S-19910
Driving Model-S #19910
Wat betreft de laadvermogens die hierboven vermeld worden, denk ik dat de volgende formules gelden (disclaimer: ik ben geen expert!):
Monofase:
[SUB]P[SUB](W)[/SUB] = PF × I[SUB](A)[/SUB] × U[SUB](V)[/SUB][/SUB]
Driefasig:
P[SUB](W)[/SUB] = √3 × PF × I[SUB](A)[/SUB] × U[SUB](V)[/SUB]
Met P het vermogen in Watt, I de stroom in Ampère, U de spanning in Volt (tussen de fasen) en PF de "power factor" (cosinus phi).
Die zou afhangen van de verbruiker; ik denk (is dit correct?) dat het hier om een ohmse belasting gaat, dan is die factor gelijk aan "1".
Hiermee kom ik aan de volgende vermogens die geladen kunnen worden met een single charger.
Dual chargers verdubbelen denk ik het vermogen:
230V 16A : 3,680 kW
3x230V 16A : 6,374 kW (niet ondersteund in type 2?)
3x400V 16A : 11,085 kW
niks aan toe te voegen.
enkel misschien deze samenvatting :
- als je geen neuter hebt, kan je nog steeds niet met de Tesla-UMC laden.
- met een andere UMC (of laadpaal, mits juiste -monofase- aansluiting) kan je wel laden, tot max 16A; @16km/u
- (zoals je schrijft is tot op heden 3*220 niet ondersteund door de onboard-laders)
- als je een scheidingstransfo installeert; kan je tot 3*16A (weldra...); @50km/u
- in dat geval moet je zeker een verzwaring van de aansluiting aanvragen.
Indien Tesla het protocol voor DC laden zou vrijgegeven (quod non) :
dan zouden alle problemen van de baan met een AC-DC omvormer èn een gedreven hobbyist.