Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Homologatie trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Nu blijkt mijn nieuwe groen kaart het volgende te hebben:
Aanhanger verzekerd tot 750 kg!

Dus zou het neerkomen op de garantie regeling met Tesla... niet dat dit makkelijk wordt.

Vermoed dat dit tegenwoordig bij elke autoverzekering erbij zit.
Meende dat dit is om de gelegenheidsgebruikers die eens een karretje gebruiken om naar het containerpark te rijden zonder extra heisa op verzekeringsgebied toch in orde te hebben.
 
Ik heb dit alles gelezen en snap de trekhaak issue en dat de MS niet is toegelaten iets te TREKKEN (in NL) maar ben nog niet overtuigd van het feit of we nu wel of niet een LASTHAAK mogen installeren. Dit voor een fiestdrager. Heeft iemand in de garantie tekst hierover iets gevonden? Ik had voormijn MS een Volt en die mocht ook niets trekken. Lasthaak wel eronder gemonteerd en veel plezier van gehad. Thule drager ligt nu te wachten....
 
Of inruilen voor een Model X...
 

Attachments

  • IMG_1270.jpg
    IMG_1270.jpg
    490.6 KB · Views: 95
  • Helpful
Reactions: Nogo1966
Ik heb dit alles gelezen en snap de trekhaak issue en dat de MS niet is toegelaten iets te TREKKEN (in NL) maar ben nog niet overtuigd van het feit of we nu wel of niet een LASTHAAK mogen installeren. Dit voor een fiestdrager. Heeft iemand in de garantie tekst hierover iets gevonden? Ik had voormijn MS een Volt en die mocht ook niets trekken. Lasthaak wel eronder gemonteerd en veel plezier van gehad. Thule drager ligt nu te wachten....
Is er nu dan een "lasthaak" op de markt die gehomologeerd is door Tesla?o_O
 
Heeft iemand in de garantie tekst hierover iets gevonden?

Nee, dat staat er niet letterlijk. Wel dit:

Garantiebeperkingen

De Garantie nieuwe auto geldt niet voor schade en defecten aan de auto als direct of indirect gevolg van ..........., inclusief, maar niet beperkt tot, een van de volgende omstandigheden:

  • Bij reparaties, veranderingen of aanpassingen van de auto door, of installatie of gebruik van
    vloeistoffen, onderdelen of accessoires afkomstig van niet-erkende personen of bedrijven;
Ik wil ook graag een lasthaak (heet dat echt zo?); maar het garantiegedoe heeft mij tot nog toe weerhouden.
Misschien als de vraagstelling naar Tesla wordt aangepast naar "lasthaak" dat het wel mag; maar ik vrees dat ze ook dat gewoon niet willen.
 
Ik noem het iig lasthaak. De bol is ook anders: er zit een "streep" over gelast zodat hetgeen je erop haakt niet kan pivoteren (draaien;)) . Ik weet dus niet of deze is gehomologeerd door Tesla, maar je kunt hem wel bij iedere Trekhaakcentrum er op laten zetten. Niet vragen, doen ?! :rolleyes:
 
Ik noem het iig lasthaak. De bol is ook anders: er zit een "streep" over gelast zodat hetgeen je erop haakt niet kan pivoteren (draaien;)) . Ik weet dus niet of deze is gehomologeerd door Tesla, maar je kunt hem wel bij iedere Trekhaakcentrum er op laten zetten. Niet vragen, doen ?! :rolleyes:
Zijn ook anderen die het doen. Tesla is er niet blij mee. Als je iets aan de auto gedaan moet hebben, en de haak zit in de weg, moet je hem eerst elders laten verwijderen. En als er iets aan de auto mankeert, waarbij ze de schuld aan de trekhaak kunnen geven, dan doen ze dat.
 
Het blijft toch apart dat je bij bv Brink een Tesla lasthaak kunt krijgen, maar dat daarmee je garantie op je auto vervalt.
De vraag is dan natuurlijk, of ze zo'n lasthaak als excuus gaan gebruiken voor welke garantie dan ook (zoals bv de 8 jaar garantie op de drivetrain..).
Verrekte jammer, ik had ook graag af en toe een fiets meegenomen..
 
Het blijft toch apart dat je bij bv Brink een Tesla lasthaak kunt krijgen, maar dat daarmee je garantie op je auto vervalt.
De vraag is dan natuurlijk, of ze zo'n lasthaak als excuus gaan gebruiken voor welke garantie dan ook (zoals bv de 8 jaar garantie op de drivetrain..).
Verrekte jammer, ik had ook graag af en toe een fiets meegenomen..
We zitten met een Europese wetgeving. Dus Tesla kan roepen wat ze wil, maar als bijvoorbeeld de drivetrain stuk is, kunnen ze niet zomaar zeggen dat dat komt door de trekhaak (waar je alleen een fietsdrager op hebt).
De bewijslast ligt dan bij Tesla om aan te tonen dat de schade ontstaan is door de trekhaak. Kunnen ze dat niet, dan heb je gewoon garantie!
 
We zitten met een Europese wetgeving. Dus Tesla kan roepen wat ze wil, maar als bijvoorbeeld de drivetrain stuk is, kunnen ze niet zomaar zeggen dat dat komt door de trekhaak (waar je alleen een fietsdrager op hebt).
De bewijslast ligt dan bij Tesla om aan te tonen dat de schade ontstaan is door de trekhaak. Kunnen ze dat niet, dan heb je gewoon garantie!

Klinkt redelijk..

Zijn er andere forumleden die ervaring hebben met een lasthaak voor fietsendrager, en garantie perikelen bij Tesla?
 
Even gegoogeld:
In gevallen waar de voertuigfabrikant heeft bepaald dat deze voertuigen niet mogen trekken zijn deze aangepast zodat u hier niet mee kunt trekken, maar wel dragen. Caravans en aanhangers passen niet op de trekhaak en alleen fietsendragers zijn geschikt voor op de trekhaak.
Dus imho:
Als je een trekhaak plaatst riskeer je volgens mij dan ook dat die afgekeurd wordt op de autocontrole. In België moet de trekhaak ook direct na plaatsing gecontroleerd worden.

In geval van de MS kan dus enkel een fietsen- of skidrager en kan er ook geen gevolg zijn voor garantieproblemen ivm de aandrijving.