aan. Hiermee is de batterij van 22 kWh in een uur terug vol. Gelet op het typische verbruik van de Zoe betekent dat 150 km/u bij de huidige temperaturen, wat minder in de winter. De Zoe biedt dus standaard een lader die performanter is dan de duo-charger van de MS.
Een DC-aansluiting thuis betekent dat men de lader uit het voertuig haalt. Dat is ongetwijfeld een oplossing, maakt het voertuig lichter, maar de lader ook veel duurder. Een AC-laadpaal is niet meer dan een intelligente schakelaar tussen het voertuig en het net; een DC-lader kost een veelvoud en is een echte lader in de ware zin van het woord. Het is zeker veel goedkoper om een land vol te zetten met AC-laadpalen dan met DC-laders. Elke krachtstroomaansluiting kan voor een prijs van 1000€ omgevormd worden tot een AC-laadpaal. Het ziet ernaar uit dat men, onder druk van de almachtige Duitse autolobby, stilaan de keuze maakt voor DC-laders als publieke laadinfrastructuur. Voor de prijs van één DC-snellader, installeert men minstens 5 AC-laadpalen. Ik vraag mij af wat de voorkeur geniet. Mij lijkt dat er plaats is voor de twee: langs de snelweg en op strategische plaatsen hebben de DC-snelladers zeker hun bestaansreden. In woonwijken en de centra is de EV-gemeenschap eerder gebaat met een veelvoud aan AC-laadpalen.

Niet helemaal met je eens. Ik heb een Renault Zoe en een Tesla MS. En een Toon van Eneco die mij het afgenomen wattage laat zien. De Renault pakt slechts 8000 watt op van de aangeboden 11Kw 3 fase 16A. En de Tesla pakt ruim 10000 watt op. Dus de Tesla laad veel sneller. De chameleon is blijkbaar te voorzichtig met laden....
 
Op 21 mei a.s. "krijg" ik mijn MS85 in Zaventem.
Ik heb al heel wat gelezen over het opladen van de MS maar ik ben een leek in die zaken + mijn elektricien denkt dat een gewoon stopcontact voldoende moet zijn om mijn verbruik aan te kunnen. Bij Tesla raadt men mij toch de rode stekker aan.
Maar dan moet mijn thuisvoorziening aangepast worden. Niemand die mij kan aanraden (in menselijke taal) wat ik moet doen.
Niets? maar dan vrees is dat ik niet veel zal kunnen rijden (ik heb wel een duolader besteld)
Ofwel aanpassen, maar hoe?
Sorry dat ik U daarmee stoor, maar wat hulp zou ik best kunnen gebruiken.
 
Op 21 mei a.s. "krijg" ik mijn MS85 in Zaventem.
Ik heb al heel wat gelezen over het opladen van de MS maar ik ben een leek in die zaken + mijn elektricien denkt dat een gewoon stopcontact voldoende moet zijn om mijn verbruik aan te kunnen. Bij Tesla raadt men mij toch de rode stekker aan.
Maar dan moet mijn thuisvoorziening aangepast worden. Niemand die mij kan aanraden (in menselijke taal) wat ik moet doen.
Niets? maar dan vrees is dat ik niet veel zal kunnen rijden (ik heb wel een duolader besteld)
Ofwel aanpassen, maar hoe?
Sorry dat ik U daarmee stoor, maar wat hulp zou ik best kunnen gebruiken.

met een gewoon stopkontakt komt er een 10 tot 14 km per uur bij en heb je niets aan die tweede lader
met krachtstroom 400v rode stekker (let op: de 16A versie en niet de 32A versie) kan je een kleine 50km per uur bij laden. hier gebruik je nog steeds de tweede lader niet.

met een laadstation op 400v 32A kan je een kleine 100km per uur bij laden en dan gebruik je de tweede lader in de auto.

ikzelf een single charger in de auto en een laadstation op 16A en laad een 46km per uur bij.
dagdagelijke op een gewoon stopkontakt laden is niet echt aan te raden wegens lange laadtijden en minder veilig.
 
met een gewoon stopkontakt komt er een 10 tot 14 km per uur bij en heb je niets aan die tweede lader
met krachtstroom 400v rode stekker (let op: de 16A versie en niet de 32A versie) kan je een kleine 50km per uur bij laden. hier gebruik je nog steeds de tweede lader niet.

met een laadstation op 400v 32A kan je een kleine 100km per uur bij laden en dan gebruik je de tweede lader in de auto.

ikzelf een single charger in de auto en een laadstation op 16A en laad een 46km per uur bij.
dagdagelijke op een gewoon stopkontakt laden is niet echt aan te raden wegens lange laadtijden en minder veilig.

Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp heb ik mij 'mispakt' aan de duolader (toch zo'n € 1.500 supplement) en heeft men mij bij Tesla daar niet grondig over geïnformeerd. Enig idee hoeveel een 16A installatie kost in plaatsing + eventueel abonnement?
 
Op 21 mei a.s. "krijg" ik mijn MS85 in Zaventem.
Ik heb al heel wat gelezen over het opladen van de MS maar ik ben een leek in die zaken + mijn elektricien denkt dat een gewoon stopcontact voldoende moet zijn om mijn verbruik aan te kunnen. Bij Tesla raadt men mij toch de rode stekker aan.
Maar dan moet mijn thuisvoorziening aangepast worden. Niemand die mij kan aanraden (in menselijke taal) wat ik moet doen.
Niets? maar dan vrees is dat ik niet veel zal kunnen rijden (ik heb wel een duolader besteld)
Ofwel aanpassen, maar hoe?
Sorry dat ik U daarmee stoor, maar wat hulp zou ik best kunnen gebruiken.


Je kan best een laadstation plaatsen, zodoende kan je de volle capaciteit benutten. Ik verwacht mijn MS in Juni en heb mijn net laten aanpassen naar (3x400V-40A) : kostprijs 850€ + Installatie laadstation: ongeveer 2000€ - Indien je een vennootschap hebt kan je nog wat subsidies krijgen.
 
Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp heb ik mij 'mispakt' aan de duolader (toch zo'n € 1.500 supplement) en heeft men mij bij Tesla daar niet grondig over geïnformeerd. Enig idee hoeveel een 16A installatie kost in plaatsing + eventueel abonnement?
Ik heb ervoor gekozen een rode, 16A stopcontact aan te leggen. Deze kost slechts een paar euro, installatie komt daar nog bij. Ik laat de UMC die je standaard bij de Tesla krijgt permanent aanzitten. Je duolader heb je niet voor niets gekocht, het geeft je de mogelijkheid onderweg 2x zo snel te laden bij een 22kw laadpunt. Mocht het nodig zijn kun je in de toekomst je aansluiting thuis verzwaren en een 22kw laadpunt aanleggen waardoor je ook thuis met 100km/uur kunt bijladen vanwege je duolader.
 
Ik heb een straatkast (€622) + 2de aansluiting (3x25A) (1x €700 + €17 p/m) + een laadpaal (€1300) afgesteld op 17kw + installatie (€1400)
Als bij elkaar dus €4000 aan kosten, maar daar zijn de fiscale regelingen nog niet afgehaald.

Je hebt dan inderdaad een duallader nodig om die extra 6kw te kunnen gebruiken. Maar die had ik zo-ie-zo in mijn MSje willen hebben.

Mijn huis heeft standaard een 3x25A aansluiting, met een wasmachine, droger, vaatwasser, kookplaat...dat is vragen om problemen als MSje staat te laden.
Vandaar een tweede aansluiting, dat per maand voordeliger is dat om de bestaande aansluiting te verhogen. Voordeel is tevens dat de energierekening direct de boekhouding in kan als autokosten en ik ook geen Plus abonnement van TNM (á €4 p/m) nodig heb.

Achteraf was een rode-aansluiting misschien ook goed geweest. De voorlichting van alle partijen kan daarin wel iets beter. Aan de andere kant, ik verwacht vanaf nu de rest van mijn leven alleen nog elektrisch te rijden en dat ingedachte houdende valt het eigenlijk nog wel mee. :cool:
 
Ik heb een straatkast (€622) + 2de aansluiting (3x25A) (1x €700 + €17 p/m) + een laadpaal (€1300) afgesteld op 17kw + installatie (€1400)
Als bij elkaar dus €4000 aan kosten, maar daar zijn de fiscale regelingen nog niet afgehaald.

Je hebt dan inderdaad een duallader nodig om die extra 6kw te kunnen gebruiken. Maar die had ik zo-ie-zo in mijn MSje willen hebben.

Mijn huis heeft standaard een 3x25A aansluiting, met een wasmachine, droger, vaatwasser, kookplaat...dat is vragen om problemen als MSje staat te laden.
Vandaar een tweede aansluiting, dat per maand voordeliger is dat om de bestaande aansluiting te verhogen. Voordeel is tevens dat de energierekening direct de boekhouding in kan als autokosten en ik ook geen Plus abonnement van TNM (á €4 p/m) nodig heb.

Achteraf was een rode-aansluiting misschien ook goed geweest. De voorlichting van alle partijen kan daarin wel iets beter. Aan de andere kant, ik verwacht vanaf nu de rest van mijn leven alleen nog elektrisch te rijden en dat ingedachte houdende valt het eigenlijk nog wel mee. :cool:

Kan je die twee aansluitingen bij elkaar optellen, zodat je gebruik kan maken van de lagere energiebelasting boven 10.000 kWH verbruik ?
Overigens begrijp ik niet je opmerking over een TNM abonnement. Voor thuis heb je dat toch niet nodig ? Althans, ik doe het zonder...
 
Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp heb ik mij 'mispakt' aan de duolader (toch zo'n € 1.500 supplement) en heeft men mij bij Tesla daar niet grondig over geïnformeerd. Enig idee hoeveel een 16A installatie kost in plaatsing + eventueel abonnement?


m.i. heb je je niet mispakt aan de duolader.
ik weet natuurlijk niet hoeveel km je dagelijks rijdt,
maar het voordeel van de duolader is dat je kan laden @100km/u (momenteel 80km/u wegens een softwarebeperking)
vooral 'op verplaatsing' kan het handig zijn dat je sneller kan laden.


Thuis hebt je -in de praktijk- twee mogelijkheden : ofwel plaats je een stopcontact op 'krachtstroom', zo'n rode stekker, 3*380V, 16A.
daar kan je dan met de Tesla-UMC mee laden.

Ofwel plaats je een echt laadstation, dan kan je Tesla-UMC in de trunk of frunk blijven. Laadstation met vaste kabel is best handig. Je komt thuis, en stopt de stekker in. Done.

Als je kiest voor een laadstation , stel ik voor dat je thuis een lader op 22kw (3faze, 32A) installeert. is marginaal duurder dan een 11kw lader (3faze, 16A).
Je kan dan ook thuis @100km/u laden.

Je moet dan wel voldoende vermogen hebben. Ik denk minimaal 3*40A.

wat betreft prijzen : de kosten van de netbeheerders zijn in B niet te vergelijken met die in Nl.
Wat is de aansluiting vandaag ? Welke kabel heb je ? Wie is je netbeheerder (Eandis, Infrax?)

Een laadstation kost pakweg tussen 800 en 2000€, afhankelijk van leverancier (en -m.i.!- kwaliteit)
Je kan -zakelijk- wel subsidies bekomen voor het laadstation.
 
Last edited:
Kan je die twee aansluitingen bij elkaar optellen, zodat je gebruik kan maken van de lagere energiebelasting boven 10.000 kWH verbruik ?
Overigens begrijp ik niet je opmerking over een TNM abonnement. Voor thuis heb je dat toch niet nodig ? Althans, ik doe het zonder...

Nee, volgens mij is verbruik niet op te tellen. Maar door mijn 15 paneeltjes op het dak zit ik privé op vrijwel nihil aan verbruik (over een heel jaar gezien, zonder MSje)
En mocht je privé stroom, zakelijk willen verrekenen. Dan heb je een factuurtje nodig. En daar is dat plus abonnement van TNM weer erg handig voor.
 
Nee, volgens mij is verbruik niet op te tellen. Maar door mijn 15 paneeltjes op het dak zit ik privé op vrijwel nihil aan verbruik (over een heel jaar gezien, zonder MSje)
En mocht je privé stroom, zakelijk willen verrekenen. Dan heb je een factuurtje nodig. En daar is dat plus abonnement van TNM weer erg handig voor.

Nee - had het ook niet verwacht. Overigens volstaat volgens mijn accountant een periodieke kostendeclaratie van privé naar zakelijk - gebaseerd op een separate kWh meter voor de auto.
 
voor diegenen die nog een transfo moeten aansluiten (3x220 naar 3x400+N), ik heb een nieuw exemplaar aangeschaft (16KvA output)voor 688€ btw in bij http://www.macabois.be
vandaag laten installeren door elektrieker en laten uitmeten, alles functioneert naar behoren :)
Tevens nieuws gekregen dat ik dinsdag 24 juni mijn S mag gaan in ontvangst nemen ... EEEEEINDELIJK :)
Tevens had ik eens willen vragen of er iemand is die in de omtrek van Oostende woont en eens zijn S zou willen komen aansluiten (rode stekker meebrengen want ik heb nog geen)
kwestie van zeker te zijn dat alles OK is als mijn S arriveert
 
Ik weet niet of dit de juiste thread is, maar het gaat over thuisladen dus dacht ik laat ik mijn vraag hier maar eens stellen :tongue:

Even een beginnersvraagje. Ik heb thuis een laadstation (een ICU Compact). Dus netjes iedere avond stekker erin en de volgende ochtend vol. Tot zo ver helemaal happy :).
Wat mij alleen verbaast (en hopelijk doe ik gewoon iets niet goed), is dat als ik 's morgens aan kom lopen de auto netjes automatisch "open" gaat terwijl ik mijn keyfob in m'n zak kan houden, maar om nu de laadstekker los te kunnen koppelen moet ik alsnog de sleutel uit m'n zak halen, de auto eerst weer op slot doen en daarna weer dubbelklikken om hem open te doen, pas daarna springen de lampjes van de laadpoort op wit en kan ik de stekker eruit halen.

Is dit echt de enige/makkelijkste oplossing (los van eerst in de auto klimmen, ontgrendelen via touchscreen, er weer uitklimmen en dan de laadkabel verwijderen... wat nog omslachtiger is :confused:)?